برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۵ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در پنجمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- مانی پلو دامغانی

مانی پلو یک غذای خوشمزه و شاهانه ایرانی است که اصالت آن به شهر دامغان در استان سمنان بازمی‌گردد. این غذا هم با گوشت تکه‌ای و هم گوشت چرخ کرده و مرغ به همراه لپه، برنج، رشته پلویی، کشمش و زرشک تهیه می‌شود. 

طرز تهیه مانی پلو دامغانی

مراحل تهیه مانی پلو دامغانی

مراحل تهیه مانی پلو دامغانی با گوشت تکه‌ای به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در مرحله اول باید لپه را بشویید و در یک کاسه آب بریزید. اجازه دهید لپه برای مدتی در آب خیسانده شود تا نفخ آن گرفته شود و سریع‌تر بپزد. در این مدت حتما چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید. در ادامه برنج را بشویید و برای ۱ تا ۲ ساعت در آب بخیسانید.
    2. بعد از اینکه لپه‌ها را خیساندید، باید آن‌ها را آبکشی کنید و همراه با کمی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید لپه‌ها برای چند ساعت با حرارت ملایم بپزند. مراقب باشید که برای تهیه این غذا، لپه‌ها به هیچ عنوان نباید له شوند.
    3. حال باید پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازهای خلالی را در روغن سرخ کنید.
    4. زمانی که پیازها سبک شدند، تکه‌های گوشت مکعبی خرد شده را اضافه کنید. صبر کنید تا رنگ گوشت تغییر کنید، سپس کمی فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و مخصوص روی لینک طرز تهیه مانی پلو دامغانی کلیک کنید.

    ۲- واویشکا با گوشت چرخ کرده

    واویشکا یکی از غذاهای بسیار ساده و البته خوشمزه‌ای است که اصالت آن به شمال کشورمان برمی‌گردد. این غذا اغلب بدون برنج سرو می‌شود و از غذاهای مقرون به صرفه‌ای است که با کمترین مواد اولیه موجود در خانه قابل طبخ است.

    یک غذای پرطرفدار گیلانی که زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و می‌توانید آن را با انواع گوشت یا سبزیجاتی که متناسب با ذائقه‌تان است تهیه و نوش جان کنید.

    طرز تهیه واویشکا با گوشت چرخ‌کرده

    مراحل تهیه واویشکا

    مراحل تهیه واویشکا با گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا به سراغ آماده سازی سیب زمینی‌ها روید. سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید، پوست بگیرید و آن‌ها را به ابعاد مکعبی شکل یکسانی برش زنید.
    2. حال سیب زمینی‌های برش زده را مدت ۵-۱۰ دقیقه در کاسه‌ای آب قرار دهید، سپس آن‌ها را بشویید و درون آبکش بریزید، کمی زمان دهید تا آب اضافی آ‌ها گرفته شود.
    3. سپس درون تابه مناسبی کمی روغن ریخته و سیب زمینی‌های نگینی شده را به تابه بیفزایید، حرارت را متوسط کنید و کمی زمان دهید تا سیب زمینی‌ها طلایی رنگ و برشته شود. پس از سرخ شدن سیب زمینی‌ها را از تابه خارج کنید و کنار گذارید و به سراغ مرحله بعد روید.
    4. گوجه فرنگی‌ها را نیز به خوبی بشویید و با کمک رنده، میکسر یا خردکن آن‌ها را به صورت پوره درآورید. توجه داشته باشید که تبدیل گوجه فرنگی به پوره در نهایت ظاهری بسیار جذاب و زیبا به غذای شما می‌دهد اما اگر تمایل به اجرای این مرحله ندارید می‌توانید گوجه فرنگی را به صورت نگینی خرد کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای نونی ساده و راحت روی لینک طرز تهیه واویشکا با گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    ۳- باقلا قاتق با ماهی شور

    باقلا قاتق یکی از غذاهای کم هزینه سنتی و محبوب گیلانی‌هاست که در هر شهری برای خود دستور پختی متفاوت دارد. یک غذای محلی ساده و خوشمزه که همیشه با کته سرو می‌شود. خصوصا اگر برنج، برنج ایرانی باشد.

    این خورشت گیلانی پایه اصلی آن باقلا، تخم مرغ و شوید است. اصولا جزء عادات گیلانی‌های عزیز است که این خورشت را همراه با ماهی شور سرو کنند.

    باقلا قاتق از غذاهای کم هزینه و ارزان

    مراحل تهیه باقلا قاتق گیلانی

    مراحل تهیه باقلا قاتق گیلانی با ماهی شور به شرح زیر است:

    1.  ابتدا باقالی خشک مازندرانی (به زبان گیلانی پاچا باقلا) را ۳ الی ۴ ساعت در آب خیس کنید، تا به راحتی بتوان پوست آن را جدا کرد. بعد از این که باقالی را خیساندید، پوست آن را جدا کرده و بشویید.
    2. قابلمه‌ای را انتخاب کرده و روی حرارت قرار دهید و باقلاها را درون آن ریخته، نمک، فلفل، زردچوبه و شوید خشک را روی آن بریزید. حدود ده دقیقه باقلاها را درون روغن تفت دهید. درب قابلمه را بگذارید.
    3. یک بوته سیر را پاک کنید. بشویید و بعد از شستن آن را خرد کنید و به مواد باقلا اضافه کنید و در درون روغن تفت بدهید.
    4. در مرحله بعد مقداری آب اضافه کنید تا روی سطح مواد را بگیرد و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه باقلا قاتق با ماهی شور کلیک کنید.

    ۴- ناگت مرغ

    ناگت مرغ یکی از غذاهای فوری و بسیار خوشمزه بین المللی است که با گوشت مرغ تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه طرز تهیه سختی ندارد و برای درست کردن آن فقط به چند قلم مواد اولیه ساده نظیر سینه مرغ، نان تست، پنیر پیتزا، پودر سوخاری، آرد سفید و… نیاز دارید. 

    طرز تهیه ناگت مرغ

    مراحل تهیه ناگت مرغ

    مراحل تهیه ناگت مرغ به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول گوشت مرغ را به قطعات کوچک‌ خرد کنید و در غذاساز بریزید. تمام ادویه‌ها که شامل فلفل، پاپریکا، پودر سیر، آویشن و نمک است را به مرغ اضافه کنید.
    2. سپس دستگاه را روشن کنید و چند پالس بزنید. تا به خوبی مخلوط شود. کناره‌های نان تست را برش دهید و به مخلوط مرغ و ادویه‌ها اضافه کنید.
    3. حال پیاز را با رنده ریز رنده کنید. آب پیاز را دور نریزید و همراه با پیاز به بقیه‌ی مواد اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری سس خردل را نیز بیفزایید.
    4. در نهایت پنیر پیتزا را به سایر مواد اضافه کنید. مجدد دستگاه غذاساز را روشن کنید و اجازه دهید تا مواد به طور کامل با هم ترکیب شوند. می‌توانید نان تست را به خوبی پودر کنید یا از پودر سوخاری استفاده کنید و بعد با دستتان مواد را با هم مخلوط کنید و ورز دهید. باید کاملا مواد با هم میکس و یکدست شوند.
    5. مواد را برای انسجام بهتر حدود نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای ترد و پفکی خوشمزه روی لینک طرز تهیه ناگت مرغ کلیک کنید. 

    ۵- فتوچینی با مرغ

    فتوچینی با مرغ، این غذای خوشمزه و محبوب ایتالیایی با ترکیب پاستا فتوچینی، مرغ پخته شده و سس مخصوص طعمی بی‌نظیر و دلچسب دارد. فتوچینی با مرغ، انتخابی ایده‌آل برای یک وعده غذایی دلچسب است که شما می‌توانید آن را به سادگی در منزل تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه فتوچینی با مرغ

    مراحل تهیه فتوچینی با مرغ

    مراحل تهیه فتوچینی با مرغ به شرح زیر است:

    1. برای تهیه فتوچینی با مرغ، اولین قدم تفت دادن سیر و پیاز است. برای این کار، ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. سپس، مقداری روغن درون یک تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود.
    2. بعد از داغ شدن روغن، پیازها را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا نرم و سبک شوند. در ادامه، سیر را رنده کرده و به تابه اضافه کنید و به مدت یک دقیقه دیگر تفت دهید تا عطر آن آزاد شود.
    3. در این مرحله، ابتدا جعفری و فلفل دلمه‌ای را به صورت ریز خرد کنید. سپس، آن‌ها را به تابه اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه به همراه سیر و پیاز تفت دهید. پس از ۵ دقیقه، مواد را از تابه خارج کرده و کنار بگذارید.
    4. اکنون نوبت به پخت پاستا می‌رسد. برای این کار، ابتدا یک قابلمه بزرگ را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس، پاستا را به همراه مقداری نمک به آب جوش اضافه کرده و منتظر بمانید تا پاستا بپزد.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و خوشمزه ایتالیایی روی لینک طرز تهیه فتوچینی با مرغ کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.