برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (یکشنبه ۱۹ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در نوزدهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- عدس پلو با گوشت و کشمش

عدس پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که علاوه بر داشتن طعم خوب، به دلیل وجود عدس ارزش غذایی بالایی نیز دارد و همین امر آن را به یک غذای بسیار مقوی و سالم تبدیل کرده است.

اما از آن‌ جایی که برنج و عدس طبع سردی دارند، معمولا در کنار این غذا از خرما یا کشمش پلویی که هر دو طبع گرمی دارند، استفاده می‌شود تا طبع عدس پلو برای بدن مناسب باشد.

طرز تهیه عدس پلو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه عدس پلو

    مراحل تهیه عدس پلو به شرح زیر است:

    1. عدس را از شب قبل خیس می‌کنیم و برنج را نیز از یکی دو ساعت قبل از پخت (بعد از شستن) با مقداری نمک خیس می‌کنیم.
    2. کشمش‌ها را نیز هنگام شروع کار خیس می‌کنیم.
    3. عدس خیس شده را آبکش می‌کنیم و بعد آن را داخل قابلمه ریخته و روی آن آب می‌ریزیم، به‌ طوری که حدودا دو بند انگشت آب بالاتر از سطح عدس باشد. همراه با یک قاشق چای خوری نمک، اجازه می‌دهیم تا عدس‌ها بپزند.
    4. بعد از حدود نیم ساعت میزان پخت آن را چک کنید؛‌‌ دقت کنید که اصلا عدس نباید تا حدی بپزد که له شود. بعد از ینکه عدس پخت، آن را آبکش می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه عدس پلو کلیک کنید.

    ۲- کادین بودو

    کادین بودو به معنای “کوفته ران خانم” یکی از غذاهای معروف و خوشمزه ترکی است که اسم آن را به دلیل شباهت این کوفته به ران خانم‌ها انتخاب کرده‌اند. عجیب است ولی واقعیت دارد! 

    مدت زمان آماده سازی و پخت این غذا سر جمع یک ساعت طول می‌کشد و طرز تهیه چندان سختی ندارد. برای تهیه این کوفته متفاوت به مواد اولیه در دسترسی همچون برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، جعفری، تخم مرغ و… نیاز دارید.

    مراحل تهیه کوفته کادین بودو

    مراحل تهیه کوفته کادین بودو

    مراحل تهیه کوفته کادین بودو به شرح زیر است:

    1. بعد از اینکه برنج را شستید، به مدت دو ساعت آن را در آب بگذارید تا خیس بخورد. بعد برنج خیس خورده را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا روی حرارت شعله جوش بخورد و نرم شود. مثل پختن برنج ایرانی این مدت زمان بسته به نوع برنج می‌تواند متفاوت باشد.
    2. در این مرحله پیاز را بشویید و خیلی ریز خرد کنید. پیاز نباید زیر دندان بیاید. سپس روغن زیتون را در ماهیتابه بریزید و بعد از اینکه گرم شد، پیازهای خردشده را اضافه کنید. کمی پیازها را تفت دهید تا نرم شوند. مدت زمان تفت دادن پیاز نباید خیلی طولانی شود. در حد ۳ تا ۴ دقیقه کافی است.
    3. بعد از اینکه پیازها را خوب تفت دادید، نیمی از گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و خوب هم بزنید. مدت زمان تفت دادن گوشت حدود ۱۰ دقیقه است، ولی شما توجه کنید که تا زمانی باید گوشت را تفت دهید که آب آن کاملا کشیده شود و رنگ آن تغییر کند. بعد از آن می‌توانید اجاق را خاموش کنید.
    4. حال دسته جعفری‌ها را پاک کنید، بشویید و کاملا خرد کنید. سپس برنج پخته شده و جعفری‌ها را به ماهیتابه اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و لذیذ روی لینک طرز تهیه کوفته کادین بودو کلیک کنید.

    ۳- آش عدس

    آش عدس یکی از آش‌های سنتی ایرانی است که از ترکیب مواد اولیه متنوعی نظیر عدس، ماش، برنج، سبزی آش، پیاز، سیر و… تهیه می‌شود. این آش خوشمزه طرز تهیه بسیار آسانی دارد و بدون شک درست کردن آن برای شام، وعده بی‌نظیری را برایتان رقم خواهم زد.

    مراحل تهیه آش عدس

    مراحل تهیه آش عدس

    مراحل تهیه آش عدس به شرح زیر است:

    1. ابتدا سبزی آش را شسته و آبکشی کنید، پس از خارج شدن آب اضافی سبزی در ادامه آن را روی تخته گوشت ریز خرد کنید.
    2. ماش را شسته و به مدت ۲ ساعت با مقداری آب خیس کنید.
    3. در این مرحله عدس را بشویید و به همراه ماش با مقداری آب در قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس حرارت آن را کم کنید و اجازه دهید یک ساعت بجوشد تا عدس و ماش کاملا بپزند. 
    4. در ادامه برنج شسته شده را به همراه سبزی آش به قابلمه افزوده و هم بزنید. سپس به مدت یک ساعت دیگر بگذارید با حرارت ملایم آش بجوشد.
    5. پیاز را پوست گرفته به صورت خلالی خرد کنید و داخل یک تابه مقداری روغن بریزید. پیاز را تفت دهید تا سرخ شود و به آش اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای سنتی و مقوی روی لینک طرز تهیه آش عدس به روش خانگی کلیک کنید.

    ۴- سیب زمینی پنیری

    سیب زمینی پنیری یکی از محبوب‌ترین انواع فست فود برای وعده شام است که می‌توانید آن را در خانه بدون فر و تجهیزات خاصی آماده کنید. این غذای پرطرفدار در مدت زمان کوتاهی با مواد اولیه ساده و در دسترسی همچون سیب زمینی، پنیر پیتزا، پودر پاپریکا، آویشن، قارچ، گوجه فرنگی و… آماده می‌شود.

    مراحل تهیه سیب زمینی با پنیر پیتزا روی گاز

    مراحل تهیه سیب زمینی پنیری

    مراحل تهیه سیب زمینی پنیری به شرح زیر است:

    1. سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. در ادامه آن‌ها را به صورت خلالی درشت خرد کنید. سیب زمینی‌های خرد شده را در آبکش بریزید و بشویید و بعد روی پارچه تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند.
    2. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس خلال‌های سیب زمینی را همراه با کمی نمک و فلفل به روغن اضافه کنید.
    3. اجازه دهید سیب زمینی‌ها به خوبی در روغن سرخ شوند. برای خوشرنگ شدن سیب زمینی سرخ کرده می‌توانید کمی زردچوبه به روغن اضافه کنید.
    4. بعد از این که سیب زمینی‌ها سرخ شدند، آن‌ها را در توری فلزی بریزید و بعد روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.
    5. قارچ‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌ای یا به هر شکلی که دوست دارید خرد کنید. سپس آن‌ها را بدون روغن در ماهیتابه داغ بریزید و برای چند دقیقه تفت دهید تا آب اضافه آن‌ها گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای فست‌ فودی خوشمزه روی لینک طرز تهیه سیب زمینی پنیری کلیک کنید.

    ۵- گیزاتما

    گیزاتما یا قیزاتما به معنای سرخ کردن است که اصالت آن به ارومیه برمی‌گردد و از غذاهای بسیار قدیمی و سنتی ایران است که طرفداران زیادی دارد. اگر به دنبال درست کردن یک غذای ساده، گیاهی و آسان هستید به شما توصیه می‌کنیم که حتما این غذا را تهیه و  نوش جان کنید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه گیزاتما

    مراحل تهیه گیزاتما

    مراحل تهیه گیزاتما به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله برای تهیه این غذای بسیار خوشمزه به سراغ بادمجان روید. آن‌ها را بشویید و پوست بگیرید. بادمجان‌ها را به صورت دلخواه برش زنید. 
    2. حال مقداری از ماست را درون ظرف مناسبی بریزید و کمی بهم زنید تا بافتی یک‌دست به خود گیرد. با کمک یک براش از ماست روی سطح بادمجان‌ها زنید. این کار موجب می‌شود که بادمجان در زمان سرخ کردن روغن کمتری به خود جذب کند و پس از سرخ کردن طلایی‌تر و جذاب‌تر شود.
    3. اکنون درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید. بادمجان‌ها را در تابه به خوبی سرخ کنید و کنار گذارید. 
    4. در این مرحله به سراغ سیب‌زمینی‌ها روید. آن‌ها را بشویید و پوست بگیرید. سیب زمینی‌ها را به ابعاد دلخواه برش زنید و درون آبکش بریزید. با کمی آب آن‌ها را بشویید، حال سیب زمینی‌های خرد شده را روی دستمال خشک آشپزخانه‌ای بریزید و آب اضافی‌شان را به خوبی بگیرید.

    برای ادامه رسپی این غذای گیاهی و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه گیزاتما کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.