خواص مواد غذایی

خواص بهار نارنج؛ ۱۴ خاصیت درمانی معجزه‌آسا

بهار نارنج از شکوفه‌های درخت نارنج بدست می‌آید که به صورت دمنوش، عرقیجات گیاهی، مربا و شربت استفاده می‌شود. این گیاه خواص دارویی زیادی دارد که در ادامه این مقاله از اکالا بلاگ به بررسی برخی از مهم‌ترین فواید و خواص درمانی بهار نارنج پرداخته‌ایم.

مهم‌ترین خواص درمانی بهار نارنج

در ادامه مقاله مهم‌ترین فواید و خواص درمانی بهارنارنج برای سلامت بدن از جمله خاصیت آرام‌بخشی، کمک به کاهش وزن و … بررسی شده‌اند.

۱- خواص بهار نارنج در بهبود عملکرد کبد

بهار نارنج با کمک به دفع صفرا، سلول‌های کبدی را وادار به فعالیت بیشتری می‌کند و نارسایی کبدی را نیز درمان می‌کند. با مصرف بهارنارنج سموم از بدن خارج می‌شود اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

بیشتر بخوانید: طبع عرق بهار نارنج سرد است یا گرم؟

۲- خواص بهار نارنج در کودکان

بهار نارنج از جمله عرق‌های گیاهی با خاصیت درمانی برای خشکی و التهاب پوست است که در محصولات کودکان استفاده می‌شود. همچنین موجب رفع بیش‌فعالی در کودکان می‌شود.

خواص بهار نارنج در کودکان

۳- بهار نارنج و تنظیم فشارخون

بهارنارنج با تنظیم سطح فشارخون به گردش خون در رگ‌ها کمک کرده و همچنین در درمان افراد دارای فشارخون بالا نیز موثر است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- بهار نارنج برای آرامش اعصاب

    یکی از مهم‌ترین خواص عرق بهارنارنج تاثیر آن بر بهبود عملکرد سیستم‌عصبی است. با نوشیدن عرق بهارنارنج می‌توانید استرس را کاسته و از اختلالات خواب یا بر هم خوردن تمرکز خود جلوگیری کنید.

    همچنین دمنوش بهارنارنج به عنوان آرامش‌دهنده اعصاب شناخته می‌شود که مشکلاتی نظیر سردردهای میگرنی و ضعف اعصاب را بهبود می‌دهد.

    ۵- خاصیت بهار نارنج برای لاغری و کاهش وزن

    بهارنارنج یکی از دمنوش‌های گیاهی و روش‌های طبیعی برای لاغری است که دارای مقادیری از آلکالوئیدها از جمله سینفرین و اکتوپامین است که نقش زیادی در کاهش وزن دارد.

    آلکالوئید موجود در بهارنارنج با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن موجب لاغری می‌شود. همچنین با نوشیدن دمنوش بهار نارنج می‌توان مشکلات گوارشی ناشی از لاغری را نیز کاهش داد.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای گرفتن تلخی بهار نارنج

    ۶- بهبود و درمان اختلالات سیستم گوارشی

    نوشیدن دمنوش بهار نارنج یکی از روش‌های درمانی موثر برای تسکین دردهای شکمی، نفخ معده، سوء هاضمه، سکسه و اسپاسم است. به طور کلی نوشیدن دمنوش بهار نارنج به تقویت معده کمک می‌کند.

    ۷- بهبود اختلالات خواب

    افراد دارای اختلالات خواب با مصرف منظم دمنوش بهارنارنج می‌توانند این مشکل را تا حدودی برطرف کنند. به این صورت که مقداری از دمنوش یا عرق بهارنارنج را ۲ ساعت قبل از خواب بنوشند.

    بیشتر بخوانید: مهم‌ترین خواص آویشن که نمی‌دانید!

    خواص بهار نارنج در بهبود عملکرد کبد

    ۸- درمان سنگ کلیه

    مصرف بهار نارنج برای از بین بردن سنگ کلیه و خرد کردن آن‌ها مفید است.

    ۹- تقویت سیستم ایمنی بدن

    بهارنارنج حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد مقاوم می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

    ۱۰- بهبود بزرگی طحال

    یکی دیگر از خواص بهارنارنج تاثیر آن بر رفع بزرگی طحال است که با نوشیدن منظم بهار نارنج حاصل می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت بهار نارنج و زعفران

    ۱۱- کنترل حمله‌های عصبی و تشنج

    یکی از خواص بهار‌نارنج در طب سنتی پیشگیری از حمله‌های قلبی، تشنج و بهبود تپش قلب نامنظم است. نوشیدن بهار‌نارنج با تنظیم سطح فشار‌خون از بروز سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

    ۱۲- درمان یبوست

    افرادی که مشکلات سیستم گوارشی و یبوست دارند می‌توانند بهار نارنج را به همراه مقداری عسل بنوشند.

    خواص بهار نارنج در درمان یبوست

    ۱۳- کمک به درخشندگی و شفافیت پوست

    یکی از خواص بهار نارنج این است که عصاره و رایحه این گیاه نقش موثر در درخشندگی سطح پوست دارد. همچنین برای از بین بردن جای لک و جوش روی صورت و بهبود چین و چروک نیز موثر است.

    یکی دیگر از فواید بهار نارنج بهبود تیرگی و سیاهی دورچشم است. دمنوش بهارنارنج را می‌توان به عنوان تونر برای پاک‌سازی پوست چرب استفاده کرد.

    بیشتر بخوانید: خواص دمنوش بهار نارنج

    ۱۴- خواص بهار نارنج در دوران بارداری

    اغلب زنان در دوران بارداری با تغییرات هورمونی و روحی مواجه می‌شوند. نوشیدن بهارنارنج با بهبود استرس میزان مشکلات جسمی و روحی را نیز بهبود می‌دهد. البته باید در مصرف این دمنوش گیاهی زیاده‌روی نکنید چون برای سلامت مادر و جنین آسیب می‌زند.

    همچنین بهارنارنج به دلیل خاصیت آرامش بخشی می‌توانید میزان ضربان قلب را تنظیم و اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. از طرفی برخی در دوران بارداری با بی‌خوابی روبرو می‌شوند که برای تنظیم خواب نیز می‌توان از بهار نارنج استفاده کرد.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا تلاش کردیم برخی از مهم‌ترین خواص درمانی دمنوش و عرق‌گیاهی بهار نارنج را بررسی کنیم. با آگاهی نیست به فواید درمانی این گیاه و با در نظر گرفتن عوارض ناشی از زیاده‌روی در نوشیدن این دمنوش می‌توانید آن را به طور دقیق و منظم استفاده کنید.

    ۳.۹/۵ (۶۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.