آشپزی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (جمعه ۴ اسفند)

امروز ناهار چی درست کنم؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند عطر و بوی غذا در آشپزخانه و زندگی در خانه آن‌ها جریان داشته باشد.

از این رو ما امروز، در چهارمین روز اسفند ماه ۱۴۰۲، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- آبگوشت سنتی

آبگوشت یا دیزی غذایی، متشکل از گوشت گوسفندی تازه به همراه دنبه و حبوباتی همچون نخود، لوبیا و سیب زمینی و گوجه فرنگی است. این غذای نونی مقوی و پرکالری سابقه و محبوبیت زیادی در نزد خانواده‌های ایرانی دارد و تقریبا به عنوان ناهار روز جمعه شناخته می‌شود.

برای تهیه یک آبگوشت اصیل ایرانی به مهارت زیادی نیاز نیست، فقط باید دقت، حوصله و وقت زیادی را صرف پختن آن کنید تا کاملا جا بیفتد و یک آبگوشت خوشمزه داشته باشید.

طرز تهیه آبگوشت اصیل ایرانی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه آبگوشت

    مراحل تهیه آبگوشت اصیل ایرانی به شرح زیر است:

    1. اولین مرحله آماده سازی آبگوشت، خیس کردن نخود و لوبیا از شب قبل در آب است. این کار از نفخ شکم شما جلوگیری می کند.
    2. بعد گوشت و دنبه را به خوبی تمیز کنید و آن را با یک چاقوی تیز به چندین قطعه مساوی تقسیم کنید. سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و گوشت‌ها را در آن تفت دهید تا به رنگ طلایی برسند.
    3. اکنون پیازها را کاملا بشویید و در اندازه نگینی خرد کنید و در یک تابه آن‌ها را تفت دهید.
    4. بعد از آن نخود و لوبیا را آبکش کنید و به آن اضافه کنید و هم بزنید و کمی تفت بدهید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه آبگوشت سنتی کلیک کنید.

    ۲- باقالی پلو با ماهیچه

    باقالی پلو با ماهیچه در گذشته غذای مورد علاقه پادشاهان بوده که به مرور زمان به سفره‌های مردم عادی راه پیدا کرد. این غذای معروف و پرطرفدار که اغلب برای مجالس و مهمانی‌ها انتخاب می‌شود، طرز تهیه چندان سختی ندارد اما یکسری نکات ریز دارد که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

    طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

    مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه

    مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه به شرح زیر است:

    1. ابتدا در یک ظرف مناسب ۳ پیمانه برنج و آب می‌ریزیم که خیس بخورد، سپس در یک قابلمه درب دار مناسب ۱۰ عدد پیاز درشت خلال شده می‌ریزیم و ماهیچه را اضافه می‌کنیم.
    2. سپس ۴ بوته سیر، ۶ تکه چوب دارچین، فلفل سیاه و زردچوبه را همراه با آب (به میزان لازم) به ترکیب پیاز و ماهیچه اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را می‌بندیم. به مدت ۳ ساعت و نیم روی حرارت کم، اجازه می‌دهیم که ماهیچه‌ها پخته شوند.
    3.  در همین حین که ماهیچه‌ها در حال پختن هستند، در یک قابلمه درب دار مناسب آب می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم و سپس بعد از به جوش آمدن آب، به آن به میزان لازم نمک و ۲ پیمانه باقالی و بعد از ۵ دقیقه شوید به میزان لازم و سپس ۳ پیمانه برنج را اضافه می‌کنیم.
    4. ۸ دقیقه زمان می‌دهیم تا مواد (باقالی، برنج، شوید) ما آماده شود و سپس بعد از آماده شدن برنج، آن را آبکشی می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه کلیک کنید.

    ۳- ته چین مرغ مجلسی

    ته چین یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که به دلیل طعم دلچسب و ظاهر شیک، در مراسم، مجالس و مهمانی‌های ایرانی جا باز کرد و سبب شد جزو اصلی‌ترین غذاهایی باشد که باید در منوی غذایی ایرانی وجود داشته باشد.

    این غذای مجلسی طرز تهیه آسانی دارد و با مواد اولیه در دسترسی همچون برنج، سینه مرغ، پیاز، زعفران، خلال پسته، زعفران، ماست چکیده و… طبخ می‌شود.

    طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی

    مراحل تهیه ته چین مرغ

    مراحل تهیه ته چین مرغ مجلسی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا سینه مرغ را به همراه چند پیمانه آب و پیاز خرد شده و زرد چوبه در داخل یک قابلمه می‌ریزیم. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا مرغ شروع به پختن کند.
    2. بعد از پخته شدن سینه مرغ، قابلمه را از روی اجاق گاز برداشته و صبر می‌کنیم تا کمی سرد شود. سپس سینه مرغ را کاملا ریش ریش کرده و در یک ظرف می‌ریزیم.
    3. پس از پاک کردن برنج، آن را دو بار می‌شوییم. در داخل قابلمه‌ای که از قبل انتخاب کرده‌ایم، چند پیمانه آب، نمک و مقداری روغن را به همراه برنج ریخته و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم.
    4. پس از گذشت چند دقیقه، برنج را تست می‌کنیم و زمانی که برنج به اندازه کافی نرم شد (به طوری که اطراف برنج پخته و مغز آن کمی سفت باشد)، برنج آماده‌ آبکشی است. لازم است برای آبکشی برنج، از آب ولرم استفاده کنیم.
    5. سپس  تابه مناسبی را انتخاب کرده و درون آن روغن می‌ریزیم. سپس بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. پس از اینکه روغن داغ شد، سینه مرغی که ریش ریش کردیم را در روغن شروع به تفت دادن می‌کنیم.
    6. برای ادویه ته چین مرغ از مقداری دارچین، نمک و فلفل سیاه استفاده می‌کنیم و به موادی که داخل تابه قرار دارد اضافه کرده و مجدد شروع به تفت دادن مرغ می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای همه‌پسند و خوشمزه روی لینک طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی کلیک کنید.

    ۴- خورشت قیمه با سیب زمینی

    قیمه از جمله غذاهای سنتی ایرانی است که پایه ثابت خیلی از مناسبت‌های خاص و مهمانی‌های ما ایرانی‌هاست! این غذا خیلی راحت تهیه می‌شود، اما نکات ریز و فوت کوزه‌گری دارد که رعایتش برای خوشمزه شدن و داشتن یک قیمه‌ی مجلسی لازم است.

    طرز تهیه خورشت قیمه با سیب زمینی

    مراحل تهیه خورشت قیمه

    مراحل تهیه خورشت قیمه به شرح زیر است:

    1. ابتدا لپه‌ها را به خوبی بشویید و از شب قبل از پخت یا حداقل چند ساعت قبل در آب بخیسانید و آب آن را عوض کنید. (در غیر این صورت نیاز است قبل از تهیه خورشت، لپه‌ها را کمی در آب بجوشانید. حین جوشاندن لپه‌ها، کف حاصل از جوشاندن را بگیرید و در آخر آب آن را دور بریزید.)
    2. بعد از خیساندن یا پختن لپه، یک عدد پیاز درشت را نگینی ریز خرد کنید. روغن را در قابلمه‌ی مناسبی بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس پیاز را به روغن اضافه کنید.
    3. اجازه دهید پیاز کمی نرم و طلایی شود. نیازی به سرخ کردن پیاز نیست چون قرار است پیاز به همراه گوشت نیز سرخ شود تا گوشت هم عطر پیاز را بگیرد. 
    4. پیازها که نرم و طلایی شد، گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کنید و به خوبی گوشت را تفت دهید تا گوشت کمی سرخ شود و تغییر رنگ دهد.
    5. ادویه‌های دلخواه که شامل زردچوبه و فلفل را هم اضافه کنید و با گوشت و پیاز به خوبی تفت دهید. 

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و لذیذ ایرانی روی لینک طرز تهیه خورشت قیمه کلیک کنید.

    ۵- قلیه ماهی

    قلیه‌ ماهی یکی از انواع غذاهای دریایی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که در شهرهای جنوبی بسیار طبخ می‌شود. مدت زمان آماده سازی و پخت این غذا ۶۰-۹۰ دقیقه است و از فیله ماهی، پیاز، سیر تمر هندی، گشنیز، شنبلیله، آرد سفید و… تهیه می‌شود.

    مراحل تهیه قلیه ماهی

    مراحل تهیه قلیه ماهی

    مراحل تهیه قلیه ماهی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا به سراغ آماده‌ سازی سبزی قلیه روید. گشنیز و شنبلیه را تمیز کتید و ساقه‌های ضخیم آن را جدا کنید. حال سبزی‌ها را با مقداری آب بشویید و آن‌ها را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود.
    2. سپس به کمک سبزی‌ خردکن، میکسر یا چاقو آن‌ها را ساطوری خرد کنید. 
    3. درون تابه مناسبی مقدار کمی روغن بریزید و سبزی‌های ساطوری خرد شده را به آن بیفزایید. سبزی‌ها را به خوبی تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود. توجه داشته باشید که هرچقدر بیشتر آن‌ها را تفت دهید در نهایت قلیه شما رنگی تیره‌تر به خود می‌گیرد. سبزی‌ها را متناسب با ذائقه خود سرخ کنید و کنار گذارید.
    4. حال به سراغ آماده سازی تمرهندی روید. (توجه داشته باشید استفاده از تمر هندی تازه و مرغوب تاثیر چشمگیری در طعم قلیه شما دارد.) تمرهندی را درون ظرف مناسبی بریزید و به آن کمی آب گرم اضافه کنید. کمی با قاشق آن را نرم کنید و بهم زنید تا تمرهندی در آب حل شود و ترکیبی آبکی حاصل شود. 

    برای ادامه رسپی این غذای دریایی خوشمزه روی لینک طرز تهیه قلیه ماهی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا