برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (شنبه ۱ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در اولین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- قیمه لاپلو

قیمه لاپلو یک غذای بسیار خوشمزه با طعمی آشنا برای شما و یک گزینه عالی برای یک ناهار خانوادگی است. همانطور که از نام این غذا مشخص است از دو ترکیب اصلی خورشت قیمه و پلو تهیه شده است و طعم بی‌نظیری دارد.

مراحل تهیه قیمه لاپلو

مراحل تهیه قیمه لاپلو

مراحل تهیه قیمه لاپلو به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در مرحله اول سراغ آماده‌ سازی لپه‌ها روید. لپه را به خوبی بررسی کنید و اگر سنگ یا ناخالصی در آن است جدا کنید. حال آن‌ها را با آب سرد چند بار بشویید تا گرد و خاک و آلودگی آن‌ها از بین رود. لپه‌ها را دو تا سه ساعت قبل از زمان پخت بخیسانید و در این زمان یک تا دو بار آب روی آن را عوض کنید. این کار باعث می‌شود نفخ لپه تا مقدار زیادی گرفته شود.
    2. در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی مقداری روغن ریخته و پیاز را در روغن کمی تفت دهید تا پیاز سبک شود و بوی خامی آن گرفته شود. 
    3. سپس تکه‌های گوشت گوسفندی را به قابلمه اضافه کنید و گوشت را با پیاز کمی تفت دهید تا رنگ خامی آن گرفته شود. حال مقداری زردچوبه، فلفل قرمز و رب گوجه فرنگی به گوشت‌ها بزنید و چند ثانیه‌ای تمام مواد را با هم تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    4. در ادامه آب لپه‌های از قبل خیسانده شده را بگیرید و لپه‌ها را به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید. لپه‌ها را نیز همانند سایر مواد چند ثانیه‌ای تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود و به رب و ادویه‌ها به خوبی آغشته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و خوشمزه روی لینک طرز تهیه قیمه لاپلو کلیک کنید.

    ۲- لوبیا پلو مجلسی

    لوبیا پلو یکی از غذاهای معروف و خوشمزه ایرانی است که از مهم‌ترین مواد اصلی آن می‌توان به لوبیا سبز، گوشت چرخ کرده یا خورشتی، رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات اشاره کرد.

    لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده نیز طرفداران زیادی دارد اما می‌شود آن را با گوشت خورشتی، گوشت مرغ و حتی بدون گوشت نیز تهیه کرد. بنا به نوع ذائقه و طبع خود، می‌توان هر یک از این گزینه‌های پیش رو را انتخاب کرد.

    طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ برنج روید. برنج را تمیز کنید و بشویید. با مقداری آب بخیسانید و به سراغ مرحله بعد روید.
    2. در دومین مرحله به سراغ آماده سازی پیاز و سیر روید. پیاز و سیر را بشویید و پوست بگیرید. آن‌ها را با کمک میکسر یا خردکن به شکل پوره تبدیل کنید. می‌توانید آن‌ها را با کمک رنده یا چاقو به صورت ریزی خرد کنید.
    3. حال درون قابلمه‌ای که قصد طبخ غذا را دارید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیازها و سیر پوره شده را به قابلمه بیفزایید و کمی تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
    4. اکنون به سراغ گوجه‌ فرنگی روید. گوجه‌ فرنگی را بشویید و کلاهک سبز آن را جدا سازید. حال با کمک رنده، میکسر یا خردکن آن را به شکل پوره تبدیل کنید. پوره گوجه فرنگی را کنار گذارید و به سراغ مرحله بعدی روید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌عطر و لذیذ را روی لینک طرز تهیه لوبیا پلو کلیک کنید.

    ۳- کتلت گوشت چرخ کرده

    کتلت با گوشت چرخ‌ کرده یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نونی است که از کودکی تا به امروز نوش‌ جان کرده‌اید. کتلت در تنوع بسیار زیادی طبخ و سرو می‌شود که انواع کتلت با سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی از شناخته شده‌ترین کتلت‌هایی است که قطعا نام آن‌ها را شنیده‌اید.

    مواد تشکیل دهنده و اصلی کتلت‌ها تخم‌ مرغ، سیب‌ زمینی و پیاز است که با سایر مواد دیگر به شکل‌های گوناگونی میکس و ترکیب می‌شوند. این غذای لذیذ را می‌توانید همراه با نان، گوجه فرنگی، خیار شور، سبزی و… در وعده ناهار میل کنید.

    طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب زمینی‌ها را پوست کنده و رنده کنید. سپس پیاز را پوست کنده و در یک ظرف دیگر آن را رنده کنید. آب پیازها را بگیرید و به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. (اگر پیاز آب داشته باشد کتلت شما منسجم نمی‌شود. پس در رعایت این موضوع دقت کافی داشته باشید).
    2. حال گوشت چرخ کرده را به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. تخم‌مرغ‌‌ها را نیز به این مخلوط اضافه کنید.
    3. نمک، فلفل و زردچوبه را هم به مخلوط بیفزایید و هم بزنید تا ادویه به خورد مواد برود.
    4. تمام ترکیبات را با دست ورز دهید تا حسابی با هم مخلوط شوند. حدود نیم ساعت مخلوط را در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و ساده روی لینک طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    ۴- نرگسی اسفناج

    نرگسی یکی از غذاهای کم هزینه و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به مناطق شمالی کشور باز می‌گردد. نام گذاری نرگسی برای این غذا به این خاطر است که غذا بعد از آماده شدن شبیه گل نرگس می‌‎شود. البته در بعضی از مناطق کشور، نرگسی را گل در چمن نیز می‌نامند.

    آماده سازی و پخت نرگسی بسیار ساده است و زمان کمی را می‌گیرد. نرگسی از تخم مرغ و اسفناج تشکیل می‌شود و بسیار شبیه املت اسفناج است. اما در نرگسی افزودنی‌های دیگری مانند پیاز داغ، سیر و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    طرز تهیه نرگسی اسفناج

    مراحل تهیه نرگسی اسفناج

    مراحل تهیه نرگسی اسفناج به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید اسفناج‌ها را تمیز کنید و بشویید. سپس اسفناج‌ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با یک چاقوی مناسب خرد کنید. دقت کنید که اندازه قطعات تقریبا یکسان باشند.
    2. حال یک قابلمه را برای پختن اسفناج انتخاب کنید. اسفناج‌های خرد شده را به داخل قابلمه بریزید و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا اسفناج‌ها به آرامی پخته شوند. دقت کنید که نیازی به افزودن آب به داخل قابلمه برای پختن اسفناج نیست.
    3. هنگامی که اسفناج‌ها در حال پختن هستند، پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید.
    4. اکنون یک تابه که مقداری روغن مایع در آن ریخته‌اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز‌ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت پیازها نرم و سبک شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه نرگسی اسفناج کلیک کنید.

    ۵- موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده

    موساکا یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار است که اصالت آن به کشور یونان برمی‌گردد. این غذا به عنوان یک غذای بین‌المللی شناخته می‌شود که در طرز تهیه اصلی آن از بادمجان استفاده می‌شود؛ اما موسکا نیز مانند سایر غذاها در کشورهای مختلف به روش‌های متنوعی با مواد غذایی مختلفی طبخ می‌شود.

    مراحل تهیه موساکا

    مراحل تهیه موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید. ‌آن‌ها را به صورت یکسان حلقه حلقه برش زنید. به بادمجان‌های حلقه‌حلقه شده کمی نمک زنید و آن‌ها را درون آبکش یا صافی ۱۰-۱۵ دقیقه‌ای قرار دهید تا تلخی‌شان گرفته شود.
    2. پس از گذشت زمان اعلام شده بادمجان‌ها را بشویید و با دستمال نخی آشپزخانه‌ای خشک کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و بادمجان‌ها را در تابه سرخ کنید تا طلایی و برشته شود. پس از سرخ شدن بادمجان‌، آن‌ها را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.
    3. حال پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی ریز خرد کنید و درون همان تابه‌ای که بادمجان‌ها را سرخ کردید، بریزید. کمی تفت دهید تا پیازها طلایی و برشته شوند.
    4. سپس گوشت چرخ کرده را به پیازهای درون تابه اضافه کنید. مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و بوی خامی‌اش گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای بین‌ المللی فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۳/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.