برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (دوشنبه ۱۷ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در هفدهمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- خورشت زرشک آلو

یکی از لذیذترین خورشت‌های ایرانی، خورشت زرشک آلو است که طعم ملسی دارد و به روش‌های متنوعی طبخ می‌شود. این خورشت را می‌توان به عنوان غذای مجلسی نام برد اما پخت آن دارای یکسری نکات است که باید دقت شود تا یک خورشت بی‌نظیری بدست آید.

خورشت آلو زرشک را می‌توانید از چند تکه مرغ همراه با زرشک با انواع آلوها (آلو سیاه، آلو بخارا، آلو قیسی و…) برای شام امشب‌تان تهیه و نوش جان کنید. 

مراحل تهیه خورشت زرشک آلو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه خورشت زرشک آلو

    مراحل تهیه خورشت زرشک آلو به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز را پوست بگیرید و با کمک رنده با دنده ریز رنده کنید. قابلمه‌ای را آماده کنید و روغن کمی در آن بریزید و بعد از اینکه روغن داغ شد پیاز رنده شده را درون آن ریخته و با شعله پایین حرارت تفت دهید.
    2. زمانی که پیاز طلایی شد تکه‌های مرغ را که از قبل شسته بودید را به پیاز اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا به آرامی همراه با پیاز تفت داده شوند.
    3. برای اینکه بوی ضحم مرغ گرفته شود باید بیشتر تفت داده شود. زمانی که مرغ و پیاز تقریبا سرخ شدند (کمی) رب را اضافه کنید و داخل روغن خوب هم بزنید تا رنگ و لعاب بهتری به مرغتان بدهد.
    4. در این مرحله بسیار کم نمک و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید. سپس آلو بخارا را که از قبل شسته و خیسانده بودید را به مرغ اضافه کرده و مقدار دو الی سه لیوان آب بریزید. درب قابلمه را بگذارید تا مرغ جا بیوفتد و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و همه پسند روی لینک طرز تهیه خورشت زرشک آلو کلیک کنید.

    ۲- دختر لوس با بادمجان

    دختر لوس یک غذای سنتی گیلانی است که شباهت زیادی به میرزا قاسمی و کال کباب دارد و برای تهیه آن از بادمجان، گوجه، گردو و سبزیجات معطر استفاده می‌شود. این غذا به صورت کاملا گیاهی تهیه می‌شود و مهم‌ترین تفاوت آن با کال کباب معروف شمالی وجود گوجه فرنگی در آن است.

    دختر لوس خوشمزه و مخصوص شمالی

    مراحل تهیه دختر لوس با بادمجان

    مراحل تهیه دختر لوس با بادمجان به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید بادمجان‌ها و گوجه‌ها را بشویید. سپس آن‌ها را روی زغال یا روی گاز کبابی کنید. برای تهیه این غذا تنها باید از بادمجان و گوجه کبابی شده استفاده کنید تا غذا بوی دودی بگیرد. به خاطر داشته باشید که برای کبابی کردن بادمجان باید با چاقو یا چنگال چند سوراخ در آن ایجاد کنید تا حرارت بهتر داخل آن جریان پیدا کند.
    2. حال باید پوست گوجه‌ها و بادمجان‌ها را جدا کنید. برای این کار بهتر است بادمجان‌های کبابی را برای چند دقیقه در ظرف در بسته قرار دهید تا عرق کند. سپس پوست آن‌ها را به راحتی جدا کنید. در ادامه به سراغ گوجه‌ها بروید و پوست آن‌ها را نیز به طول کامل جدا کنید.
    3. در ادامه بادمجان را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با ساطور خوب و یکدست آن را له کنید. اگر بادمجان تخمه دارد، آن را بردارید، زیرا تخم بادمجان مزه تلخی دارد و نباید در غذا استفاده شود.
    4. سپس گوجه‌ها را نیز با ساطور خوب خرد کنید. می‌توانید برای له کردن بادمجان و گوجه به جای ساطور از گوشت کوب دستی نیز استفاده کنید.
    5. در این مرحله باید گردو را پودر کنید. برای تهیه این غذا به گردوی کاملا پودر و له شده نیاز دارید. برای این کار می‌توانید گردوها را در مولینکس یا غذاساز بریزید و خوب پودر کنید. در صورتی که به دستگاه خاصی دسترسی ندارید، می‌توانید برای له کردن گردوها از گوشت کوب استفاده کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و جذاب روی لینک طرز تهیه دختر لوس با بادمجان کلیک کنید.

    ۳- شامی لپه

    شامی‌ لپه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی است که اصالت آن به شهرهای شمالی برمی‌گردد. همان‌طور که از نامش مشخص است محتوای اصلی آن لپه است.

    این شامی شباهت زیادی به کوکو سیب‌ زمینی و کتلت دارد که برخی آن را با گوشت چرخ‌ کرده و برخی بدون گوشت چرخ‌ کرده درست می‌کنند. این غذا را به صورت خوراک با انواع نان یا با چلو یا کته می‌توان در وعده شام سرو کرد.

    مراحل تهیه شامی‌ لپه

    مراحل تهیه شامی لپه

    مراحل تهیه شامی لپه به شرح زیر است:

    1. لپه را تمیز کنید و بشویید. چند ساعت قبل از پخت غذا آن را با مقداری آب بخیسانید. بهتر است در این بازه زمانی چندین بار آب لپه را عوض کنید. 
    2. لپه‌های خیسانده شده را با مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت گذارید. ۱۵-۲۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا لپه کاملا بپزد و نرم شود. 
    3. پس از پخته شدن لپه‌ها آن‌ها را با کمک گوشتکوب بکوبید و له کنید. برای بالاتر رفتن سرعت کار می‌توانید لپه‌های پخته شده را درون میکسر یا غذاساز پوره کنید. لپه‌های له شده را درون ظرف مناسبی بریزید و کنار گذارید.
    4. سپس سیب‌ زمینی را بشویید و‌ پوست بگیرید. آن را به ۲-۴ قسمت برش زنید و با مقداری آب، نمک و زردچوبه درون قابلمه مناسبی بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. ۱۵-۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا سیب‌زمینی‌ها به خوبی بپزند و نرم شوند.
    5. پس از پخت، سیب‌زمینی‌ها را از آب خارج کنید و منتظر بمانید تا کمی خنک شوند. سیب‌ زمینی‌های خنک شده را با کمک گوشتکوب یا چنگال له و پوره کنید و به ظرف لپه اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و لذیذ روی لینک طرز تهیه شامی لپه کلیک کنید.

    ۴- ساندویچ تن ماهی

    ساندویچ تن ماهی، یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین ساندویچ‌هایی است که خیلی ساده و راحت آماده می‌شود و شما می‌توانید آن را در وعده شام نوش جان کنید.

    مراحل تهیه ساندویچ تن ماهی

    مراحل تهیه ساندویچ تن ماهی

    مراحل تهیه ساندویچ تن ماهی به شرح زیر است:

    1. ابتدا تن ماهی را به مدت ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید تا آماده سرو شود. حتما روغن تن ماهی را بگیرید. بعد از باز کردن قوطی کنسرو، تن آن را درون آبکش کوچکی بریزید و چند دقیقه زمان دهید تا روغن اضافی‌اش کاملا خارج شود. (بر خلاف باور عمومی یکی از بدترین و مضرترین انواع روغن، نوعی است که هنگام تهیه تن ماهی در کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد). 
    2. پس از خنک شدن به کمک دو چنگال یا هر وسیله‌ای که در دسترس دارید، تکه‌های ماهی را به ابعاد کوچک‌تری تبدیل کنید.
    3. خیارشورها را با کمک چاقو به صورت نگینی خرد کنید. دانه‌های ذرت آب‌پز شده را به خیارشور اضافه کنید و به صورت یکنواخت آن‌ها را با هم درآمیزید. بهتر است میزان ذرت بر حجم خیارشور غالب باشد.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و راحت روی لینک طرز تهیه ساندویچ تن ماهی کلیک کنید. 

    ۵- کله جوش

    کله جوش یکی از خوراک‌های سنتی و اصیل ایرانی است که اصالت و خاستگاه آن به اصفهان بر می‌گردد. مواد تشکیل دهنده کله جوش کشک، گردو و نعناع هستند. اما در بعضی از مناطق برای تهیه آن به جای کشک از ماست نیز استفاده می‌کنند که آن هم طعم بسیار بی‌نظیری دارد.

    در شیوه اصیل تهیه کله جوش از گوشت استفاده نمی‌کنند، اما در بعضی از مناطق مانند تبریز و زنجان در کله جوش از گوشت چرخ کرده که به صورت قلقلی است، استفاده می‌شود. زمان تهیه این غذای کم هزینه و ارزان نیز بسیار کم است و سریع آماده می‌شود.

    کله جوش اصفهانی

    مراحل تهیه کله جوش

    مراحل تهیه کله جوش اصفهانی به شرح زیر است:

    1.  ابتدا پیاز را پوست بگیرید، بشویید و سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید.
    2. در این مرحله باید یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن کمی روغن مایع بریزید و بگذارید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را درون تابه بریزید و هم بزنید تا تفت بخورند و بافت آن‌ها کمی نرم شود.
    3. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند. مقداری نمک و زردچوبه به پیاز اضافه کنید و خوب آن‌ها را هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شوند. مقداری مواد را در این حال تفت دهید و در ادامه گردوی خرد شده را نیز به تابه اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا با یکدیگر تفت بخورند.
    4. برای آماده کردن نعنا خشک، یک تابه جداگانه را تهیه کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس نعنا را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای مقرون به صرفه و لذیذ روی لینک طرز تهیه کله جوش کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.