برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (پنج شنبه ۳۰ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در سی‌امین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- اکبر جوجه

اکبر جوجه یکی از کباب‌های خوشمزه ایرانی است که نام آن از نام ابداع کننده این غذای لذیذ، علی اکبر کلبادی نژاد گرفته شده است. اکبر جوجه برای اولین بار در سال ۱۳۲۳ در گلوگاه مازندران، که برادران کلبادی نژاد آن را افتتاح کرده اند، شروع به کار کرد.

امروزه اکبر جوجه به یکی از غذاهای معروف استان مازندران بدل شده است که به واسطه طعم بی‌نظیرش در سراسر کشور نیز پخته می‌شود. اکبر جوجه در واقع مرغ طعم‌دار شده با آبلیمو است که در روغن سرخ می‌شود و به همراه رب انار و پلو زعفرانی سرو می‌شود.

مراحل تهیه اکبر جوجه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه اکبر جوجه

    مراحل تهیه اکبر جوجه به شرح زیر است:

    1. در دستور طبخ اصلی اکبر جوجه از مرغ استفاده نمی‌کنند، بلکه از جوجه‌های کمتر از یک کیلو استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است یک جوجه با وزن حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم تهیه کنید. در صورتی که دسترسی به تهیه جوجه نداشتید، از یک مرغ کوچک استفاده کنید.
    2. مرغ یا جوجه تهیه شده را تمیز کنید، دقت داشته باشید که بال‌ها را کاملا تمیز نمایید. داخل شکم مرغ را کاملا خالی کنید و مرغ را خوب با آب بشویید. سپس آن را با یک چاقوی تیز از وسط دو نصف کنید.
    3. در این مرحله یک کاسه مناسب را تهیه و مرغ نصف شده را در آن قرار دهید. لیموهای ترش را از وسط قاچ کرده و آب آن‌ها را در کاسه روی مرغ‌ها بریزید. (اگر لیمو ترش تازه نبود می توانید از آبلیمو استفاده کنید)
    4. سپس بر روی مرغ‌ها مقداری نمک و فلفل سیاه بریزید و خوب مرغ‌ها را هم بزنید تا به مواد آغشته شوند.
    5. در ادامه فلفل دلمه‌ای را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و آن را به همراه ۱ قاشق غذا خوری روغن زیتون به کاسه اضافه کنید و بار دیگر خوب مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. 

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و مجلسی روی لینک طرز تهیه اکبر جوجه مازندرانی کلیک کنید.

    ۲- ماهی کبابی

    ماهی کبابی یکی از غذاهای بین‌المللی پرطرفدار است که به روش‌های مختلفی و با انواع ماهی تهیه می‌شود. کباب‌ کردن ماهی تا حد زیادی موجب حفظ ارزش غذایی آن می‌شود. به همین دلیل طبخ ماهی با این روش یکی از روش‌های پخت مناسب و اصولی ماهی است.

    مراحل تهیه ماهی کبابی

    مراحل تهیه ماهی کبابی

    مراحل تهیه ماهی کبابی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی ماهی‌ها روید. ماهی‌ها را بشویید و تمیز کنید. برای تهیه ماهی کبابی باید استخوان‌های ماهی را از آن‌ها جدا سازید. با کمک چاقو استخوان‌های ماهی را کامل از گوشت آن جدا سازید.
    2. در مرحله دوم کم‌کم روغن‌ زیتون را روی گوشت ماهی بریزید و با کمک دست به‌ آرامی ماساژ دهید تا تمام قسمت‌های ماهی به‌ خوبی به روغن‌ زیتون آغشته شود. توجه داشته باشید که ماهی گوشت نرم و لطیفی دارد و با صبر و حوصله باید مراحل را پیش روید تا آسیبی به بافت ماهی نزنید.
    3. حال به سراغ آماده سای پیاز روید. پیاز را پوست بگیرید و بشویید. آن را با کمک رنده ریز، رنده کنید. برای بالاتر رفتن سرعت کار می‌توانید از میکسر یا خردکن استفاده کنید. سپس با کمک آبکش آب پیاز رنده یا پوره شده را به‌ خوبی بگیرید.
    4. درون ظرف مناسبی آب پیاز و آب‌ لیمو ترش را با هم ترکیب کنید. ماهی‌ها را درون ظرف درب‌دار مناسبی قرار دهید. در همین مرحله ترکیب آب پیاز و آب‌ لیمو ترش را به آن اضافه کنید و کمی ماساژ دهید تا تمام قسمت‌های گوشت ماهی با محلول فوق طعم‌دار شود.

    برای ادامه رسپی این غذای سالم و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه ماهی کبابی کلیک کنید.

    ۳- فطایر گوشت و قارچ

    فطایر نوعی غذای عربی است که شباهت زیادی به پیراشکی دارد. فطایر جمع فطیر و نوعی نان لقمه‌ای است که داخل آن می‌توان از مواد مختلفی مثل گوشت، مرغ، سوسیس و کالباس و انواع سبزیجات استفاده کرد. این غذا به دلیل شباهتی که به پیراشکی دارد با ذائقه مردم کشورمان بسیار هماهنگ است و از این جهت طرفداران بسیاری دارد.

    مراحل تهیه فطایر گوشت و قارچ

    مراحل تهیه فطایر گوشت و قارچ

    مراحل تهیه فطایر گوشت و قارچ به شرح زیر است:

    1. برای تهیه خمیر، آرد را داخل ظرف مناسبی بریزید و نمک و خمیر مایه فوری را به آن اضافه و به خوبی مخلوط کنید.
    2. بعد شیر ولرم را به مواد اضافه و مخلوط کنید، دمای شیر باید حدود ۳۵ الی ۴۰ درجه باشد. اگر دماسنج ندارید می‌توانید نوک انگشتتان را داخل شیر بزنید، حرارت باید به گونه‌ای باشد که گرما را کاملا حس کنید، اما دستتان نسوزد و بتوانید داخل شیر نگه دارید. این دما برای شروع فعالیت خمیر مایه مناسب است.
    3. بعد از مخلوط کردن مواد، کره آب شده به روش بن ماری (یا داخل ماکروفر) را به مواد اضافه و کاملا مخلوط کنید.
    4. در آخر آب ولرم را اضافه کنید. (دمای آب ولرم هم باید مشابه دمای شیر باشد) آب ولرم را باید کم کم اضافه کنید و به مقداری اضافه کنید که مواد به حالت خمیری برسند و خمیر چسبندگی نداشته باشد.
    5. خمیر حاصل را روی صفحه کار حدود ده دقیقه ورز بدهید تا کاملا یکدست شود. سعی کنید خمیر را چنگ نزنید و از قسمت داخلی دست برای ورز دادن استفاده کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و مخصوص عربی روی لینک طرز تهیه فطایر گوشت و قارچ کلیک کنید.

    ۴- کومپیر ترکیه‌ای

    کومپیر ترکیه‌ای یک غذای معروف و محبوب در ترکیه است که در سال‌های اخیر در ایران هم محبوبیت زیادی پیدا کرده و طرفداران خاص خودش را دارد. این غذای مقوی که در واقع یک سیب زمینی شکم پر به حساب می‌آید با انواع سبزیجات و مواد سلیقه‌ای پر می‌شود و به عنوان میان وعده یا یک غذای سبک در وعده شام سرو می‌شود.

    مراحل تهیه کومپیر ترکیه‌ای

    مراحل تهیه کومپیر ترکیه‌ای

    مراحل تهیه کومپیر ترکیه‌ای به شرح زیر است:

    1. اول از همه فر را روشن می‌کنیم تا گرم شود و به دمای ۲۵۰ درجه برسد. سپس سیب زمینی‌ها را داخل فویل می‌پیچیم و داخل سینی قرار می‌دهیم. بعد سیب زمینی‌ها را داخل فر می‌گذاریم.
    2. توجه کنید چون سایز سیب زمینی‌ها تقریبا بزرگ است باید ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت داخل فر بگذاریم تا کاملا پخته شود. برای مطمئن شدن از پخت سیب‌ زمینی‌ها یک چنگال به بدنه سیب زمینی فرو می‌کنیم، اگر سفت و نپخته بود مجددا داخل فر قرار می‌دهیم.
    3. در این مرحله سوسیس تفت داده شده، خیار شور، کنسرو ذرت، کنسرو نخود فرنگی و فلفل نگینی خرد شده را با هم مخلوط می‌کنیم.
    4. حال سیب زمینی پخته شده را از فر برداشته و با چاقو برشی روی آن ایجاد می‌کنیم. توجه داشته باشید طوری برش بزنید که بتوانید درون آن را پر کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و لذیذ روی لینک طرز تهیه کومپیر ترکیه‌ای کلیک کنید.

    ۵- خوراک بادمجان با گوجه فرنگی

    خوراک گوجه بادمجان یکی از سریع پخت‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است. مواد اولیه تهیه این غذا همان‌طور که از اسمش پیدا است، گوجه فرنگی و بادمجان است. بقیه مواد مورد استفاده در این خوراک برای مزه دار کردن بیشتر این غذا به کار می‌روند.

    این غذای نونی طی مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود که شما می‌توانید با این غذای لذیذ و پرطرفدار یک عصرانه فوق العاده تدارک ببینید و یا حتی به عنوان شام آن را میل کنید.

    مراحل تهیه خوراک بادمجان با گوجه فرنگی

    مراحل تهیه خوراک بادمجان با گوجه فرنگی

    مراحل تهیه خوراک بادمجان با گوجه فرنگی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول بادمجان‌ها را بشویید و آن‌ها را بر روی منقل یا بر روی اجاق گاز کباب کنید. توصیه می‌شود در صورت امکان بر روی منقل کباب کنید، چون دودی کردن بادمجان طعم بی‌نظیری به خوراک شما می‌دهد.
    2. در گام بعدی گوجه‌ها را نیز بشویید و آن‌ها را به سیخ بکشید و کباب کنید. به طور کلی اگر امکانات لازم برای کباب کردن چه بر روی اجاق گاز و چه بر روی منقل را ندارید. می‌توانید گوجه و بادمجان را آبپز کنید.
    3. حالا بعد از اینکه بادمجان‌ها و گوجه‌ها را کباب کردید در یک سینی قرار دهید تا سرد شوند، سپس پوست روی آن‌ها را با یک چاقو جدا کنید. 
    4. سپس گوجه فرنگی‌های کباب شده را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با یک چاقوی مناسب به صورت ریز و یکدست خرد کنید و کنار بگذارید.
    5. حال پیازها و سیرها را پوست بگیرید و بشویید. بر روی تخته‌ی آشپزخانه پیازها را به صورت نگینی و سیرها را به صورت خلالی خرد کنید. یک تابه را انتخاب کنید و درون آن روغن زیتون بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت کم بگذارید تا داغ شود.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خوراک بادمجان با گوجه فرنگی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.