آشپزیغذاهای سنتی

۱۰ غذای محلی مخصوص شب عید در شیراز

غذاهای مخصوص شب عید در شیراز مثل همه غذاهای عید نوروز از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای این شهر هستند که هر کسی از خوردن آن‌ها لذت می‌برد. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با لیستی از غذاهای محلی شیراز در شب عید آشنا شوید.

۱۰ غذای محلی شیراز در شب عید

شیراز شهری با تاریخچه کهن و غذاهای متنوع و خوشمزه است که در نوروز حال و هوای متفاوتی دارد. مردم شیراز در عید نوروز غذاهای سنتی و مخصوصی طبخ می‌کنند که طعم بسیاری از این غذاها شیرین است. در ادامه به ۱۰ مورد از محبوب‌ترین غذاهای عید نوروز در شیراز اشاره شده است.

۱- شکر پلو

شکر پلو یک غذای اصیل شیرازی است که برای تهیه آن از ترکیب برنج، شکر، خلال بادام، خلال پوست نارنگی، خلال پسته و زعفران استفاده می‌شود. مردم شیراز این غذا را در شب عید و ماه مبارک رمضان طبخ می‌کنند و اکثر افراد آن را در کنار خورش قیمه میل می‌کنند. برای تهیه شکر پلو باید برنج را با همه تشریفات آن آماده کنید و سپس خورشت قیمه‌تان را با گوشت گوسفندی و سیب زمینی خلالی سرخ شده آماده کنید و کنار آن سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شکر پلو شیرازی با قیمه

۲- هویج پلو

یکی دیگر از غذاهای محبوب شب عید در شیراز هویج پلو است که برای تهیه آن هم می‌توانید از گوشت و هم مرغ استفاده کنید. برای تهیه این غذا تنها به مقداری هویج، برنج، شکر، زعفران، دارچین، گوشت چرخ کرده یا مرغ نیاز دارید. مثل دیگر غذاهای شیرازی در این غذا نیز باید از زعفران فراوان و انواع خلال استفاده کنید. فراموش نکنید که شیرازی‌ها معمولا این غذا را در کنار سالاد شیرازی سرو می‌کنند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه هویج پلو با مرغ

طرز تهیه هویج پلو
۳- کلم پلو

در شیراز، پلو مخلوط با طعم‌های مختلف بسیار پرطرفدار است و از همین رو مردم این شهر برای شب عید معمولا یک نوع پلو مخلوط درست می‌کنند. کلم پلوی شیرازی یکی از خوشمزه‌ترین انواع غذاهای محلی است که معمولا در شب عید و شب یلدا سرو می‌شود. برای تهیه این غذا معمولا از کلم قمری یا کلم سفید استفاده می‌شود. رایج‌ترین روش درست کردن این غذا این است که پلو را آبکش کنید و بعد با کلم خرد شده و مقداری سبزی خشک معطر ترکیب کنید. سپس گوشت چرخ کرده و پیاز و ادویه را مخلوط کنید و آن را به صورت قلقلی آماده و در روغن سرخ کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کلم پلو شیرازی 

۴- به قورمه

بخش زیادی از غذاهای شیرازی شیرین هستند و قورمه به یکی دیگر از غذاهای محبوب شیرازی با طعم شیرین است که معمولا در شب عید طبخ می‌شود. برای تهیه این خورشت خوشمزه از ترکیب گوشت گوسفندی، به خرد شده، شکر، پیاز، لپه، زعفران، آبلیمو و مقداری ادویه استفاده می‌شود. این غذا عطر فوق‌العاده‌ای دارد و از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی شیراز محسوب می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت به قورمه به روش شیرازی

    ۵- کوفته هلو

    به جرات می‌توان گفت که کوفته هلو شیرازی یکی از خوشمزه‌ترین انواع کوفته است که مزه آن به طرز غیر قابل تصوری لذیذ است. برای درست کردن این کوفته از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، آرد نخودچی، آلو بخارا، گردو، کشمش، هویج، زعفران، نعنا خشک، برنج و چاشنی‌های مختلف استفاده می‌شود. برای تهیه این کوفته مثل همه کوفته‌های دیگر ابتدا باید مایه گوشتی را آماده کنید و سپس مواد میانی کوفته را به صورت جداگانه تفت دهید و داخل گوشت قرار دهید. در انتها سس کوفته را درست کنید و اجازه دهید کوفته شما در سس مخصوص مزه دار شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته هلو به روش اصیل شیرازی

    طرز تهیه کوفته هلو
    ۶- خورش سبزی

    خورشت سبزی همان قورمه سبزی خودمان است که در شیراز بیشتر با این نام شناخته می‌شود. قورمه سبزی شیرازی شباهت زیادی به قورمه سبزی تهرانی‌ها دارد، اما برای تهیه آن معمولا از سبزی متفاوتی استفاده می‌شود و ترکیب سبزی این خورشت شبیه به قورمه سبزی اهوازی‌ها است و برای همین عطر فوق‌العاده‌ای دارد. شیرازی‌ها برای تهیه خورشت سبزی از ترکیب تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله، شوید و اسفناج استفاده می‌کنند و معمولا مقداری سیر تازه نیز در قورمه سبزی می‌ریزند.

    بیشتر بخوانید: خوشمزه‌ترین غذاهای شب عید اراک

    ۷- لوبیا پلو شیرازی

    لوبیا پلو از مفیدترین غذاهای سنتی شیراز است که در لیست غذاهای مخصوص شب عید نیز قرار دارد. برای تهیه این غذا معمولا از ترکیب لوبیا چشم بلبلی، شوید خشک یا تازه خرد شده، زعفران، دارچین و گوشت یا مرغ استفاده می‌شود. طعم این غذا بسیار لذیذ است و معمولا همه افراد با هر سن و سالی از خوردن آن لذت می‌برند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی به روش رستورانی

    ۸- آش سبزی

    آش سبزی شیراز از آن غذاهایی است که اکثر گردشگران علاقه خاصی به آن دارند. معمولا این آش پایه ثابت سفره شیرازی‌ها است و هم به عنوان صبحانه و هم شام و میان وعده سرو می‌شود. برای تهیه این آش از ترکیب برنج، عدس، نخود، دارچین، گوشت، لوبیا سفید و سبزیجاتی مثل تره، ترخون و شوید استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش سبزی شیرازی

    طرز تهیه آش سبزی
    ۹- کوفته سبزی

    کوفته سبزی خوش عطر و طعم‌ترین غذای شیرازی است که معمولا در اندازه‌ای بزرگ درست می‌شود. مزه این کوفته به خاطر سبزیجات متنوعی که در آن استفاده می‌شود، بسیار لذیذ است. در طرز تهیه کوفته سبزی شیراز از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، نخود، ترخون، گشنیز، شوید، مرزه و تره، آلو بخارا، گردو و برنج نیم دانه استفاده می‌شود. اگر به دنبال امتحان کردن یک غذای خاص و خوشمزه شیرازی در شب عید هستید، بهتر است کوفته سبزی شیراز را امتحان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کوفته سبزی” شیرازی به روش محلی

    ۱۰- دمپختک شیرازی

    دمپختک از آن غذاهای محبوب شیرازی است که در تمام شهرهای ایران طرفداران خودش را دارد و بسیاری از افراد آن را به عنوان غذای شب عید آماده می‌کنند. برای تهیه دمپختک شیرازی معمولا از ترکیب عدس، هویج، برنج، کلم پیچ، تره، جعفری، شوید، ریحان و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود.
    برای تهیه این غذا ابتدا باید عدس را بپزید. سپس آن را آبکش کنید. ترخون، ریحان و شوید تازه را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. در ادامه کلم برگ‌ها و هویج‌ها را نیز به صورت ریز خرد کنید. کلم و هویج را در مقداری روغن تفت دهید سپس کمی گرد غوره، نمک، فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید. در ادامه عدس پخته شده را اضافه کنید و مواد را به خوبی ترکیب کنید. برنج را آبکش و با موادی که آماده کرده‌اید ترکیب کنید. اجازه دهید برنج برای ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد و آماده شود.

    امتحان کردن غذاهای مختلف هر شهر در شب عید، می‌تواند لذت دورهمی‌هایتان را چند برابر کند. غذاهای سنتی شیراز به شدت خوشمزه و محبوب هستند و از آن جایی که برای تهیه آن‌ها از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های متفاوت استفاده می‌شود، مزه شگفت‌انگیزی دارند. در شهر شما برای شب عید چه غذاهایی طبخ می‌شود؟

    ۴.۲/۵ (۱۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.