آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی شکلاتی بدون فر!

شیرینی برشتوک برخلاف اکثر شیرینی‌های عید که برای تهیه آن ها به فر احتیاج داریم، یکی از شیرینی هایی است که بدون فر تهیه میشود! بسیاری از علاقه مندان به تهیه شیرینی های خانگی از شیرینی‌های بدون فر استقبال بیشتری میکنند. برشتوک انواع مختلفی دارد مثل برشتوک آرد گندم، برشتوک نخودچی، برشتوک شکلاتی، برشتوک دو رنگ، برشتوک مغزدار.

در این جا طرز تهیه برشتوک نخودچی رو بهتون آموزش میدیم که از نظر طعم بسیار نزدیک به شیرینی نخودچی است و برای پذیرایی عید نوروز گزینه مناسبی است. این شیرینی رو میتونید به مدت دو هفته داخل یخچال نگه داری کنین.

مواد لازم برای تهیه برشتوک نخودچی
آرد نخودچی۱۳۰ گرم
پودر قند۵۰ گرم
کره۸۰ گرم
پودر هل۱ قاشق غذاخوری
شکلات۵۰ گرم
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری( در صورت نیاز)

مواد اولیه شیرینی برشتوک

مرحله اول

ظرف آبی رو روی حرارت قرار بدین تا به جوش بیاد و شکلات خرد شده رو روی ظرف در حال جوش قرار بدین و هر از گاهی هم بزنین تا کاملا آب بشه (روش بن ماری). اگه احساس کردین شکلاتتون خیلی روان نیست و غلیظه، یک قاشق روغن مایع بهش اضافه و مخلوط کنید. اما در اضافه کردن روغن مایع زیاده روی نکنین چون باعث میشه شکلات تون نبنده و اگه شکلات شما از اول روان بود، نیازی به اضافه کردن روغن نیست!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی ماکارون به روش فرانسوی

مرحله دوم

شکلات رو داخل قیف یکبار مصرف بریزین و سر قیف رو قیچی کنین.

شکلات در شیرینی برشتوک

مرحله سوم

از شکلات داخل قالب مورد نظرتون بریزین تا لایه نازکی از شکلات کف قالب سیلیکونی رو بپوشونه، قالب رو خیلی آروم چند بار روی میز کار بکوبید تا هوای داخلش خارج بشه و بعد قالب رو داخل سینی قرار بدین تا جا به جا کردنش راحت باشه و سینی رو داخل یخچال قرار بدین تا شکلات کاملا ببنده.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بونتی

    مرحله چهارم

    آرد نخودچی الک شده رو داخل تابه روی حرارت کم قرار بدین و مدام تفت بدین ( حدود یک ربع) تا خامی آرد نخودچی گرفته بشه و در عین حال تغییر رنگ نده!

    آرد نخودچی برای برشتوک

    مرحله پنجم

    وقتی عطر آرد نخودچی بلند شد، آرد رو از تابه خارج کنین و کره رو داخل همون تابه بریزین و روی حرارت ملایم قرار بدین تا کره ذوب بشه.

    مرحله ششم

    بعد آرد نخودچی تفت داده شده رو روی کره الک کنین و هم بزنین تا کره کاملا به خورد آرد نخودچی بره،

    برشتوک با آرد و کره

    مرحله هفتم

    تابه رو از روی حرارت بردارین و بلافاصله پودر قند الک شده و هل رو اضافه کنین.

    پودر قند و هل در شیرینی برشتوک

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای شکلاتی

    مرحله هشتم

    مواد رو با پشت قاشق چوبی خوب مخلوط کنین تا یکدست بشن، تا وقتی هنوز گرمه از برشتوک روی قالب شکلاتی که بسته شده بریزین ( تا گرما باعث بهم چسبیدنشون بشه) و خوب با پشت قاشق فشرده و صاف کنین.

    برشتوک نخودچی در قالب

    مرحله نهم

    قالب رو حدود یک ساعت داخل یخچال بذارین تا کاملا ببنده و بعد خیلی راحت از قالب خارج کنین.

    شیرینی برشتوک شکلاتی

    مرحله دهم

    قالب رو حدود یک ساعت داخل یخچال بذارین تا کاملا ببنده و بعد خیلی راحت از قالب خارج کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی نسکافه ای با سس شکلاتی مناسب عید

    نکات مهم در شیرینی برشتوک:

    • برای شیرینی برشتوک بهتره از قالب سیلیکونی استفاده بشه؛ چون خارج کردنش از قالب راحت تره. اما اگه قالب سیلیکونی یا قالب خاصی نداشتین، میتونین از ظرف‌های پلاستیکی یخ که سایز کوچیک و بزرگ دارن استفاده کنین. اما در این صورت بهتره کف ظرف شکلات نریزین و ظرف رو مدت بیشتری داخل یخچال بذارین و بعد از خارج کردن، ظرف رو با دست حرکت بدین تا برشتوک از کناره‌های ظرف جدا بشه ( مثل کاری که موقع در آوردت یخ انجام میدیم) و بعد قالب رو به صورت وارونه و آروم روی سطح کار بکوبین تا برشتوک ها خارج بشن و بعد میتونین برشتوک ها رو تا نصفه داخل شکلات آب شده فرو کنین یا با قیف روی برشتوک ها شکلات بزنین.
    •  برای اینکه برشتوک طعم و عطر فوق العاده عالی داشته باشه، حتما آرد نخودچی و پودر هل رو خودتون در منزل تهیه کنین. این کار خیلی آسونه و باعث میشه نتیجه کارتون عالی باشه، برای داشتن آرد نخودچی، نخودچی ها رو داخل دستگاه آسیاب و پودر کنین و بعد الک کنین، هل رو هم داخل دستگاه پودر کنین و بعد الک و استفاده کنین.
    • داخل برشتوک میتونین از مغز گردوی خرد شده هم استفاده کنین.

    شیرینی نخودچی برشتوک

    • در صورت دلخواه میتونین مقداری آرد گندم رو جایگزین آرد نخودچی بکنین؛ مثلا یک سوم از آرد نخودچی رو بردارین و آرد گندم داخل مواد اولیه قرار بدین اما توجه داشته باشین که این دو آرد باید جدا گانه تفت داده بشن چون زمان مورد نظر برای گرفته شدن خامی اونها متفاوته! آرد گندم رو هم طوری تفت بدین که بوی خامی اون گرفته بشه اما تغییر رنگ نده و بعد از تفت داده شدن میتونین آرد ها رو با هم مخلوط کنین. استفاده از آرد نخودچی خالص داخل برشتوک باعث طعم خالص اون میشه اما استفاده از مقداری آرد گندم به جای آرد نخودچی شاید خالص بودن طعم اون رو از بین ببره اما باعث پوک شدن شیرینی میشه.
    • کافیه چند قالب با طرح های مختلف داشته باشین تا برشتوک ها رو در شکل های مختلف آماده کنین اما به جای قالب میتونین برشتوک رو در شکل سنتی خودش و به صورت لوزی تهیه کنین برای این کار مواد برشتوک رو بعد از آماده شدن داخل سینی یا ظرف مناسبی بریزین و با پشت قاشق کاملا صاف و فشرده کنین تا سطح سینی رو بپوشونه و روی برشتوک هم کاملا صاف باشه. در صورت دلخواه در این مرحله میتونین شکلات آب شده رو هم روی برشتوک بریزین تا کاملا روی سطح برشتوک رو کاور کنه.
    • روی شکلات در صورت دلخواه پسته یا بادام خرد شده بریزین و به مدت نیم ساعت داخل یخچال بذارین تا خودش رو بگیره و بعد سینی رو خارج کنین و به صورت لوزی یا مربع برش بدین ( بیش تر از نیم ساعت داخل یخچال بمونه هنگام برش دادن میشکنه و ترک میخوره) بعداز برش دوباره سینی رو به مدت یک ساعت داخل یخچال بذارین تا شیرینی ها کاملا خودشون رو بگیرن در صورت تمایل میتونین شکلات رو کلا حذف کنین و بعد از برش دادن به دلخواه روش پودر دارچین الک کنین یا پودر پسته بپاشیم.
    • بنا به ذائقه میتونین داخل برشتوک از یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو هم استفاده کنین و همراه پودر قند داخل مواد الک کنین تا هم روی رنگ و هم طعم شیرینی تاثیر بذاره.
    • شکلات آب شده رو به کمک قاشق چایخوری هم میتونید داخل قالب بریزین اما استفاده از قیف باعث میشه شکلات روی دیواره های قالب نریزه و کارتون تمیز در بیاد.
    • برای پر کردن قیف بهترین و آسون ترین راه اینه که قیف رو داخل یک لیوان بذارین و لبه های قیف رو به بیرون برگردونین و شکلات رو به راحتی و به کمک لیسک داخل قیف بریزین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی بهشتی (کرکی) برای عید

    امیدواریم از دستور طرز تهیه شیرینی برشتوک نخودچی و شکلاتی لذت برده باشید؛ در کنار این شیرینی میتونید کوکیز بادومی و شیرینی نارگیلی هم برای عید در نظر بگیرید.

    ۴.۴/۵ (۱۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۶ دیدگاه ها

    1. چقدر خوب توضیح دادین.عالی بود.واقعا شیرینی فوق العاده ای هست و با وجود مواد کم و تهیه آسان، فکر میکنم هر کسی با هر سلیقه ای بپسنده.ممنون

    2. سلام. ممنون از آموزش مفیدتون. یک سوال داشتم میشه به جای کره از روغن جامد استفاده کرد؟ منظورم روغن قنادی نیست همون روغن نیمه جامد مصرف خانگی

    3. سلام من یگانه آزادی هستم ١۵ سالم هست من این شیرینی را خیلی سریع انجام دادم و خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خوشمزه بود

    4. سلام خیلی ممنون عزیزم.یک سوال چداشکلات ومن گرم کردم همیکنه ازحالت قالبش دراومدسریع جمع شدیعنی روان نیست؟؟

    5. من خودم آشپز حرفه ای هستم اما از دستور شما استفاده کردم درست کردم خیلی خوب بود و خوشمزه خوش گلم در میاد با سلیقه خودش هر کسی میتونه تزیینش کنه ممنون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.