آشپزیغذاهای رژیمیغذاهای سنتی

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی مجلسی؛ با قارچ و سیب زمینی

خوراک لوبیا چیتی غذایی کم هزینه، بسیار مغذی و پرطرفدار. این غذای فوق العاده خوشمزه، غذایی بسیار سبک که می‌تونه برای وعده‌های مختلف سرو بشه. در کنار همه این‌ها لوبیا چیتی منبع کاملی از پروتئین و فیبر و ویتامین های لازم برای بدنه که ارزش این غذای گیاهی خوشمزه رو بیشتر می‌کنه. 

این غذای خوشمزه نونی برای فصل سرما بسیار می‌چسبه و خیلی‌ها آن را برای صبحانه یا شام به عنوان غذای رژیمی میل می‌کنند. به همین علته که این غذای عالی، برای کسانی که دنبال غذاهای گیاهی سالم و رژیمی و مقوی برای ناهار هستند هم مناسبه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در سرویس متنوع  آشپزی در اکالا بلاگ همراه ما باشید تا طرز تهیه خوراک لوبیا را آموزش دهیم.

    مواد لازم خوراک لوبیا چیتی:
    لوبیا چیتی ۱ پیمانه
    سیب زمینی ۱ عدد
    هویج۱ عدد
    قارچ ۶_ ۸ عدد
    لیمو ترش۱ عدد
    سیر ۱ حبه
    رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
     پاپریکا۱ قاشق غذاخوری
    گلپر۱/۲ قاشق چایخوری
    روغن به میزان لازم
    نمک و فلفل به میزان لازم
    دارچین۱/۲ قاشق چایخوری
    زردچوبه۱ قاشق غذاخوری
    پیازیک عدد متوسط

    مواد لازم خوراک لوبیا چیتی

    مراحل طرز تهیه خوراک لوبیا

    در این قسمت همراه ما باشید تا با طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

    مرحله اول : خیس کردن و پختن لوبیا چیتی

    لوبیا چیتی را از شب قبل خیس می کنیم. برای گرفتن نفخ آن بهتر است یکبار آب آنرا عوض کنیم. لوبیا را در قابلمه می ریزیم و روی آن حدودا ۴، ۵ لیوان آب می‌ریزیم تا جایی که آب کاملا بالای لوبیاها قرار بگیرد و آنرا روی حرارت می‌زاریم تا بپزد.

    مرحله دوم : عوض کردن آب لوبیا در حال پخت

    حرارت باید متوسط رو به بالا باشد تا زمانی که آب بجوش بیاد. بعد از جوشیدن می توانید زیر آنرا مقداری کم کنید. بعد از حدود نیم ساعت می‌توانید برای خوش رنگ شدن خوراک آب لوبیاها را عوض کنین تا آن آب کدر دور ریخته شود و مجددا آب جوش روی آن بریزید تا به پخت ادامه دهد یا به جای اینکار کف رنگی روی لوبیاها را جدا کنید. 
    خیس کردن لوبیا در خوراک لوبیا چیتی

    مرحله سوم : خرد کردن و تفت دادن پیاز

    در این بین و تا زمانی که لوبیاها کمی بپزند باقی مواد را آماده می کنیم. پیاز نگینی شده را در مقداری روغن تفت می‌دهیم. دقت کنید هرچه پیاز ریزتر باشد خوراک لعاب بیشتری می‌اندازد.

    بیشتر بخوانید: لیست شام با سیب زمینی

    مرحله چهارم : اضافه کردن سیر و ادویه

    وقتی پیاز تفت خورد ادویه‌ها را به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم. می‌توانید سیر را نیز در این مرحله اضافه کنید و تفت دهید.

    سرخ کردن پیاز در خوراک لوبیا چیتی

    مرحله پنجم : اضافه کردن پیاز به لوبیا

    بعد از اینکه لوبیاها نیم پز شدند که این زمان بسته به جنس و سایز لوبیاها متفاوت است ولی بین حدودا نیم الی یک ساعت زمان می‌برد، پیازها را به آن اضافه می‌کنیم. کمی هم می‌زنیم و وقتی دوباره به جوش افتاد نصف سیب زمینی را به صورت درسته داخل قابلمه لوبیا می‌ریزیم تا بپزد.

    اضافه کردن پیاز سرخ کرده به لوبیا در خوراک لوبیا چیتی

    مرحله ششم : خرد کردن و تفت دادن سیب زمینی

    برای آماده سازی باقی مواد، نصف سیب زمینی باقی مانده را بصورت نگینی خرد می‌کنیم و در مقداری روغن تفت می‌دهیم. حتما مقداری نمک به سیب زمینی‌ها بزنید تا خوشمزه تر شوند و از له شدن آن جلوگیری کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته

    مرحله هفتم : خرد کردن و تفت دادن هویج

    بعد از تفت خوردن سیب زمینی هویج‌های نگینی شده را به آن اضافه می‌کنیم و هویج‌ها را نیز تفت می‌دهیم.

    اضافه کردن هویج به مواد خوراک لوبیا چیتی

    مرحله هشتم :اضافه کردن رب

    بعد از حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه از تفت دادن هویج‌ها، رب را به آن اضافه می کنیم و رب را نیز تفت می‌دهیم. اگر قبل از تفت خوردن هویج ها رب را اضافه کنید، هویج‌ها سفت می‌شوند.

    مرحله نهم : خرد کردن و تفت دادن قارچ

    بعد ازینکه مواد با رب خوب تفت خوردند آن ها را کنار می‌گذاریم تا سرد شوند و بعد در ماهیتابه قارچ‌های ورقه‌ای شده را با حرارت بالا تفت می‌دهیم. در این هنگام آب نصف لیمو ترش را به قارچ ها اضافه می‌کنیم تا سفید و شفاف باقی بمانند.

    اضافه کردن رب و قارچ به مواد خوراک لوبیا چیتی

    مرحله دهم : چک کردن لوبیا

    بعد از اینکه قارچ‌ها هم آماده شد مواد را کنار می‌گذاریم تا زمانی که لوبیاها خوب بپزند و همراه با سیب زمینی به لعاب بیافتند. اگر قبل از این مرحله آن‌ها را به لوبیاها اضافه کنیم سبزیجات له شده و رب باعث سفت و جمع شدن لوبیا می‌شود. پس حتما میزان پخت لوبیا را چک می‌کنیم. 

    میزان پخت لوبیا برای خوراک لوبیا چیتی

    مرحله یازدهم : پوره کردن سیب زمینی در خوراک لوبیا

    وقتی لوبیاها و سیب زمینی پخت، سیب زمینی را از داخل لوبیا خارج می کنیم. آنرا داخل ظرفی با پشت قاشق له و پوره می‌کنیم و آن را با کمی از آب لوبیا داخل قابلمه ترکیب می‌کنیم تا کمی روان شود.

    در این خوراک برای لعاب بیشتر و خوشمزه‌تر شدن از این روش استفاده می‌کنیم و از آرد و نشاسته و …. استفاده نمی کنیم. این روش باعث خوشمزه تر شدن خوراک لوبیا می‌شود.

    پوره کردن سیب زمینی برای خوراک لوبیا چیتی

    مخلوط پوره سیب‌ زمینی و آب لوبیا را به داخل خوراک بر می‌گردانیم. آنرا آرام آرام به خوراک اضافه می کنیم و هم می زنیم تا داخل خوراک خوب مخلوط و یکدست شود.

    برای طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه اینجا کلیک کنید.

    زیر حرارت را ملایم می کنیم و اجازه می دهیم به مدت نیم ساعت مجددا بپزد. پوره سیب زمینی باعث لعاب انداختن خوراک می‌شود. 

    پوره کردن سیب زمینی در خوراک لوبیا چیتی

    مرحله دوازدهم : اضافه کردن سیب زمینی و هویج به خوراک لوبیا

    بعد از گذشت نیم ساعت و لعاب انداختن خوراک مخلوط سیب زمینی و هویج را به خوراک اضافه می‌کنیم. و وقتی چند قل جوشید، قارچ را نیز به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم همه مواد باهم کمی جوش بخورند تا طعم و مزه  آن‌ها یکی شود. 

    اضافه کردن قارچ به خوراک لوبیا چیتی

    مرحله آخر : اضافه کردن ادویه و نمک به خوراک لوبیا

    در انتها بعد از اینکه خوراک خوب پخت و جا افتاد میزان نمک و فلفل آنرا بسته به ذائقه خود تنظیم می‌کنیم. بعد از اینکه زیر قابلمه را خاموش کردیم آب لیموی تازه را به آن اضافه می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم. 

    اضافه کردن چاشنی به خوراک لوبیا چیتی

    در نهایت خوراک لوبیای جذاب و خوشمزه لعاب دار را بصورت داغ سرو می‌کنیم. می‌توانید روی آن را با ذرت، برش‌های فلفل و کمی جعفری خرد شده و گوجه خشک تزئین کنید. 

    سرو خوراک لوبیا چیتی

    نکات مهم خوراک لوبیا چیتی

    1.  حتما لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. در صورتی که فراموش کردید اینکار را انجام دهید دو ۳ ساعت قبل از پخت لوبیا چیتی را با آبجوش خیس کنید و بعد آنرا بپزید.
    2.  بجای آب لیمو ترش می توانید از مقداری سرکه استفاده کنید.
    3.  زمان پخت لوبیا چیتی بسته به سایز آن و زودپز و دیرپز بودن آن متفاوت است.
    4.  می توانید برای لعاب انداختن خوراک ۱ قاشق غذاخوری جو را پودر کنید و به آن اضافه کنید ولی استفاده از پوره ی سیب زمینی طبق دستور آنرا بسیار خوشمزه تر می کند.
    5. می‌توانید از پوره گوجه در خوراک لوبیا و قارچ استفاده کنید.
    6.  سبزیجات داخل خوراک لوبیا چیتی سلیقه ای می باشد و در صورت دلخواه می توانید آنها را حذف کنید و فقط از یک سیب زمینی کوچک برای پوره کردن و لعاب استفاده کنید.
    7. در هنگام تهیه خوراک لوبیا چیتی می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان مواد دیگر مانند ماش یا عدس و غیره و همچنین ادویه‌های مختلفی مانند دارچین یا سماق را به آن اضافه کنید.
    8. هر چند که خوراک لوبیا چیتی یک غذای بدون گوشت و کاملا گیاهی است. در بعضی از مناطق در هنگام تهیه آن از مقداری گوشت قلقلی سرخ شده در خوراک لوبیا چیتی استفاده می‌کنند.
    9. برای اینکه خوراک لوبیا چیتی شما بیشتر لعاب بدهید و قوام بگیرد. ۱ قاشق غذاخوری آرد را به همراه مقدار کمی روغن در یک تابه کوچک تفت دهید تا خامی آن گرفته شود و رنگش تغییر کند. سپس آن را به قابلمه لوبیا چیتی اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید با هم پخته شوند.
    10. در هنگام تهیه لوبیا چیتی برای درست کردن خوراک لوبیا چیتی به این نکته دقت کنید که لوبیا چیتی که جنس آن خوب و درجه یک است، رنگی کاملا شفاف دارد.
    11. زمانی که برای پختن لوبیا چیتی گفته شد، کاملاً نسبی است و به نوع و جنس لوبیای مورد استفاده شما بستگی دارد.

    امیدوارم از طرز تهیه لوبیا چیتی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    سوالات متداول در خصوص پخت خوراک لوبیا چیتی

    با سوالات متداول در خصوص خوراک لوبیا چیتی با قارچ همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    برای لعابدار شدن خوراک لوبیا چیتی چیکار کنیم؟

    می توانید برای لعاب انداختن خوراک ۱ قاشق غذاخوری جو را پودر کنید و به آن اضافه کنید ولی استفاده از پوره ی سیب زمینی طبق دستور آنرا بسیار خوشمزه تر می کند.همچنین ۱ قاشق غذاخوری آرد را به همراه مقدار کمی روغن در یک تابه کوچک تفت دهید تا خامی آن گرفته شود و رنگش تغییر کند. سپس آن را به قابلمه لوبیا چیتی اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید با هم پخته شوند.

    آیا ریختن قارچ و هویج و سیب زمینی در خوراک لوبیا الزامی است؟

    همانطور که در مقاله توضیح دادیم سبزیجات داخل خوراک لوبیا چیتی سلیقه ای می باشد و در صورت دلخواه می توانید آنها را حذف کنید و فقط از یک سیب زمینی کوچک برای پوره کردن و لعاب استفاده کنید.

    آیا می‌شود در خوراک لوبیا با قارچ گوشت ریخت؟

    خوراک لوبیا چیتی یک غذای بدون گوشت و کاملا گیاهی است. اما در بعضی از مناطق در هنگام تهیه آن از مقداری گوشت قلقلی سرخ شده در خوراک لوبیا چیتی استفاده می‌کنند.همچنین می‌توانید از گوشت تکه ای هم در خوراک گوشت استفاده کنید.

    ۴/۵ (۶۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵۷ دیدگاه ها

    1. یه دستور پخت عالی، واقعا طعم بینظیری داشت
      من هیچ وقت از پوره سیب زمینی اسفاده نکرده بودم، انقدر خوشم اومد که حتما دفعات دیگه هم از این دستور پخت استفاده می کنم
      مرسی از مطالب مفیدی که در سایتتون قرار دادید

      1. باسلام نرگس ام دوستان گل
        نظر خ آشپز درسته ولی من هویج سیب زمینی و قارچ ورقه ایی ب صورت خام ب مواد م اضافه میکنم منظورم همون پیاز رب ک اول تفت دادم. بد لوبیا رو اضافه میکنم بد هویج نگینی خیلی ریز ب اضافه سیب زمینی و نگینی قارچ ورقه ایی میزارم بد جوش با حرارت ملایم بپزد بی نظیر خوشمزه مواد پخت شده میشود ابلیمو اضافه میکنم در اخر سیب زمینی سرخ میکنم در کنار ظرف لوبیا چیتی تزئین میکنم

    2. خیلی عالی بود ممنون ،من همیشه داخل خوراک لوبیا از اب قلم گاو استفاده میکنم خیلی خوش طعم و دلچسب تر میشه ?

    3. سلام خدمت دوستان
      طرز پخت که فرمودند عالی بود
      به نظر من سبب زمینی رو کامل داخلش بزاریم بپزه بعد از پخت راحتتر میشه جدا کرد وپورش کنیم

    4. من همیشه از خوراک لوبیا بدم میومده????
      ولی چون شوهرم دوست داره امشب با این دستور براش درست میکنم ببینم چی میشه

    5. سلام ،دستور تهیه و پخت کامل بود،،من هنگام سرو غذا مقداری زیره برای جلوگیری از نفخ و کمی گلپر اضافه میکنم ،،

    6. من خوراک لوبیا درست کردم داخلش کره با روغن زیتون زدم پیاز هم بیشتر میزنم ادویه کاری چاشنیش خیلی خوشمزه میشهاصلا ارد نمیزنم زودتر سیب زمینی میریزم خیلی خوب میشه لعابشم به حد کافی میشه

    7. گلپر هم فراموش کردین بهتر اینه یه چندتا تکه کوچیک فلفل دلمه ای بریزین توی خوراک عطرخوبی میده.بهتره برای لعاب خوراک لوبیا از همون سیب زمینی استفاده کنین اندکی قبل از اضافه کردن نمک که باز بشه سیب زمینی وبعد۱۰دقیه ۱ربع نمک برنیداگر دوست دارید بازنشه لوبیا وسیب زمینی

    8. من دستورات مختلفی رو خوندم تو سایتهای مختلف برای خوراک لوبیاچیتی. به نظرم این دستور خیلی درست و کامل هست. ممنون? من چندبار درست کردم خیلی عالی میشه. من فلفل دلمه هم دوست دارم اضافه میکنم بهش. خوراک بسیار مغذی و کاملی هست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.