برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (جمعه ۳۱ فروردین)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در سی و یکمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کباب ترش

کباب ترش یا به اصطلاح محلی “ترش کباب” نوعی از کباب با مزه‌ای ترش و طعمی دلچسب است که اصالتی شمالی و مخصوصا گیلانی دارد. کباب ترش پیشنهاد مناسبی برای طرفداران کباب است که از طعم سایر کباب‌ها خسته شده‌اند و دنبال کمی تنوع هستند.

رمز اصلی خوشمزگی ترش کباب استفاده از سبزیجات معطر محلی است. البته اگر سبزی‌ محلی در دسترس ندارید می‌توانید از سبزی‌های جایگزین استفاده کنید. این غذا را همانند دیگر کباب‌ها می‌توان با برنج یا با نان در وعده ناهار نوش جان کرد.

مراحل تهیه کباب ترش گیلانی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه کباب ترش

    مراحل تهیه کباب ترش به شرح زیر است:

    1. ابتدا گوشت را به قطعات مناسب کبابی خرد کنید، تمیز بشویید و کنار بگذارید. سپس یک پیاز را پوست کنده، بشویید و با رنده ریز، رنده کنید.
    2. سپس گردوها را با غذاساز آسیاب کرده یا آن‌ها را با هاون بکوبید و به پیازهای رنده شده اضافه کنید. رب انار را نیز به مخلوط اضافه کنید.
    3. حال سبزی ها را بشویید، به قطعات ریز خرد کنید و آن‌ها را به مخلوط پیاز، گردو و رب انار بیفزایید. در صورتی که تمایل داشتید می‌توانید مقداری آب انار هم به مخلوط اضافه کنید تا سس رقیق‌تری داشته باشید.
    4. سبزی‌های شمالی مخصوص این غذا هستند و اگر از سبزی‌های محلی مانند چوچاق، خالواش و بینه در کباب ترش استفاده کنید طعم دلپذیری را تجربه خواهید کرد.
    5. اکنون مقداری سیر هم در سس تهیه شده رنده کنید و در آخر فلفل را اضافه کنید. در ادامه تکه‌های گوشت را در سس خوابانده و در ظرف را پوشانده و حداقل به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. 

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و پرطرفدار شمالی روی لینک طرز تهیه کباب ترش کلیک کنید. 

    ۲- خورشت خلال

    خورشت خلال بادام یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به شهر کرمانشاه برمی‌گردد. خورشت خلال از گوشت گوسفندی به همراه خلال بادام، زرشک سیاه، زرشک قرمز و لیمو عمانی تهیه می‌شود.

    معمولا خورشت خلال را با گوشت گوسفند یا گوساله تهیه می‌کنند اما می‌شود آن را با گوشت سفید مانند گوشت مرغ یا بوقلمون نیز تهیه نمود. در کرمانشاه خورشت خلال را با روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی درست می‌کنند که در طعم و عطر این خورشت تاثیر بسزایی دارد.

    مراحل تهیه خورشت خلال

    مراحل تهیه خورشت خلال

    مراحل تهیه خورشت خلال به شرح زیر است:

    1. در ابتدا برای تهیه خورشت خلال بهتر است خلال‌های بادام را از شب قبل در آب یا مقداری گلاب خیس کنید تا خوشمزه و نرم شوند.
    2. زرشک سیاه را نیز در یک ظرف بریزید، چند لیوان آب به آن اضافه کنید، هر یک ساعت یکبار آب آن را عوض کنید و این کار را سه بار تکرار کنید تا رنگ تیره زرشک از بین برود.
    3. حال گوشت را پاک کنید و بشویید. نکته مهم در گوشت خورشت خلال این است که گوشت باید به قطعات ریزی برش داده شود و نباید اندازه آن به مانند گوشت قیمه‌ای باشد.
    4. کرمانشاهی‌ها برای اینکه یک خورش خلال بادام شفاف داشته باشند. قبل از اینکه گوشت را تفت بدهند، آن را در آب می جوشانند تا کف قهوه‌ای و تیره رنگ گوشت را جدا کنند و سپس گوشت را می‌شویند.
    5. اکنون پیاز را پوست بگیرید، بشویید و آن را با یک چاقوی تیز کاملا خرد و ریز کنید و یا حتی می‌توانید رنده کنید. به هر حال نباید پیاز درون خورشت معلوم باشد.

    برای ادامه رسپی این غذای جذاب و لذیذ روی لینک طرز تهیه خورشت خلال کلیک کنید.

    ۳- کباب بناب

    کباب بناب از کباب‌های مخصوص آذربایجانی‌ها است که بسیار راحت و سریع آماده می‌شود و از زمان‌های قدیم در سفره‌های ایرانی‌ها برای پذیرایی از مهمان‌ها وجود داشته است.

    این کباب را به اندازه‌ی ۶۰ سانتی‌متر که اندازه‌ی یک کباب مناسب و رایج است درست می‌کنند تا ۱ متر که بسیار بزرگ است و مناسب استفاده‌ی چند نفر است. کباب بناب با کباب کوبیده بسیار متفاوت است. در کوبیده نباید طعم پیاز حس شود، اما در کباب بناب مقدار پیاز زیاد است.

    مراحل تهیه کباب بناب

    مراحل تهیه کباب بناب

    مراحل تهیه کباب بناب به شرح زیر است:

    1. در ابتدا گوشت را چرخ کرده و کنار بگذارید. سپس پیازها را ریز خرد کنید. بعد از اینکه پیازها را کاملا خرد کردید با چاقو چند بار دیگر روی پیازها بزنید تا ریزِ ریز شوند.
    2. سپس گوشت را به پیاز اضافه کرده و خوب با دست با هم مخلوط کنید و ورز دهید. سپس با چاقو دوباره به گوشت و پیاز ضربه بزنید تا ساطوری شود. اینقدر این کار را ادامه دهید تا چسبنگی گوشت زیاد شود و تمامی چربی‌ها ساطوری و خرد شوند. یک بار دیگر با چاقو روی گوشت بزنید و از قسمت‌های مختلف بکوبید و هر چه گوشت را پهن‌تر کنید راحت‌تر له می‌شود.
    3. بعد از اینکه گوشت و پیاز کاملا با هم مخلوط شدند، ۱ تا ۲ قاشق چای‌ خوری فلفل سیاه، ۱ تا ۳ قاشق چای خوری فلفل قرمز و ۱ قاشق چای خوری نمک به موادتان اضافه کنید و خوب با دست با هم مخلوط کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و همه پسند روی لینک طرز تهیه کباب بناب کلیک کنید.

    ۴- آش کنگر

    کنگر از جمله سبزی‌های فصل بهار است که علاوه بر طعم خوشمزه‌ای که دارد از خواص فوق العاده درمانی نیز برخوردار است. از این گیاه می‌توان علاوه بر خورشت در تهیه آش هم استفاده کرد. آش کنگر طرز تهیه بسیار آسانی دارد و با مواد اولیه متنوعی در مدت زمان کوتاهی قابل طبخ و نوش جان کردن است.

    مراحل تهیه آش کنگر

    مراحل تهیه آش کنگر

    مراحل تهیه آش کنگر به شرح زیر است:

    1. ابتدا باید نخود و گندم را بشوییم و به صورت جداگانه چند ساعت در آب خیس کنیم.
    2. برای شروع ابتدا پیاز را خلالی خرد کرده و آن را در تابه با روغن کم تفت می‌دهیم تا سرخ شود. یک سوم از پیاز سرخ شده را برای تزیین آش در آخر کار کنار می‌گذاریم.
    3. سپس به مابقی پیازها گندم و نخود را اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود.
    4. بعد همه مواد را داخل قابلمه‌ای مناسب می‌ریزیم و به همراه آب قلم روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا بجوشد. بعد از جوش آمدن مواد، حرارت را کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا نخود و گندم در آب قلم بپزند.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌طعم و مقوی بهاری روی لینک طرز تهیه آش کنگر کلیک کنید.

    ۵- رولت گوشت

    رولت گوشت یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی بین المللی است که طرز تهیه آسانی دارد و از مواد اولیه در دسترسی همچون گوشت چرخ کرده، گردو، پیاز، سیر، پودر سوخاری، جعفری، رب گوجه فرنگی و… تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا به تبحر خاصی نیاز ندارید و بدون شک با یک بار درست کردن برای وعده ناهار عاشقش خواهید شد. 

    طرز تهیه رولت گوشت

    مراحل تهیه رولت گوشت

    مراحل تهیه رولت گوشت با جعفری و گردو به شرح زیر است:

    1. پیازها را نگینی خرد کرده و با سیر رنده شده مخلوط می‌کنیم.
    2. پیازهای خرد شده و سیر را به همراه گوشت چرخ‌ کرده، نمک، فلفل سیاه و رب گوجه‌ فرنگی در غذا ساز می‌اندازیم تا مواد به خورد گوشت برود.
    3. گوشت را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم به‌ طوری‌ که در هر رول گوشت، مواد را قرار دهیم. کف سینی مقداری پودر سوخاری می‌ریزیم. گوشت را به‌ صورت یکنواخت روی سینی پخش می‌کنیم به‌ طوری‌ که لبه‌های آن نیز مانند داخل گوشت شود و ضخیم نباشد.
    4. تخم‌ مرغ‌ها را می‌گذاریم تا بپزد. سپس آن‌ها را پوست کنده و حلقه‌ حلقه می‌کنیم.
    5. جعفری و گشنیز خرد شده را روی گوشت چرخ‌ کرده می‌ریزیم. سپس تخم‌مرغ‌ها را روی سبزی‌ها چیده و با کمی نمک و فلفل آن را طعم‌دار می‌کنیم. در ادامه لبه‌های گوشت را به هم می‌چسبانیم و سراغ مرحله بعد می‌رویم.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و مجلسی روی لینک طرز تهیه رولت گوشت کلیک کنید. 

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.