آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه ترشی لبو خانگی؛ با طعم و رنگی فوق‌العاده جذاب

ترشی لبو یکی از خوشمزه‌ترین و جذاب‌ترین ترشی‌های پرطرفداری است که با مواد اولیه بسیار ساده و راحتی تهیه می‌شود. این ترشی با رنگی بسیار متفاوت و جذاب رنگ و جلای زیبایی به سفره شما می‌بخشد، ترشی لبو طعمی بسیار متفاوت به همراه خواص فراوانی دارد.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ طرز تهیه ترشی لبو را به صورت مرحله به مرحله و تمام نکاتی که در مورد کپک زدن انواع ترشی باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه ترشی لبو

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این ترشی ۴۰-۶۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش ۱-۲ شیشه ترشی به شما می‌دهد.

درجه سختی تهیه این ترشی در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه ترشی لبو:
چغندر قرمز۵۰۰ گرم
سرکه سفید به مقدار لازم
آب ۴ پیمانه
نمکبه مقدار دلخواه
رب انار یا شیره انگوربه مقدار دلخواه

مرحله اول | آماده سازی چغندر قرمز

در اواین مرحله از مراحل تهیه ترشی لبو باید برای تهیه این ترشی بسیار خوشمزه و جذاب به سراغ چغندر قرمز روید. چغندرها را به خوبی با آب بشویید تا تمیز شوند. بدون این‌که سر و ته آن‌ها را جدا کنید درون قابلمه مناسبی قرار دهید. آب را به آن بیفزایید به گونه‌ای که روی تمام چغندرها را بپوشاند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    حال قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و ۴۰-۵۰ دقیقه زمان دهید تا چغندر به خوبی بپزد و نرم شود. پس از پخته شدن آن‌ها را از آب خارج کنید و زمان دهید تا کاملا خنک شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی خیار به روش سنتی

    مراحل تهیه ترشی لبو

    مرحله دوم | برش زدن لبو

    به چغندر پخته شده لبو گفته می‌شود. حال لبوها را پوست بگیرید و با کمک چاقو به صورت یکسانی برش زنید. می‌توانید لبوها را حلقه حلقه برش زنید سپس با قالب‌های کوچک مخصوص شیرنی آن‌ها را قالب زنید. سعی کنید برش‌هایتان یکسان باشد.

    بیشتر بخوانید: ترشی لیته بادمجان سه سوته

    مرحله سوم | تهیه سس ترشی

    در سومین مرحله به سراغ تهیه سس ترشی جذابتان روید. مقدار دل‌خواه نمک به سرکه بیفزایید و بهم زنید تا دانه‌های نمک در آن حل شود. حال در صورت تمایل مقداری رب انار یا شیره انگور به سرکه بیفزایید و مجدد در حد مخلوط شدن بهم زنید.

    مرحله چهارم | انتقال به ظرف نگهدارنده

    لبوهای برش زده را درون شیشه بریزید. حال سسی که در مرحله قبل آماده کرده‌اید را روی لبوها بریزید. توجه داشته باشید که سطح سس شما کمی از لبوها بالاتر باشد، درب شیشه را محکم ببندید و شیشه را در یخچال نگهداری کنید.

    پس از گذشت ۲۴ ساعت ترشی لبوی بسار جذاب شما آماده سرو و نوش جان کردن است. توجه داشه باشید که شیشه‌های شما باید کاملا تمیز و خشک باشند، درب آن‌ها به خوبی محکم بسته شود به گونه‌ای که هوایی به درون ترشی نفوذ نکند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی پوست بادمجان

    ترشی لبو خوشمزه و مجلسی

    دلایل کپک زدن ترشی چیست؟

    ورود هر گونه آلودگی، چربی و آب به درون ترشی موجب کپک زدن ترشی شما می شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی فلفل تند و شیرین

    ترفندهای طلایی برای جلوگیری از کپک زدن انواع ترشی!

    در این بخش به ترفندهای طلایی برای جلوگیری از کپک زدن انواع ترشی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • ترشی را در مکانی سرد و خنک قرار دهید، بهترین مکان برای نگهداری شیشه‌های کوچک ترشی یخچال و طبقات زیرین است و برای نگهداری دبه‌های بزرگ ترشی، انباری یا قسمتی از حیاط یا حیاط خلوت که همیشه سایه باشد. توجه داشته باشید که ترشی بهتر است به دور از نور و روشنایی نگهداری شود.
    • حتما قبل از انتقال ترشی به شیشه یا دبه‌های نگهدارنده ظروف را به خوبی استریل کنید. ساده‌ترین روش برای استریل کردن شیشه‌های ترشی این است که قابلمه مناسبی را آب کنید و روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا آب به جوش آید. حال شیشه‌ها را درون آب جوش قرار دهید و ۱۰-۱۵ دقیقه زمان دهید تا در آب بجوشند سپس آن‌ها را بشوید و با دستمال نخی تمیزی خشک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انار و لبو قرمز

    • در تهیه ترشی از گلپر استفاده کنید. گلپر علاوه بر عطر و بوی بی نظیری که ترشی شما می‌دهد خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و از کپک زدن ترشی جلوگیری می‌کند.
    • پس از ریختن ترشی در شیشه و قبل از بستن درب آن مقدار کمی روغن زیتون روی سطح ترشی بریزید این کار تا حد زیادی از کپک زدن لایه روی ترشی شما جلوگیری می‌کند.
    • بهتر است اگر از سرکه‌های کارخانه‌ای استفاده می‌کنید حتما قبل از مصرف سرکه را بجوشانید زیرا بیشتر سرکه‌های کارخانه ای با آب ترکیب شده‌اند. جوشاندن سرکه به کپک نزدن ترشی شما کمک می کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی پوست لیمو؛ عطر و طعمی از شیراز

    • ترجیحا از سبزیجات خشک در تهیه ترشیجات استفاده کنید. اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از سبز تازه دارید حتما باید آن‌ها را ضدعفونی کنید و به خوبی خشک کنید سپس به ترشی بیفزایید.

    ترفندهای درست کردن ترشی لبو

    • از مقدار مناسبی سرکه در تهیه ترشی استفاده کنید. سرکه یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده انواع ترشی است و اگر مقدار کمی در ترشی استفاده شود موجب کپک زدن و خراب شدن ترشی می‌شود.
    • حتما از نمک در ترکیبات ترشی استفاده کنید. وجود نمک در ترشی موجب ماندگاری بیشتر آن می شود و از کپک زدن ترشی جلوگیری می‌کند. به ازای هر لیتر سرکه ۱ قاشق غذاخوری نمک می توانید به انواع ترشی بیفزایید. توجه داشته باشید که نمک را به خوبی در سرکه حل کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی بادمجان کبابی گیلانی

    • حتما درب ظرف ترشی را محکم ببندید. ورود هوا به شیشه ترشی موجب کپک زدن آن می‌شود. برای اطمینان حاصل کردن از محکم بودن درب ترشی می‌توانید تکه پلاستیکی را برش زنید و روی سر شیشه قرار دهید سپس درب شیشه را محکم ببندید بدین صورت به هیچ وجه هوای به درون شیشه شما نفوذ نخواهد کرد.
    • برای برداشتن ترشی حتما باید از قاشق تمیز استفاده کنید. اگر قاشق خیس یا چرب باشد موجب خراب شدن و کپک زدن ترشی شما می‌شود. از برگرداندن مقداری از ترشی که با غذا ترکیب شده یا قاشق، دست چرب به آن خورده پرهیز کنید زیرا موجب کپک زدن و خراب شدن بقیه محتوای شیشه ترشی شما می شود.
    • حتما قبل از تهیه ترشی مواد اولیه آن را ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی کردن مواد اولیه کافی ست آن‌ها را با مقداری آب و نمک به خوبی بشویید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی اسپانیایی؛ با سس مخصوص

    برخی از افراد با مشاهده کپک روی ترشی، کپک را جدا می‌کنند و بقیه ترشی را مصرف می‌کنند اما بیشتر کارشناسان تغذیه بر این باورند که این کار اشتباه است و کپک به سایر قسمت‌های ترشی نفوذ کرده که با چشم قابل مشاهده نیست پس در صورت مشاهده کپک بر روی ترشی بهتر است کل ترشی را دور بریزید و از مصرف آن پرهیز کنید. از این که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۲.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.