سبک زندگیسلامت و زیبایی

شناخت انواع پوست و شیوه مراقبت از آن‌ها

آیا می‌دانید نوع پوست شما چیست و در کدام بخش از طبقه‌بندی انواع پوست قرار می‌گیرد. به طور کلی پوست هر فرد ویژگی‌های خاصی دارد و ممکن است در یکی از گروه‌های انواع پوست قرار بگیرد. شناخت انواع پوست به شما کمک می‌کند تا از پوست خود به روشی درست مراقبت و از محصولات مناسبی برای روتین پوستی استفاده کنید.

به طور معمول عوامل ژنتیکی، آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و همچنین عادت‌های روزمره و شرایط محیطی، همگی بر تغییر نوع پوست ما موثر هستند. هر نوع پوستی به مراقبت مخصوصی نیاز دارد و از همین رو شناخت ویژگی انواع جنس پوست به شما کمک می‌کند تا بهتر از پوست خودتان مراقبت کنید. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید انواع پوست را بشناسید و با ویژگی‌های هر نوع پوست بیشتر آشنا شوید.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

روش تشخیص نوع پوست در خانه بسیار ساده است. برای این کار می‌توانید از ۲ روش مختلف استفاده کنید. برای این که انواع پوست را بشناسید باید به جزئیات پوست هر فرد دقت کنید و یک آزمایش ساده انجام دهید. در ادامه می‌توانید با راهنمای گام به گام برای تشخیص نوع پوست آشنا شوید.

روش اول شناخت انواع پوست

در اولین روش از شناخت انواع پوست صورت باید صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید و به آرامی با حوله خشک کنید. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید و در این زمان از هیچ ماده‌ای روی صورت خود استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که در این نیم ساعت حتی نباید به پوستتان دست بزنید. بعد از این که ۳۰ دقیقه به پایان رسید، با دقت به پیشانی، بینی، گونه و چانه‌های خود نگاه کنید. دقت کنید که آیا پوست شما در این نواحی کمی برق می‌زند یا خیر. در غیر این صورت ۳۰ دقیقه دیگر صبر کنید و نتیجه را بررسی کنید.

  • اگر در پوستتان احساس کشیدگی می‌کنید، یعنی پوست شما خشک است.
  • اگر بخش‌هایی مثل پیشانی، بینی و چانه شما براق شده و بقیه قسمت‌ها خشک به نظر می‌رسند، یعنی پوست شما ترکیبی است.
  • اگر گونه‌های شما مثل پیشانی و بینی و چانه براق شده، یعنی پوست شما چرب است.

بیشتر بخوانید: تاثیر زعفران بر زیبایی پوست و مو

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    روش دوم شناخت نوع پوست صورت

    راهکار بعدی برای این که انواع پوست را بشناسید با استفاده از یک دستمال ساده انجام می‌شود. در این روش نیز ابتدا باید پوست خود را با شوینده ملایم بشویید. سپس حدود ۱ ساعت صبر کنید.

    در این مدت از هیچ لوسیونی روی پوست استفاده نکنید و حتی به پوستتان دست نزنید. بعد از یک ساعت یک دستمال کاغذی تمیز را بردارید و روی بخش‌های مختلف پوست صورت بکشید. برای هر قسمت از دستمال جداگانه استفاده کنید.

    • اگر بعد از کشیدن دستمال روی بخش‌های مختلف پوست صورت متوجه لک‌هایی روی دستمال شدید، پس پوست شما چرب است.
    • اگر تنها با کشیدن دستمال روی برخی از بخش‌ها دستمال شما چرب می‌شود، یعنی پوست شما ترکیبی است.
    • اگر با کشیدن دستمال روی پوست هیچ اثری از چربی روی پوستتان نیست، پس پوست شما خشک است.
    • اگر بعد از کشیدن دستمال روی مقدار بسیار کمی از چربی روی دستمال ظاهر شد، پوست شما معمولی است.

    بیشتر بخوانید: ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی

    انواع پوست را بشناسید!

    پوست صورت ما انواع مختلفی دارد و شناخت نوع پوست به ما کمک می‌کند تا بهتر از پوست خود محافظت کنیم. در ادامه می‌توانید با ویژگی‌های انواع پوست آشنا شوید.

    ۱- پوست معمولی

    پوست معمولی به پوستی گفته می‌شود که نه چرب است و نه خشک. این پوست معمولا در وضعیت متعادلی قرار دارد و اگر چرب شود، این چربی به راحتی از بین می‌رود. افرادی که پوست معمولی دارند، معمولا منافذ پوست آن‌ها برجسته و مشخص نیست و به ندرت پوست آن‌ها براق یا خشک و مات می‌شود. میزان چین و چروک در صورت این افراد کمتر است و لک و جوش کمتری روی پوست ظاهر می‌شود.

    ایجاد جوش و دانه‌های زیر پوستی در این نوع پوست معمولا در صورت استفاده از محصولات پوستی نامناسب ایجاد می‌شود. اگر از پوست معمولی به خوبی مراقبت کنید و از محصولات مناسبی برای مراقبت از آن استفاده کنید، پوست شما همیشه درخشان، سالم و بی‌نقص خواهد بود.

    عواملی مثل بارداری، یائسگی، آفتاب سوختگی، افزایش سن، به هم ریختن تعادل هورمون‌ها و همچنین استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب موجب می‌شود تا پوست معمولی دچار مشکل و تغییراتی در ظاهر آن ایجاد شود.

    ۲- پوست خشک

    افرادی که پوست خشکی دارند، معمولا بعد از شستن پوست صورت احساس کشیدگی در پوست خود احساس می‌کنند. قرار گرفتن در معرض هوای خشک موجب ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست این افراد می‌شود و ظاهری پوسته‌پوسته به آن می‌بخشد. پوست این افراد معمولا حساس است و بیشتر در معرض چین و چروک و حساسیت و خارش قرار دارد.

    در بسیاری از افراد خشکی پوست به دلیل عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود و در برخی افراد نیز ممکن است شرایط آب و هوایی، تغذیه نامناسب یا استفاده از محصولات نامناسب پوستی موجب بروز این مشکل شود. بیشتر افرادی که پوست صورت خشکی دارند، در نواحی پشت دست نیز دچار خشکی پوست می‌شوند.

    مراقبت از انواع پوست؛ پوست خشک

    مراقبت و درمان پوست خشک

    افرادی که پوست خشکی دارند باید به طور مداوم از نرم‌کننده‌ها و آبرسان‌های مخصوص پوست خشک استفاده کنند و رطوبت از دست رفته پوست را بازگردانند. استفاده از محصولاتی که حاوی الکل، عطر و اسانس هستند، به هیچ عنوان برای پوست‌های خشک مناسب نیست و موجب تحریک پوست می‌شود.

    سعی کنید برای شستشوی صورت تنها از شوینده‌های ملایم، غیر صابونی و مخصوص پوست خشک استفاده کنید. بعد از شستشوی صورت حتما از روغن، کرم و نرم‌کننده استفاده کنید. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، استفاده از دستگاه بخور می‌تواند به متعادل کردن هوا و جلوگیری از خشکی پوست کمک زیادی کند.

    بیشتر بخوانید: مراقبت و روتین پوست خشک چه مراحلی دارد؟

    ۳- پوست چرب

    پوست چرب یکی از چالش‌برانگیزترین انواع پوست است که معمولا به دلیل عوامل ژنتیکی و هورمونی ایجاد می‌شود. افرادی که پوست چربی دارند، بیشتر از دیگران دچار جوش و آکنه می‌شوند و ظاهر پوستشان همیشه چرب و براق به نظر می‌رسند.

    در بسیاری از این افراد افزایش میزان ترشح هورمون‌ها در بدن موجب چرب شدن پوست می‌شود. منافذ پوست صورت این افراد معمولا باز است و خیلی زود دچار جوش و دانه‌های زیر پوستی و سرسیاه می‌شوند.

    مراقبت از انواع پوست؛ پوست چرب

    مراقبت و درمان پوست چرب

    اگر پوست چربی دارید، باید از محصولات مناسب پوست چرب برای شستشو و مراقبت از پوست خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که لایه برداری منظم پوست چرب یک روش ساده برای از بین بردن پوست‌های مرده است. برای تمیز کردن پوست خود هیچگاه از شوینده‌های قوی و لیف و پاک‌کننده‌های آرایش قوی استفاده نکنید، زیرا این کار موجب ترشح بیش از حد سبوم و چرب شدن پوست می‌شود.

    برای آبرسانی به پوست خود از کرم‌های آبرسان فاقد چربی و مخصوص پوست چرب استفاده کنید. در طول روز به پوست خود دست نزنید، زیرا دست زدن و فشار دادن جوش‌های پوستی موجب تحریک بیشتر و افزایش چربی پوست شما می‌شود.

    بیشتر بخوانید: مراحل روتین پوست چرب و جوش دار

    ۴- پوست ترکیبی یا مختلط

    پوست‌های ترکیبی نوع دیگری از انواع پوست هستند که معمولا در برخی از قسمت‌ها چرب و در برخی دیگر خشک هستند. افرادی که پوست ترکیبی دارند، معمولا در ناحیه T صورت که شامل پیشانی، بینی و چانه است، چربی را احساس می‌کنند و در سایر بخش‌های دیگر پوست این افراد خشک است.

    این موضوع به دلیل فعالیت بیشتر غدد چربی در نواحی خاصی از صورت ایجاد می‌شود. افرادی که پوست ترکیبی دارند، باید هم از بخش چرب و هم بخش خشک صورت محافظت کنند و از مواد آرایشی متفاوتی در این قسمت‌های پوست استفاده کنند.

    مراقبت از انواع پوست؛ پوست ترکیبی یا مختلط

    مراقبت و درمان پوست ترکیبی یا مختلط

    اگر پوست شما ترکیبی است، بهتر است برای مراقبت از پوست خود بیشتر از ترکیبات طبیعی استفاده کنید. استفاده از خیار، بابونه و چای سبز یک روش ساده برای مراقبت از پوست ترکیبی است. در بخش‌های خشک پوست به هیچ عنوان از کرم‌های معطر استفاده نکنید و سعی کنید بیشتر از محصولات بدون الکل و حاوی عصاره‌های طبیعی استفاده کنید.

    به طور مرتب پوست خود را پاکسازی کنید و برای نواحی خشک از یک مرطوب کننده مخصوص پوست خشک و برای نواحی چرب پوست از یک نرم‌کننده مخصوص پوست چرب استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: روتین ۶ مرحله‌ای مراقبت از پوست مختلط

    ۵- پوست حساس

    پوست حساس یکی از انواع پوست است که هر فرد با هر نوع پوستی ممکن است در این دسته قرار بگیرد. پوست‌های حساس همیشه قرمز و ملتهب به نظر می‌رسند و نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار حساس هستند.

    افرادی که پوست حساسی دارند، باید در کنار مراقبت‌هایی که برای نوع پوست خود انجام می‌دهند، مراقب باشند تا از محصولات شیمیایی و دارای عطر و اسانس استفاده نکنند. برای افرادی که پوست حساس دارند، استفاده از روغن‌ها و عصاره‌های طبیعی بهترین انتخاب است.

    مراقبت از انواع پوست؛ پوست حساس

    مراقبت و درمان پوست حساس

    اگر پوست شما حساس است، بهتر است برای آبرسانی و مراقبت از پوست تنها از مواد طبیعی و بدون اسانس استفاده کنید. استفاده از ژل آلوئه ورا و عصاره بابونه یک روش ساده برای مراقبت از پوست حساس است. استفاده از ماسک‌های خانگی و همچنین عدم استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی می‌تواند به شما کمک کند تا از شر قرمزی و پوسته‌پوسته شدن پوست خود راحت شوید.

    افرادی که پوست حساسی دارند، به هیچ عنوان نباید از شوینده‌های قوی برای شستشوی صورت استفاده کنند. بهتر است برای پاک کردن صورت خود تنها از محصولات ملایم، بدون رنگ، بدون اسانس و بدون الکل و مواد شیمیایی مضر استفاده کنید و بعد از شستشو حتما از آبرسان استفاده کنید.

    فراموش نکنید که برای مراقبت از پوست حساس باید از ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند برای پوست شما بیشتر از سایر افراد مضر باشد.

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از مهم‌ترین سوالات شما در مورد انواع پوست پاسخ داده‌ایم.

    فرق پوست چرب با پوست ترکیبی چیست؟

    پوست چرب به پوستی گفته می‌شود که همه بخش‌های آن چرب هستند ولی در افرادی که پوست ترکیبی دارند، معمولا تجمع چربی بیشتر در نواحی بینی پیشانی و چانه بیشتر است.

    پوست معمولی چه نوع پوستی است؟

    پوست معمولی به پوستی گفته می‌شود که چرب است و نه خشک و معمولا در وضعیت متعادلی قرار دارد.

    نوع پوست من چیه؟

    برای این که نوع پوست خود را بشناسید باید پوستتان را بشویید و بعد از یک ساعت ببینید که کدام نواحی از پوست چرب و کدام نواحی خشک است.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله سبک زندگی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.