سبک زندگیسلامت و زیبایی

فواید کرم ضد آفتاب و تاثیر آن بر پوست!

آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؟ پوست، بزرگ‌ترین عضو بدن ما است که وظایف مهمی از جمله محافظت از بدن در برابر میکروب‌ها و تنظیم دمای بدن را بر عهده دارد. نور خورشید دارای اشعه‌های مضری به نام اشعه‌های ماوراء بنفش (UV) است که حتی در روزهای ابری نیز می‌توانند به پوست ما نفوذ کرده و آسیب‌های جدی به آن وارد کنند.

اما نگران نباشید! کرم‌ ضد آفتاب می‌تواند مثل یک سد محافظتی از پوست شما در برابر بسیاری از مشکلات پوستی ناشی از اشعه‌های UV جلوگیری کند. پس اگر تا به حال فکر می‌کردید که کرم ضد آفتاب فقط یک محصول آرایشی است، با این قسمت از اکالا بلاگ همراه باشید تا با فواید شگفت‌انگیز آن آشنا شوید.

انواع کرم ضد آفتاب و فواید آن‌ها

کرم‌های ضد آفتاب بر اساس نحوه عملکردشان به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم می‌شوند. ضد آفتاب‌های شیمیایی با جذب اشعه‌های فرابنفش و ضد آفتاب‌های فیزیکی نیز با منعکس یا پراکنده کردن نور خورشید، از پوست محافظت می‌کنند. در ادامه، به برخی از فواید کرم ضد آفتاب برای پوست اشاره می‌کنیم.

۱- محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV

لایه اوزون، مانند یک سپر، از پوست ما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند. اما با تخریب لایه اوزون، این اشعه‌ها به راحتی می‌توانند به پوست ما نفوذ کنند و باعث آسیب‌های جدی شوند. اشعه‌های مضر خورشید به دو دسته UVA و UVB تقسیم می‌شوند. اشعه‌های UVA باعث پیری زودرس پوست، ایجاد چین و چروک و لک‌های پوستی می‌شوند.

همچنین اشعه‌های UVB نیز باعث آفتاب‌سوختگی، سرطان پوست و سایر مشکلات پوستی می‌شوند. استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید ضروری است. کرم‌های ضد آفتاب با جذب یا منعکس کردن اشعه‌های خورشید، از پوست ما در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ضد آفتاب چه تاثیری بر جوش صورت دارد؟

۲- از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

همه ما دوست داریم پوستی جوان، درخشان و سالم داشته باشیم. ضد آفتاب یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت مناسب می‌تواند علائم پیری را تسریع کند. استفاده از ضد آفتاب می‌تواند از ایجاد علائم پیری ناشی از اشعه‌های UV مانند چین و چروک، خطوط ریز و خشک شدن پوست پیشگیری کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مطالعات نشان داده‌اند که افراد زیر ۵۵ سال که از ضد آفتاب استفاده می‌کنند، ۲۴ درصد کمتر از افرادی که به ندرت از ضد آفتاب استفاده می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به این علائم پیری هستند.

    انواع کرم ضد آفتاب و فواید آن‌ها

    ۳- پیشگیری از آفتاب سوختگی

    آفتاب سوختگی می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست وارد کند. اشعه ماوراء بنفش خورشید (UVB) که مسئول آفتاب سوختگی است، پوست را نازک کرده و کبودی‌ها را بیشتر نمایان می‌کند و همچنین می‌تواند باعث تورم، قرمزی، کهیر و خارش شود. یکی از عوارض جدی آفتاب سوختگی، تشکیل تاول است.

    تاول‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله Annals of Epidemiology منتشر شد، نشان داد که وقوع مکرر آفتاب سوختگی می‌تواند خطر ابتلا به ملانومای کشنده را در انسان افزایش دهد.

    بیشتر بخوانید: علت سوزش پوست بعد از زدن آبرسان چیست؟

    ۴- خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد

    کرم ضد آفتاب که در ابتدا به عنوان یک محصول آرایشی برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی معرفی شد، اکنون به عنوان یک محصول ضروری برای مراقبت از پوست شناخته می‌شود که می‌تواند از سرطان پوست از جمله منالوما جلوگیری کند. ملانوما بدترین نوع سرطان پوست است که می‌تواند با افزایش سن زنان سلامتی آن‌ها را تهدید کند.

    ۵- لکه‌های روی صورت را کاهش می‌دهد

    کرم ضد آفتاب را باید به مقدار کافی روی صورت خود بمالید تا از ایجاد لکه‌های تیره و جوش‌های قرمز جلوگیری کنید. همچنین کرم ضد آفتاب می‌تواند از بروز آکنه و سایر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پیشگیری کند.

    بیشتر بخوانید: ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بی‌رنگ؟

    ضرورت استفاده از کرم ضد افتاب و فواید آن

    ۶- از برنزه شدن ناشی از اشعه UVB جلوگیری می‌کند

    برنزه شدن به خودی خود مضر نیست، اما قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر خورشید مانند اشعه‌های UVB می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی پوست شود. برای جلوگیری از برنزه شدن ناشی از اشعه UVB، باید از ضد آفتاب‌هایی که دارای حداقل فاکتور محافظتی در برابر آفتاب (SPF 30) هستند، استفاده کنید و آن را هر دو ساعت یکبار تمدید کنید.

    بیشتر بخوانید: تونر چیست و چه کاربردی برای پوست دارد؟

    ۷- سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

    ضد آفتاب از پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین که برای حفظ صافی و سلامت آن ضروری هستند، محافظت می‌کند. دی‌ اکسید تیتانیوم یک ماده معدنی است که با انعکاس اشعه ماوراء بنفش از پوست، از فعالیت این پروتئین‌ها محافظت می‌کند. بنابراین، هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب، به دنبال محصولی باشید که حاوی دی‌ اکسید تیتانیوم باشد.

    ۸- پیشگیری از برخی بیماری‌ها و حساسیت‌های پوستی

    قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث بدتر شدن بعضی بیماری‌های پوستی مانند لوپوس پوستی و روزاسه شود. در برخی افراد، قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون کرم ضد آفتاب می‌تواند مانند یک عامل تحریک‌کننده عمل کرده و باعث تشدید بثورات پوستی شود. همچنین برخی از داروهای رایج مانند داکسی سایکلین و هیدروکلروتیازید نیز می‌توانند حساسیت پوست به نور خورشید و احتمال سوختن آن را افزایش دهند.

    بنابراین، اگر مبتلا به بیماری‌های پوستی هستید یا از این داروها استفاده می‌کنید، مهم است که از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول ساعات اوج گرما خودداری کنید.

    بیشتر بخوانید: چه ضد آفتابی برای فصل پاییز مناسب است؟

    فواید بی‌نظیر کرم ضد آفتاب

    ۹- خطر هیپرپیگمانتاسیون و ملاسما را کاهش می‌دهد

    قرار گرفتن طولانی‌ مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره مانند ملاسما و هیپرپیگمانتاسیون روی پوست شود. این لکه‌ها می‌توانند باعث ناراحتی و کاهش اعتماد به نفس افراد شوند و درمان آن‌ها نیز بسیار دشوار است. برای جلوگیری از ایجاد یا تشدید این لکه‌ها، باید همه افراد به ویژه افرادی که پوست تیره‌تری دارند، روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

    بیشتر بخوانید: علت خشکی پوست در زمستان + راه‌های مقابله با  آن

    ۱۰- از خشکی پوست جلوگیری می‌کند

    بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب حاوی مواد مرطوب‌کننده نیز هستند که به آبرسانی پوست کمک کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کنند. پوست خشک بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از نور خورشید قرار می‌گیرد، بنابراین مرطوب نگه داشتن پوست می‌تواند به جلوگیری از این آسیب‌ها کمک کند.

    کرم‌های ضد آفتاب یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت پوست هستند که استفاده منظم از آن‌ها می‌تواند به حفظ سلامت، شادابی و جوانی پوست کمک کرده و از بروز بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری کند. در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا مهم‌ترین فواید کرم ضد آفتاب را معرفی کرده‌ایم. امیدواریم با خواندن این مقاله، اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب را درک کرده و آن را به عنوان بخشی ضروری در روتین روزانه خود قرار دهید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.