برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (پنج شنبه ۳ خرداد)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در سومین روز خرداد ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کیک گوشت

وقتی اسم کیک به گوشمان می‌‌خورد، فکر ما به سمت کیک‌های شیرین و خوشمزه که به عنوان دسر سرو می‌شوند، می‌رود. اما در دنیای آشپزی انواع کیک شور نیز داریم که به عنوان پیش غذا و یا یک غذای سبک در وعده شام سرو می‌شوند.

کیک گوشت نیز یکی از انواع کیک‌های شور به حساب می‌آید که برای تهیه آن شکر حذف شده و از مواد اولیه‌ ساده نظیر تخم مرغ، آرد، سبزیجات، گوشت و… استفاده می‌شود. 

مراحل تهیه کیک گوشت برای شام امشب

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه کیک گوشت

    مراحل تهیه کیک گوشت به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز نگینی خرد شده را در کمی روغن تفت می‌دهیم، وقتی کمی پیازها سبک و عطر آن آزاد شد، گوشت چرخ‌ کرده را به آن اضافه می‌کنیم و مجددا با حرارت ملایم تفت می‌دهیم. 
    2. حتما با ضربه‌های قاشق، گوشت چرخ کرده را از هم باز کنید تا داخل آن تکه‌های گوشت گلوله گلوله باقی نماند. وقتی رنگ گوشت کمی برگشت و تفت خورد، قارچ‌های نگینی شده را به آن اضافه می‌کنیم و زیر حرارت را کمی زیاد می‌کنیم تا از آب انداختن قارچ جلوگیری کند.
    3. بعد از تفت خوردن قارچ، ادویه‌ها را که شامل فلفل، نمک، پودر سیر، پودر آویشن و زردچوبه می باشد، به آن اضافه می‌کنیم.
    4. بعد از کمی تفت دادن ادویه‌ها، فلفل دلمه‌ای نگینی شده و ذرت را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه آن‌ها را نیز تفت می‌دهیم. نگران پختن مواد در مایه گوشت نباشید؛ مرحله دوم پخت در فر انجام می‌شود.
    5. حال تمامی مواد را به یک سمت ظرف مننقل می‌کنیم و رب را کنار ماهیتابه کمی تفت می‌دهیم و بعد با کل مواد ترکیب می‌‌کنیم تا مجددا با مواد تفت بخورد. اینکار باعث می‌شود بوی خامی رب بهتر گرفته شود. 

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و جذاب روی لینک طرز تهیه کیک گوشت کلیک کنید.

    ۲- مرغ شکم پر با اسفناج

    مرغ شکم‌ پر از جمله غذاهای مجلسی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. در پخت این غذا شکم مرغ با انواع سبزی که اسفناج عضو اصلی آن است به همراه ترشی پر می‌شود و داخل فر به طبخ گذاشته می‌شود. مرغ شکم‌ پر با اسفناج را می توان به همراه پلو در وعده شام سرو کرد.

    مراحل تهیه مرغ شکم پر با اسفناج

    مراحل تهیه مرغ شکم پر با اسفناج

    مراحل تهیه مرغ شکم پر با اسفناج به شرح زیر است:

    1. ابتدا داخل یک کاسه کوچک مقداری روغن زیتون ریخته و ادویه‌ها، پودر سیر و پودر پیاز را به آن اضافه کنید. همه مواد را با هم خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.
    2. در این مرحله مرغ کامل را روی تخته آشپزخانه قرار داده و با کمک چاقوی نوک تیز سینه مرغ را بشکافید تا جایی که سینه مرغ برش خورده و کاملا بریده نشود.
    3. حال مواد و ادویه‌هایی که در مرحله اول مخلوط کرده‌اید روی مرغ ریخته با دست روی سطح سینه مرغ بمالید تا مرغ مزه‌دار شود. سپس مرغ مزه‌دار شده را به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید.
    4. فر را روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. سینی فر را با مقداری روغن چرب کنید.
    5. در این مرحله اسفناج‌ها را بخار پز کرده و به قطعات متوسط خرد کنید. سپس داخل کاسه‌ای مناسب اسفناج و پنیر را ریخته، سیر را هم روی آن رنده کنید. در ادامه مقداری نمک، فلفل به مواد افزوده و هم بزنید تا ادویه‌ها خوب مخلوط شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه مرغ شکم پر با اسفناج کلیک کنید.

    ۳- سوسیس بندری آبادانی

    اگر تا به حال مزه تند و تیز سوسیس بندری را چشیده باشید و عطر هوس برانگیز آن به مشامتان خورده باشد، قطعا نمی‌توانید هیچ غذایی را با سوسیس بندری آبادانی اصل مقایسه کنید.

    این غذای کم هزینه به حدی خوشمزه است که حتی فکر کردن به آن شما را گرسنه می‌کند. درست کردن سوسیس بندری ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید و با مواد اولیه در دسترسی همچون سوسیس، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل قرمز و… در مدت زمان کوتاهی قابل تهیه است.

    طرز تهیه سوسیس بندری

    مراحل تهیه سوسیس بندری آبادانی

    مراحل تهیه سوسیس بندری آبادانی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا پیازها را به صورت خلالی برش دهید. نگران زیاد بودن میزان پیاز نباشید هر چقدر پیازها بیشتر باشد بندری خوشمزه‌تری خواهید داشت. دقت کنید که پیازها کاملا خلالی باشند. پیازهای سوسیس بندری نباید نگینی یا ریز خرد شوند.
    2. بعد از خرد کردن و خلال کردن پیازها، یک تابه را روی حرارت قرار دهید. پیازها را داخل تابه بریزید. در این مرحله نیازی به اضافه کردن هیچ روغنی نیست. بدون اضافه کردن روغن، کمی آب به پیازها اضافه کنید. درب تابه را ببندید. اجازه دهید پیازها کمی پخته و  نرم شوند. با اینکار پیازها نرم و سبک می‌شوند.
    3. حال مقداری روغن سرخ کردنی به پیازهای سبک شده اضافه کنید. پیازها را هم بزنید و در روغن تفت دهید تا سرخ شده و کمی طلایی شوند.
    4. ادویه‌ها شامل نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید. مجدد پیازها را هم بزنید تا با ادویه‌ها به خوبی مخلوط شود‌.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و ساده روی لینک طرز تهیه سوسیس بندری آبادانی کلیک کنید.

    ۴- سمبوسه

    سمبوسه یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی و مخصوص جنوب است که می‌توان آن را به عنوان یک پیش غذای خوشمزه یا یک وعده شام سبک در نظر گرفت. این غذای کم هزینه، انواع مختلفی دارد که در تهیه آن از نان لواش که درون آن از سیب زمینی به همراه گوشت قرمز، فلفل و ادویه‌جات پر شده است، استفاده می‌شود.

    سمبوسه را می‌توان بدون استفاده از گوشت و کاملا گیاهی نیز تهیه کرد. یک نوع دیگر سمبوسه نیز به سمبوسه پیتزایی معروف است که در آن از مواد پیتزا استفاده می‌کنند.

    طرز تهیه سمبوسه

    مراحل تهیه سمبوسه

    مراحل تهیه سمبوسه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول، سیب‌ زمینی‌ها را بشویید و با پوست در قابلمه‌ای که در آن مقداری نمک، روغن و چند پیمانه آب اضافه شده است، قرار دهید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا سیب‌ زمینی‌ها پخته شوند.
    2. هنگامی که سیب‌ زمینی‌ها در حال پخت هستند، نوبت به آماده کردن پیاز می‌رسد. پیازها را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.
    3. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید تا روغن داغ شود. پیازها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. سپس کمی زردچوبه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.
    4. بعد از اینکه پیازها تفت داده شدند، نوبت به اضافه کردن گوشت چرخ کرده است. این مواد را با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و از حالت خامی دربیاید.

    برای ادامه رسپی این غذای فینگر فودی ساده و همه‌ پسند روی لینک طرز تهیه سمبوسه کلیک کنید.

    ۵- موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده

    موساکا یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار است که اصالت آن به کشور یونان برمی‌گردد. این غذا به عنوان یک غذای بین‌المللی شناخته می‌شود که در طرز تهیه اصلی آن از بادمجان استفاده می‌شود؛ اما موسکا نیز مانند سایر غذاها در کشورهای مختلف به روش‌های متنوعی با مواد غذایی مختلفی طبخ می‌شود.

    مراحل تهیه موساکا

    مراحل تهیه موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید. ‌آن‌ها را به صورت یکسان حلقه حلقه برش زنید. به بادمجان‌های حلقه‌حلقه شده کمی نمک زنید و آن‌ها را درون آبکش یا صافی ۱۰-۱۵ دقیقه‌ای قرار دهید تا تلخی‌شان گرفته شود.
    2. پس از گذشت زمان اعلام شده بادمجان‌ها را بشویید و با دستمال نخی آشپزخانه‌ای خشک کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و بادمجان‌ها را در تابه سرخ کنید تا طلایی و برشته شود. پس از سرخ شدن بادمجان‌، آن‌ها را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.
    3. حال پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی ریز خرد کنید و درون همان تابه‌ای که بادمجان‌ها را سرخ کردید، بریزید. کمی تفت دهید تا پیازها طلایی و برشته شوند.
    4. سپس گوشت چرخ کرده را به پیازهای درون تابه اضافه کنید. مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و بوی خامی‌اش گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای بین‌ المللی فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۳/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا