آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی؛ ساده ترین روش پخت!

چیزکیک (کیک پنیری) نوعی دسری آمریکایی است؛ این دسر لطیف و خوشمزه از دو لایه اصلی تشکیل شده، لایه اول (کراست crust) پایه‌ای بیسکوییتی یا اسفنجی است این لایه بسیار نازک است و علاوه بر ایجاد طعم لذیذ، کمک میکند چیزکیک قابل انتقال و برش دادن شود. روی این پایه لایه‌ای پنیری قرار میگرد که با توجه به نوع چیزکیک به روش‌های مختلف آماده می‌شود.

درنظر داشته باشد که ۲ نوع کلی چیزکیک وجود داره. نوع اول چیزکیک پختنی(baked cheesecake) یا همان چیزکیک در فر، در این نوع چیزکیک از تخم مرغ برای غلظت در بافت استفاده می‌شود و بافتی فشرده و مخملی دارد
نوع دوم، چیزکیک یخچالی (no bake cheesecake) یا ژلاتینی نام دارد و از ژلاتین برای انسجام و غلظت بافت چیزکیک استفاده می‌شود و به دلیل استفاده از خامه لطیف تر و سبک تر است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در قسمت متنوع آشپزی  در مجله اینترنتی اکالا آموزش چیز کیک شکلاتی یخچالی را برای شما آماده کرده ایم.

    مواد لازم برای کراست و لایه پنیری
    بیسکوییت شکلاتی پتی بور۲ بسته
    کره۱۰۰ گرم
    پنیر ماسکار پونه۲۰۰ گرم(یک بسته)
    خامه شیرین شده یا خامه صبحانه۲۰۰ گرم(یک پاکت صورتی)
    وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
    پودر قند۳ قاشق غذاخوری
    کاکائونصف الی یک قاشق غذاخوری
    پودر ژلاتین۱ قاشق غذاخوری
    آب برای پودر ژلاتیننصف پیمانه
    شکلات صبحانه فندقی۱ قاشق غذاخوری
     

    مواد لازم برای گاناش روی چیزکیک

    شکلات تخته ای(شیری یا تلخ)۱۵۰ گرم
    خامه صبحانه۲۰۰ گرم ( یک پاکت صورتی)
    شکلات تخته ای سفید۵۰ گرم ( برای تزیین)

    مواد اولیه چیزکیک شکلاتی

    مراحل طرز تهیه چیزکیک بیسکوییتی شکلاتی

    با طرز تهیه چیزکیک شکلاتی به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

    مطالب مرتبط : ۱۷ نوع طرز تهیه چیزکیک خوشمزه

    مرحله اول : آسیاب کردن بیسکوییت

    برای آماده کردن کراست چیزکیک، بیسکوییت ها رو به تکه های کوچکتر تقسیم میکنیم و داخل دستگاهِ آسیاب می‌ریزیم و کاملا پودر می‌کنیم. ( بعد از پودر کردن بیسکوئیت ها، دقت کنید هیچ تکه درشتی داخل مواد جا نمونده باشه و بیسکوئیت ها کاملا پودر شده باشن برای اطمینان می‌تونین یک دور پودر بیسکوئیت رو الک کنید).

    مرحله دوم : آب کردن کره به روش بن ماری

    ظرف آبی رو روی حرارت قرار بدین تا آب به جوش بیاد، کره رو به تکه های کوچیک تقسیم کنید و داخل ظرفی بریزین و روی حرارت بخار آب قرار بدین. بدون اینکه ظرف کره با آب در حال جوش تماس داشته باشه، بخار آب باعث آب شدن کره میشه(روش بن ماری) گاهی با قاشق کره رو مخلوط کنید تا زودتر آب بشه.

    خرد کردن بیسکوییت و آب کردن کره

    مرحله سوم : اضافه کردن کره به بیسکوییت

    کره کاملا آب شده رو به بیسکوئیت های پودر شده اضافه کنید و مواد رو اول با قاشق به خورد هم بدید و بعد با دست کاملا مخلوط کنید تا کره کاملا به خورد بیسکوئیت ها بره و پودر بیسکوئیت حالت شن مانند به خودش بگیره.

    بیشتر بخوانید: جایگزین شیر در پخت کیک

    اضافه کردن کره به بیسکوییت برای چیزکیکمرحله چهارم : ریختن بیسکوییت در قالب

    مخلوط رو کف قالب کمربندی بریزید و با دست صاف کنید تا کف قالب به طور یکنواخت با مواد پر بشه و بعد به کمک پشت قاشق پودر بیسکوئیت ها رو صاف و فشرده کنید تا مواد کاملا منسجم بشن و به صورت یکدست پخش و صاف شده باشن.

    مرحله پنجم : آماده کردن لایه پنیری

    کراست بیسکوئیتی ما آمادست؛ قالب رو کنار می‌ذاریم و میریم سراغ آماده کردن لایه پنیری.

    بیشتر بخوانید: علت اصلی خمیر شدن انواع کیک و ترفندهای جلوگیری از آن

    سفت شدن لایه زیر چیزکیک
    مرحله ششم : ترکیب پنیر و خامه و پودر قند

    داخل ظرفی پنیر ماسکار پونه، خامه صبحانه، پودر قند الک شده، وانیل، پودرکاکائو و شکلات صبحانه رو مخلوط کنید و با همزن برقی بزنید تا مواد کاملا مخلوط و یکدست بشن. (اگه از خامه شیرین شده به جای خامه صبحانه استفاده می‌کنید پودر قند رو حذف کنید و خامه شیرین شده رو جداگانه با همزن بزنید تا فرم بگیره و بعد با مواد فوق مخلوط کنید)

    لایه دوم چیزکیک با پنیر و خامه و وانیلمرحله هفتم : حل کردن ژلاتین به روش بن ماری

    ژلاتین رو روی آب سرد بپاشید و با قاشق مخلوط کنید اجازه بدین کمی بمونه تا ژلاتین حالت اسفنجی پیدا کنه. ظرف آبی رو روی حرارت قرار بدین تا بجوش بیاد و ژلاتین رو روی حرارت بخار آب حل کنید ( بدون اینکه ظرف ژلاتین با آب تماس داشته باشه) وقتی ذرات ژلاتین کاملا حل شد و مایه ژلاتینی کاملا شفاف شد، از روی حرارت بردارین(روش بن ماری).

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های خشک کردن کیوی

    ژلاتین برای چیزکیکمرحله هشتم : اضافه کردن ژلاتین به مواد لایه پنیری

    ژلاتین حل شده رو به مخلوط خامه و پنیر اضافه کنید و مجددا با همزن بزنید تا مواد کاملا مخلوط و یکدست بشن و ژلاتین با مواد مخلوط بشه.

    بیشتر بخوانید :  طرز تهیه کیک کرمدار شکلاتی بدون خامه

    مرحله نهم : ریختن لایه پنیری روی لایه بیسکوییتی

    مایه پنیری ما آمادست؛ این مخلوط رو روی لایه اول (کراست بیسکوئیتی) می‌ریزیم و با پشت قاشق پهن و صاف و یکدست می‌کنیم.
    قالب رو به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار می‌دیم تا لایه ژلاتینی خودش رو بگیره.

    ریختن لایه پنیری روی لایه بیسکوییتی

    مرحله دهم : آماده کردن گاناش شکلاتی مخصوص چیزکیک

    برای آماده کردن گاناشِ روی چیزکیک، اول باید شکلات تخته ای رو به قطعات کوچیک خرد کنیم ( اینکه از شکلات با طعم شیری یا تلخ استفاده کنید اختیاریه و به ذائقه تون بستگی داره) و تکه های شکلات رو آب کنیم. برای ذوب کردن شکلات از روش بن ماری استفاده میکنیم.

    ظرف آبی رو روی حرارت بذارید وقتی به جوش اومد شکلات ها رو داخل ظرف مناسبی روی حرارت بخار آب قرار بدید. (ظرف شکلات با آب در حال جوش تماس نداشته باشه) تا تکه های شکلات شروع به آب شدن بکنن و گاهی با قاشق مخلوط کنید. وقتی شکلات کاملا آب شد، خامه صبحانه رو بهش اضافه کنید و روی حرارت بخار آب (بن ماری) مدام مخلوط کنید تا کاملا یکدست و یک رنگ و صاف بشه.

    آماده کردن گاناش روی چیزکیکمرحله یازدهم : ریختن گاناش روی لایه پنیری چیزکیک

    گاناش آماده رو از روی حرارت بردارین و قالب چیزکیک رو از یخچال خارج کنید و گاناش رو روی لایه پنیری بریزین و قالب رو حرکت بدین تا گاناش کاملا پخش بشه و روی سطح لایه پنیری رو کاملا بپوشونه.

    مرحله دوازدهم : گذاشتن چیزکیک در یخچال

    قالب رو مجددا داخل یخچال بذارید و حداقل پنج الی شش ساعت زمان بدین تا هم گاناش کاملا خودش رو بگیره و هم لایه ها منسجم تر بشن.

    مرحله سیزدهم : درآوردن چیزکیک از قالب

    بعد از طی این زمان قالب رو از یخچال خارج کنید. چاقویی رو داخل آب جوش فرو ببرین تا گرم بشه و بعد با دستمال خشک کنید و کناره های چیز کیک رو به کمک چاقو آزاد کنید و کمربند قالب رو باز کنید تا کناره های قالب از چیزکیک کاملا جدا بشن.

    در آوردن چیزکیک از قالب
    مرحله چهاردهم : برش دادن چیزکیک

    برای در آوردن چیزکیک از کف قالب، هم از پالت قنادی یا یک چاقوی عریض کمک بگیرین و چاقو رو از کناره یک سمت زیر لایه بیسکوئیتی فرو ببرین و چیزکیک رو بلند کنید و بعد دستتون رو زیر طرف دیگه چیزکیک قرار بدین و دسر رو کاملا از قالب جدا کنید و داخل ظرف مسطحی قرار بدین.
    برش دادن و تزیین چیزکیک

    برای برش دادن چیز کیک، از یک چاقوی بزرگ و تیز استفاده کنید چاقو رو داخل آب جوش قرار بدین تا گرم بشه و بعد خشک کنید و دایره چیزکیک رو از وسط نصف کنید بعد از هر برش تیغه چاقو رو با دستمال پاک کنید و دوباره هر نصف دایره رو نصف کنید تا چهار تکه چیزکیک داشته باشیدن و بعد هر تکه رو دو قسمت کنید به این صورت چیزکیک شما هشت قسمت خواهد داشت (اگه بخاطر سنگین بودن دسر و تعداد نفرات دوست دارید چیزکیک رو شانزده قسمت کنید می‌تونید مجددا هر تکه رو نصف کنید).

    مرحله آخر : تزئین چیزکیک

    برای تزیین روی چیزکیک از انواع میوه ها و خامه یا شکلات می‌تونید کمک بگیرید. من برای تزئین از شکلات تخته ای سفید استفاده کردم.
    شکلات رو روی حرارت بن ماری ذوب کنید و داخل قیف یکبار مصرف بریزید سر قیف رو خیلی کوچیک برش بدین و از شکلات روی هر تکه چیزکیک به صورت رفت و برگشتی (زیگزاگ) بریزید و اجازه بدید خشک بشه و بعد چیزکیک رو به ظرف سرو انقال بدید.

    طرز تهیه چیزکیک شکلاتی کافی شاپی

    مطالب مرتبط :  طرز تهیه کیک ساچر

    نکات مهم در طرز تهیه چیزکیک شکلاتی

    ۱- از بیسکوئیت پتی بور وانیلی یا بیسکوئیت دایجستیو (ساقه طلایی) هم می‌تونید برای کراست چیزکیک استفاده کنید.
    ۲- مقدار کاکائو در دستور به مرغوبیت کاکائو در طعم و ایجاد رنگ بستگی داره؛ اگه کاکائوی شما مرغوبه، نصف قاشق و در غیر این صورت یک قاشق اضافه کنید چون لایه پنیری نباید خیلی تیره رنگ باشه که از لایه گاناش تفیک داده نشه.
    ۳- در صورت دلخواه به جای کراست بیسکوییتی، می‌تونید از کیک شکلاتی استفاده کنید به این صورت که مایه کیک شکلاتی رو آماده کنید و داخل قالب کمربندی چرب شده بریزین و داخل فر بذارین تا بپزه (ضخامت کیک نباید زیاد باشه) بعد از خنک شدن لایه پنیری و گاناش رو به ترتیب روی کیک بریزین و اجازه بدین خودش رو بگیره و بعد از قالب خارج و تقسیم کنید.
    ۴- برای این دسر شکلاتی از قالب بیست و سه سانتی استفاده شده در صورتی که دوست داشتید ضخامت چیزکیک بیشتر باشه، می‌تونید از قالب کوچکتر استفاده کنید.

    ۵- اگه قالب کمربندی ندارین، می‌تونید چیزکیک رو داخل قالب گرد ساده هم آماده کنید اما داخل قالب رو تماماً با سلفون بپوشونید طوری که کف قالب و دیواره ها رو پوشش بده و کمی به بیرون قالب هم برگرده و بعد از آماده شدن به کمک سلفون چیزکیک رو از قالب خارج کنید و کناره ه‌ای سلفون رو از چیزکیک جدا کنید و بعد از برش، اسلایس های چیزکیک رو از روی سلفون بردارین و به ظرف سرو انتقال بدین.
    ۶- برای دورهمی و مهمانی ها بهتره چیزکیک رو از شب قبل آماده کنید چون مراحل آماده سازی زمان بر هست و همینطور وقتی چیز کیک یک شب داخل یخچال میمونه مزه های مختلف با هم مچ میشن و دسر خوشمزه تر میشه و لایه بیسکوئیتی دسر رطوبت لایه پنیری رو کمی جذب میکنه و حالت تردیش کمتر میشه.
    ۷- به جای شکلات صبحانه از شکلات آب شده هم می‌تونید استفاده کنید یا اینکه کلا شکلات صبحانه رو حذف و مقدار کاکائو رو افزایش بدین.
    ۸- چیز کیک رو برای دورهمی و مهمانی ها می‌تونید به صورت تکنفره هم آماده کنید تا زحمت برش دادن چیزکیک کمتر بشه و چیزکیک شکیل تر و زیباتر باشه و سرو اون آسون تر بشه.
    ۹- در صورتی که دستگاه آسیاب برقی برای پودر کردن بیسکوئیت ها ندارید می‌تونید بیسکوئیت ها رو داخل کیسه های زیپ لاک بریزید و در کیسه رو ببندید و با وردنه به بیسکوییت ها ضربه وارد کنید تا خرد و در نهایت پودر بشن این کار زمان بره و نباید عجله کنید و ضربه رو به قدری محکم بزنید که کیسه پاره بشه.
    ۱۰- برای دورهمی یا تولد ها می‌تونید چیزکیک رو به صورت چند برابر داخل سینی بزرگ تهیه کنید (حتما داخل سینی رو کاملا با سلفون بپوشونید) و بعد از آماده شدن چیزکیک و خارج کردن از سینی به صورت اسلایس های کوچک مربع یا مستطیلی برش بزنید و سرو کنید.
    ۱۱- در صورت دلخواه می‌تونید لایه گاناش رو حذف کنید و موقع سرو از سس شکلات برای روی چیزکیک استفاده کنید.

    امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید.

    سوالات متداول در طرز تهیه چیزکیک شکلاتی

    در این قسمت با جواب سوالات چیزکیک شکلاتی با ما همراه باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا چیزکیک سفت میشه؟

    میزان شکر در یک بیسکویت بسیار مهمه. اگر بیش از حد زیاد باشه باعث میشه بیسکویت بعد از سرد شدن بیش از اندازه سفت بشه.

    چرا چیزکیک ترک میخوره؟

    بعد از اضافه کردن تخم مرغ ها، تا جایی که ممکنه مواد را کمتر هم بزنید چون زیاد هم زدن تخم مرغ ها باعث ایجاد حباب شده و این حباب ها موجب پف شه و دلیل ترک چیزکیک میشه.

    چرا چیزکیک وا میره؟

    پودر ژلاتین باعث میشه که لایه ی پنیری سفت بشه وقتی اونو نزنید چیزکیک وا میره تو همه ی چیزکیک های یخچالی ژلاتین هست و جایگزین نداره طعم و مزه ای هم ایجاد نمی کنه فقط باعث خوب بستن لایه دومی میشه.

    مواد لایه پنیری چیزکیک چیه؟

     مواد میانی چیز کیک یخچالی معمولا با استفاده از پنیر ماسکارپونه یا پنیر خامه‌ای، ژلاتین و خامه درست می‌شه و روی یک لایه از بیسکویت خرد شده قرار می‌گیره.

    چرا پنیر خامه ای در چیزکیک گلوله گلوله میشه؟

    پنیر خامه‌ای را از چند ساعت قبل از درست کردن چیز کیک از یخچال بیرون بیارید. پنیر خامه‌ای باید حتما در دمای اتاق باشه و سفت نباشه. با پنیر خامه‌ای که تازه از یخچال بیرون آورده شده مایه یکدست و نرمی نخواهید داشت و حین کار پنیر گلوله گلوله می‌ شه.

    چیز کیک را تا چند روز می‌توانیم در یخچال نگهداری کنیم؟

    چیز کیک یخچالی را می‌تونید تا ۳ روز در ظرف دربسته داخل یخچال نگهداری کنید.

    چه نوع بیسکویتی برای چیز کیک استفاده کنیم؟

    یکی از بیسکویت‌هایی که می‌تونید ازش در تهیه چیز کیک استفاده کنید، بیسکویت معروف پتی بوره اما می‌تونید از انواع بیسکوییت ساده هم استفاده کنید.

    ۴.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳۵ دیدگاه ها

        1. سلام.
          منم چندباری درست کردم ولی بدون قالب امروز با قالب درست کردم،استرس اینو دارم از قالب خوب بیرون نیاد
          اما طعمش واقعا خوشمزه است

    1. با عرض سلام وخسته نباشید تشکر از آموزش های خوبتون
      من یک سوال داشتم خواستم بپرسم اگر نخواهیم کلا از ژلاتین استفاده کنیم چه پودری چه ورقه ای آیا در دسر مشکلی پیش میاد؟ و اینکه هیچ جایگزینی برای ژلاتین وجود نداره؟ مثلا نشاسته؟
      خیلی ممنون میشم زود پاسخ بدید

      1. پودر ژلاتین باعث میشه که لایه ی پنیری سفت بشه وقتی اونو نزنید چیزکیک وا میره تو همه ی چیزکیک های یخچالی ژلاتین هست و جایگزین نداره طعم و مزه ای هم ایجاد نمی کنه فقط باعث خوب بستن لایه دومی میشه

    2. من باهزارزحمت درست کردم اصلاهمه خوشمزه نشد مهمونام خوششون نیومد.اصلا توصیه نمیکنم که درست کنین

      1. قطعا طبق دستور پیش نرفتی چون این چیزکیک خوشمزه ترین دسری که هر آدم میتونه تو عمرش بخوره بی نظیره حداقل می تونم بگم بالای ۲۰ بار درست کردم هر سری خوشمزه تر ازدفعه ی قبل

    3. من این دستور رو بارها وبارها درست کردم بی نهایت خوشمزه میشه وتوضیحات کامل هست بنظر من بهترین رسپی چیز کیک اینه چون طعم شوری نداره بعضی ها دوست ندارن از خوردنش سیر نمیشید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.