آشپزیانواع دسرهاغذای فصلی

۲۵ نوع طرز تهیه حلوای مجلسی؛ رازهای خوشمزه‌ تر شدن آن

حلوا مانند شله زرد، باقلوا و کاچی از دسرهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی‌هاست و در اکثر سفره‌های ایرانی‌ها از جایگاه خاصی برخوردار است. خاستگاه حلوا آسیای غربی است و در کشورهای دیگر مانند هند و ترکیه و لبنان نیز طبخ می‌شود. حلوا در شهرهای مختلف ایران به نوعی متفاوت تهیه می‌شود. حلوا ارده یزد، حلوا زرده همدان، حلوا شیر خشک عربی، حلوا هل تبریز از جمله اینهاست. حلواها طعم‌های مختلف نیز دارند. مانند حلوای هویج، شیره انگور و حتی حلوا آناناس و انواع میوه‌ها.

اصلی‌ترین ماده اصلی حلوا، آرد است. وجود گلاب و زعفران، عطر و طعم و بوی حلوا را دو چندان می‌کند.  حلوا علاوه بر دسر می‌تواند در وعده‌های غذایی روزانه، در مراسم‌های سوگواری، در ماه رمضان به عنوان افطاری و همچنین در ماه محرم به عنوان نذری کاربرد داشته باشد. در این مقاله به طرز تهیه انواع حلوا می‌پردازیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- حلوا زعفرانی

    حلوا زعفرانی یکی از دسرهای پرطرفدار ایرانی است که به مرور زمان بیشتر در مراسم‌های مذهبی از جمله ماه محرم به عنوان نذری و در ماه رمضان به عنوان افطاری و همچنین مراسم‌های ختم و سوگواری استفاده می‌شود. در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این حلوای خوشمزه و محبوب به همراه فوت و فن‌های پخت آن بپردازیم.

    حلوای مجلسی زعفرانی

    مواد لازم برای تهیه حلوای زعفرانی
    آرد سفید۲ لیوان
    روغن مایع۱/۲ لیوان
    آب۲.۵ لیوان
    شکر۱.۵ لیوان
    گلاب۱/۴ لیوان
    زعفران دم کردهبه میزان لازم
    1. پس از اینکه مود اولیه را برای پخت این دسر خوشمزه آماده کردیم، لازم است در ابتدا شربت حلوا را درست کنیم. برای این کار لازم است آب و شکر را دخل ظرفی مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهیم تا شکر آن حل شود و شربت شفافی شروع به جوشیدن کند.
    2.  زعفران و گلاب را به شربتی که در مرحله اول آماده کرده بودیم، اضافه کرده و حرارت را خاموش می‌کنیم. لازم به ذکر است که نیازی نیست تا شربت بجوشد بنابراین در حد اینکه شکر حل شود و محلول شفاف باشد، کافی است.
    3. آرد الک شده را داخل تابه ریخته و با حرارت ملایم تفت می‌دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود. باید توجه کنید که نباید با حرارت زیاد این کار را انجام دهیم زیرا موجب سوختن آرد می‌شود و طعم آن را تغییر می‌دهد.

    برای مشاهده ادامه مراحل پخت حلوای زعفرانی به همراه نکات طلایی برای طعم بهتر می‌توانید مقاله طرز تهیه حلوای زعفرانی را مطالعه کنید. در ویدئو زیر می‌توانید فیلم طرز تهیه حلوا مجلسی را مشاهده کنید.

    ۲- حلوا زرده همدان

    حلوا زرده همدان به علت داشتن تخم‌ مرغ، دسری مقوی و سالم برای ماه مبارک رمضان است و حتی می‌تواند به عنوان نذری در ماه محرم مورد استفاده قرار گیرد.

    این حلوا برای سوغاتی نیز مناسب است و ظاهری مانند فرنی دارد با این تفاوت که رنگ زرد مایل به نارنجی دارد و از فرنی کمی سفت‌تر است. این دسر خوشمزه در همدان با کوماج سنتی همدان سرو می‌شود. برای تزیین به‌ صورت فینگرفود یا داخل قیف برای حلوای مجلسی و پذیرایی عالی است.

    حلوا زرده همدان

    مواد لازم برای تهیه حلوا زرده
    زرده تخم مرغ۱۰ عدد
    شکر یا پودر شکر۱/۲ لیوان
    گلاب۱/۴ لیوان
    زعفران دم کرده۲ قاشق چایخوری
    نشاسته ذرت۲ قاشق غذاخوری
    کره۱ قاشق غذاخوری
    1.  در مرحله اول زرده‌ها را با هم ترکیب می‌کنیم. تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی است که مرجع پروتئینی محسوب می‌شود و هر وقت بخواهند پروتئین غذایی را سنجش بزنند آن را با پروتئین‌های مرجع تخم‌مرغ مقایسه و اندازه‌گیری می‌کنند.
    2. بعد از آنکه تخم‌مرغ را کاملاً به هم زدیم شکر را به آن اضافه می‌کنیم و آنقدر هم می‌زنیم تا شکر داخل زرده ترکیب بشود. وقتی مواد کاملاً ترکیب شدند و زرده تخم‌مرغ حالت کرمی رنگ به خودش گرفت، حالا باید مواد را حرارت بدهیم تا زرده‌های تخم‌مرغ پخته شود. دو علت دارد پختن زرده تخم‌مرغ یکی اینکه حاوی بیماری نباشه و دیگری اینکه به غلظت مناسب برسد. برای غلظت بیشتر می‌توانیم از نشاسته ذرت استفاده کنیم.
    3.  در این مرحله مواد را روی حرارت غیرمستقیم قرار می‌دهیم و نشاسته ذرت را کم‌کم اضافه می‌کنیم تا مواد به قوام بیاید.
    4. درنهایت زعفرانی که با گلاب قاطی شده است را به مواد اضافه می‌کنیم.
    5. وقتی مواد به غلظت مناسب رسید و رد قاشق روی حلوای شما ماند حلوای زرده آماده است و می‌گذاریم سرد شود و می‌توانید داخل قیف ریخته و تزیین کنید.

    بله به همین سادگی حلوای زرده همدان آماده شد و می‌توان مورد استفاده قرار داد.

    ۳- حلوا هویج

    حلوای هویج یکی از حلواهای خوشمزه و خاص است که برای پذیرایی از مهمان، در مراسم‌های سوگواری و همچنین در ماه‌های متبرکه مانند رمضان و محرم درست می‌شود. ماده اصلی این دسر هویج است.

    هویج رنگ این حلوا را بسیار خوش‌رنگ کرده و با گلاب و زعفران می‌توانید عطر و بوی خاصی به آن بدهید. در این بخش قصد داریم طرز تهیه حلوا هویج را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

    حلوا هویج

    مواد لازم حلوای هویج:
    هویجنیم‌ کیلو  (حدود ۵ عدد)
    آرد شیرینی‌پزی یا فانتزییک پیمانه
    شکر (بسته به ذائقه)بین یک تا یک و نیم پیمانه
    گلابنصف پیمانه
    شیرنصف پیمانه
    کره۵۰ گرم
    پودر هلیک قاشق مرباخوری
    زعفران دم‌کرده (دلخواه)۳ قاشق غذاخوری
    1. ابتدا هویج‌ها را با پوست‌کن پوست بکنید و به قطعات کوچک در آورید و با یک لیوان آب بگذارید کاملاً بپزد و هویج ها نرم شود .
    2. بعد از پخت هویج‌ها و گرفته شدن آب اضافی، آن‌ها را در مخلوط کن پوره کنید.
    3. در اینجا نصف لیوان گلاب و نصف لیوان آب را به هویج‌ها اضافه کنید به همراه شکر داخل مخلوط کن ریخته و کاملا همه مواد را پوره کنید. می‌توانید این کار را داخل غذا ساز هم انجام دهید.
    4. بعد از پوره شدن همه مواد آن را در ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید. در اینجا زعفران و هل را به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت بماند تا شکر خوب حل شود. لازم است که این مواد فقط در حدی که شکر حل شود روی حرارت زیاد قرار در حدود دو دقیقه قرار گرفته شود . همین که جوشید حرارت را خاموش و مواد را کنار بگذارید.
    5.  اکنون ماهیتابه‌ای را داخل حرارت قرار دهید بدون روغن و آرد را داخل آن ریخته و خوب تفت بدهید. در اینجا هدف فقط گرفتن بوی خامی آرد است و حدود پنج الی شش دقیقه تفت دهید. در اینجا رنگ آرد تغییری نکرده و فقط عطر و بویی خوش را بخود گرفته است.

    برای ادامه طرز تهیه حلوای هویج می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید.

    ۴- حلوا شیر

    حلوای شیر یکی از حلواهای خوشمزه است که از مهمترین ماده اصلی آن می‌توان به شیر اشاره کرد. به طور کلی درست کردن حلوا یکی از مهارت‌هایی است که در زمینه شیرینی پزی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

    در این بخش قصد داریم به طرز تهیه حلوای شیر به روش سریع و ساده بپردازیم پس مطالعه این بخش را از دست ندهید.

    طرز تهیه‌ی حلوای شیر خوشمزه با دستور ساده و آسان

    مواد لازم جهت تهیه حلوای شیر:
    آرد یک پیمانه
    روغن مایع نصف پیمانه
    کره پنجاه گرم
    شیردو پیمانه
    شکر یک پیمانه
    گلاب نصف پیمانه
    پودر هل١/۴ قاشق چای خوری
    زعفران دمکرده غلیظسه قاشق غذاخوری یا بیشتر
    1. برای تهیه این حلوای خوشمزه و خوش طعم ابتدا شکر رو در قابلمه یا ظرفی مناسب بریزید. شیر رو به شکر اضافه کنید.
    2. و کمی مخلوط شیر و شکر رو هم بزنید. حدود یک چهارم قاشق چایخوری پودر هل یا یکی دو عدد دانه ی هل رو هم داخل شیر و شکر بریزید.
    3. بعد این مخلوط رو روی حرارت کم و ملایم قرار بدید تا زمانی که شکر در شیر حل بشه.
    4. وقتی شروع کرد به قل زدن کافیست نباید این شربت بجوشدو اگر هم بزنید متوجه میشید که شکر کاملا در شیر حل شده است.
    5. در آخر زعفران غلیظ رو به میزان سه تا پنج قاشق غذاخوری به شیر و شکر حل شده اضافه کنید و سپس نصف پیمانه گلاب یا دو سوم پیمانه گلاب داخل مخلوط شیر و شکر و زعفران اضافه کنید.

    برای طرز تهیه حلوا شیر به روش مجلسی با نکات ریز اینجا کلیک کنید.

    ۵- حلوا دو رنگ زنجبیلی

    یکی از دسرهای خوشمزه و مقوی که زینت بخش سفره افطاری است و حتی برای مهمانی‌ها مناسب می‌باشد، حلوای دو رنگ است. حلوای دو رنگ به دلیل اینکه بسیار ساده و آسان درست می‌شود و به راحتی در دسترس است، در بین اغلب افراد از محبوبیت بالایی برخوردار است.

    در این بخش قصد داریم به طرز تهیه ساده و راحت حلوا دو رنگ بپردازیم پس با ما همراه باشید.

    طرز تهیه حلوای دو رنگ زنجبیلی مجلسی

    مواد لازم حلوای زنجبیلی دو رنگ
    آرد سفید قنادی۴ پیمانه
    روغن جامد۱ پیمانه
    کره۲ قاشق غذا خوری
    پودر قند۲ پیمانه
    زنجبیل۱ الی ۲ قاشق غذا خوری
    پودر هل۱ قاشق چای خوری
    پودر کاکائو۲ قاشق غذا خوری
    شکلات تخته اینصف پیمانه
    بادام خرد شدهبه مقدار لازم
    1.  برای تهیه حلوا آرد سفید قنادی رو داخل تابه ای الک کنید و روی حرارت بسیار ملایم قرار بدین و هم بزنید تا خامی آرد کاملا گرفته بشه و عطر آرد بو داده بلند بشه این کار ممکنه حدود یک ساعت طول بکشه حرارت باید کاملا ملایم باشه تا آرد به آرامی تفت بخوره و اصلا تغییر رنگ نده.
    2. حرارت بالا باعث تیره شدن رنگ آرد و عوض شدن طعم حلوا میشه آرد رو هم بزنید تا به صورت یکدست بو داده بشه و ته نگیره اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه موقع خوردن، حلوا به سقف دهان میچسبه و طعم خامی کاملا حس میشه.
    3. وقتی آرد کاملا بو داده شد زنجبیل رو به آرد اضافه کنید و یکی دو دقیقه روی حرارت تفت بدین بسته به ذائقه میتونید مقدار زنجبیل رو کمتر یا بیشتر کنید بعد به نسبت رنگ هایی که برای حلوا در نظر دارین آرد رو چند قسمت کنید.
    4. من برای حلوای دو رنگ آرد رو به نسبت مساوی تقسیم کردم این کار رو میتونید چشمی انجام بدین یا از پیمانه ها کمک بگیرین که مواد کاملا دقیق به دو قسمت تقسیم بشن این کار باعث میشه اندازه لایه ها مساوی و یک اندازه باشه و در زیبایی حلوا تاثیر داره.
    5.  هر کدوم از آردها رو داخل تابه جدا گانه مجددا الک کنید. الک کردن آرد تاثیر زیادی در بافت و لطافت حلوا داره پس حتما این کار رو انجام بدین.
    6. وقتی آرد کاملا بو داده شد زنجبیل رو به آرد اضافه کنید و یکی دو دقیقه روی حرارت تفت بدین بسته به ذائقه میتونید مقدار زنجبیل رو کمتر یا بیشتر کنید بعد به نسبت رنگ هایی که برای حلوا در نظر دارین آرد رو چند قسمت کنید. من برای حلوای دو رنگ آرد رو به نسبت مساوی تقسیم کردم این کار رو میتونید چشمی انجام بدین یا از پیمانه ها کمک بگیرین که مواد کاملا دقیق به دو قسمت تقسیم بشن این کار باعث میشه اندازه لایه ها مساوی و یک اندازه باشه و در زیبایی حلوا تاثیر داره.

    چانچه دستور کامل و دقیق طرز تهیه حلوای زنجبیلی دو رنگ را می‌خواهید بر روی لینک کلیک کنید.

    ۶- حلوا سه آرد

    همان طور که از نام حلوای سه آرد مشخص است، این حلوای پرطرفدار از سه نوع آرد یعنی آرد سفید، آرد نخودچی و آرد برنج تشکیل شده است. این حلوای خوشمزه یکی از پرطرفدارترین دسرهایی است که برای تهیه آن باید به مرغوب بودن آرد توجه بسیار داشت. جالب است بدانید که از این حلوا می‌توان در مناسبت‌ها مانند مراسم‌های سوگواری، ماه محرم و حتی در میان وعده مورد استفاده قرار داد.

    در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این حلوای خانگی و پرطرفدار بپردازیم.

    حلوا سه آرد

    مواد لازم برای تهیه حلوا سه آرد
    آرد سنگک۴ پیمانه
    مخلوط آرد سفید، آرد نخود و آرد برنج نرم۱ پیمانه
    روغن۲ لیوان
    شکر۵ پیمانه
    آب۴ لیوان
    گلاب۱ لیوان
    هل و زعفرانبه میزان لازم
    وانیلمقدار کم
    1.  ابتدا آرد سفید را داخل ظرفی قرار دهید سپس ظرف را روی حرارت گاز گذاشته و با شعله کم به آهستگی تفت بدهید. زمانی که رنگ آرد از حالت سفیدی به رنگ کرم نخودی برگشت، وانیل را اضافه کنید.
    2.  آرد برنج را به موادی که در مرحله اول درست کرده بودیم اضافه کرده و خوب هم بزنید. سعی کنید آردها را الک کنید. در این حین شربت حلوا را آماده کنید به این صورت که روی گاز قرار دهید و بگذارید یک جوش بزند و بعد از قل خوردن حرارت گاز را خاموش کنید. سپس آرد را روی حرارت بگذارید و روغن را اضافه کنید. زمانی که کمی سفت شد مانند “طرز تهیه فرنی” آن زمان متوجه خواهید شد که به اضافه کردن آرد نیازی ندارد سپس کمی با کره تفت بدهید.
    3. ظرف را از روی حرارت برداشته و در این مرحله شربت را به آرد تفت داده شده، اضافه کنید و سریع هم بزنید تا به خورد آن برود.
    4. حلوا را تفت بدهید، تا زمانی که حلوا خودش را بگیرد. در این زمان ظرف را تکان دهید تا داخل ظرف به حالت دورانی بچرخد و حالت ترد و زیبایی به خود بگیرد.

    بله به همین سادگی حلوای سه آرد خوشمزه آماده می‌شود.

    ۷- حلوا سیاه اردبیل

    حلوای سیاه اردبیل یکی از سوغاتی‌های این شهر و برای ماه مبارک رمضان فوق‌العاده است. این حلوا دسری محلی در اردبیل است و شاید کمتر کسی اسم آن به گوشش خورده باشد.

    حلوای سیاه از آرد جوانه گندم و آرد سبوس‌دار سنگک درست می‌شود و به همین دلیل بسیار مقوی است. این غذا به دلیل خاصیت گرمی که دارد بیشتر در فصل زمستان استفاده می‌شود.

    در زمان‌های قدیم در اردبیل به دلیل عدم وجود امکانات شهری و زمستان‌های طولانی معمولاً این شیرینی به عنوان غذا اصلی مردمان این سرزمین فراهم می‌شد تا زمستان به پایان برسد.

    حلوا سیاه

    مواد لازم برای تهیه حلوا سیاه اردبیل
    جوانه گندم۱ پیمانه
    آرد سبوس‌دار (سنگک)۴ پیمانه
    آب۱ پیمانه
    کره محلی یا مارگارین۱۸۰ گرم
    پودر گردو۱۰۰ گرم
    پودر کنجد۵۰ گرم
    شیره انگور۰.۵ لیتر
    ادویه مخصوصبه میزان لازم
    خلال پسته برای تزیین۱ قاشق سوپخوری
    1. گندم را به مدت ۳ روز تقریبی داخل آب بگذارید تا جوانه بزند و زمانی که جوانه زد آن را خشکش کنید تا آماده آسیاب شدن شود.
    2. بعد از اینکه جوانه گندم را آسیاب کردید آرد سنگک را به همراه آرد جوانه گندم با آب مخلوط‌ کنید تا خمیری یکدست درست شود. خمیر درست‌ شده را روی شعله گاز با درجه کم می‌گذاریم و دائماً به هم می‌زنیم. این هم زدن ممکن است ۶ ساعت طول بکشد و زمان تهیه این حلوا بیش از ۷ ساعت طول می‌کشد.
    3. زمانی که آرد را دارید تفت می‌دهید روغن محلی یا مارگارین را به آن اضافه کرده و به هم بزنید تا حلوا به روغن بیافتد.
    4. هنگامی که حلوا به‌ طور کامل برشته و تغییر رنگ داد ادویه مخصوص که شامل دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه، هل، گلپر، زیره، زردچوبه است را به آرد اضافه کنید. پودر گردو و کنجد را نیز اضافه کرده تا به خورد حلوا برود. سپس شیره انگور را به حلوا اضافه می‌کنیم تا کاملاً در حلوا حل شود. ۵ دقیقه بعد از اضافه کردن شیره انگور زیر حلوا را خاموش‌ کنید.

    حلوا سیاه اردبیل شما آماده است. این حلوا را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید. به مدت زیادی این حلوا ماندگاری دارد و زمان سرو این حلوا روی آن را با خلال پسته تزیین کنید.

    ۸- حلوا بادام قالبی

    حلوای بادام قالبی که به حلوای بادام تبریزی نیز معروف است، به شکل قالب است و می‌توان با کفگیر آن را سرو کرد که از معروفترین حلواهایی بشمار می‌آید که در مهمانی‌ها و حتی مجالس مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این حلوای محبوب و پرطرفدار بپردازیم اما به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

    حلوای کفگیری تبریز

    مواد لازم برای تهیه حلوا بادام قالبی
    آرد سفید قنادی۲ و ۱/۴ پیمانه
    پودر قند یا شکر۱ و ۱/۴ پیمانه
    کره۱۳۰ گرم
    پودر بادام۱۰۰ گرم
    پودر هل سبز۱ الی ۲ قاشق سوپخوری
    پودر زنجبیل۱/۲ قاشق چایخوری
    گردوی نگینی خُرد شده (اختیاری)۳۰ گرم
    1. در ابتدا آرد را داخل تابه مناسبی الک کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم.
    2. زمانی که در حال تفت دادن آرد هستیم باید مدام با استفاده از قاشق چوبی آن‌ها را هم زده تا خامی آرد از بین برود ولی باید توجه داشت که نباید رنگ آرد، دچار تغییر شود.
    3. نیاز است مجدد آرد را الک کرده و به داخل تابه برگردانیم و سپس کره را به آن اضافه کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم تا کره آب شود و به خُورد آرد برود.

    برای مشاهده ادامه مراحل این حلوای مجلسی و خوشمزه به همراه عکس‌های مرحله به مرحله می‌توانید مقاله طرز تهیه حلوا بادام قالبی را مشاهده کنید.

    ۹- حلوا خرما

    رنگینک یا حلوا خرما، یکی از شیرینی‌های سالم و مقوی است که به دلیل پخت ساده و آسان، بسیار پرطرفدار است. این حلوای خوشمزه و خانگی در کشورهای آسیایی از جمله هند، پاکستان و حتی کشورهای عربی نیز، طرفداران زیادی دارد.

    از آنجایی که خرما سرشار از خواص زیادی است در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این حلوای مقوی و محبوب بپردازیم.

    طرز تهیه حلوا خرما

    مواد لازم برای تهیه حلوا خرما
    خرما هسته گرفته شده۱ کیلوگرم
    آرد الک شده۱ لیوان
    زنجبیل، دارچین و کنجدبه میزان دلخواه
    روغن۱/۲ لیوان
    کره۱۰۰ گرم
    خلال پسته جهت تزیینبه میزان لازم
    1. برای پخت این حلوای خوشمزه و مقوی باید در ابتدا هسته‌های خرما را با استفاده از چاقو یا به کمک دست جدا کنیم. لازم و ضروری است که از تازه بودن خرماها اطمینان داشته باشیم به این دلیل که در طعم و رنگ حلوا بسیار موثر می‌باشد.
    2. پس از اینکه خرماها را آماده کردیم، در این بخش به سمت تفت دادن آردها می‌رویم. در ابتدا تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و از خشک و بدون آب بودن آن مطمئن می‌شویم. آرد باید به رنگ طلایی تبدیل شود و بوی خامی و سفید آن از بین برود.
    3.  در این بخش می‌توانیم پودر زنجبیل و پودر دارچین را به آرد اضافه کنیم. شاید این سوال پیش آید که میزان این طعم دهنده‌ها باید چقدر باشد؟ با توجه به ذائقه خود می‌توانید این میزان را کم یا زیاد کنید.

    برای مشاهده ادامه مراحل این حلوای محبوب و مقوی می‌توانید مقاله طرز تهیه حلوا خرما را مطالعه کنید و از طعم خاص و بی نظیر آن لذت ببرید.

    ۱۰- حلوا بیسکویتی

    بیسکویت حلوا یا بیسکو حلوا، یکی از حلواهای شیک و مجلسی با پایه بیسکویت است که طرفداران زیادی دارد. این حلوا علاوه بر طعم خاص و منحصر به فردی که دارد، به سادگی قابل سرو کردن است.

    جالب است بدانید که بیسکو حلوا جزو حلواهای بوتیکی نیز محسوب می‌شود که به دلیل ظاهر زیبا در اغلب مراسم‌ها از جمله ماه رمضان و ماه محرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    حلوا بیسکویتی

    مواد لازم برای تهیه حلوا بیسکویتی
    کره۱۵۰ گرم
    پودر شکر (نثار)۶۰ گرم
    زرده تخم مرغ۱ عدد
    آرد سفید قنادی۲۰۰ گرم
    وانیل۱/۴ قاشق چایخوری
    نمک۱/۸ قاشق چایخوری
    پودر هل۱/۲ قاشق چایخوری
    پودر کاکائو۱ قاشق سوپخوری
    1.  در ابتدا بیسکویت‌ها را آماده می‌کنیم که برای این کار کره را به صورت تکه‌های خُرد شده به همراه پودر قند داخل ظرف ریخته و با استفاده از دو چنگال، پودر قند را به خُورد کره می‌دهیم تا کاملا جذب شود.
    2. در ادامه با استفاده از دور کُند همزن، برای اینکه ترکیب یکدستی داشته باشیم، این مخلوط را همزده و زمان مورد نیاز برای این کار در حدود ۱ دقیقه می‌باشد. سپس زرده تخم مرغ، وانیل و پودر هل را به ترکیب اضافه می‌کنیم.
    3.  مجدد با استفاده از دور کند همزن، این ترکیب را همزده و سپس آرد الک شده را با نمک، به این مخلوط اضافه می‌کنیم.

    برای مشاهده ادامه مراحل این حلوای مجلسی و پرطرفدار می‌توانید مقاله طرز تهیه حلوا بیسکوئیتی را مطالعه کنید.

    ۱۱- حلوا شکلاتی

    حلوای شکلاتی نوعی حلوای مجلسی است که ظاهری شیک و بسیار زیبا دارد و این نوع حلوا برای کسانی که طرفدار طعم شکلات هستند و همچنین می‌خواهند از حلوا برای پذیرایی استفاده کنند، توصیه می‌شود.

    در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این حلوای خوشمزه و پرطرفدار بپردازیم اما به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

    حلوا شکلاتی

    مواد لازم برای تهیه حلوا شکلاتی
    آرد سفید قنادی۱۲۵ گرم
    آرد نخودچی۷۰ گرم
    پودر قند۶۰ گرم
    شکلات شیری یا تلخ۹۰ گرم
    کره۴۰ گرم
    روغن جامد۲۵ گرم
    پودر هل۱ قاشق چایخوری سر پر
    پودر دارچین۱ قاشق چایخوری سر پر
    گردوی نگینی خُرد شده (اختیاری)۳ الی ۴ قاشق غذاخوری
    1.  در ابتدا آرد سفید و آرد نخودچی را الک کرده و هر یک را در ظرف‌های جداگانه بر روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا خامی آن به طور کامل گرفته شود. در اینجا باید توجه داشت که نیاز نیست آرد سفید تغییر رنگ دهد بنابراین در حدود ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم برای از بین بوی خامی آرد، کافی می‌‎باشد. جالب است بدانید که مدت زمان بو دادن آرد نخودچی خیلی کمتر از آرد سفید است پس باید دقت کرد تا این آرد نسوزد.
    2.  هر یک از آردهای بو داده شده را مجدد الک می‌کنیم تا بافت لطیف و یکدستی ایجاد شود. پس از الک کردن، این دو آرد را با هم ترکیب می‌کنیم و پس از اضافه کردن کره و روغن جامد مخلوط می‌کنیم.
    3.  با استفاده از پشت قاشق، مواد را کاملا با هم ترکیب کرده و از روی حرارت بر می‌‎داریم.

    برای مشاهده ادامه مراحل پخت این حلوای خوشمزه و مجلسی به همراه عکس‌های آموزشی هر مرحله می‌توانید مقاله طرز تهیه حلوا شکلاتی را مطالعه کنید.

    ۱۲- حلوا پسته

    حلوا از جمله دسرهایی است که اغلب در مجالس مذهبی، ماه رمضان و سایر مناسبت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حلوای پسته که جزو حلواهای بوتیکی نیز به حساب می‌آید از محبوب‌ترین حلواهایی است که طرفداران زیادی دارد.

    این نوع حلواهای بوتیکی که حالت تک نفره و سایز کوچک دارند، به دلیل سرو راحت‌تر پرطرفدار می‌باشند که در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این نوع حلوا بپردازیم.

    حلوا پسته

    مواد لازم برای تهیه حلوا پسته
    آرد سفید۱ پیمانه
    پودر پسته۱/۲ پیمانه
    پودر قند۱/۲ پیمانه
    روغن جامد۱/۴ پیمانه
    کره۵۰ گرم
    گلاب۲ قاشق غذاخوری
    پودر هل۱/۲ قاشق چایخوری
    رنگ سبز خوراکیچند قطره
    شیر عسلی (اختیاری)۲ قاشق غذاخوری
    1. در ابتدا آرد سفید را الک کرده و داخل تابه‌ای با حرارت ملایم ریخته و شروع به تفت دادن آن می‌کنیم تا خامی آرد گرفته شود. نکته‌ای که در تفت دادن آرد باید توجه داشت این است که باید حرارت خیلی ملایم باشد تا در نهایت حلوای ما کیفیت خوبی داشته باشد.
    2. پس از اینکه آرد را تفت دادیم و از روی حرارت برداشتیم در این مرحله پودر قند الک شده را به آن اضافه می‌کنیم و با پشت قاشق این مواد را با هم ترکیب می‌کنیم.
    3. در این بخش پودر پسته را به موادی که در دو مرحله قبلی آماده کرده بودیم و همچنین پودر هل و گلاب را نیز اضافه می‌کنیم.

    برای مشاهده ادامه مراحل این حلوای محبوب به همراه عکس‌های آموزشی هر مرحله می‌توانید مقاله طرز تهیه حلوای پسته را مطالعه کنید و از طعم بی نظیر این حلوا لذت ببرید.

    ۱۳- حلوای هویج 

    این حلوای خوشمزه و خاص یکی از سوغاتی‌های شهر ارومیه است که به راحتی در منزل به خصوص شب یلدا می‌توانید درست کنید. برای طرز تهیه حلوای هویج ارومیه به مواد زیر نیاز دارید.

    halva havij

    مواد لازم حلوای هویج ارومیه:
    هویج متوسط۶ الی ۷ عدد
    شکرنصف لیوان
    شیره انگور (دوشاب)نصف لیوان
    گردوی تفت داده شدهنصف لیوان
    پودر هل۱ قاشق مرباخوری
    گلوکز۱ قاشق مرباخوری
    پودر ژلاتین۱ قاشق مرباخوری
    آب برای ژلاتین۳ قاشق سوپ خوری
    گلابیک چهارم پیمانه
    1. برای تهیه این دسر خوشمزه ابتدا هویج‌های شسته شده رو پوست می‌گیریم و با رنده خرد می‌کنیم. هویج‌های رنده شده رو داخل تابه‌ای ریخته و شکر رو به اون اضافه می‌کنیم و با قاشق کاملا مخلوط می‌کنیم تا تمام هویج‌ها به شکر آغشته بشن.
    2. بعد در تابه رو میذاریم و اجازه میدیم یک ساعت در دمای محیط بمونه تا هویج‌ها کاملا آب بندازن. بعد از یک ساعت تابه رو همراه با هویج‌های آب انداخته روی حرارت کم قرار میدیم و در تابه رو میبندیم و اجازه میدیم هویج ها حدود چهل دقیقه با حرارت ملایم و با آب خودشون بپزن و بهتره حین پخت یکی دو بار در تابه رو بردارین و هویج‌ها رو با قاشق زیر و رو کنیم.

    برای ادامه طرز تهیه حلوای هویج ارومیه اینجا کلیک کنید.

    ۱۴- حلوای نثار

    حلوای نثار مخصوص شهر ارومیه است و برای نذری و مراسم مذهبی از جمله ماه رمضان درست می‌شود. برای طرز تهیه این حلوای خوشمزه از آرد سفید استفاده می‌کنیم. آرد نخودچی هم به دلخواه می‌توانید استفاده کنید. این حلوا بسیار ترد و لطیف است.

    halva nesar

    مواد لازم حلوای نثار ارومیه:
    آرد سفید قنادی۲۰۰ گرم
    آرد نخودچی(دلخواه)۵۰ گرم
    پودر قند۱۲۵ گرم
    کره۵۰ گرم
    روغن مایع۵۰ گرم
    پودر هل۱ قاشق غذا خوری
    زعفران دم کرده غلیظ۳ قاشق غذا خوری
    گلاب۱ قاشق غذاخوری
    1.  برای شروع کار آرد سفید رو الک میکنیم و داخل تابه با حرارت خیلی ملایم تفت میدیم تا بوی خامی آرد کاملا گرفته بشه.
    2. در این مرحله باید صبر و حوصله زیادی به خرج بدین و حتما آرد رو با حرارت کم تفت بدین تا اصلا تغییر رنگ نده حرارت بالا باعث میشه آرد تیره بشه و رنگ و طعم حلوا رو خراب میکنه همچنین بهتره آرد رو مدام هم بزنید تا به صورت یکنواخت تفت بخوره.
    3. بو دادن آرد ممکنه حدود چهل و پنج دقیقه طول بکشه و در کیفیت حلوا بسیار موثره وقتی عطر آرد بو داده بلند شد یعنی آمادست در این مرحله آرد نخودچی رو داخل تابه الک کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه و حدود پانزده دقیقه هم مواد رو همراه با آرد نخودچی تفت بدین. خامی آرد نخودچی خیلی زودتر از آرد سفید گرفته میشه و پانزده دقیقه تفت خوردن کافیه.
    4. استفاده از آرد نخودچی اختیاریه و باعث پوکی و لطافت حلوا میشه اگه آرد نخودچی رو حذف کردین به همون میزان آرد سفید رو اضافه کنید (یعنی ۲۵۰ گرم آرد سفید)
    5.  بعد از اینکه خامی هر دو آرد گرفته شد حرارت رو خاموش کنید و آردهای تفت داده رو مجددا الک کنید. الک کردن آرد نقش بسیار زیادی در کیفیت حلوا داره.
    6. بعد از الک کردن مخلوط آردها رو داخل تابه برگردونید و روی حرارت ملایم قرار بدین و کره و روغن مایع رو بهش اضافه کنید.

    برای مشاهده ادامه مطلب طرز تهیه حلوا نثار اینجا کلیک کنید. 

    ۱۵- رولت حلوا

    رولت حلوا یکی از مجلسی‌ترین و زیباترین انواع حلواست. رولت حلوا در واقع رولتی است که به جای خامه داخل آن از حلوا استفاده شده است.

    طرز تهیه رولت حلوا

    مواد لازم برای حلوا
    آرد سفید۲ پیمانه
    روغن مایعیک دوم پیمانه
    روغن جامدیک دوم پیمانه
    شکریک و نیم پیمانه
    آبدو و نیم پیمانه
    گلاب اعلایک چهارم پیمانه
    زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
    پودر هل (اختیاری)۱ قاشق مرباخوری
    مواد لازم برای رولت
    تخم مرغ۴ عدد
    شکر برای سفیده تخم مرغ۵۰ گرم
    شکر برای زرده تخم مرغ۵۰ گرم
    آرد سفید۱۰۰ گرم
    نشاسته ذرت۲۰ گرم
    شربت بار یا عسل۱ قاشق غذا خوری
    آب۲ قاشق غذا خوری
    وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
    1. سفیده و زرده های تخم مرغ رو از هم جدا کنید و سفیده ها رو داخل ظرف تمیز و خشک بریزین و با دور تند همزن برقی به مدت دو دقیقه بزنید تا کف کنه و بعد در حین هم زدن کم کم پنجاه گرم شکر رو به سفیده ها اضافه کنید.
    2. و انقدر هم بزنید تا سفیده های تخم مرغ کاملا فرم بگیرن و با برگردوندن ظرف از داخل ظرف بیرون نریزن. زرده های تخم مرغ رو داخل ظرفی بریزین و پنجاه گرم شکر رو بهش اضافه کنید.

    برای دیدن ادامه طرز تهیه رولت حلوا به این مقاله مراجعه نمایید.

    ۱۶- حلوا کفگیری

    حلوا کفگیری یکی از حلواهای خوشمزه منطقه ترک زبان ایران و به خصوص تبریز است. این حلوا را معمولا در رو رنگ درست می‌کنند. طعم لذیذی دارد و به راحتی می‌توانید در منزل درست کنید.

    طرز تهیه حلوا کفگیری

    برای طرز تهیه حلوا کفگیری به مواد زیر نیاز دارید:

    مواد لازم حلوا کفگیری تبریز:
    آرد سه صفر۲ پیمانه
    کره۱۰۰ گرم
    روغن جامدیک سوم پیمانه
    پودر هل تازه آسیاب شده۲ قاشق غذا خوری
    زنجبیل (دلخواه)یک دوم قاشق چای خوری
    پودر بادامنصف پیمانه
    پودر قند۱ پیمانه
    زعفران دم کرده غلیظ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری
    گلاب۱ الی ۲ قاشق غذا خوری
    1.  برای تهیه حلوای کفگیری آرد سفید رو داخل تابه ای الک کنید و روی حرارت ملایم قرار بدین و تفت بدین تا خامی آرد گرفته بشه. اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه طعم خامی داخل حلوا حس میشه و موقع خوردن، حلوا به کام میچسبه.
    2.  آرد الک شده رو داخل تابه برگردونید و روی حرارت قرار بدین و کره و روغن جامد رو اضافه کنید. مواد را کاملا هم بزنید تا به خورد هم بره.
    3.  تابه رو از روی حرارت بردارین و پودر هل را اضافه کنید.
    4. زنجبیل رو اضافه و مخلوط کنید و بعد پودر بادام رو اضافه کنید.
    5. اجازه بدین حلوا کمی از داغی بیفته اما خنک نشه بعد پودر قند الک شده رو به حلوا اضافه کنید.

    برای ادامه طرز تهیه حلوا کفگیری خوشمزه و سنتی می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۷- تارت حلوا

    تارت حلوا یک دسر و شیرینی خوشمزه و شیک برای پذیرایی از مهمان در مراسم‌ها و ماه‌های مبارک از جمله رمضان است. برای تهیه تارت حلوا در دو مرحله تارت و حلوا را درست می‌کنیم. برای تهیه تارت حلوا به مواد زیر نیاز دارید:

    تارت حلوا خوشمزه برای پذیرایی از مهمان

    مواد لازم برای تارت:
    کره۱۵۰ گرم
    پودر قند (نثار)۶۰ گرم
    آرد سه صفر۲۰۰ گرم حدودی
    زرده تخم مرغ۱ عدد
    وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
    پودر هلیک دوم قاشق چای خوری
    زعفران دم کرده غلیظیک دوم قاشق چای خوری
    مواد لازم برای تهیه حلوای سوهان:
    آرد گندم یا آرد سنگکیک و نیم پیمانه
    شیریک دوم پیمانه
    روغن مایعسه چهارم پیمانه
    مواد لازم برای شربت حلوا:
    شکر۱ پیمانه
    شیر۱ پیمانه
    گلاب اعلایک چهارم پیمانه
    پودر هل۱ قاشق چای خوری
    زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
    1. اول باید تارت‌ها رو آماده کنیم برای تهیه تارت کره رو به صورت تکه های خرد شده داخل ظرفی بریزین و پودر قند الک شده رو بهش اضافه کنید و با دور کند همزن بزنید تا پودر قند جذب کره بشه بعد چند ثانیه با دور تند همزن برنین تا مواد باز و یکدست بشن.
    2. زرده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید.
    3. پودر هل و زعفران دم کرده غلیظ رو به مواد اضافه کنید.
    4. آرد رو روی مواد الک کنید.
    5. و با نوک انگشت‌ها مواد رو مخلوط کنید و به خورد هم بدین تا به شکل خرده نان در بیاد و بعد کم کم خمیر رو جمع کنید تا خمیر نرم و لطیفی به دست بیاد که به دست تمیز نمیچسبه.

    برای ادامه طرز تهیه تارت حلوا شیک و مجلسی به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۸- حلوای برشتوک دو رنگ

    این حلوا یک نوع حلوای مذهبی و سنتی است که در ماه‌های مذهبی مانند محرم و ماه رمضان مورد استقبال قرار گرفته است.

    حلوا نخودچی

     حلوای برشتوک د طعمی مانند شیرینی نخودچی دارد که برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:

    مواد لازم برای تهیه حلوای نخودچی
    آرد سفید قنادی ۳۵۰ گرم
    آرد نخودچی۱۵۰ گرم
    پودر قند۲۰۰ گرم
    کره۱۰۰ گرم
    روغن جامد۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم
    پودر هل۲ قاشق چایخوری
    گلاب۲ قاشق غذاخوری
    پودر کاکائو۲ قاشق غذاخوری
    شکلاتحدودا نصف پیمانه
    بادام یا پسته خرد شدهبه مقدار لازم
    1. برای تهیه حلوا ابتدا آرد سفید رو داخل تابه الک میکنیم.
    2. بعد روی حرارت ملایم قرار میدیم و مدام هم میزنیم تا خامی آرد کاملا گرفته بشه و عطر آرد بو داده بلند بشه نکته بسیار مهم در تهیه حلوا اینه که باید با صبر و حوصله آرد رو تفت بدین و به هیچ عنوان از حرارت بالا برای تفت دادن آرد استفاده نکنید.
    3. بو دادن آرد با حرارت ملایم ممکنه حدود چهل دقیقه الی یک ساعت طول بکشه باید آرد رو مدام هم بزنید تا ته نگیره و به صورت یکدست تفت بخوره و اصلا نباید تغییر رنگ بدهد. حرارت بالا باعث میشه آرد تغییر رنگ بده و ته بگیره و روی طعم حلوا تاثیر بدی میذاره پس باید با حوصله آرد رو تفت بدین.
    4.  وقتی آرد سفید کاملا بو داده شد و خامیش گرفته شد آرد نخودچی رو داخل تابه الک کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه و مجددا به تفت دادن ادامه بدین تا آرد نخودچی هم بو داده بشه.
    5. آرد نخودچی نسبت به آرد سفید به زمان کمتری برای بو دادن احتیاج داره حدود یک ربع الی بیست دقیقه کافیه وقتی عطر آرد نخودچی بلند شد یعنی کاملا بو داده شده و می‌تونید از روی حرارت بردارین.
    6. حدود هفت دقیقه زمان بدین تا آرد ها از داغی بیفتن و بعد پودر قند رو داخل تابه الک کنید و با قاشق کاملا مخلوط کنید.
      مواد رو دو قسمت کنید این کار رو میتونید چشمی انجام بدین یا اینکه از ترازو کمک بگیرین من از ترازو استفاده کردم و مواد رو به دو قسمت سیصد و پنجاه گرمی تقسیم کردم.

    هر قسمت رو داخل ظرف جدا گانه الک کنید؛ الک کردن مجدد مواد تاثیر زیادی روی کیفیت نهایی حلوا داره پس حتما این مرحله رو انجام بدین.

    برای ادامه طرز تهیه برشتوک دو رنگ به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۱۹- حلوای نقل دبی

    حلوای نقل دبی یا همان حلوا تافی یکی از حلواهای پرطرفدار عربی است که خوردن آن را برای یک بار هم شده تجربه کنید. طرز تهیه این حلوا اصلا شبیه حلوای زعفرانی نیست و راه و روش خاص خودش را دارد.

    طرز تهیه حلوای نقل دبی؛ حلوای مجلسی و خوشمزه

    برای تهیه حلوای نقل دبی به مواد زیر نیاز دارید.

    مواد لازم حلوا نقل دبی (حلوای تافی):
    آردیک دوم پیمانه
    شیر پر چرب۲ پیمانه
    آبیک دوم پیمانه
    شکر۱ پیمانه
    کره هم دمای محیط۵۰ گرم
    روغن مایعیک دوم پیمانه
    گلابیک دوم پیمانه
    زعفران غلیظ دم شده۳ قاشق سوپ خوری
    پودر هلیک دوم قاشق چای خوری
    نسکافه گلد یا قهوه دم کردهیک دوم قاشق چای خوری
    1. برای آماده کردن حلوای نقل دبی اول آرد رو الک کنید و آب رو به آرد اضافه کنید.
    2. و هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه و گلوله ای داخلش نمونه. اگه احیانا آرد گلوله شد میتونید از صافی رد کنید یا کمی با همزن بزنید تا گلوله های آرد باز بشه.
    3. مخلوط آب و آرد رو کنار بذارین و زعفران دم کرده غلیظ رو به گلاب اضافه کنید.
    4. و پودر هل رو هم به این ترکیب اضافه کنید و مخلوط کنید و کنار بذارین.
    5. شکر رو داخل تابه ای بریزینو روی حرارت کم قرار بدین حرارت بالا نباشه تا شکر نسوزه اجازه بدین شکر کم کم آب بشه. اما به هیچ وجه از قاشق برای مخلوط کردن مواد استفاده نکنید.

    برای ادامه طرز تهیه حلوا نقل دبی به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۲۰- کیک حلوای خانگی

    کیک حلوا نوعی کیک خوش عطر و خوش بافت است که روی آن با یک لایه حلوا پوشیده شده است. این دسر در واقع از ترکیب کیک و حلوا تشکیل شده است که هر دو بسیار پرطرفدار هستند.

    کیک حلوا

    مواد لازم برای کیک هل و گلاب و زعفران:
    تخم مرغ۴ عدد
    وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
    پودر هلیک چهارم قاشق چای خوری
    شکر۱ پیمانه
    شیردو سوم پیمانه
    روغن مایعدو سوم پیمانه
    گلابیک سوم پیمانه
    آرد سفید قنادیدو و نیم پیمانه
    زعفران دم کرده۲ قاشق سوپ خوری
    بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری سر پر
    1. ابتدا داخل قالب تارت کیک به قطر بیست و شش سانتی متر رو با روغن جدا کننده کاملا چرب کنید و کنار بذارین.
    2. تخم مرغ های هم دمای محیط رو داخل ظرفی بشکنید.
    3. پودر هل و وانیل رو اضافه کنید بهتره از پودر هل تازه آسیاب شده داخل کیک استفاده کنید که عطر و بوی خوبی به کیک بده.
    4. شکر رو هم به تخم مرغ ها اضافه کنید و با دور تند همزن بزنید تا کاملا کرم رنگ و حجیم و کشدار بشه.

    برای ادامه مطلب طرز تهیه کیک حلوا بر روی لینک کلیک کنید.

    ۲۱- حلوا زنجبیلی قالبی

    حلوا زنجبیلی قالبی یک حلوای پودری بدون نیاز به تهیه شربت بار است. این حلوای خوشمزه را در طعم‌های مختلف می‌توانید درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در اینجا با طعم زنجبیل را به شما آموزش می‌دهیم.

    حلوا زنجبیلی قالبی؛ حلوای پودری بدون شربت بار با طعم های مختلف

    مواد لازم برای حلوای زنجبیلی قالبی:
    آرد سفید قنادی۳۵۰ گرم یا دو و نیم پیمانه
    پودر قند۲۵۰ گرم یا یک و نیم پیمانه
    پودر زنجبیل۲ قاشق سوپ خوری
    روغن نیمه جامد۱۰۰ گرم یا نصف پیمانه
    پودر هل۱ قاشق چای خوری
    کره۶۰ گرم
    گردوی خرد شده (اختیاری)۳۰ گرم
    1. برای شروع کار آرد سفید رو داخل تابه مناسبی الک کنید و روی حرارت ملایم قرار بدید و با قاشق چوبی مدام هم بزنید تا خامی آرد گرفته شه.
    2. دقت کنید که توی این نوع حلوا رنگ آرد نباید تغییر پیدا کنه بنابراین بهتره آرد رو با حرارت خیلی کم و به صورت مداوم تفت بدین این کار ممکنه پنجاه دقیقه زمان ببره (بسته به قدرت شعله و جنس تابه و میزان حرارت، زمان متغیره) وقتی بوی خوش آرد بلند شد تابه رو از روی حرارت بردارید.
    3. آرد رو مجددا الک کنید و داخل تابه برگردونید. الک کردن آرد تاثیر زیادی در کیفیت و یکدستی حلوا داره پس حتما این مراحل رو انجام بدین. تابه رو مجددا روی حرارت قرار بدین و کره رو اضافه کنین.
    4. و روغن جامد رو به آرد اضافه کنید اجازه بدین کره و روغن آب بشه و به خرد آرد بره حدود پنج دقیقه با حرارت ملایم مواد رو تفت بدین.

    برای ادامه طرز تهیه حلوا زنجبیلی قالبی به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۲۲- حلوا رژیمی

    حلوا رژیمی یک نوع حلوای سالم و کم کالری است که برای افرادی که به دنبال رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن یا حفظ وزن مطلوب خود هستند، مناسب است. این حلوا از مواد اولیه ساده و سالم مانند پودر پنیر، کشمش یا خرما و روغن نارگیل یا هل تهیه می‌شود که همگی از جمله موادی هستند که کمترین تعداد کالری را دارند.

    مزایای حلوا رژیمی

    • کم کالری: حلوا رژیمی به دلیل استفاده از مواد کم کالری، می‌تواند یک انتخاب مناسب برای کاهش وزن یا حفظ وزن مطلوب باشد.
    • ساده و سریع: تهیه حلوا رژیمی بسیار ساده است و نیاز به وقت زیادی برای آماده‌ سازی ندارد.
    • خوشمزه و مغذی: این حلوا، علاوه بر اینکه سالم است، طعم خوشایندی دارد و به دلیل حضور کشمش یا خرما از خواص مغزی قابل توجهی برخوردار است.

    طرز تهیه حلوا رژیمی و مغزی

    در زیر یک روش ساده برای تهیه حلوای رژیمی خانگی آورده شده است:

    مواد لازم حلوای رژیمی
    یک پیمانه پودر پنیر (پنیر خشک نسبتاً کم چرب)
    نیم پیمانه کشمش یا خرما (بدون مغز)
    یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا هل (در صورت تمایل)
    آببه میزان لازم

    طرز تهیه حلوای رژیمی

    1. در یک ظرف، پودر پنیر را قرار داده و به آرامی آب را به آن اضافه کنید و با همزن دستی، مواد را قاطی کرده تا تمامی مواد به خوبی مخلوط شوند.
    2. اگر تمیخواهید که حلوا را با طعم نارگیل یا هل سرو کنید، روغن نارگیل یا هل را به مخلوط اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا همگن شود.
    3. به آرامی کشمش یا خرماها را به مخلوط اضافه کنید و دوباره همه مواد را با هم مخلوط کنید تا تمامی مواد ترکیب شوند.
    4. هنگامی که ترکیب همگن شد، می‌توانید مخلوط را به شکل دلخواه به هم فشار دهید یا به صورت توپ‌های کوچک درآورده و در یخچال قرار دهید تا سفت شود.

    حلوا رژیمی خانگی آماده است! می‌توانید آن را به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه در مجالس خود سرو کنید.

    توجه داشته باشید که مقادیر مواد قابل تغییر هستند و می‌توانید طعم و ترکیبات را به دلخواه خود تنظیم کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.

    ۲۳- تر حلوا نخودچی

    حلوا یکی از دسرهای سنتی و اصیل ایرانی است که برای مراسم و مناسبت‌های مختلف از آن استفاده می‌شود حلوا بیشتر برای مراسمات مذهبی مثل ماه محرم یا ماه رمضان و سفره های مذهبی یا مراسمات ختم و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. درست کردن حلوا اصلا کار سختی نیست فقط به صبر و حوصله نیاز دارد چون تفت دادن آرد زمان می‌برد و در کیفیت حلوا تاثیر بسزایی دارد. در اینجا می‌خواهیم طرز تهیه حلوا نخودچی را آموزش دهیم.

    طرز تهیه تر حلوا نخودچی؛ حلوای نذری با روش تزیین آن

    مواد لازم برای تر حلوا نخودچی به شرح زیر است.

    مواد لازم برای تر حلوای نخودچی:
    آرد سفیدسه چهارم پیمانه
    آرد نخودچییک دوم پیمانه
    روغن مایعیک دوم پیمانه سر خالی
    کره۲۵ گرم
    مواد لازم برای شربت حلوا:
    شکر۱ پیمانه
    آبیک دوم پیمانه
    گلابیک دوم پیمانه
    زعفران دم کرده۲ الی ۳ قاشق سوپ خوری
    پودر هلیک دوم قاشق چای خوری
    1. شکر و آب را با هم مخلوط کنید.
    2. گلاب و زعفران دم کرده را مخلوط کنید.
    3. و پودر هل را داخل قابلمه ای بریزید و هم بزنید تا مخلوط شود.
    4. قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و گاهی هم بزنید تا جایی که دانه های شکر کاملا حل شوند و شربت شفاف شود، نیازی نیست شربت بجوشد بعد حرارت را خاموش کنید و شربت را کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی خنک شود.
    5. برای تهیه حلوا آرد سفید را داخل تابه‌ای الک کنید.

    برای ادامه طرز تهیه تر حلوا نخودچی به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۲۴- حلوای اوماج

    حلوای اوماج یکی از معروف ترین حلوا های آذربایجان است که برای بسیاری از مراسمات مذهبی مثل ماه رمضان و ماه محرم تهیه می‌شود. علاوه بر آن حلوای اوماج نوعی دسر سنتی محسوب می‌شود و بسیاری این حلوا را برای روزهای عادی نیز آماده می‌کنند. حلوای اوماج یک فرق اساسی با حلوا‌های دیگر دارد. در این حلوا آرد با کمک مقداری شیر به صورت دانه های ریز و شنی مانندی در می‌آید و به همین صورت تفت داده شده و طبخ می‌شود وجود این دانه‌های ریز حالتی زبر در حلوا ایجاد می‌کند و موقع خوردن زیر دندان حس می‌شود و بافت جالب و متفاوتی را به ما می‌دهد. این حلوا از نظر طعم نیز بسیار خوشمزه و خوش عطر است و عمده تفاوت آن به بافت حلوا بر می‌گردد. این حلوا جزو سنتی ترین حلوا های آذربایجان است که در تبریز و ارومیه و اردبیل طرفداران بسیاری دارد.

    طرز تهیه حلوای اوماج؛ به روش اصیل اردبیلی با عکس و روش تزیین

    برای تهیه حلوای اوماج به مواد زیر نیاز دارید:

    مواد لازم برای حلوای اوماج:
    آرد۲ پیمانه سر پر
    شیریک دوم پیمانه سر خالی
    روغن مایع یا روغن نباتییک دوم پیمانه سر خالی
    مواد لازم برای شربت:
    آبیک و نیم پیمانه
    شکریک و نیم پیمانه
    گلابیک دوم پیمانه
    زعفران دم کردهبه مقدار لازم
    هلچند عدد
    1. برای تهیه حلوا ابتدا شربت آن را آماده می کنیم برای این کار شکر و آب را داخل ظرف مناسبی بریزید.
    2. و گلاب و زعفران دم کرده را اضافه کنید.
    3. و هل را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید تا شکر مخلوط شود. برای این حلوا بهتر است در استفاده از زعفران دست و دل باز باشید.
    4. هل را هم به صورت پودری و هم به صورت درسته می توانید داخل شربت حلوا استفاده کنید اگر از هل درسته استفاده می کنید حتما دانه های هل را مابین دو انگشت فشار دهید تا بشکند و عطر آن بهتر به شربت منتقل شود.
    5. ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید و هم بزنید تا دانه های شکر کاملا حل شود وقتی شربت به جوش آمد و یکی دو جوش زد، حرارت را خاموش کنید و شربت را کنار بگذارید تا در دمای محیط خنک شود.
    6. آرد را داخل ظرف بزرگی بریزید و با دست پخش کنید.

    برای مشاهده ادامه طرز تهیه حلوای اوماج به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۲۵- حلوا مرمری بوتیکی

    حلواهای بوتیکی امروزه بسیار پر طرفدار هستند حلوای بوتیکی به نوعی از حلوا گفته می‌شود که شکل و ظاهری فانتزی دارد و گاها در رنگ‌های مختلف تهیه می‌شود. حلوا های بوتیکی جزو حلواهای مدرن محسوب می‌شوند. در این آموزش قصد داریم یک نوع حلوای بوتیکی خوشمزه و ساده را به شما آموزش دهیم.

    حلوا مرمری نوعی حلوای بوتیکی است که به دلیل شباهت ظاهری آن به سنگ مرمر به این اسم نام گذاری شده است. درست کردن این حلوا کار بسیار راحتی است و از انواع قالب های سیلیکونی می‌توان برای تهیه آن استفاده کرد.

     حلوای مرمری طعم و ظاهر بسیار جذابی هم دارد که این حلوا را به یک گزینه مناسب برای انواع مراسمات تبدیل می‌کند.

    طرز تهیه حلوا مرمری بوتیکی؛ حلوای مناسب پذیرایی از مهمان

    مواد لازم حلوای مرمری:
    آرد سفید۱ پیمانه
    آرد نخود چییک دوم پیمانه
    روغن نیمه جامدیک سوم پیمانه
    پودر قند (نثار)سه چهارم پیمانه
    کره۵۰ گرم
    پودر زنجبیلیک دوم قاشق چای خوری
    پودر هلیک دوم قاشق چای خوری
    شکلات شیری (قهوه‌ای رنگ)۵۰ گرم
    شکلات سفید۸۵ گرم
    1. برای تهیه حلوا ابتدا آرد سفید را داخل تابه ای الک می‌کنیم و روی حرارت ملایم قرار داده و تفت می‌دهیم تا حلوا کاملا بو داده شود و خامی آرد کاملا گرفته شود اما آرد به هیچ عنوان تغییر رنگ ندهد.
    2. پس حرارت باید حتما پایین باشد و آرد مدام هم بخورد تا ته نگیرد و به صورت یکنواخت حرارت ببیند (زمان دقیقی را برای بو داده شدن آرد سفید نمی‌توان گفت چون بسته به قدرت و اندازه شعله و جنس ظرف زمان تفت آرد تغییر می‌کند اما حدودا چهل دقیقه ممکن است زمان ببرد).
    3. وقتی بوی خوش آرد بلند شد و آرد کاملا بو داده شد آرد نخود چی را روی مواد الک کنید.
    4. و هم بزنید تا با آرد سفید مخلوط شود و حدود ده دقیقه با حرارت کم به هم زدن مواد ادامه دهید تا آرد نخودچی هم بو داده شود
    5. آرد نخودچی نسبت به آرد سفید به زمان کمتری برای بو داده شدن احتیاج دارد و باید به صورت مداوم هم بخورد چون زود می‌سوزد. وقتی ترکیب هر دو آرد بو داده شد از روی حرارت بردارید و مجددا مواد را یکبار دیگر الک کنید.

    برای ادامه طرز تهیه حلوا مرمری به مقاله آن مراجعه کنید.

    تزیین حلوا 

    حلوا یک دسر نرم و لطیف است که می‌توان خیلی ساده به آن شکل‌های متنوع و زیبا داد. با ابزارهای زیادی می‌توان حلوا را شکیل و زیبا کرد. با مواد غذایی مختلفی مثل پودر و خلال مغزها نیز می‌توان حلوا را تزیین کرد. برای دیدن ایده‌های تزیین حلوا از این مقاله دیدن کنید. 

    حلوا مجلسی

    تزیین حلوا

    انواع مقالات جدید و متنوع را می‌توانید در مجله اینترنتی اُکالا مشاهده کنید.

    در این مقاله به طرز تهیه انواع حلوا مجلسی به صورت مرحله به مرحله اشاره شد. شما از چه نوع حلوای دیگری استفاده می‌کنید؟ چه ترفندهایی برای خوشمزه شدن این حلوا به کار می‌برید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    ۴.۱/۵ (۴۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۲۵ دیدگاه ها

    1. سلام…
      شیرینی های خیلی عالی دارید،من هم برای مجلس و هم توی خونه و محل کار از همین شیرینی و حلوا ها درست میکنم، معمولاً با دوستام یا همکارم میخورم، همه بهم میگن که از این حلوا ها چطوری درست میکنی؟
      ممنونم بابات حلوا ها و شیرینی های خوبتون??

    2. سلام وقت بخیر خیلی خیلی ممنون از توضیحات عالی تون فقط ببخشید عکس آخری که گذاشتید اسم حلواش چیه من همیشه سعی میکنم اینطوری دربیاد ولی نمیشه دستور پختش رومیشه بذارید.

    3. سلام وقت همگی بخیر ، ببخشید من اربعین رفتم کربلا بعد اونجا یه شخصی سوغات شهرشون رو آورده بود دقیقا یادم نیس چه شهری بود تبریز اردبیل نمی‌دونم کجا بود بعد خرما بود ک داخلش مغز بود و پوست خرما کنده شده بود و دور تا دورش حلوا با مغز و ادویه جات گرم پیچیده شده بود اگه کسی اسمشو می‌دونه لطفا بگه یا طرز تهیشو ممنون میشم

    4. همه اونهایی که دستور حلوا می گذارند در قسمت شهد دستور رو اشتباه به شما می دهند و کار شما را خراب میکنند . شهد برای دو لیوان آرد در حد نصف لیوان هم کافی است و وقتی شهد زیاد می شود حلوای شما حجمش زیاد می شود اما گلوگیر و خشک می شود و هیچ وقت روغن نخواهد انداخت.

      1. حلوا سیاه و از پودر کاکایو و شکلات تخته ای استفاده کن فوق العاده میشه من حلواهام بین کل فامیل معروفه … فردا هم سفارش حلوا با شکلات تخته ای رو دارم??

    5. طرز تهیه حلو رولتی خیلی خوب بود ولی لطفا کره و روغن رو موجود کنید تا تو این ماه مبارک درست کنیم و براتون دعا کنیم موفق باشید

    6. روی مطلب اول ویدیو کاملا نامرتبط بود.ادمین عزیز با اینهمه ادعا و توضیح و تفسیر در شروع هر کدوم از حلواها کاش ده هزار تومن خرج میکردین و مواد رو میدادین یه نفر کاربلد رست کنه و با موبایلتون فیلم بگیرین این خیلی بیشتر کمک میکرد تا اینکه فیلم یه حلوای دیگه رو بدی به خورد بازدید کننده های سایت

    7. با سلام و تشکر میشه راهنمایی بفرمایید حلوا ها مقدار ماندگاریشون چقدر هست در محیط ولی ظرف دربسته چون میخواستم برای فروش آماده کنم ولی نمیدانم تا چه مقدار در محیط بیرون سالم میماند اگر میشه لطف کنید راهنمایی کنید؟

    8. برای تهیه حلوای زرد اردبیلی ازاندازه یک کیلو ارد نیم کیلو روغن ونیم کیلو شکرپیروی میشه اول روغن کره را ذوب کرده و درظرف بزرگی میریزیم وکم کم اردرا اضافه کرده ودر روی شعله بهم میزنیم تا جائی که سرخ بشه دوم شیره شکر راهم ازنیم کیلوشکر ویک ونیم لیوان اب وزعفران درست کردیم کنار میزاریم تا سردبشه وقتی ارد سرخ شد وباصطلاح خام نبود زیر شعله راخاموش می کنیم وکم کم شیره را اضافه کرده وبهم میزنیم می گذاریم خنگ بشه روی انرا باپودرپسته تزیین میدیم نوش جان

    9. راستشو بگم اول فک نمیکردم حلوا با این دستور خوب بشه، ولی دلو زدم به دریا… البته شیرینیش نسبت به حلواهای بیرون کم بوداااا ولی من کم شیرینی دوس دارم

    10. سلام حلوای هویج رو درست کردم بسیار عالی شده بود با اینکه تا حال حلوا اصلا درست نکرده بودم ممنون از شما بخاطر دستور تهئه حلواتون

    11. ببخشید داخل مواد لازم اولین دستور نوشتید روغن مایع و جامد،اما در شرح تهیه هیچ صحبتی از روغن نکردید که چه زمانی باید اضافه بشه،یعنی اصلا اسم روغن هم نیاوردید،بعد نوشتید بعد از تغییر رنگ آرد کره اضافه کنیم،که داخل لیست مواد لازم اصلا کره نوشته نشده،لطفاً شما که زحمتی میکشید یک مقدار دقت کنید که آدمو اینجوری سر در گم نکنید

    12. سلام طاعات و عباداتتون قبول حق.
      خیلی خیلی ممنون بابت اموزش بسیار عالی تون.
      من برای اولین بار حلوا درست کردم با اموزش شما واقعا خوشمزه شده بود

    13. سلام ،
      من حلوام ژله ای میشه هرکاری میکنم
      خوبم اردو تفت میدم همه نکات و اجرا میکنم ولی بازم سرد که میشه مثل ژله میشه ?

    14. سلام
      حلوا زعفرانی طبق این دستور، خیلی سفت شد و قابل تزئین نبود
      روغن جامد که دیگه نداریم بهتر بود مقدارکره را مشخص می کردید

    15. سلام . حلوای من انعطاف نداره و به شکل قالب سفت میمونه .ابش روهم بیشتر کردم باز همونجوری شد .چیکار‌کنم حلوا زبر و منعطف بشه و نرم؟

    16. ممنون از دستورهای عالی شما
      که به ما در پخت حلوا کمک
      میکنید خسته نباشید

    17. میشه بگید چیکار کنم حلوام نرم و خمیری نشه .با وجود اینکه آرد سنگک استفاده میکنم بازم نرم میشه

      1. باید با دمای خیلی پایین (شعله کم) و مدت طولانی تری آرد و تفت داد و بعد زعفران زیادتری بهش اضافه کرد.

      1. من طرز تهیه حلوای یاه را آموزش داده ام. اما چنانچه می خواهید حلوایتان تیره شود مدت زمان بیشتر با شعله کم دائماً به هم بزنید تا رنگ حلوا رو به تیرگی برود.

      1. حلوا را زعفران و گلاب آن خوشمزه و خوش عطر می‌کند بنابراین این دو را در حلوا به یه نسبت و طبق مقداری که ذکر شده استفاده نمایید. عرق هل نیز حلوا را خوشبو و خوش طعم می‌کند.

    18. چه عالی. من می‌خوام حلوا بپزم برای مراسم ختم. میشه بگید چه قدر مواد لازمه؟ من دقیق نمی دونم می ترسم کمو زیاد بشه

      1. دوست عزیز اگر از شکر زیاد استفاده کنید و به درستی نگذارید شربت قوام بیاید باعث شکرک زدن حلوا می‌شود. اگر به روشی که در مقاله گفه شد شربت را درست کنید هیچ گونه شکرکی نخواهد زد.

      1. در رنگینک نیز ار آرد و کره استفاده میکنیم و آن را کاملاً تفت داده تا کمی سرخ شده و رنگ آن تغییر کند. زمانی که طلایی شد پودر هل و دارچین را روی آرد میریزیم و آن را میگذاریم کنار. هسته خرماها را در می‌آوریم و مغز گردو را داخل خرماها قرار می‌دهیم. روی خرماها را آردی که درست کرده‌ایم می‌ریزیم و به طوری که روی خرماها را کاملاً بپوشاند. رنگینک را ۱ ساعت در یخچال گذاشته تا خودش را بگیرد و سپس آن را به همره چای در ماه مبارک رمضان سرو کنید. حتی می توانید خرما را در تزیین کرده و میل نمایید.
        https://www.aparat.com/v/KyQmh

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.