آشپزیغذاهای سنتی

معرفی ۱۰ غذای سنتی و اصیل تهرانی؛ با طرز تهیه آن

تهران، پایتخت ایران زمین، پرجمعیت‌ترین شهر کشور است که سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی را در دل خود جای داده است. اما در میان این همه تنوع، غذاهای محلی تهران کمتر شناخته شده‌اند.

از این رو ما تصمیم گرفتیم تا در این مطلب از اکالا بلاگ شما را با غذاهای محلی تهران همراه با طرز تهیه آن‌ها آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا با طبخ این غذاها در خانه، سفری به پایتخت کشور برای خود و عزیزانتان ترتیب دهید.

۱- آش انار با گوشت چرخ کرده

آش انار، یکی از آش‌های خوشرنگ و لعاب است که با طعم ترش و شیرین خود و عطر گلپر مورد پسند اغلب افراد قرار می‌گیرد. این آش به دلیل استفاده از مواد اولیه مقوی و مرغوبی همچون انار، اسفناج، آرد نخود چی، گلپر، آب قلم و… بسیار سالم و مفید است که شما می‌توانید آن را در شب یلدا و شب‌های سرد زمستانی تهیه و نوش جان کنید.

طرز تهیه آش انار

مراحل تهیه آش انار

مراحل تهیه آش انار به شرح زیر است:

  1. در مرحله اول لپه و برنج را به صورت جداگانه از چند ساعت قبل خیس می‌کنیم.
  2. ۲ عدد پیاز بزرگ را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم. زمانی که پیازها سبک شدند، حدود ۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه به آن اصافه کرده و مجددا کمی تفت می‌دهیم. 
  3. لپه را آبکش می‌کنیم و به پیاز اضافه می‌کنیم و برای مدت حدود ۲ دقیقه لپه‌ها را نیز تفت می‌دهیم. این کار باعث می‌شود تا زمانی که برنج و بقیه مواد آش می‌پزند لپه‌ها وا نروند.
  4. سپس برنج خیس‌خورده را به مواد اضافه می‌کنیم و  حدود ۱ لیتر آب قلم به همراه مقداری آب جوش به مواد اضافه می‌کنیم تا جایی که آب روی مواد را کاملا بپوشاند.

برای ادامه رسپی این آش خوشرنگ و خوشمزه روی لینک طرز تهیه آش انار تهرانی کلیک کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- خورشت انار و بادمجان

    ترکیب بادمجان و انار یکی از جذاب‌ترین طعم‌ها به شمار می‌رود. خورشت بادمجان و انار با مواد اولیه ساده و در دسترسی در مدت زمان کوتاهی تهیه می‌شود که شما می‌توانید این غذا را مطابق با رژیم غذایی خودتان با گوشت مرغ، گوشت گوسفندی تکه شده یا قلقلی طبخ کنید.

    مراحل تهیه خورشت انار و بادمجان با مرغ

    مراحل تهیه خورشت انار و بادمجان

    مراحل تهیه خورشت انار و بادمجان به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. با کمک چاقو تیزی آن را نگینی خرد کنید.
    2. سپس درون قابلمه‌ای که قصد طبخ خورشت را دارید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیازها را به روغن بیفزایید و کمی زمان دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.
    3. حال به سراغ آماده‌سازی مرغ‌ها روید. فیله مرغ را بشویید و در صورت تمایل به ابعاد کوچک‌تری برش زنید. فیله‌های مرغ را به پیاز بیفزایید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود.
    4. اکنون مقداری محلول زعفران و فلفل به فیله‌ها بزنید. کمی تفت دهید تا مرغ‌ها به خوبی رنگ بگیرند. این خورشت را با سایر قسمت‌های مرغ و یا گوشت قرمز هم می‌توانید طبخ کنید فقط کافی است زمان پخت را کمی افزایش دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه خورشت انار و بادمجان کلیک کنید.

    ۳- کله گنجشکی (سر گنجشکی)

    کله گنجشکی یا همان سر گنجشکی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه‌ تهران است که آن را به صورت خوراک یا در کنار برنج سرو می‌کنند. روش‌های طبخ و مواد استفاده شده در این غذا متفاوت است. عموماً این غذای خوشمزه و لذیذ با گوشت چرخ کرده گوسفند یا گاو تهیه می‌شود، اما اگر شما به هر دلیلی طرفدار گوشت قرمز نیستید می‌توانید از گوشت مرغ در تهیه این غذا استفاده کنید.

    طرز تهیه کله گنجشکی

    مراحل تهیه کله گنجشکی

    مراحل تهیه کله گنجشکی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله یکی از پیازها را با رنده ریز رنده کنید. 
    2. پیازهای رنده شده را درون آبکش یا صافی کوچکی بریزید و با پشت قاشق به آن‌ها فشار بیاورید تا آب اضافی پیاز گرفته شود (می‌توانید پیاز رنده شده را در بین انگشتان با قدرت بفشارید تا آب اضافی پیاز گرفته شود)
    3. حال درون کاسه مناسبی گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، مقداری فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و پیازهای رنده شده را بریزید.
    4. ابتدا با قاشق مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید، سپس با کمک دست شروع به ورز دادن گوشت‌ها کنید. توجه داشته باشید که ورز دادن مواد در این مرحله دارای اهمیت بسیار زیادی است که این فرایند انسجام قلقلی‌های شما را در زمان سرخ کردن بیشتر می‌کند.
    5. حال روی سطح ظرف را بپوشانید و گوشت‌ها را کمی در یخچال استراحت دهید.
    6. اکنون گوجه فرنگی‌های شسته شده را رنده کنید. در این مرحله نیز می‌توانید از میکسر یا خردکن نیز کمک بگیرید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و مخصوص روی لینک طرز تهیه کله گنجشکی کلیک کنید.

    ۴- اشکنه اسفناج

    اشکنه اسفناج یک غذای سنتی و قدیمی ایرانی از نوع خوراک است، که تاریخچه بسیار طولانی دارد و خواستگاه آن به تهران نسبت داده می‌شود. این غذای کم هزینه در مدت زمان کوتاهی به صورت یک حالت سوپ تهیه می‌شود و از غذاهای نونی به شمار می‌رود. بنابراین می‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی با مشغله‌های زیاد یا دانشجوها باشد.

    طرز تهیه اشکنه اسفناج

    مراحل تهیه اشکنه اسفناج

    مراحل تهیه اشکنه اسفناج به شرح زیر است:

    1. ابتدا اسفناج را بشویید و سپس درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن به طور کامل خارج شود.
    2. اکنون اسفناج را روی تخته گوشت قرار دهید و به صورت ریز ساطوری خرد کنید.
    3. اسفناج خرد شده را در یک قابلمه مناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس نصف لیوان آب را به آن اضافه کرده و اجازه دهید کاملاً بپزد.
    4. پوست پیاز را جدا کرده و بشویید، سپس خلالی نازک خرد کنید.
    5. در یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن مایع ریخته و پیاز خرد شده را اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و سریع روی لینک طرز تهیه اشکنه اسفناج کلیک کنید.

    ۵- والک پلو

    والک پلو اصیل تهرانی از آن دسته غذاهایی است که برای همه قابل پسند نیست اما این غذا خواص بسیاری دارد و برای بدن مفید است. بهار و تابستان فصل مناسب والک است که شما می‌توانید در غذاهای خود اضافه و از مزه‌ی آن لذت ببرید.

    طرز تهیه والک پلو

    مراحل تهیه والک پلو

    مراحل تهیه والک پلو به شرح زیر است:

    1. ابتدا در ظرف مناسب ۲ پیمانه والک را شسته و سپس خرد می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که والک‌های خرد شده ما خشک شوند.
    2. در ظرف مناسب دیگر نیز ۲ پیمانه برنج را شسته و به میزان لازم به آن نمک اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم برنج ما در آب و نمک بماند و خیس بخورد.
    3. سپس قابلمه درب دار مناسبی را روی حرارت قرار داده و به آن برنج، والک خرد شده، نمک، فلفل و روغن به میزان لازم و ۱ پیمانه آب اضافه می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و مقوی روی لینک طرز تهیه والک پلو کلیک کنید.

    ۶- دمپختک (دمی باقالی)

    دمپختک یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایران است که در شهرهای مختلف به شکل‌های مختلفی درست می‌شود و از غذاهای ویژه شب یلدا نیز به حساب می‌آید. دمی باقالی یا کته باقالی، دمپختکی است که با باقالی زرد، برنج، پیاز، زعفران، پاپریکا و… درست می‌شود و از غذاهای سنتی تهران به شمار می‌رود.

    طرز تهیه دمپختک (دمی باقالی)

    مراحل تهیه دمی باقالی

    مراحل تهیه دمی باقالی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا باقالی زرد را می‌شوییم و داخل یک کاسه همراه با آب به مدت ۳ ساعت خیس کرده و سپس آبکش می‌کنیم. لپه باقالی جزو حبوبات های زودپر هستند و نیازی نیست از شب قبل آن را خیس کنیم. همین که چند ساعت خیس بخورد کافی است.
    2. از طرف دیگر باید برنج را بشوییم و به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب بریزیم و با کمی نمک بگذاریم برنج هم برای یک ساعت خیس بخورد.
    3. سپس پیاز رو خرد می‌کنیم با مقداری روغن حیوانی تفت می‌دهیم. روغن حیوانی باعث خوشمزه‌تر شدن و خوش عطرتر شدن این کته می‌شود.
    4. بعد از اینکه پیازها طلایی شدن ادویه ها را که شامل زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل پاپریکا است به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می دهیم تا عطر زردچوبه آزاد شود. 

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه دمپختک (دمی باقالی) کلیک کنید.

    ۷- هفت رنگ پلو

    هفت رنگ پلو تهرانی یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهر تهران و سایر شهرهای ایران تهیه می‌شود. این غذا معمولا با مرغ، بوقلمون یا کبک همراه با خلال بادام، خلال پسته، خلال پرتقال، کشمش، زرشک، زعفران و… طبخ شده و در مهمانی‌ها و مجالس رسمی سرو می‌شود. 

    طرز تهیه هفت رنگ پلو تهرانی

    مراحل تهیه هفت رنگ پلو

    مراحل تهیه هفت رنگ پلو به شرح زیر است:

    1. برای تهیه هفت رنگ پلو تهرانی، ابتدا پیاز را بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. سپس، ۲ حبه سیر را رنده کنید.
    2. برای مرینیت یا مزه‌دار کردن مرغ، پیاز خلالی، سیر رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران دم کرده غلیظ را به مرغ اضافه کرده و به خوبی با آن مخلوط کنید. در نهایت، مرغ را درون یک ظرف در بسته به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار دهید تا طعم مواد به خورد آن برود.
    3. خلال پرتقال را برای ۲۰ دقیقه در آب خیس کرده و چند بار بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. خلال بادام و پسته را نیز در یک کاسه ریخته و کمی گلاب به آن اضافه کنید تا خیس شود. زرشک را نیز درون یک کاسه آب بریزید تا خیس شود.
    4. برای سرخ کردن مرغ، در ابتدا باید مقداری کره درون تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس مرغ مزه‌دار شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا طلایی و برشته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه هفت رنگ پلو تهرانی کلیک کنید.

    ۸- کوفته دست به گردن

    کوفته دست به گردن، یکی از غذاهای بسیار قدیمی و سنتی تهران است که در زمان کوتاهی تهیه می‌شود. طبق یکی از روایت‌های قدیمی این کوفته را باید با گوشت گردن تهیه کرد و طبق روایتی دیگر این غذا به حدی لذیذ و خوشمزه است و در زمان کوتاهی پخته می‌شود که یار و دوست شما دست به گردنتان می‌اندازد.

    مراحل تهیه کوفته دست به گردن تهرانی

    مراحل تهیه کوفته دست به گردن

    مراحل تهیه کوفته دست به گردن به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی برنج روید. برنج را تمیز کنید و بشویید. حال با مقداری آب، نمک و روغن آن را به‌ صورت کته نرم بپزید. پس از پخته‌ شدن و خنک‌ شدن کته می‌توانید آن را کمی بکوبید تا له و منسجم شود.
    2. در دومین مرحله برنج له شده را درون ظرف مناسبی بریزید. گوشت چرخ‌ کرده، محلول زعفران، نمک، نعنا و شوید خشک، آرد نخودچی و تخم‌مرغ را به آن بیفزایید و همه مواد را به‌خوبی با هم ترکیب کنید. مواد کوفته را ۸-۱۰ دقیقه به خوبی ورز دهید تا مواد کاملا منسجم و یک‌دست شود.
    3. سپس روی مواد را بپوشانید و ۱۵-۲۰ دقیقه آن را در یخچال استراحت دهید. پس از استراحت دادن مواد کوفته از آن به‌ اندازه یک گردو بردارید و در دستتان شکل دهید.
    4. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و زمان دهید تا روغن به‌ خوبی داغ شود. حال کوفته‌ها را درون روغن سرخ کنید تا کاملاً تغییر رنگ دهند. پس از سرخ‌شدن آن‌ها را از تابه خارج کنید و به سراغ مرحله بعد روید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه کوفته دست به گردن تهرانی کلیک کنید.

    ۹- لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

    لوبیا پلو یکی از غذاهای معروف و خوشمزه ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. از مهمترین مواد اصلی لوبیا پلو می‌توان به لوبیا سبز، گوشت چرخ کرده یا خورشتی، رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات اشاره کرد.

    لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده طرفداران زیادی دارد اما می‌شود آن را با گوشت خورشتی و حتی گوشت مرغ نیز تهیه کرد. جالب است بدانید که می‌توان لوبیا پلو را بدون گوشت نیز آماده کرد. بنا به نوع ذائقه و طبع خود، می‌توان هر یک از این گزینه‌های پیش رو را انتخاب کرد.

    طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه لوبیا پلو

    مراحل تهیه لوبیا پلو به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ برنج روید. برنج را تمیز کنید و بشویید. با مقداری آب بخیسانید و به سراغ مرحله بعد روید.
    2. در دومین مرحله به سراغ آماده سازی پیاز و سیر روید. پیاز و سیر را بشویید و پوست بگیرید. آن ها را با کمک میکسر یا خردکن به شکل پوره تبدیل کنید. می‌توانید آن‌ها را با کمک رنده یا چاقو به صورت ریزی خرد کنید.
    3. حال درون قابلمه‌ای که قصد طبخ غذا را دارید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیازها و سیر پوره شده را به قابلمه بیفزایید و کمی تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
    4. اکنون به سراغ گوجه‌ فرنگی روید. گوجه‌فرنگی را بشویید و کلاهک سبز آن را جدا سازید. حال با کمک رنده، میکسر یا خردکن آن را به شکل پوره تبدیل کنید. پوره گوجه فرنگی را کنار گذارید و به سراغ مرحله بعدی روید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه لوبیا پلو کلیک کنید.

    ۱۰- آش رشته

    آش رشته یکی از غذاهای سنتی ما ایرانی‌هاست که در هر شهری ممکن است به روش خاصی پخته شود. اما به طور کلی اصول درست کردن آن در همه شهرها تقریبا یکسان است. لازم به ذکر است که خوشمزگی آش رشته به کشک فراوان به همراه رشته آشی و پیاز داغ زیاد است.

    طرز تهیه آش رشته

    مراحل تهیه آش رشته

    مراحل تهیه آش رشته به شرح زیر است:

    1. حبوبات (نخود، لوبیا، عدس و ماشت) را به مدت ۱۲-۲۴ ساعت قبل از پخت آش، با آب ولرم خیس می کنیم. ( چند مرتبه آب آن‌ها را عوض می کنیم).
    2. بعد از اتمام زمان گفته شده، هرکدام را جداگانه می‌پزیم؛ بعد از پخت همه‌ی حبوبات را آبکش می‌کنیم به جز عدس که به همراه آب به آش اضافه می‌شود.
    3. قابلمه‌ای بزرگ که بیشتر از حجم مواد جا داشته باشد، انتخاب می‌کنیم و نصف آن را آب می‌ریزیم و روی شعله قرار می‌دهیم. اجازه می‌دهیم که آب به جوش بیاید.

    برای ادامه رسپی این آش خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه آش رشته کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی از غذاهای محلی و خوشمزه تهرانی را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و اصیل را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.