آشپزیخواص مواد غذایی

خواص آب انار | ۱۲ مورد از فواید مهم آب انار برای سلامتی

آب انار یک نوشیدنی طبیعی و سالم است که از دانه‌های انار تهیه شده و در سه طعم ترش، شیرین و ملس عرضه می‌شود. آب انار همانند میوه انار که یک میوه سرشار از خواص است، ارزش غذایی بالایی دارد و مواد مغذی زیادی از جمله آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم، آهن، منیزیم، فیبر و … را در خود جای داده است.

مواد مغذی و ترکیبات موجود در آب انار به آن خواص بی نظیری بخشیده است که دانستن این خواص جادویی خالی از لطف نیست. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم این مطلب از اکالا بلاگ را به آشنایی با خواص آب انار اختصاص دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

ارزش غذایی یک لیوان آب انار:
انرژی۵۴ کیلو کالری
پروتئین۰.۱۵ گرم
چربی۰.۲۹ گرم
کربوهیدرات پیچیده۱۳.۱ گرم
فیبر۰.۱ گرم
قند۱۲.۶ گرم
کلسیم۱۱ میلی گرم
آهن۰.۱ میلی گرم
منیزیم۷ میلی گرم
پتاسیم۲۱۴ میلی گرم
سدیم۹ میلی گرم
زینک۰.۰۹ میلی گرم
ویتامین C۰.۱ میلی گرم
ویتامین B-6۰.۰۴ میلی گرم
ویتامین E۰.۳۸ میلی گرم

فواید آب انار برای سلامتی بدن

در این بخش خواص آب انار را به طور کامل برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

۱- آب انار منبع غنی از آنتی اکسیدان است

آب انار با داشتن خواص ضد التهابی و پلی فنول‌ها که آنتی اکسیدان‌های قوی هستند در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌ها موثر است. یک مقاله منتشر شده در Advanced Biomedical Research نشان داده است که آنتی اکسیدان‌های موجود در آب انار می‌تواند استرس اکسیداتیو، رادیکال‌های آزاد و پراکسیداسیون لیپیدی را کاهش داده و جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی انار و نارنگی

۲- آب انار یک داروی طبیعی ضد سرطان است

موسسه ملی بهداشت (NIH) آب انار را به عنوان یک داروی طبیعی معرفی کرده که ممکن است در پیشگیری و درمان سرطان پروستات موثر باشد. همچنین ترکیبات موجود در آب انار ممکن است به پیشگیری از سرطان ریه، پوست و سینه کمک کند.

فواید آب انار برای سلامتی بدن

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- آب انار سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

    طبق گفته متخصصان به دلیل ترکیبات پلی فنولی موجود در آب انار، مصرف آب انار به مقدار مناسب می‌تواند از بروز مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند. یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که مصرف آب انار می‌تواند روی کاهش دفعات و شدت درد قفسه سینه که یکی از نشانه‌های بیماری‌های قلبی است موثر باشد. همچین آب انار با کاهش استرس اکسیداتیو از تشکیل کلسترول و تجمع چربی‌های ناسالم در رگ‌های خونی که باعث بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی هستند جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کئی انار مازندرانی

    ۴- آب انار باعث تقویت کلیه و افزایش سلامت آن می‌شود

    آب انار با دارا بودن پتاسیم در ترکیبات خود ممکن است از ایجاد سنگ کلیه پیشگیری کرده و باعث بهبود سلامت کلیه شود. همچنین طبق مطالعات انجام شده یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان به حفظ سلامت کلیه کمک می‌کند، بنابراین آب انار که یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها است می‌تواند در این امر موثر واقع شود.

    ۵- آب انار به تنظیم فشار خون کمک می‌کند

    فشار خون بالا به دلیل نیرویی که سرعت بالای خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. آب انار با داشتن کربوهیدرات‌های پیچیده باعث تنظیم و کاهش سطح فشار خون سیستولیک می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با نوشیدن آب انار به صورت مرتب به کنترل فشار خونتان کمک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش انار ترش؛ مناسب پاییز ? و یلدا

    ۶- آب انار به کاهش وزن کمک می‌کند

    آب انار به دلیل کالری کم و داشتن فیبر که در ایجاد حس سیری نقش موثری دارد برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند مناسب است. همچنین آب انار حاول پلی فنول‌هایی است که با افزایش متابولیسم به کاهش چربی‌‌های بدن در کنترل وزن نقش بسزایی داشته و به پیشگیری از بیماری‌های زیادی کمک می‌کند.

    خواص آب انار

    ۷- آب انار سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

    از عوارض ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن مبتلا شدن به عفونت‌ها، سرماخوردگی، آنفولانزا و … است. آب انار که یک منبع طبیعی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با انواع عفونت‌های ویروسی و میکروبی مبارزه می‌کند. بنابراین نوشیدن آب انار به خصوص در فصل‌های سرد برای پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت انار مسما به روش گیلانی

    ۸- آب انار باعث تقویت باروری می‌شود

    استرس اکسیداتیو می‌تواند منجر به اختلال عملکرد اسپرم و کاهش باروری در زنان شود. آب انار با تحریک میل جنسی، افزایش کیفیت و تحرک اسپرم و تولید اسید فولیک که برای بارداری ضروری است به تقویت باروری کمک می‌کند. همچنین آب انار حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث افزایش جریان خون به رحم شده و با تقویت پوشش داخلی رحم به یک بارداری سالم و کم خطر کمک می‌کند.

    ۹- آب انار در تقویت حافظه موثر است

    طبق تحقیقات مصرف روزانه آب انار به دلیل داشتن ترکیبات موثر در تقویت حافظه، می‌تواند باعث تقویت حافظه و همچنین بهبود یادگیری شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رولت انار خوشمزه

    ۱۰- آب انار به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند

    بعضی از تحقیقات معتبر بیان می‌کنند که مواد موجود در آب انار ممکن است از تشکیل پلاک‌های آمیلوئید در هیپوکامپ مغز جلوگیری کنند. همچنین یک سری شواهد وجود دارد که نشان می‌دهد آب انار دارای ترکیباتی است که به فعالیت آنزیم‌های خاصی کمک کرده و باعث پیشگیری و کاهش علائم آلزایمر می‌شوند.

    بهترین زمان نوشیدن آب انار

    ۱۱- آب انار فعالیت ضد میکروبی دارد

    آب انار دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که این ویژگی‌ها احتمالا ناشی از اسید آلاژیک و تانن‌های خاصی است که در ترکیبات آب انار وجود دارد. برخی از آزمایش‌های معتبر انجام شده در سال ۲۰۲۱ نشان داده که ترکیبات موجود در آب انار می‌تواند از انتقال ویروس Mayaro از پشه به انسان جلوگیری کند.

    ۱۲- آب انار برای دیابت نوع ۲ مفید است

    برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که فعالیت‌های آنتی اکسیدانی موجود در آب انار ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ترکیبات موجود در آب انار می‌تواند در کاهش سطح گلوکز خون ناشتا موثر باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت اناربیج مجلسی به روش گیلانی

    بهترین زمان نوشیدن آب انار

    آب انار را هر زمانی از روز می‌توانید بنوشید ولی پیشنهاد می‌شود آن را صبح و ناشتا مصرف کنید، چون زمانی که معده خالی است مواد مغذی بهتر و سریع‌تر جذب می‌شوند. بنابراین مصرف آب انار در صبح نسبت به زمان‌های دیگر ارجحیت دارد.

    آیا مصرف آب انار عوارض خاصی را در پی دارد؟

    آیا مصرف آب انار عوارض خاصی را در پی دارد؟

    مصرف انار برای اکثر مرم بدون خطر و عوارض خاصی است. با این حال برخی افراد بعد از مصرف آب انار دچار اسهال و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. بنابراین ضروری است که در مصرف آب انار اعتدال را رعایت کنید تا درگیر عوارض احتمالی آن نشوید.

    پیشنهاد می‌کنیم آب انار را در حد اعتدال به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا با بهره‌مندی از خواص گفته شده، بدن سالم‌تری داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه خواص انار در اکالا بلاگ اطلاعات خود را درباره این میوه پاییزی و مقوی افزایش دهید و به تفاوت‌های موجود میان خواص انار و آب انار پی ببرید.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۴.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.