آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه تارت انار شب یلدایی؛ عکس مرحله به مرحله

تارت‌ها یکی از شیرینی‌ها یا دسرهای پر طرفدار هستند که از دو بخش خمیر پایه یا کراست و مواد داخلی و پرشونده یا فیلینگ تشکیل شده‌اند. تارت‌ها انواع بسیاری دارند و با میوه‌های مختلف و مخصوص هر فصل می‌توان تارت مناسب آن فصل را تهیه کرد (تارت سیب و دارچین مخصوص فصل سرما).

انار یکی از میوه‌های خوش رنگ و پر خاصیت است که می‌توان با آن تارت درست کرد. تارت انار را برای مناسبت‌های مختلف و خاص مثل شب یلدا می‌توانید آماده کنید. 

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در اکالا بلاگ با ما همراه شوید تا طرز تهیه این تارت خوشمزه را آموزش دهیم.

    مواد لازم برای کراست تارت انار:
    کره۱۵۰ گرم
    آرد سفید۲۰۰ گرم
    پودر قند (نثار)۶۰ گرم
    زرده تخم مرغ۱ عدد
    وانیلیک چهارم قاشق چایخوری

    مواد لازم برای کراست تارت انار

    مواد لازم برای فیلینگ تارت انار:
    شکلات شیری۱۷۰ گرم
    خامه صبحانه۱۵۰ گرم
    شکر دانه ریزیک و نیم قاشق سوپ خوری
    تخم مرغ درشت۱ عدد
    آرد سفید۱ قاشق غذاخوری
    وانیلیک چهارم قاشق چایخوری

    مواد لازم برای فیلینگ تارت انار

    مواد لازم برای لایه آخر تارت انار:
    پودر ژله آلورانصف بسته
    آب جوشدو سوم پیمانه
    انار بزرگ (دون شده)نصف عدد

    مواد لازم برای لایه آخر تارت انار
    برای تهیه تارت اول خمیر پایه اون رو تهیه می‌کنیم.

    طرز تهیه خمیر تارت انار

    در ادامه تهیه خمیر تارت را به صورت مرحله‌ای توضیح می‌دهیم:

    مرحله اول: ترکیب کرده و پودر قند

    برای این کار کره ( کره به صورت مکعبی خرد شده باشه) و پودر قند الک شده رو داخل ظرفی میریزیم و به کمک دو چنگال پودر قند رو کاملا به خورد کره میدیم.کره و پودر قند در خمیر تارت انار

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر کیک شکلاتی با انار برای یلدا

     

    مرحله دوم: افزودن زرده تخم‌مرغ و وانیل

    بعد زرده تخم مرغ و وانیل رو به مواد اضافه می‌کنیم.اضافه کردن زده تخم مرغ و وانیل در تارت اناربا دور کند همزن خیلی کم و فقط در حد مخلوط و یکدست شدن زرده با مواد هم می‌زنیم. سپس همزن رو کنار می‌ذاریم.

    مرحله سوم: افزودن آرد

    آرد سفید الک شده رو یکجا به مواد اضافه می‌کنیم. با نوک انگشت شروع به مخلوط کردن مواد می‌کنیم.اضافه کردن آرد سفید الک شده به خمیر تارت انار

    برای آماده کردن خمیر تارت حتما باید از نوک انگشت‌ها استفاده کنید؛ چون حرارت کف دست ممکنه باعث به روغن افتادن خمیر بشه. همچنین زیاد ورز دادن باعث می‌شه خمیر به روغن بیفته.

    بیشتر بخوانید: دسر با انار

    اگه خمیر به روغن بیفته، داخل قالب تارت هنگام پخت کوچیک می‌شه و آب میره. همینطور بعد از پخت به جای ترد و بیسکوئیتی بودن سفت و خشک می‌شه.
    وقتی مخلوط کردن مواد با انگشت‌ها رو شروع می‌کنیم، بعد از مدتی مواد به حالت خرده نان در میاد.درآمدن خمیر تارت انار به صورت خرده نان

    مرحله چهارم: جمع کردن خمیر

    کم کم مواد رو منسجم و به هم چسبیده کنید، تا خمیر کم کم حاصل بشه. در آخر خمیر رو کاملا جمع کنید تا یک خمیر نرم و یکدست بدست بیاد.

    خمیر تارت انار

    مرحله پنجم: قرار دادن خمیر در قالب

    خمیر رو داخل قالب تارت قرار بدین و با انگشت‌ها خمیر رو داخل قالب پهن کنید. خمیر رو به سمت دیواره‌ها هدایت کنید. سعی کنید ضخامت خمیر در همه جای قالب یکسان باشه. در نهایت خمیر کاملا کف و دیواره‌های قالب رو پوشش بده و اضافات خمیر از دیواره‌ها خارج بشه.قرار دادن خمیر تارت انار بر روی قالب

    با دست قسمت‌های اضافی رو از قالب جدا کنید و بعد کناره های تارت در قسمت دیواره‌ها رو صاف کنید تا تمیز دیده بشه. اگه باز کردن خمیر با دست براتون سخته، می‌تونید خمیر رو ما بین دو کاغذ روغنی با وردنه کاملا باز کنید. بعد خمیر باز شده رو داخل قالب قرار بدین و با دست کاملا روی قالب فیکس کنید و اضافات خمیر رو از قسمت دیواره‌ها جدا کنید.

    بعد از پهن کردن خمیر داخل قالب، روی تارت رو با چنگال از همه قسمت‌ها سوراخ کنید تا هنگام پخت پف نکنه و ظاهرش خراب نشه.سوراخ کردن خمیر تارت انار

    مرحله ششم: قرار دادن قالب در فر

    قالب رو به مدت نیم ساعت داخل یخچال استراحت بدین و بعد داخل فر صد و هشتاد درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده به مدت حدودی بیست الی سی دقیقه قرار بدین. زمان در فرهای مختلف متفاوته و زمان گفته شده تقریبیه.

    در این دستور وقتی خمیر تارت پخت، اون رو از فر خارج می‌کنیم و اجازه نمی‌دیم خیلی طلایی بشه و تغییر رنگ بده.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاپ کیک انار

    در این بین، تا زمانی که تارت بپزه، می‌ریم سراغ آماده کردن فیلینگ شکلاتی!

    طرز تهیه فیلینگ شکلاتی تارت انار

    در ادامه طرز تهیه فیلینگ شکلاتی را آموزش می‌دهیم:

    مرحله اول: ترکیب تخم‌مرغ و شکر و وانیل

    تخم مرغ و شکر و وانیل رو داخل ظرفی بریزید و با دور کند همزن مخلوط کنید تا از حالت لختگی خارج بشه. مواد کاملا یکدست بشن و بعد آرد الک شده رو به مایه اضافه کنید.تخم مرغ و شکر و وانیل در فیلینگ شکلاتی تارت انار

    مرحله دوم: بین ماری کردن شکلات

    با همزن مخلوط کنید تا یکدست بشه. شکلات شیری رو داخل ظرف مناسبی روی حرارت غیر مستقیم بخار آب (روش بن ماری) آب کنید.بن ماری کردن شکلات شیری در فلینگ شکلاتی تارت انار

    مرحله سوم: افزودن خامه به شکلات

    بعد خامه صبحانه رو به شکلات آب شده اضافه کنید. دوباره مواد رو روی حرارت بن ماری مخلوط کنید تا کاملا یکدست و  روان بشن.اضافه کردن خامه صبحانه به شکلات شیری بن ماری شده در نارت انار

    مرحله چهارم: ترکیب مخلوط تخم‌مرغ و شکلات

    ظرف رو از روی حرارت بردارین و اجازه بدین کمی از دما بیفته. بعد مخلوط تخم مرغ و شکر رو بهش اضافه کنید و با همزن دستی مخلوط کنید تا مواد کاملا ترکیب یکدست بشن.

    اضافه کردن تخم مرغ به مواد فیلینگ شکلاتی

    مرحله پنجم: افزودن مواد فیلینگ به خمیر تارت

    وقتی تارت به مرحله پخت رسید، قبل از اینکه شروع به طلایی شدن بکنه، قالب رو با احتیاط از فر خارج کنید. مواد فیلینگ رو داخل قالب بریزید تا پر بشه.

    بعد دوباره داخل فر برگردونید و حدود سی دقیقه زمان بدین تا تارت کاملا طلایی بشه و مواد داخلی اون کاملا بپزن (زمان گفته شده تقریبیه و در فرهای مختلف متفاوته). در آخر با یک خلال دندان از قسمت میانی تارت امتحان کنید و اگه خلال دندان تمیز بیرون اومد قالب رو از فر خارج کنید.

    پختن تارت انار در فر و طلایی شدن آنبرای خارج کردن تارت از قالب عجله نکنید و اجازه بدین داخل قالب کاملا خنک بشه. بعد یک فشار جزئی به دیواره قالب وارد کنید تا قالب از تارت جدا بشه و تارت رو به آرومی از قالب در بیارید و داخل ظرف سرو قرار بدین.

    توجه کنید که اگه برای در آوردن تارت از قالب عجله کنید و تارت رو به صورت گرم از قالب خارج کنید، باعث شکستن و خرد شدن تارت و خراب شدن کارتون می‌شه.

    طرز تهیه لایه آخر تارت انار

    در این قسمت آخرین مرحله از این تارت خوش‌مزه را آموزش می‌دهیم:

    مرحله اول: آماده کردن ژله و دون کردن انار

    برای آماده کردن لایه آخر نصف یک انار بزرگ رو دون کنید. بعد ژله آلورا رو با آب جوش مخلوط کنید. ژله رو روی حرارت بن ماری قرار بدین و مدام هم بزنید تا ذرات ژلاتین داخل ژله کاملا حل بشه و ژله شفاف بشه. بعد از روی حرارت بردارین و اجازه بدین در دمای محیط کاملا خنک بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیز کیک لیوانی انار

    مرحله دوم: ریختن دانه‌های انار بر روی تارت

    دانه‌های انار رو روی تارت بریزین. می‌تونید روی تارت رو کاملا با انار پر کنید یا اینکه دانه‌ها رو کمی با فاصله از هم بریزین یا دانه‌های انار رو با ترتیب بچینید. در کل این بستگی به سلیقه شما داره!

    چیدن دانه های انار بر روی تارت انار

    مرحله آخر: ریختن ژله بر روی تارت

    وقتی ژله کاملا خنک شد، با قاشق به آرومی از اون روی انار ها بریزین. طوری که دانه‌های انار شناور و جابه جا نشن و فقط ژله باعث چسبیدن دانه‌های انار به تارت و براق شدن روی تارت بشه. نیاز نیست تارت رو کاملا با ژله پر کنید وقتی از ژله روی تمام قسمت‌هایی که انار چیده شده ریخته شد کافیه. تارت رو حدود یک ربع داخل یخچال بذارین تا ژله ببنده ( چون ژله یک لایه نازکه خیلی زود میبنده)تزیین تارت انار با دانه های اناربعد از یخچال خارج کنید و اجازه بدین کمی به دمای محیط برسه و برش بزنید و سرو کنید.

    تارت انار

    طرز تهیه تارت انار شب یلدا

    نکات کلیدی در تهیه تارت انار:

    • چون داخل خمیر تارت از مقدار زیادی کره استفاده شده وقتی داخل یخچال و محیط سرد قرار می‌گیره، قسمت خمیر سفت‌تر می‌شه و برش دادن و خوردن اون سخته. پس بهتره نیم ساعت قبل از سرو تارت رو از یخچال خارج کنید.
    • این تارت رو برای مهمانی و دورهمی‌ها می‌تونید به صورت تک نفره هم آماده کنید و خمیر رو داخل قالب‌های کوچکتر پهن کنید. اما توجه کنید که به دلیل کوچک بودن اندازه تارت‌ها زمان پخت کمتر میشه.

    امیدوارم از طرز تهیه تارت انار خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

     

    سؤالات متداول

    در ادامه به پرسش‌های شما در رابطه با تارت انار پاسخ می‌دهیم:

    برای تهیه تارت انار از چه نوع ژله‌ای باید استفاده کنیم؟

    شما می‌توانید برای تهیه تارت انار از ژله آلوئه‌ورا استفاده کنید که صرفا جنبه تزئینی دارد. اما ژله انار هم طعم خوبی دارد و می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این بستگی به سلیقه شما دارد.

    برای برش خوردن راحت تارت هنگام سرو چه کاری باید انجام داد؟

    چون داخل خمیر تارت از مقدار زیادی کره استفاده شده وقتی داخل یخچال و محیط سرد قرار می‌گیره، قسمت خمیر سفت‌تر می‌شه و برش دادن و خوردن اون سخته. پس بهتره نیم ساعت قبل از سرو تارت رو از یخچال خارج کنید.

    آیا تارت انار نیاز به پختن در فر دارد؟

    بله، به دلیل تخم‌مرغ و آرد موجود در این ترکیب، نیاز به حرارت دیدن و پختن در فر دارد.

     

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.