برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (دوشنبه ۳ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در سومین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی‌ای پیدا شود که عاشق آن نباشد. این غذای خوشمزه با چند قلم مواد ساده نظیر لوبیا قرمز، سبزی خورشتی، گوشت تکه‌ای، لیمو عمانی و… طبخ می‌شود.

البته در برخی شهرها برای تهیه این خورشت به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و به جای سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود. به علاوه قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای وعده ناهار تهیه کرد.

طرز تهیه قورمه سبزی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه قورمه سبزی

    مراحل تهیه قورمه سبزی به شرح زیر است:

    1. برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان ۲ الی ۳ بار، آب آن را عوض کنید. 
    2. سپس سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز،شنبلیله و جعفری را به خوبی می‌شوییم و بر روی تخته به صورت ریز خرد می‌کنیم. (اگر سبزی تازه نداشتید می‌توانید از سبزی قورمه که قبلا سرخ شده و در فریزر است استفاده کنید.)
    3. بعد از خرد شدن سبزی‌ها، درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را به ماهیتابه می‌افزاییم و تفت می‌دهیم. هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم تا تیره‌تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده‌تر شده و روغن می‌اندازد. 
    4. پیازها را پوست کنده، می‌شوییم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزیم و بر روی شعله قرار می‌دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می‌دهیم.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه قورمه سبزی کلیک کنید.

    ۲- گوبولی پلو

    گوبولی گوشت یکی از انواع قاطی‌ پلوهاست با عطر و بوی بسیار زیاد که اصالتش به هرمزگان برمی‌گردد. در این غذا برنج در آب گوشت به صورت کته‌ای پخته می‌شود، خواص و فواید بسیار زیادی دارد و یکی از غذاهای پرطرفدار جنوبی است. گوبولی‌ پلو را با گوشت قرمز و مرغ به روش‌های مختلفی طبخ می‌کنند.

    مراحل تهیه گوبولی پلو

    مراحل تهیه گوبولی پلو

    مراحل تهیه گوبولی پلو به شرح زیر است:

    1. ابتدا به سراغ پیاز روید، یکی از پیازها را بشویید و پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه‌ای که قصد طبخ غذا را دارید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
    2. پیازهای نگینی خرد شده را به قابلمه بیفزایید و کمی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند. در این مرحله مقداری زردچوبه و فلفل به پیازها زنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    3. حال به سراغ گوشت روید. گوشت‌های شسته شده را به ابعاد دلخواه برش زنید و به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. کمی تفت دهید تا بوی خامی گوشت‌ها گرفته شود و تغییر رنگ دهند.
    4. چوب دارچین را درون قابلمه بیندازید. حال ۴-۵ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید، درب آن را ببندید و زمان دهید ۳۰-۴۰ دقیقه گوشت بپزد.
    5. زمانی که گوشت پخته شد با کمی نمک چاشنی گوشت را تنظیم کنید و به سراغ مرحله بعد روید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مجلسی روی لینک طرز تهیه گوبولی پلو کلیک کنید.

    ۳- خورشت شش انداز گیلانی

    خورشت شش انداز یکی از غذاهای اصیل گیلانی است که از دسته‌بندی‌ غذاهای بدون گوشت و گیاهی ایرانی به حساب می‌آید. این خورشت انواع متنوعی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شش اندازه هویج، شش انداز کدو، شش انداز خرما و… اشاره کرد. 

    طرز تهیه خورشت شش انداز گیلانی

    مراحل تهیه خورشت شش انداز با بادمجان

    مراحل تهیه خورشت شش انداز با بادمجان به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی بادمجان‌ها روید، آن‌ها را به خوبی بشویید، پوست بگیرید و به دو قسمت تقسیم کنید. برای گرفتن تلخی بادمجان می‌توانید آن را قبل از طبخ در مقداری آب و نمک خیس کنید.
    2. پس از گرفتن تلخی بادمجان درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و دو طرف بادمجان‌ها را کمی سرخ کنید تا طلایی و برشته شود. بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود و به سراغ مرحله بعد روید.
    3. اکنون پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید و در همان تابه‌ای که بادمجان‌ها را سرخ کرده‌اید کمی تفت دهید تا پیازها سبک شوند.
    4. مقداری سیر له شده به آن بیفزایید و کمی سیر را نیز تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود. در همین مرحله مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به آن بیفزایید، چند ثانیه تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    برای ادامه رسپی این غذای محلی و اصیل شمالی روی لینک طرز تهیه شش انداز با بادمجان کلیک کنید.

    ۴- اشکنه قروت

    غذاهای سنتی و محلی بخش مهمی از فرهنگ، آداب و رسوم هر کشوری است. در ایران نیز غذاهای محلی متنوعی وجود دارد که یکی از این غذاها، اشکنه قروت است. اشکنه قروت یک غذای سنتی خراسانی است که با ترکیبی از کشک، پیاز، نعناع و گردو تهیه می‌شود و یک غذای مقوی و پرکالری برای وعده ناهار به حساب می‌آید.

    مراحل تهیه اشکنه قروت

    مراحل تهیه اشکنه قروت

    مراحل تهیه اشکنه قروت به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. داخل قابلمه مقداری روغن ریخته و پیازهای خرد شده را با مقداری زردچوبه سرخ کنید تا طلایی شود. نعناع خشک را نیز به پیازها اضافه کرده و هم بزنید تا خوب سرخ شود.
    2. کشک را داخل ظرفی ریخته با مقداری آب به صورت رقیق و آبکی در آورید. در ادامه کشک رقیق شده را به باقی مواد اضافه کرده و چند دقیقه هم بزنید تا جوش بیاید. اشکنه قروت را تا زمانی‌ که به غلظت لازم برسد هم بزنید.

    برای ادامه رسپی این غذای سریع و لذیذ روی لینک طرز تهیه اشکنه قروت کلیک کنید.

    ۵- لُکونه

    لکونه یکی از غذاهای سنتی خوزستان است که از ترکیب چند ماده ساده نظیر آرد گندم، نخود لپه شده و پخته، کشمش، مایه خمیر و… تهیه می‌شود و طعمی لذیذ و مقوی دارد. این غذا به قدری خوشمزه است که حتی اگر تا به حال آن را امتحان نکرده‌اید، حتما از خوردن آن لذت خواهید برد. 

    مراحل تهیه لُکونه

    مراحل تهیه لُکونه

    مراحل تهیه لُکونه به شرح زیر است:

    1. برای شروع باید دم کشمش‌ها را جدا کرده و به مدت ۱۵ دقیقه در آب بریزید تا خیس بخورند و نرم شوند.
    2. برای خرد کردن پیازچه، ابتدا باید پیازچه‌ها را زیر آب سرد بشویید تا هرگونه آلودگی از آن‌ها پاک شود. سپس، پیازچه‌ها را با یک چاقوی تیز به صورت حلقه‌های نازک خرد کنید. اندازه حلقه‌ها به سلیقه شما بستگی دارد؛ می‌توانید حلقه‌های پیازچه را ریز یا درشت خرد کنید.
    3. نخودهای لپه شده را در آب سرد بریزید و اجازه دهید تا خیس بخورند و نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس آن‌ها را در قابلمه‌ای بریزید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی نخودهای لپه شده را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه دهید تا آب به جوش آید.
    4. اکنون حرارت را کم کرده و آن‌ها را حدود یک ساعت بپزید (یا تا زمانی که نرم شوند). در حین پخت، نخودهای لپه شده را چند بار هم بزنید تا ته نگیرند. (توجه داشته باشید که نباید له شوند)

    برای ادامه رسپی این غذای محلی و اصیل روی لینک طرز تهیه لکونه کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۲.۸/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.