سبک زندگیسلامت و زیبایی

روتین مراقبت از پوست در روز و شب؛ برای انواع پوست‌ها

داشتن پوستی سالم و درخشان آرزوی همه ماست. اما برای رسیدن به این هدف، باید از پوست خود مراقبت کنیم. روتین پوست صبح و شب یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از پوست است. روتین پوست صبح و شب به شما کمک می‌کند تا پوست خود را تمیز، مرطوب کنید، همچنین این کار می‌تواند به کاهش چین و چروک، بهبود رنگ پوست و کاهش آکنه کمک کند.

نوع پوست شما تعیین کننده محصولاتی است که باید در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید اما ترتیب استفاده از محصولات نیز مهم است. برای بهترین نتیجه، برنامه صبحگاهی شما باید کمی متفاوت از برنامه شبانه شما باشد. امروز در اکالا بلاگ تصمیم گرفته‌ایم تا مراحل روتین پوست صبح و شب را آموزش دهیم پس همراه ما باشید.

روتین پوست در صبح

در طول روز، پوست شما در معرض آلودگی، اشعه‌های مضر خورشید و سایر عوامل محیطی قرار می‌گیرد، به همین دلیل روتین پوست صبح شما باید بر پیشگیری و محافظت از پوست شما از آسیب‌های محیطی تمرکز کند و به شما پوستی سالم و درخشان را هدیه دهد.

مراحل انجام روتین پوست در صبح

مراحل انجام روتین پوستی صبح به شرح زیر است:

۱- استفاده از پاک کننده مبتنی بر روغن

پاک کننده‌های مبتنی بر روغن برای پاک کردن چربی اضافی پوست شما طراحی شده‌اند. این محصولات می‌توانند آرایش ضد آب را نیز پاک کنند، اما ممکن است باعث بروز جوش در برخی افراد شوند.

نحوه استفاده: پاک کننده را روی پوست خود ماساژ دهید تا پاک کننده تمام آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی را از بین ببرد. سپس صورت خود را با آب بشویید و با حوله‌ی تمیز خشک کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • اگر پوست چرب دارید، پاک کننده روغنی برای شما مناسب است.
    • اگر پوست خشک دارید، می‌توانید از پاک کننده روغنی حاوی امولسیفایرها استفاده کنید.
    • اگر آکنه کیستیک دارید، قبل از استفاده از پاک کننده روغنی با پزشک خود مشورت کنید.

    بیشتر بخوانید: شناخت انواع پوست و شیوه مراقبت از آن‌ها

    ۲- استفاده کردن از تونر

    تونر یک محصول مراقبت از پوست است که به تمیز کردن و متعادل کردن pH پوست کمک می‌کند. انواع مختلفی از تونر در بازار وجود دارد، بنابراین مهم است که تونر انتخابی شما متناسب با جنس پوستتان باشد.

    نحوه استفاده: برای استفاده از تونر، چند قطره از آن را روی یک پد پنبه‌ای تمیز بریزید. سپس، پد را از مرکز صورت خود به سمت بیرون بکشید همچنین می‌توانید از یک بطری اسپری برای تونر استفاده کنید.

    • در صورتی که پوست حساسی دارید، از یک تونر بدون الکل استفاده کنید.
    • تونر آبرسان مناسب پوست‌های خشک است.
    • اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، از یک تونر ضد آکنه استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: از کجا لوازم آرایش بخریم؟

    روتین پوست در صبح

    ۳- استفاده از سرم

    سرم‌ها محصولاتی غلیظ و غنی هستند که می‌توانند به سرعت توسط پوست جذب شوند. همچنین می‌توانند برای اهداف مختلفی مانند هیدراته کردن، محافظت از پوست در برابر آلودگی و ارائه مواد مغذی استفاده شوند.

    نحوه استفاده: سرم را به آرامی روی پوست مرطوب خود بزنید برای این کار از مرکز صورت خود شروع کنید و به سمت بیرون حرکت کنید.

    ۴- استفاده از مرطوب کننده

    مرطوب کننده‌ها به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند و می‌توانند برای انواع پوست‌ها از جمله پوست‌های خشک، چرب و مختلط استفاده شوند.

    نحوه استفاده: مرطوب کننده را به آرامی روی پوست کمی مرطوب خود ماساژ دهید. در حالت کلی، به اندازه یک نخود از مرطوب کننده می‌تواند برای کل صورت شما کافی است.

    • مرطوب کننده‌ها می‌توانند به جلوگیری از خشکی پوست، حفظ سلامت پوست و جوان‌تر شدن پوست کمک کنند.

    بیشتر بخوانید: مراحل روتین مراقبت از پوست مختلط 

    ۵- استفاده از کرم دور چشم

    پوست اطراف چشم شما بسیار نازک و حساس است، بنابراین به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارد. کرم دور چشم به درمان و پیشگیری از چین و چروک کمک می‌کند، این کرم‌ها به طور خاص برای بافت ظریف پوست اطراف چشم فرموله شده‌اند.

    نحوه استفاده: مقدار کمی از کرم دور چشم را با انگشت خود به ناحیه اطراف چشم خود بمالید. از گوشه داخلی چشم خود شروع کنید و به سمت بیرون حرکت کنید.

    • مراقب باشید که کرم وارد چشمتان نشود چون اگر وارد چشم شما شد، ممکن است باعث ایجاد سوزش شود.

    مراحل انجام روتین پوست در صبح

    ۶- استفاده از ضد آفتاب

    کرم ضدآفتاب برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید ضروری است. این اشعه‌ها می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب برسانند و باعث پیری زودرس پوست شوند؛ همچنین می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.

    نحوه استفاده: برای استفاده از کرم ضد آفتاب، به مقدار کافی از آن را روی صورت و بدن خود بزنید و ماساژ دهید. حتماً ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه از آن استفاده کنید. همچنین مهم است که هر ۲ ساعت یکبار در حالی که زیر نور آفتاب هستید، ضد آفتاب خود را دوباره تمدید کنید.

    • قبل از استفاده، ضدآفتاب را روی یک ناحیه کوچک از پوست خود آزمایش کنید چون برخی از ضد آفتاب‌ها ممکن است باعث واکنش‌های پوستی و آلرژیک شوند.
    • از ضدآفتاب‌هایی با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: مراحل روتین پوست چرب و جوش دار

    روتین پوست در شب

    همانطور که در ابتدا ذکر شد در طول روز، پوست شما در عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل می‌توانند باعث آسیب به پوست شده و منجر به پیری زودرس، خشکی و سایر مشکلات پوستی شوند. روتین پوست شبانه مناسب می‌تواند به ترمیم آسیب‌های وارد شده در روز و بازسازی پوست شما کمک کند.

    مراحل انجام روتین پوست در شب

    مراحل انجام روتین پوست در شب به شرح زیر است:

    ۱- استفاده از دو نوع پاک کننده آرایش

    پاکسازی مضاعف یک روش موثر برای از بین بردن تمام آلودگی‌ها از پوست شما است. این کار با استفاده از دو پاک کننده مختلف انجام می‌شود:

    • پاک کننده مبتنی بر روغن: پاک کننده آرایش بر پایه روغن ترکیبی از روغن‌ها و سورفاکتانت‌ها است که برای پاک کردن آرایش و آلودگی از پوست طراحی شده است. روغن‌ها مواد چرب موجود در آرایش را حل می‌کنند، در حالی که سورفاکتانت‌ها به پاک کردن روغن از روی پوست کمک می‌کنند.
    • پاک کننده مبتنی بر آب: برای پاک کردن عرق، باکتری‌ها و سایر آلودگی‌های باقی‌مانده مناسب است.

    نحوه استفاده: پاک کننده روغنی را به آرامی به مدت ۶۰ ثانیه روی پوست خود ماساژ دهید. این کار به پاک کردن تمام آرایش و ضد آفتاب از پوست شما کمک می‌کند. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. در حالی که پوستتان هنوز مرطوب است، این فرآیند را با پاک کننده‌های مبتنی بر آب تکرار کنید. این کار به پاک کردن تمام آلودگی‌های باقی‌مانده از پوست شما کمک می‌کند. در نهایت با استفاده‌ی از یک حوله‌ی تمیز به آرامی پوست خود را خشک کنید.

    • اگر آرایش نمی‌کنید یا پوست چرب ندارید فقط از یک پاک کننده مبتنی بر آب استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: مراقبت و روتین پوست خشک چه مراحلی دارد؟

    روتین پوست در شب

    ۲- استفاده از تونر

    می‌توانید از همان تونری که در روتین صبح استفاده می‌کنید، در شب نیز استفاده کنید. اما توجه داشته باشید باید تونری را انتخاب کنید که برای نوع و شرایط پوست شما فرموله شده باشد.

    ۳- استفاده از سرم شبانه

    سرم شبانه یک محصول مراقبت از پوست بوده که برای استفاده در شب طراحی شده است. این محصولات معمولاً حاوی مواد فعال بیشتری نسبت به سرم‌های روزانه هستند و می‌توانند به ترمیم پوست شما در شب کمک کنند.

    نحوه استفاده: سرم شبانه را بعد از پاکسازی و استفاده از تونر روی پوست خود بزنید. از مرکز صورت خود به سمت بیرون زده و مطمئن شوید که تمام صورت شما را پوشش داده است.

    بیشتر بخوانید: تفاوت‌های ماسک‌ مو با آبکشی و بدون نیاز به آبکشی

    ۴- استفاده از مرطوب کننده

    مرطوب کننده شبانه باید غلیظ‌تر و غنی‌تر از مرطوب کننده صبحگاهی شما باشد تا بتواند پوست شما را در طول شب آبرسانی کند. می‌توانید از همان محصول مرطوب کننده صبحگاهی خود در شب نیز استفاده کنید، همچنین می‌توانید یک محصول مرطوب کننده شبانه مخصوص را خریداری کنید.

    ۵- استفاده کرم دور چشم

    برای مرطوب و مراقبت کردن از پوست دور چشم خود، از کرم دور چشم استفاده کنید. می‌توانید از همان کرم دور چشمی که برای صبح انتخاب کرده‌اید مجددا استفاده کنید، یا یک کرم دور چشم مخصوص شب را انتخاب کنید که حاوی مواد مغذی بیشتری باشد.

    • کرم دور چشم شبانه می‌تواند به بهبود مشکلات مربوط به ظاهر مانند خستگی و خطوط ریز اطراف چشم کمک کند.
    • فرمولاسیون‌های خاصی از این محصول وجود دارد که می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد و در به تاخیر انداختن علائم پیری کمک کند.

    بیشتر بخوانید: ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی

    مراحل انجام روتین پوست در شب

    ۶- استفاده از رتینول

    رتینول یک ماده فعال است که می‌تواند به بهبود ظاهر پوست شما کمک کند. این محصول با افزایش سرعت بازسازی پوست، به کاهش خطوط ریز و چین و چروک، روشن شدن لکه‌های تیره و بهبود بافت پوست کمک کند.

    نحوه استفاده: برای شروع، فقط یک یا دو بار در هفته از رتینول استفاده کنید. هنگامی که پوست شما به آن عادت کرد، می‌توانید دفعات استفاده را افزایش دهید. حتی اگر شب‌ها از رتینول استفاده می‌کنید، حتماً هر روز صبح از ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا پوست شما ممکن است نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس‌تر شود.

    • رتینول برای همه‌ی پوست‌ها مناسب نیست. اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از رتینول با پزشک خود مشورت کنید.
    • اگر باردار هستید، از رتینول استفاده نکنید.

    بیشتر بخوانید: تفاوت ماسک مو و سرم مو؛ کدام یک موثرتر است؟

    روتین پوست صبح و شب یک روش ضروری برای مراقبت از پوست است. این روتین به شما کمک می‌کند تا پوست خود را تمیز و مرطوب کرده و همچنین از سلامت آن محافظت کنید. با پیروی از مراحل ذکر شده در این مقاله، می‌توانید پوستی سالم و درخشان داشته باشید. امیدواریم که موضوع امروز در مجله سبک زندگی اکالا برای شما مفید بوده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.