برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۸ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در هشتمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- استانبولی پلو (دمی گوجه)

استانبولی یا دمی گوجه فرنگی یک غذای سنتی با برنج است که از کشور ترکیه وارد فرهنگ ایرانی‌ها شده است. این غذا را معمولا با ماست و سالاد شیرازی سرو می‌کنند که ترکیبی بی‌نظیر برای یک شام خانوادگی است.

برای تهیه این غذا به مواد اولیه‌ در دسترسی همچون گوشت چرخ کرده یا بدون استخوان، برنج، گوجه فرنگی، پیاز و… نیاز دارید. درست کردن آن زمان زیادی نمی‌گیرد و سختی خاصی هم ندارد.

طرز تهیه دمی گوجه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه استانبولی پلو

    مراحل تهیه استانبولی پلو به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول برنج را کاملا پاک کنید و با آب نسبتا ولرم بشویید.
    2. سپس گوجه‌ فرنگی‌ها را بشویید و آن‌ها را رنده کنید یا آب آن‌ها را بگیرید. سپس گوجه‌های رنده شده را همراه با آب به برنج‌ها در یک قابلمه مناسب اضافه کنید. مقدار آب باید به قدری باشد که به اندازه نصف بند انگشت از سطح برنج بالا باشد.
    3. اکنون نوبت اضافه کردن نمک است. بعد از اضافه کردن نمک آب برنج را بچشید و مواظب باشید که خیلی برنج شور نشود. به دلیل اینکه برنج به صورت کته‌ای درست می‌شود. حتما در میزان نمک آن دقت کافی را داشته باشید. بهتر است نمک را ذره ذره اضافه کنید تا به مقدار شوری مناسب برسید.
    4. سپس ۳ تا ۴ قاشق روغن به قابلمه برنج اضافه کنید و بگذارید تا برنج مدتی خیس بخورد (حدود یک تا دو ساعت).
    5. حالا نوبت به آماده کردن گوشت می‌رسد. در ابتدا گوشت را تمیز کنید و بشویید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه استانبولی پلو کلیک کنید. 

    ۲- شیر برنج

    شیر برنج یک از دسرهای سنتی ایرانی است که در عین سادگی یک غذای کامل و مقوی به حساب می‌آید. درست کردن شیر برنج، خیلی ساده و راحت است و برای طبخ آن فقط به چند قلم مواد ساده نظیر شیر، برنج، نمک، شکر، کره، هل، گلاب و… نیاز دارید.

    طرز تهیه شیر برنج

    مراحل تهیه شیر برنج

    مراحل تهیه شیر برنج به شرح زیر است:

    1. برنج را از شب قبل یا حداقل دو ساعت قبل از پخت بدون نمک خیس کنید. سپس برنج را به همراه ۲ یا ۳ پیمانه آب در قابلمه بریزید.
    2. نمک را هم اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و برنج نرم و شفته شود.
    3. توجه کنید که برنج باید کاملا نرم شود. پس اگر آب برنج تمام شد ولی هنوز برنج نرم نشده بود یک لیوان دیگر آب اضافه کنید و اجازه دهید دانه‌های برنج کاملا نرم شود. وقتی آب برنج کشیده شد و کاملا نرم شد، شیر را اضافه کنید.
    4. شیر را در دو یا سه مرحله اضافه کنید و هر بار اجازه دهید شیر بجوشد بعد مابقی شیر را بیفزایید. حرارت را کم کنید و بگذارید تا برنج در شیر نرم‌تر شود و لعاب بیندازد.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و مقوی روی لینک طرز تهیه شیر برنج کلیک کنید.

    ۳- قلیه اسفناج

    قلیه اسفناج یکی از غذاهای محلی بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که اصالت آن به مازندران برمی‌گردد و در آن از هیچگونه گوشت قرمز یا سفیدی استفاده نمی‌شود. این غذا یک انتخاب مناسب برای گیاهخواران است که در زمان کوتاهی نیز آماده می‌شود و مواد اولیه ساده و در دسترسی دارد.

    مراحل تهیه قلیه اسفناج

    مراحل تهیه قلیه اسفناج

    مراحل تهیه قلیه اسفناج به شرح زیر است:

    1. ابتدا عدس را تمیز کنید و با مقداری آب بشویید. آن را درون ظرف مناسبی بریزید و با کمی آب بخیسانید. خیساندن حبوبات قبل از پخت موجب گرفتن نفخ آن‌ها و سریع‌تر شدن روند پختشان می‌شود.
    2. سپس اسفناج‌ها را به خوبی با آب بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. حال با کمک چاقو اسفناج‌ها را به صورت ساطوری خرد کنید. 
    3. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و اسفناج‌ها را به تابه منتقل کنید. چند دقیقه‌ای اسفناج‌ها را درون تابه تفت دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود و اسفناج حالت نیمه پختگی به خود گیرند. سپس اسفناج‌ها را از تابه خارج کنید و کنار گذارید.
    4. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را مطابق ذائقه و سلیقه خودتان به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید و درون همان تابه‌ای که اسفناج‌ها را تفت داده‌اید بریزید. با حرارت کم کمی پیازها را تفت دهید تا طلایی و شیشه‌ای شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای گیاهی خوشمزه روی لینک طرز تهیه قلیه اسفناج کلیک کنید.

    ۴- پیراشکی مرغ و قارچ

    یکی از غذاهای خوشمزه با مرغ که اصولا آن را به عنوان نوعی فینگرفود یا یک وعده اصلی برای شام سرو می‌کنند، پیراشکی مرغ و قارچ است. این پیراشکی از جمله غذاهای رژیمی و کم کالری نیز به شمار می‌رود که طرز تهیه آسانی دارد و با مواد اولیه در دسترسی همچون سینه مرغ، قارچ، پیاز، فلفل دلمه و… قابل تهیه است.

    طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ

    مراحل تهیه پیراشکی مرغ و قارچ

    مراحل تهیه پیراشکی مرغ و قارچ به شرح زیر است:

    1. یک عدد سینه مرغ را با پیاز، نمک، فلفل سیاه، آب و ادویه‌های دلخواه بپزید. بعد از پخت مرغ را ریش ریش یا تکه تکه کنید.
    2. سپس یک عدد پیاز نگینی ریز خرد شده را داخل تابه با دو قاشق روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود.
    3. بعد سوسیس نگینی خرد شده را نیز اضافه کنید و تفت دهید تا کاملا بپزد. (استفاده از سوسیس کاملا اختیاری است، پس اگر دوست نداشتید می‌توانید حذف کنید). در صورت تمایل می‌توانید از کالباس نیز استفاده کنید.
    4. سپس قارچ و فلفل دلمه‌ای خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید.
    5. حال یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رب گوجه رنگ باز کند.

    برای ادامه رسپی این غذای فینگرفودی لذیذ و مخصوص روی لینک طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ کلیک کنید.

    ۵- سالاد نودل

    نودل در زندگی امروزی جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است؛ زیرا علاوه بر این که در زمان کوتاهی آماده می‌شود، با آن می‌توانید غذاهای بسیار متنوع و جذابی تهیه کنید. سالاد نودل نیز یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین سالادهایی است که می‌توانید با سبزیجات و سایر مواد خوراکی دلخواهتان آن را برای شام امشب‌تان تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه سالاد نودل

    مراحل تهیه سالاد نودل

    مراحل تهیه سالاد نودل به شرح زیر است:

    1. ابتدا قابلمه مناسبی را آب کنید و روی حرارت قرار دهید منتظر بمانید تا آب نقطه‌ جوش رسد. نودل‌ها را ۳-۴ دقیقه درون آب جوش قرار دهید تا نرم شوند. سپس نودل‌ها را درون صافی یا آبکش بریزید و کمی زمان دهید تا خنک شود.
    2. در تهیه این سالاد بهتر است از مغز کاهو استفاده کنید. برگ‌های کاهو را از هم جدا کنید و درون ظرف آبی بریزید. آن‌ها را به‌ خوبی بشویید و درون آبکش گذارید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. حال با کمک چاقو کاهوها را ابعاد یکسان و دلخواهی برش زنید و درون ظرف مناسبی بریزید.
    3. خیارشورها را به‌ صورت نگینی خرد کنید و به ظرف کاهوهای خرد شده اضافه کنید. 
    4. زیتون‌ها را به دو قسمت برش زنید. ژامبون‌ها را نیز به صورت نگینی خرد کنید و هر دو را به ترکیب کاهو و خیارشور اضافه کنید.
    5. ذرت پخته شده را به ترکیب سالاد اضافه کنید. شما در این مرحله برای بالاتر رفتن سرعت کار می‌توانید از کنسرو ذرت نیز استفاده کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه سالاد نودل کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.