برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (سه شنبه ۱۱ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در یازدهمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- عدس پلو با گوشت و کشمش

عدس پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که علاوه بر داشتن طعم خوب، به دلیل وجود عدس ارزش غذایی بالایی نیز دارد و همین امر آن را به یک غذای بسیار مقوی و سالم تبدیل کرده است.

اما از آن‌ جایی که برنج و عدس طبع سردی دارند، معمولا در کنار این غذا از خرما یا کشمش پلویی که هر دو طبع گرمی دارند، استفاده می‌شود تا طبع عدس پلو برای بدن مناسب باشد.

طرز تهیه عدس پلو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه عدس پلو

    مراحل تهیه عدس پلو با گوشت و کشمش به شرح زیر است:

    1. عدس را از شب قبل خیس می‌کنیم و برنج را نیز از یکی دو ساعت قبل از پخت (بعد از شستن) با مقداری نمک خیس می‌کنیم.
    2. کشمش‌ها را نیز هنگام شروع کار خیس می‌کنیم.
    3. عدس خیس شده را آبکش می‌کنیم و بعد آن را داخل قابلمه ریخته و روی آن آب می‌ریزیم، به‌ طوری که حدودا دو بند انگشت آب بالاتر از سطح عدس باشد. همراه با یک قاشق چای خوری نمک، اجازه می‌دهیم تا عدس‌ها بپزند.
    4. بعد از حدود نیم ساعت میزان پخت آن را چک کنید؛‌‌ دقت کنید که اصلا عدس نباید تا حدی بپزد که له شود. بعد از ینکه عدس پخت، آن را آبکش می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه عدس پلو کلیک کنید.

    ۲- شوید پلو با مرغ

    شوید پلو، یکی از غذاهای پرطرفدار، عالی و فوق العاده خوشمزه ما ایرانی‌هاست که اغلب همراه با یکی از فراورده‌های گوشتی مانند مرغ، ماهی، ماهیچه و… سرو می‌شود.

    شوید پلو یک غذای پایه است که در کنار تن ماهی بسیار لذیذ و لذت بخش‌تر خواهد شد. حتی می‌توان پلو شوید را بدون فراورده‌های گوشتی به تنهایی همراه با ماست میل کرد. اما ما در ادامه طرز تهیه شوید پلو با مرغ را شرح خواهیم داد که بدون شک غذایی بی‌نظیر برای ناهار امروزتان خواهد بود. 

    مراحل تهیه شوید پلو با مرغ

    مراحل تهیه شوید پلو با مرغ

    مراحل تهیه شوید پلو با مرغ به شرح زیر است:

    1. ابتدا یک قابلمه را آماده کنید. پیاز را پوست بگیرید، بشویید و به صورت خلالی برش بزنید. سپس داخل قابلمه کمی روغن بریزید و شعله گاز را روشن کنید. زمانی که روغن کمی داغ شد پیازها را اضافه کرده و خوب تفت دهید.
    2. زمانی که پیاز کمی تفت داده شد، نمک، زردچوبه و ادویه را اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا ادویه با پیاز کمی در روغن تفت داده شود.
    3. رب را اضافه کنید و داخل روغن خوب هم بزنید و آن را سرخ کنید. (برای اینکه رب به خوبی رنگ پس دهد بهتر است در روغن سرخ شود. البته حتما شعله گاز را روی کم سو قرار دهید. این کار باعث خوشرنگ شدن خورشت و مرغ خواهد شد.)
    4. در این مرحله در ظرفی جداگانه مقدار کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن تکه‌های مرغی را که از قبل خوب شسته بودید ( بدون پوست) را داخل روغن داغ دو طرف آن را کمی سرخ یا تفت دهید تا بوی ضحم مرغ گرفته شود. 

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه شوید پلو با مرغ کلیک کنید.

    ۳- خورشت شش انداز گیلانی

    خورشت شش انداز یکی از غذاهای اصیل گیلانی است که از دسته‌بندی‌ غذاهای بدون گوشت و گیاهی ایرانی به حساب می‌آید. این خورشت انواع متنوعی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شش اندازه هویج، شش انداز کدو، شش انداز خرما و… اشاره کرد. 

    طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی

    مراحل تهیه خورشت شش انداز با بادمجان

    مراحل تهیه خورشت شش انداز با بادمجان به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی بادمجان‌ها روید، آن‌ها را به خوبی بشویید، پوست بگیرید و به دو قسمت تقسیم کنید. برای گرفتن تلخی بادمجان می‌توانید آن را قبل از طبخ در مقداری آب و نمک خیس کنید.
    2. پس از گرفتن تلخی بادمجان درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و دو طرف بادمجان‌ها را کمی سرخ کنید تا طلایی و برشته شود. بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود و به سراغ مرحله بعد روید.
    3. اکنون پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید و در همان تابه‌ای که بادمجان‌ها را سرخ کرده‌اید کمی تفت دهید تا پیازها سبک شوند.
    4. مقداری سیر له شده به آن بیفزایید و کمی سیر را نیز تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود. در همین مرحله مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به آن بیفزایید، چند ثانیه تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    برای ادامه رسپی این غذای محلی و اصیل شمالی روی لینک طرز تهیه شش انداز با بادمجان کلیک کنید.

    ۴- ساندویچ مرغ و بادمجان

    ساندویچ مرغ و بادمجان جز آن دسته از ساندویچ‌های بسیار ساده و راحتی است که در زمان کوتاهی آماده می‌شود. این ساندویچ با مواد اولیه بسیار متنوعی به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود.

    ترکیب طعم بادمجان و مرغ در کنار یکدیگر، طعم متفاوت و جذابی دارد. پس اگر به دنبال امتحان کردن طعم‌های جدید هستید به شما توصیه می‌کنیم که از میل کردن این ساندویچ غافل نشوید.

    طرز تهیه ساندویچ مرغ و بادمجان

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ و بادمجان

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ و بادمجان به شرح زیر است:

    1. ابتدا سینه مرغ را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌اش گرفته شود. آن را با کمک تخته و چاقو آشپزخانه به صورت نواری برش زنید و درون ظرف مناسبی بریزید.
    2. به مقدار دلخواه نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و پودر آویشن به فیله‌های نواری مرغتان زنید و همه مواد را به خوبی زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های مرغ با ادویه‌ها کاور شود.
    3. حال روی مواد را بپوشانید و ۱۰-۱۵ دقیقه در یخچال استراحت دهید تا مرغ ها طعم‌دار شوند. در این بازه زمانی به سراغ پیازها روید. پیازها را بشویید و پوست بگیرید. آن‌ها را به صورت خلالی برش زنید.
    4. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید تا روغن گرم شود. پپیازهای خلالی خرد شده را به تابه اضافه کنید. کمی نمک و فلفل سیاه برای خوش‌طعم‌تر شدن به پیازها اضافه کنید.
    5. پیازها را تفت دهید تا طلایی شوند می‌توانید در این بازه زمانی هر زمان که احساس کردید آب پیاز ها کم شده ۱-۲ قاشق غذاخوری آب به پیازها اضافه کنید. پیازهای کاراملی شده را از تابه خارج کنید، کنار گذارید و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و متفاوت روی لینک طرز تهیه ساندویچ مرغ و بادمجان کلیک کنید.

    ۵- کوکو باقلا سبز

    کوکو  باقلا سبز جز آن دسته از غذاهای بسیار پرطرفدار و ساده‌ای است که می‌توانید برای زمان‌هایی که فرصت کافی برای پخت یک غذای زمانبر را ندارید، تهیه کنید. این کوکوی خوشمزه در مدت زمان کوتاهی تهیه می‌شود و بافت پفکی و تردی دارد که طعم بی‌نظیری از خود به جای می‌گذارد.

    مراحل تهیه کوکو باقلا سبز

    مراحل تهیه کوکو باقلا سبز

    مراحل تهیه کوکو باقلا سبز به شرح زیر است:

    1. باقالی‌ها را پوست بگیرید و بشویید. برای راحت‌تر جدا کردن پوسته نازک آن‌ها، باقالی‌ها را درون کاسه مناسبی بریزید. مقداری نمک به آن‌ها زنید و کمی آن‌ها را زیر و رو کنید تا به خوبی به نمک آغشته شوند. 
    2. ۱۰-۱۵ دقیقه زمان دهید سپس با کمک چاقو قسمت انتهای باقالی‌ها شکافی ایجاد کنید و کمی باقالی را فشار دهید. به راحتی باقالی شما از پوسته نازک خارج می‌شود. همه باقالی‌ها را به همین ترتیب پوست بگیرید.
    3. حال باقالی‌‌ها را درون قابلمه بریزید، مقداری آب به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. ۲۵-۳۵ دقیقه‌ای زمان دهید تا باقالی‌ها بپزند و آب درون قابلمه تبخیر شود.
    4. پس از پخت باقالی‌ها کمی زمان دهید تا خنک شوند سپس آن‌ها را با کمک گوشتکوب بکوبید و له کنید. باقالی‌های له شده را درون ظرف مناسبی بریزید و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه کوکو باقلا سبز کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا