برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۱۶ اسفند)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در شانزدهمین روز اسفند ماه ۱۴۰۲، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- خورشت غوره بادمجان

خورشت غوره بادمجان یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که در پخت آن از مواد اولیه متنوعی همچون گوشت خورشتی، بادمجان، غوره، رب گوجه فرنگی و… استفاده می‌شود. این غذا طرز تهیه آسانی دارد و شما می‌توانید آن را در مدت زمان کوتاهی طبخ و برای ناهار امروزتان نوش جان کنید.

طرز تهیه خورشت غوره بادمجان

مراحل تهیه خورشت غوره بادمجان

مراحل تهیه خورشت غوره بادمجان به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. پیاز را پوست گرفته و نگینی خرد کنید. سپس در مقدار کمی روغن تفت دهید و در ادامه مقداری زردچوبه به آن افزوده و تفت دهید.
    2. گوشت خورشتی را خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید. گوشت را تا زمانی‌ که تغییر رنگ دهد تفت دهید و سپس به آن رب گوجه‌ فرنگی بزنید. پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادید، سه لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید.
    3. در همین حین که گوشت‌ خورشت در حال پختن است، پوست بادمجان‌ها را گرفته کمی نمک روی آن‌ها بپاشید تا هم روغن کمی برای سرخ کردن بادمجان‌ها مصرف شود و تلخی بادمجان‌ها نیز گرفته می‌شود. پس از نیم‌ ساعت بادمجان‌های نمک زده را آبکشی کنید تا آب اضافی آن خارج شود.
    4. اکنون کمی روغن داخل ماهیتابه ریخته و بادمجان‌ها را سرخ کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورشت غوره بادمجان کلیک کنید.

    ۲- رب پلو شیرازی

    رب‌ پلو یکی از غذاهای اصیل و سنتی شیراز است که طرفداران بسیار زیادی دارد. مواد اولیه این غذا شباهت زیادی به قنبر پلو شیرازی دارد با این تفاوت که در این غذا از تکه‌های مرغ استفاده می‌شود.

    ترکیب طعم مرغ و رب انار تجربه چشیدن مزه‌ای جدید و جذاب را به شما می‌دهد که بهتر است در تهیه این غذا از رب انار مرغوب و تازه برای خوشمزه‌تر شدن بیشتر آن استفاده کنید.

    طرز تهیه رب پلو شیرازی؛ مرحله به مرحله با فیله مرغ

    مراحل تهیه رب پلو شیرازی

    مراحل تهیه رب پلو شیرازی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده سازی پیاز روید، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و پیازهای نگینی شده را به آن بیفزایید.
    2. پیازها را تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند، در همین مرحله مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و پودر دارچین به آن اضافه کنید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    3. اکنون فیله مرغ شسته شده را به صورت مکعبی به ابعاد یکسانی برش زنید. فیله‌های مرغ را به محتوای درون تابه اضافه کنید و چند دقیقه‌ای همه مواد را هم بزنید تا تکه‌های مرغ به خوبی با ادویه‌ها و پیاز طعم‌دار شوند و رنگ نیمه پخته به خود گیرند.
    4. حرارت را کم کنید و درب تابه را ببندید و حدود ۱۰-۱۵ دقیقه زمان دهید تا فیله‌های مرغ بپزند. 
    5. در این مرحله با کمک چاقو گردو را کمی خرد کنید و به فیله‌های مرغ پخته شده اضافه کنید. چند دقیقه تفت دهید تا عطر گردوها آزاد شود و بوی خامی‌ آن‌ها گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه رب پلو شیرازی کلیک کنید.

    ۳- خورشت مرغ کاری

    مرغ یکی از آیتم‌هایی است که در رژیم غذایی ما ایرانیان به وفور یافت می‌شود. مرغ کاری یکی از غذاهای بسیار خوشمزه هندی است که طعمی تند و بسیار دلنشین دارد. طرز تهیه مرغ کاری پیچیده نیست و غذایی است که به راحتی و با مواد اولیه مختلفی نظیر قارچ، پیاز، سینه مرغ، سیب زمینی و… می‌توان آن را تهیه و سرو کرد.

    طرز تهیه خورشت مرغ کاری

    مراحل تهیه مرغ کاری

    مراحل تهیه خورشت مرغ کاری به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیازها را خلالی کنید. البته می‌توانید پیازها را نگینی هم خرد کنید ولی خلالی در نهایت ظاهر بهتری به غذای شما خواهد داد. سپس یک قابلمه مناسب بردارید و روی شعله متوسط قرار دهید. مقداری روغن به آن اضافه کنید و زمانی که روغن کمی گرم شد، پیازها را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
    2. بعد از تفت دادن پیاز، زمانی که تا حدی نرم شدند، ادویه‌ها (پودر کاری، فلفل سیاه و زردچوبه) را به آن اضافه و مخلوط کنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. توجه کنید که در این مرحله، همه ادویه‌ها را به درستی اضافه کنید تا طعم نهایی غذا همان چیزی باشد که می‌خواهید.
    3. در همین حین، مرغ‌ها را بشویید و به قطعاتی کوچک‌‎تر تکه‌های جوجه‌ کبابی تقسیم کنید. بعد از آماده شدن مخلوط پیاز در قابلمه، قطعات مرغ را به آن اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا مرغ‌ها سرخ شوند.
    4. بعد از تغییر رنگ مرغ‌ها و سرخ شدنشان، مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و شعله را زیاد کنید تا آب به جوش آید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، درب قابلمه را بگذارید و شعله را کم کنید تا مخلوط مرغ و پیاز به آرامی بپزد.

    برای ادامه رسپی این غذای تند و متفاوت روی لینک طرز تهیه خورشت مرغ کاری کلیک کنید. 

    ۴- لازانیای ایتالیایی

    کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم لازانیا را نشنیده باشد یا طعم آن را دوست نداشته باشد. لازانیا یکی از دلچسب‌ترین و پرطرفدارترین غذاها از خانواده بزرگ پاستا است که به‌ صورت لایه‌های ورقه‌ای درست می‌کنند و بین آن گوشت، مرغ یا سبزیجات قرار می‌دهند.

    این غذا همانند پاستا اصالتی ایتالیایی دارد. البته درست کردن لازانیایی که هم خوشمزه شود و هم قوام خوبی داشته باشد نیازمند رعایت برخی نکات است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

    طرز تهیه لازانیای ایتالیایی

    مراحل تهیه لازانیای ایتالیایی بدون فر

    مراحل تهیه لازانیای ایتالیایی به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز و هویج را کمی تفت می‌دهیم.
    2. به پیاز سرخ شده گوشت چرخ کرده و ادویه‌ها را اضافه می‌کنیم.
    3. فلفل دلمه‌ای و قارچ را نیز به مواد اضافه می‌کنیم.
    4. رب یا پوره گوجه فرنگی را به مواد اضافه کرده و تفت می‌دهیم.
    5.  آب جوش به مواد اضافه کرده و می‌گذاریم مواد سس گوشت به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی بپزد.

    برای ادامه رسپی این لازانیای خوشمزه در ماهیتابه و دیگر انواع لازانیا با طعم‌های مختلف روی لینک طرز تهیه لازانیای ایتالیایی کلیک کنید.

    ۵- کوزالاک مانتی

    کوزالاک مانتی نوعی غذای ترکی فوق‌العاده خوشمزه است که می‌توانید آن را طی یک ساعت تهیه و به‌ عنوان فینگر فود در وعده ناهار سرو کنید. این فینگر فود، نوعی ساید دیش ترک محسوب می‌شود که برای طبخ آن به گوشت چرخ کرده، نان یوفکا، قارچ، فلفل دلمه، پیاز و… نیاز دارید.

    طرز تهیه کوزالاک مانتی

    مراحل تهیه کوزالاک مانتی

    مراحل تهیه کوزالاک مانتی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول سراغ پیاز می‌رویم و آن را نگینی خرد می‌کنیم. در تابه روغن می‌ریزیم و پیازها را تفت می‌دهیم تا حجم‌شان کم شود.
    2. ادویه گوشت و فلفل قرمز، زردچوبه را به پیازها اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا ادویه‌ها رنگ باز کنند و بوی عطرشان فضای آشپزخانه را پر کند.
    3. گوشت چرخ‌ کرده را به پیازها اضافه می‌کنیم و سر تابه را چند دقیقه‌ای می‌گذاریم و زمان می‌دهیم تا گوشت نیم‌پز شود. در این مرحله با به‌ هم زدن مواد درون تابه کمک می‌کنیم تا گوشت سرخ شود و از حالت خامی خارج شود.
    4. حالا نوبت رنگ‌ دادن به سس کوزالاک مانتی فرا می‌رسد. رب‌ گوجه فرنگی را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا سس گوشتی ما را خوشرنگ و جذاب کند. این مرحله کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید آن را حذف کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه کوزالاک مانتی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۲/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا