برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (سه شنبه ۱۴ فروردین)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در چهاردهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- مرغ لونگی

لونگی اشاره به اردک یا مرغ شکم پر دارد که از غذاهای محلی شهرهای تالش و آستارا به شمار می‌رود. اغلب این غذا را با ادرک یا مرغ تهیه می‌کنند و در کنار آن موادی از جمله پیاز، گردو، رب ازگیل یا رب آلوچه، آبغوره، نمک و فلفل نیز به غذا اضافه می‌شود.

مرغ لونگی از جمله غذاهایی است که به عنوان غذای اصلی در وعده ناهار به خصوص بین محلی‌های تالش پخته می‌شود. اسم غذا نیز از مفهوم پر کردن شکم مرغ یا اردک با مواد غذایی گرفته شده است.

مراحل تهیه مرغ لونگی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه مرغ لونگی

    مراحل تهیه مرغ لونگی شمالی به شرح زیر است:

    1. ابتدا مرغ را بشویید و آن را در ظرف بزرگ با رب ازگیل مزه‌دار کنید و در ادامه یک فنجان آب، کمی نمک و فلفل سیاه به مرغ اضافه کنید.
    2. پس از اینکه مواد را با مرغ به خوبی مخلوط کردید و مواد یکدست شدند، قسمت‌های مختلف مرغ را با مخلوط رب و آب به خوبی ماساژ دهید به طوری که قسمت‌های داخلی شکم مرغ نیز طعم‌دار شود.
    3. پس از اینکه مرغ و مواد به خوبی مخلوط شدند، روی ظرف را سلفون کشیده و آن را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا به خوبی مزه‌دار شود. پس از ۲۴ ساعت مرغ را از یخچال خارج کرده و از داخل کاسه حاوی مواد نیز خارج کنید.
    4. بعد از آن که مرغ را از کاسه بیرون آوردید، مغز گردو را به همراه کمی زرشک به مخلوطی که قبلا مرغ را با آن مزه‌دار کردید اضافه کنید و در انتها نیز سیر و پیاز رنده شده شده را به آن‌ها بیفزایید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص شمالی روی لینک طرز تهیه مرغ لونگی کلیک کنید.

    ۲- خورشت نعنا، جعفری با گوجه سبز

    گوجه سبز یکی از میوه‌های نوبرانه فصل بهار است که از آن علاوه بر مصرف معمولی به عنوان میوه می‌توان برای تهیه خورشت لذیذ گوجه سبز، نعنا و جعفری نیز استفاده کرد.

    این خورشت طرز تهیه بسیار آسانی دارد و طی مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود. از این رو گزینه مناسبی برای کسانی است که زمان کافی برای آشپزی ندارند اما در عین حال می‌خواهند که یک ناهار خوشمزه داشته باشند.

    مراحل تهیه خورشت نعنا، جعفری با گوجه سبز

    مراحل تهیه خورشت نعنا، جعفری با گوجه سبز

    مراحل تهیه خورشت نعنا، جعفری با گوجه سبز به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول گوشت قرمز یا مرغ را بشویید و به اندازه‌های متوسط خرد کنید. سبزی‌ها را هم شسته و بگذارید تا خشک شوند، سپس آن‌ها را ساطوری خرد کنید.
    2. پیازها را هم به شکل خلالی خرد کنید. گوجه سبزها را نیز شسته و دم‌شان را جدا کنید. پیازهای خلالی شده را در مقدار کمی روغن سرخ کنید. بعد از آن که طلایی شد زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.
    3. سپس گوشت یا مرغ تکه شده را درون قابلمه بریزید و صبر کنید تا کمی سرخ شوند. پس از آن سبزی ساطوری شده را به محتوای درون قابلمه بیفزایید و اجازه دهید مواد با هم خوب تفت داده شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و مخصوص بهاری روی لینک طرز تهیه خورشت نعنا، جعفری با گوجه سبز کلیک کنید.

    ۳- خورش قارچ

    خورش قارچ یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که به چند روش مختلف می‌توان آن را تهیه و همراه با برنج یا با نان نوش جان کرد. این غذا طرز تهیه آسانی دارد و با چند قلم مواد اولیه ساده و در دسترس نظیر پیاز، سیر، سینه مرغ، قارچ، جعفری، نعنا خشک، رب گوجه فرنگی، آب لیمو ترش و… قابل تهیه است.

    مراحل تهیه خورش قارچ با گوشت مرغ

    مراحل تهیه خورش قارچ

    مراحل تهیه خورش قارچ با گوشت مرغ به شرح زیر است:

    1. ابتدا سبزی جعفری را شسته و آبکشی کنید و به صورت ساطوری ریز خرد کنید. سپس سیر و پیاز را پوست گرفته و پیازها را نگینی خرد و سیر را رنده کنید. در ادامه سینه‌ مرغ را مانند گوشت خورشتی خرد کنید.
    2. پیاز خرد شده را داخل قابلمه مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا سرخ شود. سپس نمک و فلفل را به آن افزوده و تفت دهید تا خامی آن خارج شود. در ادامه سبزی جعفری خرد شده را به آن اضافه کنید.
    3. در این مرحله سیر رنده شده را اضافه کرده و تفت دهید، سپس نعنا خشک را به آن اضافه کنید و هم بزنید، در ادامه مرغ‌های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید.
    4. در این مرحله مرغ را تفت دهید تا تغییر رنگ دهد، سپس رب‌ گوجه‌ فرنگی را به آن افزوده و تفت دهید تا کاملا سرخ شده و رنگ آن باز شود.
    5. در ادامه قارچ ها را به صورت ورقه ای خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید و پس از تفت دادن به آن آب و آب‌ لیمو‌ ترش را افزوده و کاملا مخلوط کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و جذاب روی لینک طرز تهیه خورش قارچ کلیک کنید. 

    ۴- گوشتابه

    گوشتابه یکی از ساده‌ترین و البته خوشمزه‌‌ترین غذاهای اراک است که اغلب در مراسمات خاصی مانند شب عید، شب یلدا و… طبخ می‌شود. گوشتابه، مواد اولیه ساده و در دسترسی دارد و در زمان کوتاهی آماده سرو می‌شود که شما می‌توانید این غذای خوشمزه را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

    گوشتابه خوشمزه و مخصوص اراک

    مراحل تهیه گوشتابه

    مراحل تهیه گوشتابه اراک به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی پیازها روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را با کمک رنده یا میکسر به شکل پوره تبدیل کنید. شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود پیازها را با کمک چاقو نگینی خرد کنید.
    2. حال درون تابه مناسبی که قصد طبخ غذا را دارید کمی روغن بریزید. تابه را روی حرارت قرار دهید و پیازها را به تابه اضافه کنید. کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.
    3. اکنون به سراغ طعم‌دهی غذا روید. مقداری زردچوبه و فلفل و هر سبزی معطری که مناسب ذائقه‌تان است را به پیازها زنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه ها آزاد شود. برخی از مقداری شنبلیله یا نعنا در این غذا استفاده می‌کنند. در همین مرحله آرد سفید را به محتوای درون تابه بیفزایید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آرد نیز گرفته شود.
    4. در این مرحله به سراغ افزودن گوشت چرخ کرده روید. گوشت چرخ‌ کرده را به محتوای درون تابه بیفزایید و تفت دهید تا بوی خامی گوشت گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و سنتی روی لینک طرز تهیه گوشتابه اراک کلیک کنید.

    ۵- لازانیای ایتالیایی

    کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم لازانیا را نشنیده باشد یا طعم آن را دوست نداشته باشد. لازانیا یکی از دلچسب‌ترین و پرطرفدارترین غذاها از خانواده بزرگ پاستا است که به‌ صورت لایه‌های ورقه‌ای درست می‌کنند و بین آن گوشت، مرغ یا سبزیجات قرار می‌دهند.

    این غذا همانند پاستا اصالتی ایتالیایی دارد. البته درست کردن لازانیایی که هم خوشمزه شود و هم قوام خوبی داشته باشد نیازمند رعایت برخی نکات است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

    طرز تهیه لازانیای ایتالیایی

    مراحل تهیه لازانیای ایتالیایی بدون فر

    مراحل تهیه لازانیای ایتالیایی به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز و هویج را کمی تفت می‌دهیم.
    2. به پیاز سرخ شده گوشت چرخ کرده و ادویه‌ها را اضافه می‌کنیم.
    3. فلفل دلمه‌ای و قارچ را نیز به مواد اضافه می‌کنیم.
    4. رب یا پوره گوجه فرنگی را به مواد اضافه کرده و تفت می‌دهیم.
    5.  آب جوش به مواد اضافه کرده و می‌گذاریم مواد سس گوشت به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی بپزد.

    برای ادامه رسپی این لازانیای خوشمزه در ماهیتابه و دیگر انواع لازانیا با طعم‌های مختلف روی لینک طرز تهیه لازانیای ایتالیایی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.