آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه ترشی فلفل تند و شیرین؛ خوشمزه و مجلسی

ترشی فلفل، یکی از انواع ترشی‌های پرطرفداری است که در کنار اکثر غذاها می‌توان آن را سرو کرد. فلفل‌ها به دو دسته کلی فلفل شیرین و تند تقسیم می شود که هر کدام از این دسته‌ها حاوی انواع مختلی فلفل هستند. فلفل دلمه‌ای، فلفل‌ گیلاسی و فلفل شیرین ایتالیایی از معروف‌ترین فلفل‌های شیرین هستند که در آشپزی از آن‌ها استفاده می‌شود.

فلفل هالوپینو، فلفل توباسکا، فلفل پیکولو، فلفل آناهیم، فلفل کوبایی و فلفل کارولینا از انواع فلفل‌های تند هستند. اگر علاقمند به تندی هستید به شما توصیه می‌کنیم که حتما طبق آموزش زیر این ترشی بسیار راحت و خوشمزه را تهیه و نوش‌جان کنید.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ طرز تهیه ترشی فلفل تند یا شیرین را به صورت مرحله به مرحله و هرآنچه که باید در مورد فلفل بدانید را به شما آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله با مجله اینترنتی ما همراه باشید. انتخاب فلفل تند یا شیرین در تهیه این ترشی کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید با فلفل شیرین هم این ترشی را تهیه کنید.

طرز تهیه ترشی فلفل تند و شیرین

مدت زمان آماده‌سازی مواد و تهیه ترشی ۸-۹ ساعت است.( برای گرفتن تلخی فلفل باید آن را استراحت دهید)

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش ۱-۲ شیشه ترشی به شما می‌دهد.

درجه سختی تهیه ترشی فلفل در دسته‌بندی آسان قرار دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم جهت تهیه ترشی فلفل:
    فلفل سبز تند یا شیرین۵۰۰ گرم
    سیر۱ بته
    سرکه۱-۲ پیمانه
    نمک۳ قاشق غذاخوری
    آب۵-۶ پیمانه
    نعنا خشکبه مقدار لازم

    مرحله اول | آماده‌سازی فلفل

    در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی فلفل‌ها روید. اگر فلفلی له شده یا آثاری از خراب شدگی در آن مشاهده کردید آن را جدا کنید. فلفل‌های سالم را درون ظرف مناسبی بریزید و آن‌ها را بشویید. فلفل‌های شسته شده را درون آبکش بریزید و منتظر بمانید تا آب اضافیشان گرفته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انار و لبو قرمز

    مراحل تهیه ترشی فلفل تند و شیرین

    مرحله دوم | گرفتن تلخی فلفل

    در دومین مرحله باید قابلمه‌ای با حجم مناسب فلفل‌ها تهیه کنید و مقداری آب درون آن بریزید. نمک را به آب درون قابمه اضافه کنید و کمی بهم زنید تا دانه‌های نمک در آب حل شوند. حال قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و منتظر بمانید تا آب به جوش آید. پس از جوش آمدن آب، حرارت را خاموش کنید و قابلمه را کنار گذارید تا آب درون آن کمی خنک شود.

    پس از ولرم شدن آب نمک درون قابلمه فلفل‌های شسته شده را به قابلمه بیفزایید. فلفل‌ها وزن زیادی ندارد و روی سطح آب قرار می‌گیرند برای این‌که به صورت کامل در آب نمک غوطه‌ور شوند یک بشقاب که کمی از قابلمه شما کوچک‌تر است را روی فلفل‌ها قرار دهید تا همه آن‌ها به زیر آب بروند. حال باید ۷-۸ ساعت منتظر بمانید تا فلفل‌ها در این محلول استراحت کنند و تلخیشان گرفته شود.

    نکته: توجه داشته باشید که فلفل‌ها را به آب جوش اضافه نکنید زیرا حرارت باعث نرم شدن فلفل می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی پوست لیمو؛ عطر و طعمی از شیراز

    مرحله سوم | خشک کردن فلفل

    در سومین مرحله فلفل‌ها را درون آبکش بریزید و کمی زمان دهید تا آب اضافیشان گرفته شود. حال فلفل‌ها را با کمی فاصله روی پارچه تمیز آشپزخانه پهن کنید تا به خوبی خشک شوند. توجه داشته باشید که برای بالاتر رفتن کیفیت ترشی و ماندگاری بیشتر آن بهتر است که در این مرحله حوصله به خرج دهید و فلفل‌ها را به خوبی خشک کنید.

    مرحله چهارم | آماده سازی سیر و نعنا خشک

    در این مرحله به سراغ سیر روید، آن را بشوید و پوست بگیرید. حال سیر‌ها را به ۲-۴ قسمت برش زنید و کنار گذارید. در تهیه این ترشی خوشمزه می‌توانید از نعنا خشک، نعنا تازه یا ترخون تازه استفاده کنید. نعنا و ترخون عطر بسیار خوبی به ترشی می‌دهند.

    نعنای خشک چون پودری شکل است به تمام قسمت‌های ترشی شما نفوذ می‌کند و زیبایی به رنگ و شکل ترشی شما می‌دهد. اگر از ترخون یا نعنا تازه استفاده کردید، حتما سبزی‌ها را پس از شستن خشک کنید. شما با توجه به ذائقه و سلیقه خود سبزی ترشی را آماده کنید و به سراغ مرحله بعد روید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی بادمجان کبابی گیلانی

    ترشی فلفل خوشمزه و مجلسی

    مرحله پنجم | انتقال به شیشه ترشی

    در پنجمین مرحله شیشه‌های تمیز وخشکی را تهیه کنید. دقت داشته باشید درب ظرف انتخابی شما باید کاملا محکم بسته شود به گونه‌ای که هوایی به درون شیشه نفوذ نکند. حالا مقداری از فلفل در ظرف بریزید، کمی سیر و مقداری نعنا خشک به آن بیفزاید و این مراحل را تا پر شدن شیشه تکرار کنید.

    در آخر سرکه درون شیشه بریزید به گونه‌ای که روی سطح مواد را بپوشاند. درب شیشه را محکم ببندید و شیشه ترشی را به مدت ۷-۱۰ روز درون یخچال قرار دهید تا ترشی شما آماده سرو شود.

    نکته: در این مرحله یکی از فلفل‌ها را بچشید و میزان نمک آن را متناسب با سلیقه‌تان تنظیم کنید. اگر شوری ترشی شما کم بود می‌توانید مقداری نمک در سرکه ترشی بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار

    سوالات متداول 

    در این بخش به چند سوال پرتکرار در رابطه با تهیه ترشی فلفل پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آیا خوردن فلفل تند ضرری دارد؟

    برخی از فلفل‌ها که تندی زیادی دارند به بافت دهان و معده آسیب می‌رسانند. خوردن بیش از اندازه فلفل تند به غدد چشایی آسیب می‌رساند به همین دلیل است که افرادی که مدام تندی می‌خورند به مرور زمان تندی را متوجه نمی‌شوند و این تندی آزارشان نمی‌دهد.

    چه کسانی باید از خوردن فلفل تند پرهیز کنند؟

    فلفل قرمز موجب ایجاد زخم معده نمی‌شود اما اگر از این بیماری رنج می‌برید خوردن فلفل قرمز آن را تشدید می‌کند و باعث ایجاد درد و سوزشش می شود. افراد مبتلا به بواسیر یا هموروئید بهتر است از مصرف فلفل‌های تند خودداری کنند.

    آیا فلفل تند خواصی هم برای بدن دارد؟

    فلفل تند، دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می‌کند. دارای خواص ضد درد و ضد سرطانی است، برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و در کاهش وزن به شما کمک می‌کند. فلفل تند برای سلامت قلب و بهبود هضم غذا نیز برای بدن مفید است.

    از این‌که تا پایان این مقاله همراه مجله آشپزی اکالا بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.