برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (سه شنبه ۲۸ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در بیست و هشتمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- شامی کباب

شامی کباب یکی از غذاهای سنتی خوشمزه و محبوب ایرانی است که اکثر مردم آن را با کتلت به اشتباه یکی می‌دانند. اما این دو غذا با یکدیگر فرق دارد. در شامی کباب از سیب زمینی و گوشت استفاده می‌شود، اما در کتلت فقط از سیب زمینی استفاده می‌شود.

شامی کباب را می‌توان جزو غذاهای بدون برنج به حساب آورد و به عنوان پیش غذا و یا وعده اصلی برای شام تهیه و نوش جان کرد.

طرز تهیه شامی کباب خوشمزه و ترد

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه شامی کباب

    مراحل تهیه شامی کباب به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب زمینی‌ها و پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس سیب زمینی‌ها را با رنده به صورت ریز رنده کنید و در یک کاسه مناسب بریزید. پیاز را هم رنده کرده و آن را به کاسه سیب زمینی رنده شده اضافه کنید.
    2. سپس گوشت چرخ شده را به کاسه حاوی سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و خوب مواد را با یکدیگر ورز دهید تا یکدست شوند.
    3.  آرد نخودچی را به همراه نمک، زردچوبه و فلفل به کاسه حاوی سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و مجددا مواد را به مدت چند دقیقه خوب ورز دهید. ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید تا مواد کاملا یکدست شوند و انسجام پیدا کنند.
    4. برای خوشمزه‌تر شدن شامی بهتر است بعد از آماده شدن مایع شامی، مواد را با سلفون پوشانده و به مدت ۱ الی ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. 

    برای ادامه رسپی این غذای نونی راحت و لذیذ روی لینک طرز تهیه شامی کباب کلیک کنید.

    ۲- دمپختک (دمی باقالی)

    دمپختک یکی از غذاهای سنتی و قدیمی تهران است که در شهرهای مختلف به روش متفاوتی تهیه می‌شود و گزینه جذاب و مناسبی برای وعده ناهار به حساب می‌آید.

    دمی باقالی یا کته باقالی، دمپختکی است که با باقالی زرد درست می‌شود و علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر، بسیار هم کم هزینه و مقرون به صرفه است‌. این غذای خوشمزه را می‌توانید با توجه به ذائقه‌تان همراه با تخم مرغ نیمرو، پیاز داغ، ترشی یا سالاد شیرازی نوش جان کنید.

    طرز تهیه دمی باقالی

    مراحل تهیه دمپختک (دمی باقالی)

    مراحل تهیه دمپختک (دمی باقالی) به شرح زیر است:

    1. برای آماده سازی اولیه، باقالی زرد یا همان لپه باقالی را می‌شوییم و داخل یک کاسه خیس می‌کنیم تا به مدت ۱ الی ۳ ساعت خیس بخورد. بعد باقالی را آبکشی می‌کنیم. لپه باقالی جزو حبوبات زودپر به شمار می‌رود و نیازی نیست از شب قبل آن را خیس کنیم.
    2. از طرف دیگر باید برنج را بشوییم و به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب بریزیم و با کمی نمک اجازه دهیم تا برنج هم به مدت ۱ ساعت خیس بخورد.
    3. سپس پیاز را خرد می‌کنیم و با مقداری روغن حیوانی تفت می‌دهیم. روغن حیوانی باعث خوشمزه‌تر شدن و خوش عطر شدن این کته می‌شود.
    4. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند ادویه‌ها را که شامل زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل پاپریکا است به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا عطر زردچوبه آزاد شود. 
    5. بعد از تفت خوردن ادویه‌ها لپه باقالی را که آبکش کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. تفت دادن لپه باقالی باعث می‌شود که در کته وا نرود و له نشود.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و لذیذ روی لینک طرز تهیه دمپختک (دمی باقالی) کلیک کنید.

    ۳- استیک مرغ

    استیک (steak) یک تکه گوشت برش خورده از راسته گوساله یا سینه مرغ است که معمولا آن را کنار سبزیجات پخته شده، سس قارچ و سیب زمینی سرخ کرده سرو می‌کنند. استیک مرغ یکی از انواع استیک‌های خوشمزه و پرطرفدار جهان است که به عنوان یک غذای بین المللی شناخته می‌شود.

    استیک‌ها را یا بر روی آتش و به صورت کبابی درست می‌کنند و یا در روغن سرخ می‌کنند. مهم‌ترین عامل در تهیه استیکِ مرغِ آبدار و خوش طعم، “چاشنی آن” است. پس دقیقا طبق رسپی‌ای که امروز برایتان شرح می‌دهیم مرغ را مزه دار و کبابی کنید.

    طرز تهیه استیک مرغ

    مراحل تهیه استیک مرغ

    مراحل تهیه استیک مرغ به شرح زیر است:

    1. سینه مرغ را بدون استخوان کنید و روی تخته کار قرار دهید. دستتان را روی سینه مرغ قرار دهید و با یک چاقوی تیز از عرض برش بزنید. ضخامت استیک به خودتان بستگی دارد؛ می‌توانید سینه مرغ را فقط از وسط برش دهید یا اینکه سه برش ایجاد کنید تا ضخامت کمتری داشته باشد. (ضخامت کمتر از نیم سانت الی دو سانت برای استیک رایج است).
    2. سپس پیاز را با رنده ریز مخصوص کباب خرد یا در واقع له کنید. تفاله‌های پیاز را داخل صافی بریزید و خوب فشار دهید تا آب پیاز خارج شود. بعد آب پیاز را روی مرغ‌ها بریزید. آب پیاز بوی زهم مرغ را به خوبی می‌گیرد و گوشت را نرم می‌کند!
    3. حال یک قاشق روغن زیتون (یا هر روغن مایعی) به مرغ اضافه کنید.
    4. یک الی دو قاشق سس سویا نیز روی مرغ بریزید؛ سس سویا باعث تردی مرغ می‌شود و طعم خوبی هم به مرغ می‌دهد.
    5. سپس نصف قاشق مرباخوری فلفل سفید به مرغ اضافه کنید؛ فلفل سفید طعم خیلی خوبی به استیک خواهد داد.

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و مخصوص روی لینک طرز تهیه استیک مرغ کلیک کنید.

    ۴- پیراشکی قالبی

    پیراشکی گوشت یا مرغ یکی از غذاهای پرطرفدار است که اکثرا همه آن را دوست دارند. یکی از مشکل‌ترین بخش‌های درست کردن پیراشکی برای خیلی از افراد قسمت پیچیدن و شکل دادن خمیر پیراشکی است. در اینجا تصمیم داریم یک نوع پیراشکی خوشمزه به شما آموزش بدهیم که به راحتی داخل قالب مینی تارت آماده می‌شود و نیازی به پیچیدن خمیر نیست.

    از دیگر مزیت‌های پخت این پیراشکی می‌توان به پخت داخل فر اشاره کرد که برخلاف پیراشکی‌هایی که داخل روغن سرخ می‌شود، سالم‌تر و کم کالری‌تر است. این غذای نونی را با مواد میانی دلخواه می‌توانید به عنوان پیش غذا یا شام آماده کنید.

    مراحل تهیه پیراشکی قالبی

    مراحل تهیه پیراشکی قالبی

    مراحل تهیه پیراشکی قالبی به شرح زیر است:

    1. ابتدا باید خمیر پیراشکی را آماده کنید. شیر ولرم را داخل ظرفی بریزید و خمیر مایه فوری را داخل آن مخلوط کنید. سپس شکر را به آن اضافه و مخلوط کنید.
    2. در ادامه روغن مایع و تخم مرغ را به مواد اضافه کرده، به خوبی مخلوط کنید تا تخم مرغ یکدست شود. درجه حرارت شیر که برای عمل آمدن خمیر مایه نیاز هست باید حدود ۳۵ الی ۴۰ درجه باشد.
    3. اگر به دماسنج مایعات دسترسی ندارید نوک انگشت خود را داخل شیر بزنید. دما باید به قدری باشد که گرمای آن را کاملا حس کنید اما دستتان نسوزد و بتوانید داخل شیر نگه دارید. اگر دمای شیر بیشتر از حد لازم باشد خمیر مایه از بین می‌رود و اگر دمای آن کمتر از حد لازم باشد خمیر مایه شروع به فعالیت نمی‌کند.
    4. حال نصف آرد الک شده را به همراه نمک اضافه و مخلوط کنید. سپس مابقی آرد را کم کم اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدهید تا در نهایت خمیری نرم، لطیف و نچسبی به دست بیاید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه پیراشکی قالبی کلیک کنید.

    ۵- رولت تخم مرغ و سبزیجات

    رولت تخم مرغ و سبزیجات یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذاها با تخم مرغ است که اصالت آن به کره جنوبی برمی‌گردد. امروزه با توجه به ترند شدن غذاهای ژاپنی و کره‌ای این غذا با کمی تغییرات در ایران نیز محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

    در فرهنگ ما ایرانیان مصرف تخم مرغ در وعده‌های غذایی مختلف خصوصا وعده صبحانه بسیار رایج است. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را مطابق با ذائقه‌تان به راحتی در خانه تهیه و در وعده‌های مختلف از جمله شام نوش جان کنید.

    مراحل تهیه رولت تخم مرغ و سبزیجات

    مراحل تهیه رولت تخم مرغ و سبزیجات

    مراحل تهیه رولت تخم مرغ و سبزیجات به شرح زیر است:

    1. ابتدا به سراغ آماده کردن سبزیجات روید. هویج را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. با توجه به مدت زمان کمی که هویج پخته می‌شود و بافت نسبتا سفتی که دارد بهتر است آن را ریز خرد کنید. پیازچه‌ها را نیز به خوبی بشویید و آن‌ها را ساطوری خرد کنید.
    2. در دومین مرحله درون ظرف مناسبی تخم مرغ‌ها را بشکنید و چند دقیقه‌ای با چنگال به هم زنید تا بافتی یک دست و یکنواخت به خود گیرند. حتما برای گرفته شدن بوی زهم تخم مرغ در همین مرحله مقداری فلفل سیاه و نمک به آن بیفزایید. 
    3. سپس هویج و پیازچه خرد شده را به مواد اضافه کنید و همه مواد را با هم ترکیب کنید. در ادامه باید تابه نچسب و تفلون مناسبی با ابعاد مناسب با موادتان انتخاب کنید. توجه داشته باشید که اگر تابه شما تفلون یا نچسب نباشد تخم مرغ در آن می‌چسبد و امکان رول کردن آن وجود نخواهد داشت.
    4. همچنین ابعاد تابه برای رول کردن رولت بسیار مهم است اگر تابه شما کوچک باشد قطر مواد زیاد می‌شود و پس از پختن و در زمان رول کردن مواد حالت کیکی به خود می‌گیرند و شما نمی‌توانید آن را به خوبی رول کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و همه پسند روی لینک طرز تهیه رولت تخم مرغ و سبزیجات کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.