برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (جمعه ۱۰ فروردین)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در دهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کباب بختیاری

در بین طیف گسترده کباب‌های ایرانی کباب بختیاری یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین کباب‌ها به شمار می‌رود که معمولا در تهیه‌ی آن از گوشت راسته گوسفندی یا فیله گوسفندی استفاده می‌کنند و آن را به صورت یکی در میان با گوشت فیله مرغ به سیخ می‌کشند.

همچنین می‌توان به جای فیله مرغ، از فیله ماهی نیز استفاده کرد. البته در روش اصیل تهیه کباب بختیاری گوشت راسته گوسفندی به همراه دنبه گوسفند استفاده می‌شود که یکی در میان به سیخ کشیده می‌شوند. کباب بختیاری شباهت زیادی به کباب قفقازی دارد، اما در کباب بختیاری از ماست و خامه استفاده نمی‌شود.

مراحل تهیه کباب بختیاری

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه کباب بختیاری

    مراحل تهیه کباب بختیاری به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید فیله مرغ را پاک کنید و بشویید. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید. پس از آن فیله‌های خرد شده را در یک کاسه بریزید.
    2. در ادامه گوشت گوسفندی را پاک کنید، بشویید و خرد کنید. دقت کنید که تکه‌های گوشت از تکه فیله مرغ بزرگتر باشند. سپس آن‌ها را نیز به کاسه گوشت اضافه کنید.
    3. سپس پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را به صورت حلقه‌ای برش دهید و به کاسه مرغ و گوشت اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا خوب با پیاز مخلوط شوند.
    4. اکنون زعفران دم کرده را به همراه کمی روغن مایع و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری ماست را نیز به کاسه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.
    5. برای این که مواد خوب مخلوط شوند با دست گوشت‌ها را زیر و رو کنید. اگر می‌خواهید کباب شما کمی مزه ترش داشته باشد، در صورت تمایل کمی آبلیمو تازه به آن اضافه کنید و دوباره خوب مواد را مخلوط کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و سنتی روی لینک طرز تهیه کباب بختیاری کلیک کنید.

    ۲- خورشت ترش سماق

    خورشت ترش سماق یکی از خورشت‌های بسیار خوشمزه و متفاوت شمالی است که اصالت آن به مازندران و گیلان برمی‌گردد. شما با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی خودتان می‌توانید این خورشت را با انواع گوشت سفید (مرغ، بوقلمون) و گوشت قرمز گوسفندی برای ناهار امروزتان‌ طبخ و سرو کنید.

    خورشت ترش سماق مازندرانی

    مراحل تهیه خورشت ترش سماق

    مراحل تهیه خورشت ترش سماق شمالی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی مرغ روید. قابلمه مناسبی را آب کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید. منتظر بمانید تا آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کند.
    2. حال تکه‌های مرغ شسته شده را به آب جوش اضافه کنید و ۸-۱۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها در آب بجوشند. پس از گذشت زمان اعلام شده مرغ‌ها را از قابلمه خارج کنید و با مقداری آب بشوید و کنار گذارید. با این کار مقدار خیلی زیادی بوی زهم و هورمون‌های مرغ را می‌توانید بگیرید.
    3. اکنون درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید. تکه‌های مرغ را در آن قرار دهید و کمی فلفل و زردچوبه به آن بزنید. کمی مرغ‌ها را زیر و رو کنید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    4. حال چند تکه برگ بو به قابلمه بیفزایید و ۱-۲ پیمانه آب جوش درون قابمه بریزید. حرارت را کم کنید و ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ‌ها بپزند.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و لذیذ شمالی روی لینک طرز تهیه خورشت ترش سماق کلیک کنید.

    ۳- آبگوشت بادمجان و کشک

    آبگوشت بادمجان و کشک غذایی خوشمزه از غرب ایران است که اغلب در شهرهایی مثل لرستان، همدان و اراک طبخ می‌شود. این غذا طرز تهیه آسانی دارد که شما می‌توانید آن را با مواد اولیه ساده و در دسترسی برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه آبگوشت بادمجان و کشک

    مراحل تهیه آبگوشت بادمجان و کشک

    مراحل تهیه آبگوشت بادمجان و کشک به شرح زیر است:

    1. ابتدا باید از شب قبل نخود و لوبیا را بخیسانید. به یاد داشته باشید که آب نخود و لوبیا باید چند بار عوض شود. با این کار نفخ نخود و لوبیا را می‌گیرید و پس از طی کردن این مراحل می‌توانید بدون نگرانی از بابت نفخ و دل درد، از آن‎‌ها استفاده کنید.
    2. در ادامه باید پیازها را نگینی و ریز خرد کنید. پس از خرد کردن پیازها آن‌ها را در یک تابه مناسب سرخ کنید. در این مرحله به نوع روغنی که استفاده می‌کنید، توجه کنید. اگر می‌خواهید به رژیم خاصی پایبند باشید از روغن حیوانی یا روغن‌های پرکالری استفاده نکنید. به جای این گزینه‌ها می‌توانید از روغن زیتون که یک روغن گیاهی و سالم است استفاده کنید.
    3. سپس سیر را له کنید یا خیلی ریز خرد کنید. به محض سبک و شیشه‌ای شدن پیازها، سیر له یا خرد شده را به آن‌ها اضافه کنید. سیر هم نباید خیلی تفت داده شود. بنابراین وقتی عطر سیر را استشمام کردید، گوشت‌های تکه تکه شده را به ترکیب پیاز و سیر اضافه کنید.
    4. تا به اینجا باید حبوبات شما آماده و خیسانده شده باشند. پس در این مرحله ابتدا نخود و لوبیایی که شب قبل خیسانده بودید را در آبکش بریزید تا آب اضافه آن گرفته شود. سپس آن‌ها را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و سنتی روی لینک طرز تهیه آبگوشت بادمجان و کشک کلیک کنید.

    ۴- سوفله مرغ با قارچ

    سوفله مرغ یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و محبوبی است که شهرت بین‌المللی دارد. این غذا در فر یا تنور پخته می‌شود و در همان ظرفی که پخته می‌شود آن را سرو می‌کنند. سوفله به معنای بالا آمده و پف کرده است. بهترین ظروف برای پخت سوفله ظرف‌های پیرکس یا سرامیکی تک نفره یا بزرگ‌تر هستند.

    این غذای فست‌فودی طرز تهیه چندان سختی ندارد و برای تهیه آن فقط به چند قلم مواد اولیه ساده نظیر سینه مرغ، قارچ، پنیر پیتزا، تخم مرغ، شیر، کره و… نیاز دارید. 

    طرز تهیه سوفله مرغ با قارچ

    مراحل تهیه سوفله مرغ با قارچ

    مراحل تهیه سوفله مرغ با قارچ به شرح زیر است:

    1. سینه مرغ را بشویید و درون قابلمه مناسبی قرار دهید. مقداری نمک، فلفل سیاه و برگ بو به مرغ اضافه کنید. قابلمه مرغ را روی حرارت گذارید و ۱ پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید.
    2. پیاز را بشویید و به دو نیمه برش زنید. پیاز را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و منتظر بمانید تا مواد به نقطه‌ جوش برسند. سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید. ۲۵-۳۵ دقیقه زمان دهید تا سینه مرغ به خوبی بپزد.
    3. پس از پخت، مرغ پخته شده را از قابلمه خارج کنید و منتظر بمانید تا کمی خنک شود. سپس با کمک دو چنگال مرغ را ریش‌ریش کنید.
    4. تابه مناسبی را روی حرارت گذارید و آرد سفید را درون تابه بریزید. آرد را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. 
    5. حال کره و شیر را به آرد اضافه کنید و به تفت‌ دادن ادامه دهید تا سس غلیظ و یک‌دستی حاصل شود. در همین مرحله مقداری فلفل سیاه و نمک به سس اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و مخصوص روی لینک طرز تهیه سوفله مرغ با قارچ کلیک کنید.

    ۵- پیده (پیتزا ترکی)

    پیده غذای ترکی خوشمزه‌ای است که گاهی به آن “پیتزا ترکی” نیز گفته می‌شود. این غذا، خمیری ترد و نازک دارد. ترک‌ها معمولا آن را به صورت قایق شکل می‌دهند و با مخلفات متنوع در تنورهای ذغالی طبخ می‌کنند.

    از جمله ترکیب‌های پرطرفدار که داخل پیده استفاده می‌شود، می‌توان به گوشت ادویه زده و دودی، گوشت خرد شده بره، گوشت مرغ یا سوسیس اشاره کرد.

    طرز تهیه پیده (پیتزا ترکی)

    مراحل تهیه پیده (پیتزا ترکی)

    مراحل تهیه پیده (پیتزا ترکی) به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید سراغ آماده کردن خمیر بروید. برای تهیه خمیر پیده، خمیر مایه را داخل ظرفی بریزید. شکر و آب ولرم را به آن اضافه کنید. دمای آب باید حدود ۴۰ درجه باشد. اگر دماسنج ندارید، دما باید به گونه‌ای باشد که وقتی نوک انگشت را داخل آب می‌زنید گرمی آب را کاملا حس کنید؛ اما انگشت را نسوزاند.
    2. سپس روغن مایع را هم اضافه و مواد را مخلوط کنید.
    3. آرد را نیز کم کم اضافه کنید؛ بسته به نوع و کیفیت آرد ممکن است همه آرد مصرف شود یا کمی از آن باقی بماند. بنابراین آرد را یکجا اضافه نکنید.
    4. وقتی مایه کمی حالت خمیری به خودش گرفت، نمک را اضافه و مخلوط کنید. (نمک را مستقیم به خمیر مایه اضافه نکنید، چون مانع فعال شدن خمیر مایه می‌شود. همیشه باید نمک را بعد از آماده شدن خمیر اضافه کنید.)

    برای ادامه رسپی این غذای جذاب و خوشمزه روی لینک طرز تهیه پیده (پیتزا ترکی) کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.