برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (جمعه ۴ اسفند)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در چهارمین روز اسفند ماه ۱۴۰۲، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از غذاهای ساده و سریع گیلانی است که با شنیدن نام گیلان همیشه به یاد آن می‌افتیم. این غذای کم هزینه به راحتی و با یک دستور ساده با موادی مانند بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ درست می‌شود. اصلی‌ترین و مهمترین ماده غذایی در میرزا قاسمی سنتی و خوشمزه گیلانی بادمجان کبابی و سیر فراوان آن است.

البته گوجه فرنگی هم در خوشمزگی این غذای شمالی بی‌تاثیر نیست! میرزا قاسمی همانند کشک بادمجان بسیار پرطرفدار است. طعم میرزا قاسمی بسیار نزدیک به خاویار بادمجان است و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی که گیاه‌خوار هستند، باشد.

میرزا قاسمی از غذاهای کم هزینه و ارزان

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه میرزا قاسمی

    مراحل تهیه میرزا قاسمی به شرح زیر است:

    1. یکی از لذت‌های درست کردن میرزا قاسمی کبابی کردن بادمجان روی زغال است اما شاید شما به دلیل محدودیت زمانی یا حتی اجاق‌ گاز منزل نتوانید این کار را انجام دهید. پس بادمجان‌ها را روی گاز با پوست کبابی کنید؛ آن‌ها را روی شعله‌ی مستقیم یا روی شعله پخش کن (برای جلوگیری از کثیف شدن اجاق ‌گاز) قرار دهید.
    2. اجازه دهید تا بادمجان‌ها کاملا سرخ و کبابی شوند. (برای اینکه از پخته شدن بادمجان‌ها اطمینان حاصل کنید، می‌توانید یک چاقو یا چنگال را در بادمجان‌ها فرو کنید؛ اگر چاقو به‌ راحتی فرو رفت، یعنی بادمجان کامل پخته شده است). آن‌ها را داخل سینی گذاشته و اجازه دهید کمی خنک شوند.
    3. پوست آن‌ها را به ‌آرامی با دست جدا کنید (در این مرحله برای جلوگیری از سیاه شدن دستتان دستکش بپوشید). بادمجان‌ها را داخل ظرفی قرار دهید و  با کارد ساطوری کنید یا با گوشت‌کوب آن را له کنید.
    4. سپس پوست گوجه‌ها رو بگیرید؛ می‌توانید گوجه ها را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد به آب سرد منتقل کنید تا پوست آن راحت‌تر جدا شود. گوجه‌های بدون پوست را رنده یا پوره کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و همه پسند روی لینک طرز تهیه میرزا قاسمی کلیک کنید.

    ۲- دو پیازه آلو شیرازی

    دو پیازه آلو یکی از غذاهای کم هزینه و سنتی شیراز است که بسیار راحت و سریع آماده و اغلب در وعده شام سرو می‌شود. همانطور که از نام این غذا مشخص است ترکیب اصلی دو پیازه آلو، پیاز و آلو (سیب زمینی) است.

    طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی

    مراحل تهیه دو پیازه آلو

    مراحل تهیه دو پیازه آلو به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی سیب زمینی‌ها روید، سیب زمینی‌هایتان را به خوبی بشویید و پوست آنها را بگیرید. سیب زمینی را به صورت مکعبی با ابعاد یکسان خرد کنید.
    2. حال سیب زمینی‌های خرد شده را با کمی نمک و زردچوبه و مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید. (آب درون قابلمه باید روی سیب‌زمینی‌ها باشد)
    3. درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت با شعله کم قرار دهید. با توجه به جنس ظرف و ابعاد سیب زمینی‌هایتان بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا سیب زمینی‌های شما به خوبی پخته شوند. (توجه داشته باشید که در این مرحله سیب زمینی‌ها نباید له شوند و شکل ظاهری خود را از دست دهند پس در افزودن آب به آن دقت کنید.)
    4. سپس به سراغ آماده سازی پیازها روید. پیازها را بشویید و پوست بگیرید، آنها را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. 
    5. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی آنها را تفت دهید تا بوی خامیشان گرفته و طلایی رنگ شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و خوشمزه روی لینک طرز تهیه دو پیازه آلو کلیک کنید.

    ۳- فلافل خانگی

    فلافل یکی از خوشمزه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین غذاهای موجود در میان فست‌فودهاست که علاقه‌مندان بی‌شماری دارد. اگر می‌خواهید در خانه با مواد غذایی مرغوب و کاملا بهداشتی، فلافلی هم‌مزه با فلافل مغازه درست کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

    فلافل طرز تهیه آسانی دارد و با مواد اولیه در دسترسی همچون نخود، سیب زمینی، پیاز، سیر، لیموی تازه، فلفل سیاه و… طبخ می‌شود.

    طرز تهیه فلافل خانگی

    مراحل تهیه فلافل خانگی

    مراحل تهیه فلافل خانگی به شرح زیر است:

    1. ابتدا اجازه دهید راز فلافل‌های خوشمزه بیرون را اول بگوییم، سیب زمینی! بله سیب زمینی راز خوشمزه شدن فلافل‌های بیرون است. فلافلی‌ها از سیب زمینی برای خوش طعم شدن فلافل استفاده می‌کنند، سیب زمینی باعث ترد شدن فلافل می‌شود و فلافلی که با سیب زمینی درست شود، دقیقا مثل فلافلی‌ها می‌شود.
    2. راز دوم پخت فلافل بازاری نحوه چرخ کردن مواد با چرخ گوشت است! موقع چرخ کردن مواد فلافل، از سری دهنه گشاد چرخ گوشت برای چرخ کردن استفاده کنید تا نخودها خوب چرخ شوند! (سری دهنه تنگ باعث گِل شدن نخود در چرخ گوشت می‌شود و ممکن است باعث سوختن چرخ گوشت نیز شود.)
    3. در همین حین باید توجه داشت که وقتی در حال چرخ کردن نخودها هستیم، در کنار آن سیب زمینی را نیز همراه با نخود به چرخ گوشت اضافه و چرخ کنیم و در آخر پیاز خرد شده و سیر را هم به آن اضافه می‌کنیم.
    4. مخلوط به دست آمده را یک بار دیگر با یک دهانه تنگ‌تر چرخ می‌کنیم تا مخلوطی چسبناک و کرم رنگ آماده شود.
    5. بعد از آن، لیموی تازه به آن اضافه می‌کنیم. اضافه کردن لیمو در این مرحله نقش کلیدی در طعم فلافل دارد. در صورتی که لیموی تازه در اختیار ندارید، می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای فست فودی پرطرفدار روی لینک طرز تهیه فلافل خانگی کلیک کنید.

    ۴- کراکت (کروکت) سوسیس و سیب زمینی

    کراکت یا کروکت (Croquette) از جمله خوراک‌هایی است که به عنوان یک غذای جدید و متفاوت در مناسبت‌های خاص در وعده شام سرو می‌شود.

    به طور خلاصه این غذای فوق العاده یک کوکوی سیب زمینی سوخاری شده است که داخل آن را با مواد غذایی مختلفی مانند: گوشت چرخ کرده، مرغ، سبزیجات، پنیر و… پر می‌کنند. کراکت‌ها را به شکل‌های مختلفی از جمله قرص، استوانه‌ای یا تخم مرغی شکل می‌توان تهیه و نوش جان کرد.

    طرز تهیه کراکت سوسیس و سیب زمینی

    مراحل تهیه کراکت سوسیس و سیب زمینی

    مراحل تهیه کراکت سوسیس و سیب زمینی به شرح زیر است:

    1. ابتدا سراغ آبپز کردن سیب‌ زمینی‌ها می‌رویم. بعد از آبپز شدن، سریع سیب زمینی‌ها را زیر آب سرد می‌گیریم و پوستش را جدا می‌کنیم. کمی که خنک شد با رنده درشت رنده می‌کنیم.
    2. سوسیس را به صورت نگینی خرد کرده و درون تابه مناسبی با مقداری روغن سرخ کردنی تفت می‌دهیم.
    3. تخم مرغ‌ها را شکسته و به سیب زمینی‌ای که در مرحله اول رنده کردیم، اضافه می‌کنیم. پیاز را نیز پوست می‌گیریم و پس از رنده کردن و گرفتن آب آن به مواد اضافه می‌کنیم.
    4. سپس فلفل سیاه، نمک، آویشن و پودر سیر را نیز به مواد اضافه کرده و خوب ورز می‌دهیم. به طوری که مواد کاملا سفت شود.
    5. مقداری از مواد سیب زمینی را برمی‌داریم و کف دست پهن می‌کنیم. سپس وسط کروکت را مقداری سوسیس و پنیر پیتزا قرار می‌دهیم. حالا خمیر را جمع می‌کنیم و به آن شکل می‌دهیم. (برای اینکه مواد به دست نچسبد، می‌توانید کمی دست خود را خیس کنید)
    6. به همین ترتیب تمام مواد را درست می‌کنیم. آرد و پودر سوخاری را در ظرف‌های جداگانه می‌ریزیم. سپس کروکت‌ها را ابتدا در آرد و بعد در پودر سوخاری می‌غلتانیم.
    7. کروکت‌های آماده شده را باید تقریبا ۲ ساعت در فریزر قرار دهیم تا مواد به خوبی همدیگر را بگیرد.
    8. سپس کروکت‌ها را داخل روغن داغ سرخ می‌کنیم تا برشته و طلایی شود.
    9. کروکت‌های سرخ شده را روی دستمال روغن گیر قرار می‌دهیم تا روغن اضافی آن گرفته شود. این غذای خوشمزه را همراه با سس کچاب میل کنید. نوش جان!

    برای مشاهده نکات و فوت و فن‌های تهیه این غذای فانتزی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه کراکت سوسیس و سیب زمینی کلیک کنید.

    ۵- کوکو سبزی

    کوکو سبزی یکی از غذاهای کم هزینه، خوشمزه، سبک و پرطرفدار در خانواده‌های ایرانی است. طرز تهیه‌ی این غذای نونی بسیار راحت است و همین امر کوکو سبزی را به یکی از گزینه‌های مورد علاقه برای مادر‌ها و دانشجو‌ها تبدیل کرده است.

    در تهیه کوکو سبزی از انواع سبزیجات معطر مانند گشنیز، تره، شوید، ترخون، نعناع، ریحان و سبزی‌های معطر محلی استفاده می‌شود و در بعضی از مناطق از کاهو نیز استفاده می‌کنند تا کوکو سبزی ترد شود.

    طرز تهیه کوکو سبزی

    کوکو سبزی انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کوکو سبزی با سیب زمینی، کوکو سبزی با زرشک و گردو، کوکو والک و… اشاره کرد.

    برای مشاهده رسپی انواع کوکو سبزی روی لینک طرز تهیه کوکو سبزی به روش‌های مختلف کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا