برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (سه شنبه ۱ خرداد)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در اولین روز خرداد ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کباب کوبیده مرغ زعفرانی

کباب کوبیده مرغ یکی از انواع کباب‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که طرز تهیه آسانی دارد و با چند قلم مواد اولیه ساده قابل تهیه است. این کباب، نسخه دیگری از کباب کوبیده گوشت به حساب می‌آید که با مرغ طبخ می‌شود. به همین دلیل، برای کسانی که به گوشت علاقه‌ای ندارند، عالی خواهد بود.

مراحل تهیه کباب کوبیده مرغ زعفرانی

مراحل تهیه کباب کوبیده مرغ زعفرانی

مراحل تهیه کباب کوبیده مرغ زعفرانی به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در مرحله اول سینه مرغ شسته شده را با چرخ‌ گوشت چرخ کنید. می‌توانید از غذاساز هم کمک بگیرید، البته چرخ گوشت نتیجه بهتری به شما خواهد داد. 
    2. سپس سینه مرغ چرخ شده را با پیاز و سیر رنده شده، نمک و فلفل سیاه، خامه صبحانه و زعفران سابیده شده مخلوط کنید. (زعفران را دم نکنید).
    3. اکنون مواد را با دست ورز دهید تا یکدست شود و روی آن سلفون بکشید. اجازه دهید یک ساعت در یخچال استراحت کند. در صورت تمایل، می‌توانید در این مرحله از فلفل دلمه‌ای هم استفاده کنید.
    4. بعد از گذشت ۱ ساعت، ظرف را از یخچال خارج کنید. آن را میان کیسه پلاستیکی قرار دهید و از کباب زن ساده کمک بگیرید. به مواد حالت دهید؛ می‌توانید در این مرحله از دست هم استفاده کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای جذاب و لذیذ روی لینک طرز تهیه کباب کوبیده مرغ زعفرانی کلیک کنید.

    ۲- مانی پلو دامغانی

    مانی پلو یک غذای خوشمزه و شاهانه ایرانی است که اصالت آن به شهر دامغان در استان سمنان باز می‌گردد. این غذا هم با گوشت تکه‌ای و هم گوشت چرخ کرده و مرغ به همراه لپه، برنج، رشته پلویی، کشمش و زرشک تهیه می‌شود. 

    طرز تهیه مانی پلو دامغانی

    مراحل تهیه مانی پلو دامغانی

    مراحل تهیه مانی پلو دامغانی با گوشت تکه‌ای به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید لپه را بشویید و در یک کاسه آب بریزید. اجازه دهید لپه برای مدتی در آب خیسانده شود تا نفخ آن گرفته شود و سریع‌تر بپزد. در این مدت حتما چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید. در ادامه برنج را بشویید و برای ۱ تا ۲ ساعت در آب بخیسانید.
    2. بعد از اینکه لپه‌ها را خیساندید، باید آن‌ها را آبکشی کنید و همراه با کمی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید لپه‌ها برای چند ساعت با حرارت ملایم بپزند. مراقب باشید که برای تهیه این غذا، لپه‌ها به هیچ عنوان نباید له شوند.
    3. حال باید پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازهای خلالی را در روغن سرخ کنید.
    4. زمانی که پیازها سبک شدند، تکه‌های گوشت مکعبی خرد شده را اضافه کنید. صبر کنید تا رنگ گوشت تغییر کنید، سپس کمی فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و مخصوص روی لینک طرز تهیه مانی پلو دامغانی کلیک کنید.

    ۳- خورشت داوود پاشا ترکیه‌ای

    خورشت داوود پاشا یکی از خورشت‌های بسیار خوشمزه و ساده‌ای است که شباهت زیادی به خورشت فسنجان دارد. اصالت این غذا به ترکیه برمی‌گردد. خورشت داوود پاشا را در کنار کته، چلو یا به صورت خوراک با انواع نان می‌توانید سرو کنید.

    در آموزش امروز فقط از مواد اولیه اصلی که در تهیه خورشت داوود پاشا نیاز است استفاده شده است که شما می‌توانید از سایر مواد خوراکی که مناسب ذائقه و سلیقه‌تان است نیز استفاده کنید.

    مراحل تهیه خورشت داوود پاشا

    مراحل تهیه خورشت داوود پاشا

    مراحل تهیه خورشت داوود پاشا ترکیه‌ای به شرح زیر است:

    1. یکی از پیازها را بشویید و پوست بگیرید. آن را با کمک رنده ریز رنده کنید، پیاز رنده شده را درون صافی یا آبکش کوچکی قرار دهید. با پشت قاشق پیاز را فشار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. توجه داشته باشید که انجام این مرحله در کیفیت و انسجام کوفته‌ها به شما کمک زیادی می‌کند.
    2. پیازهای آب گرفته شده را درون ظرف مناسبی بریزید. گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید. به مقدار دلخواه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مواد کوفته بزنید و ۱۰-۱۵ دقیقه مواد را به خوبی ورز دهید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.
    3. سپی از مواد به اندازه کوفته‌های ۴۰-۴۵ گرمی بردارید و در دست شکل دهید. حال کوفته‌ها را درون ظرف مناسبی بچینید و روی آن‌ها را با پلاستیک فریزر بپوشانید. کوفته‌ها را به مدت ۵۰-۶۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید.
    4. درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ خورشت را دارید کره بریزید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و مقداری روغن به آن اضافه کنید تا کره نسوزد. حال کوفته‌ها را درون روغن قرار دهید. هر طرف کوفته‌ها را به مدت ۴-۵ دقیقه سرخ کنید تا کوفته‌ها تغییر رنگ دهند و پخته شوند.

    برای ادامه رسپی این خورشت اصیل و مخصوص روی لینک طرز تهیه خورشت داوود پاشا کلیک کنید.

    ۴- فلافل مرغ پیتزایی

    فلافل یکی از غذاهایی است که بر پایه نخود درست می‌شود. ولی اگر دوست دارید تنوعی به فلافل دهید، فلافل مرغ پیتزایی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست که می‌توان آن را با مواد اولیه متفاوتی نظیر سینه مرغ، سوسیس، آرد سفید، سفیده تخم مرغ، سس کچاپ، فلفل دلمه، پیاز و… تهیه و میل کرد.

    مراحل تهیه فلافل مرغ پیتزایی

    مراحل تهیه فلافل مرغ پیتزایی

    مراحل تهیه فلافل مرغ پیتزایی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید مرغ را آماده و آبپز کنید. برای آبپز کردن سینه مرغ، ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب کنید، سینه مرغ را درون قابلمه بیندازید. سپس نمک، زردچوبه و پیاز کوچک را به آن اضافه کنید. در نهایت ۱ پیمانه آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
    2. بعد از مدت کمی، آب به مرحله جوش می‌رسد و کف روی آب مرغ جمع می‌شود. باید کف‌ها را با قاشق جمع کنید و دور بریزید. با این کار از طعم و بوی بد مرغ جلوگیری می‌کنید. پس از آن که کف‌ها را گرفتید، دوباره صبر کنید تا آب مرغ کاملا جذب آن شود.
    3. پس از پختن مرغ، آن را درون غذاساز بریزید و کاملا رنده کنید تا کاملا یکدست شود. سپس سوسیس را هم به آن اضافه کنید و دوباره رنده کنید. آن قدر رنده کردن را ادامه دهید تا سوسیس و مرغ درون غذاساز یکدست و یکنواخت شوند.
    4. اکنون سفیده تخم مرغ، آرد، سس گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و پودر پیاز را در یک کاسه بزرگ بریزید و با هم به خوبی مخلوط کنید.
    5. پس از آن که مواد کاملا یکدست شدند، مخلوط گوشت مرغ و سوسیس را هم به کاسه اضافه کنید. سپس فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی و ریز خرد کنید و به همراه جعفری خرد شده درون کاسه بریزید.
    6. برای آن که فلافل زیبایی داشته باشید می‌توانید از ترکیب ۳ رنگ فلفل دلمه‌ای استفاده کنید. در نهایت وقتی مایه فلافل حالت خمیری به خود گرفت، روی کاسه را سلفون بکشید و آن را، به مدت یک ساعت، درون یخچال قرار دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و خوشمزه روی لینک طرز تهیه فلافل مرغ پیتزایی کلیک کنید.

    ۵- کله گنجشکی

    کله گنجشکی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه‌ تهران است که آن را به صورت خوراک یا در کنار برنج سرو می‌کنند. روش‌های طبخ و مواد استفاده شده در این غذا متفاوت است.

    عموما این غذای خوشمزه و لذیذ با گوشت چرخ کرده گوسفند یا گاو تهیه می‌شود، اما اگر شما به هر دلیلی طرفدار گوشت قرمز نیستید می‌توانید از گوشت مرغ در تهیه این غذا استفاده کنید.

    طرز تهیه کله گنجشکی

    مراحل تهیه کله گنجشکی

    مراحل تهیه کله گنجشکی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله یکی از پیازها را با رنده ریز، رنده کنید. برای بالا بردن سرعت کار می‌توانید از میکسر یا خردکن کمک بگیرید. پیازهای رنده شده را درون آبکش یا صافی کوچکی بریزید و با پشت قاشق به آن‌ها فشار بیاورید تا آب اضافی پیاز گرفته شود. 
    2. در این مرحله درون کاسه مناسبی گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، مقداری فلفل سیاه، زردچوبه، نمک و پیازهای رنده شده را بریزید. ابتدا با قاشق مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید، سپس با کمک دست شروع به ورز دادن گوشت‌ها کنید.
    3. حالا روی سطح ظرف را بپوشانید و گوشت‌ها را کمی در یخچال استراحت دهید. استراحت دادن گوشت در این مرحله با روند شکل دادن و سرخ کردن قلقلی‌ها رابطه‌ی مستقیمی دارد، اما اگر زمان کافی برای استراحت دادن مواد را ندارید مشکلی در روند پخت ایجاد نمی‌شود و می‌توانید به سراغ مراحل بعدی روید.
    4. اکنون گوجه فرنگی‌های شسته شده را رنده کنید. در این مرحله نیز می‌توانید از میکسر یا خردکن نیز کمک بگیرید. یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید. پیاز را در تابه کمی تفت دهید تا از حالت خامی خارج شود.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و لذیذ روی لینک طرز تهیه کله گنجشکی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا