آشپزی

در سیزده به در ۱۴۰۳ چه غذاهایی بخوریم؟

سیزده به در یکی از زیباترین و هیجان‌انگیزترین روزهای سال و روز آخر تعطیلات نوروی است که همه اعضای خانواده و فامیل دور هم جمع می‌شوند و به دامان طبیعت می‌روند تا روز خاطره انگیزی را برای خود و عزیزانشان رقم بزنند. 

ولی علاوه بر تفریحات، سرگرمی‌های جذاب نظیر گره زدن سبزه‌ها و بازی‌های گروهی در دل طبیعت، چیزی که لذت و هیجان این روز را دو چندان می‌کند، غذاهای مخصوص سیزده به در است. پس اگر به دنبال غذاهای مخصوص این روز هستید، این مطلب از اکالا بلاگ را از دست ندهید.

سیزده به در چی بخوریم؟

در ادامه شما را با لیست کاملی از غذاهای سیزده به در به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- کباب کوبیده

مهم‌ترین غذای ایرانی‌ها که به نوعی نماد ایران نیز شناخته شده است، کباب کوبیده است که آوازه‌ای جهانی نیز پیدا کرده است و به جرات می‌توان گفت همه‌ی ایرانی‌ها از خوردن این غذای خوشمزه و لذیذ در دامان طبیعت نهایت لذت را می‌برند.

کباب کوبیده را می‌توان از گوشت‌های مختلفی مانند گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوشت مرغ (کوبیده مرغ) برای روز سیزده به در تهیه و همراه با پیاز، گوجه و فلفل کبابی نوش جان کرد. 

طرز تهیه کباب کوبیده

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه کباب کوبیده

    مراحل تهیه کباب کوبیده به شرح زیر است:

    1. مهم‌ترین گام در تهیه کباب کوبیده انتخاب گوشت و آماده سازی آن است. برای داشتن یک کباب کوبیده حرفه‌ای و لذیذ بهتر است از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید. می‌توانید مقداری چربی یا دنبه هم به آن اضافه کنید.
    2. ادویه‌ها را قبل از چرخ کردن گوشت به آن اضافه کنید تا به خورد گوشت برود و هنگام چرخ شدن با هم مخلوط شوند. کباب کوبیده باید خوش نمک باشد، پس در ریختن نمک کمی زیاده روی کنید. دانه‌های فلفل سیاه را آسیاب کرده و کمی سماق و پاپریکا نیز اضافه کنید.
    3. در ادامه پیاز‌ها را پوست بگیرید، ریز رنده کنید و در صورت امکان برای بهتر ریز شدن، آن را چرخ کنید یا از بلندر استفاده کنید تا به صورت پوره در آید. (اندازه پیازها و مقدار ریز شدن آن‌ها در کیفیت کباب بسیار تأثیرگذار است. اگر پیاز درشت باشد یا خوب چرخ نشده باشد، به خوبی نمی‌پزد و یکدستی بافت کباب کوبیده را بهم می‌زند).
    4. بعد از اینکه پیازها را خوب چرخ کردید، در آبکش بریزید و با دست بفشارید تا آب آن گرفته شود. آب پیاز را کنار بگذارید و باقی مانده آن را در یک ظرف مناسب بریزید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و پرطرفدار ایرانی روی لینک طرز تهیه کباب کوبیده کلیک کنید.

    ۲- جوجه کباب زعفرانی

    جوجه کباب یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که اغلب در گردش‌های بیرون از خانه و پیک نیک به ویژه در سیزده به در با دستورها و طعم‌های بسیار متنوعی به همراه گوجه کبابی تهیه و همراه با برنج یا نان سرو می‌شود.

    به علاوه این غذای خوشمزه یکی از مرسوم‌ترین کباب‌های ایرانی است که پای ثابت دورهمی‌ها و مهمانی‌ها نیز به حساب می‌آید و در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود.

    طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی

    مراحل تهیه جوجه کباب

    مراحل تهیه جوجه کباب زعفرانی به شرح زیر است:

    1. ابتدا سینه‌ی مرغ را به یک اندازه برش بزنید. سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.
    2. پیاز را ریز خرد کنید. استفاده از پیاز برای از بین بردن بوی زهم مرغ و مزه دار کردن آن تاثیر زیادی دارد. سپس آویشن و پیاز خرد شده را به جوجه‌ها اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید پیاز را رنده کنید و به مرغ اضافه کنید، خرد یا رنده کردن پیاز بستگی به انتخاب شما دارد.
    3. سیر را به قطعات بزرگ (برای اینکه بعدا از جوجه‌ها جدا کنید.) خرد کرده و به جوجه‌ها اضافه کنید. البته اضافه کردن سیر کاملا سلیقه‌ای است و اگر طعم سیر را در غذا دوست ندارید می‌توانید آن را حذف کنید. همچنین می‌توانید به جای سیر از پودر سیر استفاده کنید.
    4. فلفل دلمه را هم خرد کرده و به مواد اضافه کنید. فلفل قرمز، فلفل سیاه و سس خردل را هم به موادتان اضافه و خوب با هم مخلوط کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و همه پسند روی لینک طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی کلیک کنید.

    ۳- آش رشته

    آش رشته یکی از غذاهای سنتی ما ایرانی‌هاست که در شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. اما به طور کلی اصول درست کردن آش رشته تقریبا یکسان است. فراموش نکنید که خوشمزگی آش رشته به کشک فراوان به همراه رشته آشی و پیاز داغ زیاد بستگی دارد.

    ناگفته نماند که اگر در روز سیزده به در روزه هستید نیز آش رشته گزینه مناسبی برای وعده افطاری است. زیرا بعد از تحمل مدتی گرسنگی و خالی بودن طولانی مدت معده، بهتر است که ابتدا غذایی سبک همچون آش رشته وارد معده شود و سپس سراغ غذای اصلی بروید.

    طرز تهیه آش رشته

    مراحل تهیه آش رشته

    مراحل تهیه آش رشته به شرح زیر است:

    1. حبوبات را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل از پخت آش، با آب ولرم خیس می‌کنیم. ( چند مرتبه آب آن‌ها را عوض می‌کنیم).
    2. بعد از اتمام زمان گفته شده، هرکدام را جداگانه می‌پزیم؛ بعد از پخت همه‌ی حبوبات را آبکش می‌کنیم، به جز عدس که به همراه آب به آش اضافه می‌شود.
    3. قابلمه‌ای بزرگ که بیشتر از حجم مواد جا داشته باشد، انتخاب می‌کنیم و نصف آن را آب می‌ریزیم و روی شعله قرار می‌دهیم. اجازه می‌دهیم که آب به جوش بیاید.
    4. تا زمانی که آب جوش بیاید، ۲ سوم پیازهایی که خلالی خرد کردیم را سرخ می‌کنیم. زمانی که پیازها سبک شدند، چند برش سیر و ادویه‌ها را به جز نمک به آن اضافه می‌کنیم و به همراه پیاز تا زمان آزاد شدن عطر ادویه، تفت می‌دهیم.

    برای ادامه رسپی این پیش غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه آش رشته کلیک کنید.

    ۴- سالاد الویه

    اگر حوصله آشپزی در طبیعت را ندارید، بهترین گزینه برای غذای روز سیزده به در، سالاد الویه است. این غذای ساده و خوشمزه را می‌توانید با چند قلم مواد اولیه ساده و در دسترس در مدت زمان کوتاهی در خانه به صورت ساندویچی آماده و در دل طبیعت نوش جان کنید.

    مراحل تهیه سالاد الویه مجلسی با فوت و فن

    مراحل تهیه سالاد الویه

    مراحل تهیه سالاد الویه به شرح زیر است:

    1. ابتدا سینه مرغ را با یک پیاز متوسط، یک استکان آب و نمک آبپز کنید. بعد از پخته شدن آن را با دست به شکل نازک، کوچک و هم‌اندازه ریش ‌ریش کنید.
    2. در مرحله دوم سیب‌ زمینی را آبپز کرده، پوست بکنید و به قطعات نگینی خیلی کوچک و هم‌اندازه ریز کنید. (می‌توانید از رنده درشت هم استفاده کنید که کاملاً سلیقه‌ای است)
    3. بعد از اینکه سیب زمینی‌ها پخته و رنده شد، تخم مرغ‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب بگذارید تا آب پز شود. بعد از آب پز شدن تخم مرغ را پوست بکنید، رنده کنید و به سیب زمینی‌ها اضافه نمایید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و لذیذ برای سیزده به در روی لینک طرز تهیه سالاد الویه کلیک کنید.

    ۵- لوبیا پلو مجلسی

    لوبیا پلو یکی از غذاهای معروف و خوشمزه ایرانی است که از مهم‌ترین مواد اصلی آن می‌توان به لوبیا سبز، گوشت چرخ کرده یا خورشتی، رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات اشاره کرد.

    لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده نیز در سیزده به در طرفداران زیادی دارد اما می‌شود آن را با گوشت خورشتی، گوشت مرغ و حتی بدون گوشت نیز تهیه کرد. بنا به نوع ذائقه و طبع خود، می‌توان هر یک از این گزینه‌های پیش رو را انتخاب کرد.

    طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ برنج روید. برنج را تمیز کنید و بشویید. با مقداری آب بخیسانید و به سراغ مرحله بعد روید.
    2. در دومین مرحله به سراغ آماده سازی پیاز و سیر روید. پیاز و سیر را بشویید و پوست بگیرید. آن‌ها را با کمک میکسر یا خردکن به شکل پوره تبدیل کنید. می‌توانید آن‌ها را با کمک رنده یا چاقو به صورت ریزی خرد کنید.
    3. حال درون قابلمه‌ای که قصد طبخ غذا را دارید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیازها و سیر پوره شده را به قابلمه بیفزایید و کمی تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
    4. اکنون به سراغ گوجه‌ فرنگی روید. گوجه‌ فرنگی را بشویید و کلاهک سبز آن را جدا سازید. حال با کمک رنده، میکسر یا خردکن آن را به شکل پوره تبدیل کنید. پوره گوجه فرنگی را کنار گذارید و به سراغ مرحله بعدی روید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌عطر و لذیذ را روی لینک طرز تهیه لوبیا پلو کلیک کنید.

    ۶- شوید پلو با مرغ

    شوید پلو، یکی از غذاهای عالی و فوق العاده خوشمزه برای سیزده به در است که شما می‌توانید آن را بدون مرغ نیز تهیه و به تنهایی همراه با ماست میل کنید.

    این غذای پرطرفدار طرز تهیه سختی ندارد و به راحتی با چند قلم مواد اولیه ساده نظیر برنج، سینه مرغ، شوید تازه یا خشک، زعفران دم کرده، پیاز و… قابل تهیه است.

    مراحل تهیه شوید پلو با مرغ

    مراحل تهیه شوید پلو با مرغ

    مراحل تهیه شوید پلو با مرغ به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز را پوست بگیرید، بشویید و به صورت خلالی برش بزنید. سپس داخل قابلمه‌ مناسبی کمی روغن بریزید و شعله گاز را روشن کنید. زمانی که روغن کمی داغ شد پیازها را اضافه کرده و خوب تفت دهید.
    2. زمانی که پیاز کمی تفت داده شد، نمک، زردچوبه و ادویه را اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا ادویه با پیاز کمی در روغن تفت داده شود. سپس رب را اضافه کنید و داخل روغن خوب هم بزنید و آن را سرخ کنید.
    3. در این مرحله در ظرفی جدا مقدار کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن تکه‌های مرغی را که از قبل خوب شسته‌اید ( بدون پوست) را داخل روغن داغ دو طرف آن را کمی سرخ یا تفت دهید تا بوی ضحم مرغ گرفته شود. 
    4. مرغ تفت داده شده را به پیاز، ادویه و رب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. در این زمان هویج را که از قبل شسته و پوست گرفته‌اید را چهار قاچ کرده و به مرغ اضافه کنید. 

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و خوشمزه روی لینک طرز تهیه شوید پلو با مرغ کلیک کنید.

    ۷- ساندویچ مرغ تنوری

    ساندویچ مرغ تنوری با انواع ساندویچ‌های مرغ تفاوت دارد. یک فرق خوشمزه و جذاب چون مدل این ساندویچ اسلایدر است. شما می‌توانید این ساندویچ را با مواد متنوعی از قبیل پنیر پیتزا، قارچ، سینه مرغ، فلفل دلمه، نان اسلایدر، پنیر ورقه‌ای گودا و… برای سیزده به در تهیه و نوش جان کنید.

    طرز تهیه ساندویچ مرغ تنوری

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ تنوری

    مراحل تهیه ساندویچ مرغ تنوری به شرح زیر است:

    1.  ابتدا قارچ‌های ورقه‌ای شده را در مقداری روغن داخل ماهیتابه با حرارت بالا تفت می‌دهیم. بعد از اینکه قارچ‌ها کمی تفت خوردند آن‌ها را به ظرفی دیگر منتقل می‌کنیم. (دقت کنید که نباید قارچ‌ها زیاد حرارت ببینند.) پیاز نگینی شده را داخل همان ماهیتابه تفت می‌دهیم تا کمی سبک شود. 
    2. بعد از اینکه پیاز کمی سبک شد و عطر آن بلند شد، سینه‌ی مرغ را که به صورت حبه‌ای یا مکعبی خرد کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و مرغ و پیاز را تفت می‌دهیم تا کم کم مرغ‌ها تغییر رنگ دهند و کمی بپزند.
    3. در این مرحله سیر رنده شده و ادویه‌ها را که شامل پودر جوز هندی، پاپریکا، آویشن، نمک و فلفل است به ترکیب مرغ و پیاز تفت داده شده اضافه می‌کنیم و مواد را کمی هم می‌زنیم.
    4. مواد را به گوشه‌ای از ماهیتابه منتقل می‌کنیم و فلفل دلمه‌ای نگینی شده را گوشه‌ی ماهیتابه می‌ریزیم‌ این کار باعث می‌شود فلفل بهتر تفت بخورد. بعد از تفت خوردن فلفل‌ها، قارچی را که از قبل سرخ کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و مجددا کمی تفت می‌دهیم. 

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه ساندویچ مرغ تنوری کلیک کنید.

    ۸- آش ترش

    با اینکه آش رشته محبوب‌ترین و پرطرفدارترین آش ایرانی برای سیزده بدر است، ولی نباید از آش ترش غافل شوید. اگر طرفدار طعم ترش هستید، این آش گزینه مناسبی برای شماست. آش ترش می‌تواند یک عصرانه خوشمزه برای سیزده به در باشد که شما می‌توانید آن را همراه با نان نوش جان کنید.

    مراحل تهیه آش ترش

    مراحل تهیه آش ترش

    مراحل تهیه آش ترش به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ خیساندن حبوبات روید. لوبیا چیتی، نخود، باقالی و برنج را تمیز کنید و با کمی آب سرد بشویید. هر کدام را به صورت جداگانه با مقداری آب بخیسانید. بهتر است برای گرفتن نفخ حبوبات هر چند ساعت یک بار آب روی نخود و لوبیا چیتی را بریزید و آب تازه به آن بیفزایید.
    2. حال به سراغ سبزیجات روید. سبزی‌های پلاسیده و زرد را جدا کنید، برگ‌های تازه و جوان سبزی را از ساقه‌های ضخیم جدا کرده و آن‌ها را درون ظرف مناسبی بریزید. مقداری آب سرد به آن بیفزایید، ۵-۱۰ دقیقه زمان دهید تا سبزی‌ها در آب سرد بمانند سپس آن‌ها را از آب خارج کنید و درون آبکش بریزید.
    3. کمی زمان دهید تا آب اضافی سبزی‌ها گرفته شود، سپس با کمک چاقوی تیز یا خرد کن سبزی‌ها را خرد کنید. سبزی آش شامل مقدار مساوی از تره، جعفری، گشنیز، نعنا و اسفناج است.
    4. حال درون قابلمه مناسبی لوبیا چیتی، نخود و باقالی را با مقدار مناسبی آب بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا حبوبات بپزند.

    برای ادامه رسپی این آش لذیذ و مخصوص روی لینک طرز تهیه آش ترش کلیک کنید.

    ۹- باقالی پلو با ماهیچه

    باقالی پلو با ماهیچه در گذشته غذای مورد علاقه پادشاهان بوده که به مرور زمان به سفره‌های مردم عادی راه پیدا کرد. این غذای معروف و پرطرفدار که اغلب برای مجالس، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها انتخاب می‌شود، گزینه مناسبی برای ناهار سیزده به در است که طرز تهیه چندان سختی هم ندارد اما یکسری نکات ریز دارد که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

    طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

    مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه

    مراحل تهیه باقالی پلو با ماهیچه به شرح زیر است:

    1. ابتدا در یک ظرف مناسب ۳ پیمانه برنج و آب می‌ریزیم که خیس بخورد، سپس در یک قابلمه درب دار مناسب دیگر ۱۰ عدد پیاز درشت خلال شده را همراه با ماهیچه تفت می‌دهیم.
    2. سپس ۴ بوته سیر، ۶ تکه چوب دارچین، فلفل سیاه و زردچوبه را همراه با آب (به میزان لازم) به ترکیب پیاز و ماهیچه اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را می‌بندیم. به مدت ۳ ساعت و نیم روی حرارت کم، اجازه می‌دهیم که ماهیچه‌ها پخته شوند.
    3.  در همین حین که ماهیچه‌ها در حال پختن هستند، در یک قابلمه درب دار مناسب دیگر آب می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم و بعد از به جوش آمدن آب، به آن به میزان لازم نمک، ۲ پیمانه باقالی، بعد از ۵ دقیقه شوید (به میزان لازم) و سپس ۳ پیمانه برنج را اضافه می‌کنیم.
    4. ۸ دقیقه زمان می‌دهیم تا مواد (باقالی، برنج، شوید) ما آماده شود و سپس بعد از آماده شدن برنج، آن را آبکش می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه کلیک کنید.

    ۱۰- استانبولی پلو (دمی گوجه) 

    استانبولی یا دمی گوجه فرنگی یک غذای سنتی با برنج است که از کشور ترکیه وارد فرهنگ ایرانی‌ها شده است. این غذا را معمولا با ماست و سالاد شیرازی سرو می‌کنند که ترکیبی بی‌نظیر برای یک ناهار خانوادگی در سیزده به در است.

    برای تهیه این غذا به مواد اولیه‌ در دسترسی همچون گوشت چرخ کرده یا بدون استخوان، برنج، گوجه فرنگی، پیاز و… نیاز دارید. درست کردن آن زمان زیادی نمی‌گیرد و سختی خاصی هم ندارد.

    طرز تهیه دمی گوجه

    مراحل تهیه استانبولی پلو

    مراحل تهیه استانبولی پلو به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول برنج را کاملا پاک کنید و با آب نسبتا ولرم بشویید.
    2. سپس گوجه‌ فرنگی‌ها را بشویید و آن‌ها را رنده کنید یا آب آن‌ها را بگیرید. سپس گوجه‌های رنده شده را همراه با آب به برنج‌ها در یک قابلمه مناسب اضافه کنید. مقدار آب باید به قدری باشد که به اندازه نصف بند انگشت از سطح برنج بالا باشد.
    3. اکنون نوبت اضافه کردن نمک است. بعد از اضافه کردن نمک آب برنج را بچشید و مواظب باشید که خیلی برنج شور نشود. به دلیل اینکه برنج به صورت کته‌ای درست می‌شود. حتما در میزان نمک آن دقت کافی را داشته باشید. بهتر است نمک را ذره ذره اضافه کنید تا به مقدار شوری مناسب برسید.
    4. سپس ۳ تا ۴ قاشق روغن به قابلمه برنج اضافه کنید و بگذارید تا برنج مدتی خیس بخورد (حدود یک تا دو ساعت).
    5. حالا نوبت به آماده کردن گوشت می‌رسد. در ابتدا گوشت را تمیز کنید و بشویید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه استانبولی پلو کلیک کنید. 

    ۱۱- آش دوغ لری

    غذاهای سنتی هر منطقه، بازتابی از فرهنگ و ذائقه‌ی آن منطقه است. امتحان کردن این غذاها، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ آن منطقه را فراهم می‌کند. آش دوغ لری که با نام آش دوغ بختیاری نیز شناخته می‌شود از غذاهای مخصوص سیزده به در لرستان است و محبوبیت زیادی دارد.

    مراحل تهیه آش دوغ لری

    مراحل تهیه آش دوغ لری

    مراحل تهیه آش دوغ لری به شرح زیر است:

    1. ابتدا نخود و لوبیا را به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت در آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود تا نفخ حبوبات گرفته شود و آش شما خوشمزه‌تر شود. فردا صبح، آب ظرف‌های نخود و لوبیا را خالی کرده و حبوبات را در دو قابلمه جداگانه با آب سرد بریزید.
    2. قابلمه‌ها را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا حبوبات به مدت ۲ الی ۳ ساعت بپزند تا نرم شوند. هنگامی که حبوبات پخته شدند، آن‌ها را از قابلمه خارج کرده و آبکش کنید.
    3. در این مرحله، سبزی آش را که از قبل تهیه کرده‌اید با آب سرد به خوبی بشویید تا تمیز شود. سپس آن‌ها را با چاقو تیز ساطوری کنید.
    4. پس از پختن حبوبات، آن‌ها را همراه با سبزی آش در آب جوش داخل قابلمه بریزید و حرارت را ملایم کنید. سبزی‌ها را هم بزنید تا از هم باز شوند و شروع به تغییر رنگ کنند. اجازه دهید سبزی‌ها با حرارت ملایم بپزند تا کاملا نرم شوند.
    5. هنگامی که سبزی آش در حال پختن است، می‌توانید گوشت چرخ کرده را آماده کنید. برای این کار، پیاز را رنده کرده و آب آن را کاملاً بگیرید. سپس، پیاز رنده شده را به همراه زردچوبه، نمک و فلفل به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و خوب ورز دهید تا گوشت چرخ کرده در آش متلاشی نشود.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه آش دوغ لری کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مخصوص سیزده به در را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما یکی از غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه این لیست را تهیه و لذت این روز پرهیجان و به یاد ماندنی را چندین برابر کنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.