برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (دوشنبه ۱۴ اسفند)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در چهاردهمین روز اسفند ماه ۱۴۰۲، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- گراتن مرغ و سیب زمینی

گراتن یا گراتین (gratin) نوعی تکنیک تهیه غذاست که روی غذا با پنیر رنده شده یا پودر سوخاری برشته و طلایی می‌شود. این غذا معمولا در یک ظرف مخصوص فر که دیواره‌ای نسبتا کوتاه دارد در فر، تنور و یا زیر گریل آماده و در همان ظرف هم سرو می‌شود.

گراتن‌ها تنوع بسیار زیادی دارند که از بین آن‌ها گراتن مرغ از محبوبیت ویژه‌ای به عنوان غذای جدید برخوردار است. برای گراتن مرغ می‌توانید از انواع مواد مثل کدو، سیب زمینی، بادمجان، ماکارونی، اسفناج و… استفاده کنید.

طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی

    مراحل تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی به شرح زیر است:

    1. سینه مرغ را به همراه یک پیاز خرد شده، نمک و ادویه‌های دلخواه تفت بدهید تا تغییر رنگ بدهد.
    2. سپس به ترکیب بالا آب جوش اضافه کنید، در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا کاملا بپزد. بعد از پخت و خنک شدن مرغ را ریش ریش یا تکه تکه کنید.
    3. اکنون یک عدد پیاز متوسط را نگینی ریز خرد کنید و با دو قاشق روغن داخل ماهیتابه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. بعد سینه مرغ خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت بدهید.
    4. نمک، آویشن و فلفل سیاه تازه آسیاب شده را نیز به مرغ اضافه و مخلوط کنید.
    5. ذرت، فلفل دلمه‌ای خرد شده و قارچ پخته شده را هم به مرغ اضافه و مخلوط کنید. (اگر قارچ پخته ندارید، قارچ ورقه‌ای خرد شده را جداگانه داخل تابه‌ای همراه با کمی روغن، نمک و آبلیمو تفت دهید و بعد به مرغ اضافه کنید)

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی  و خوشمزه فرانسوی روی لینک طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی کلیک کنید.

    ۲- شیر برنج

    شیر برنج یک از دسرهای سنتی ایرانی است که در عین سادگی یک غذای کامل و مقوی به حساب می‌آید. درست کردن شیر برنج، خیلی ساده و راحت است و برای طبخ آن فقط به چند قلم مواد ساده نظیر شیر، برنج، نمک، شکر، کره، هل، گلاب و… نیاز دارید.

    طرز تهیه شیر برنج

    مراحل تهیه شیر برنج

    مراحل تهیه شیر برنج به شرح زیر است:

    1. برنج را از شب قبل یا حداقل دو ساعت قبل از پخت بدون نمک خیس کنید. سپس برنج را به همراه ۲ یا ۳ پیمانه آب در قابلمه بریزید.
    2. نمک را هم اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و برنج نرم و شفته شود.
    3. توجه کنید که برنج باید کاملا نرم شود. پس اگر آب برنج تمام شد ولی هنوز برنج نرم نشده بود یک لیوان دیگر آب اضافه کنید و اجازه دهید دانه‌های برنج کاملا نرم شود. وقتی آب برنج کشیده شد و کاملا نرم شد، شیر را اضافه کنید.
    4. شیر را در دو یا سه مرحله اضافه کنید و هر بار اجازه دهید شیر بجوشد بعد مابقی شیر را بیفزایید. حرارت را کم کنید و بگذارید تا برنج در شیر نرم‌تر شود و لعاب بیندازد.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و مقوی روی لینک طرز تهیه شیر برنج کلیک کنید.

    ۳- کوکو سبزی

    کوکو سبزی یکی از غذاهای کم هزینه، خوشمزه، سبک و پرطرفدار در خانواده‌های ایرانی است. طرز تهیه‌ی این غذای نونی بسیار راحت است و همین امر کوکو سبزی را به یکی از گزینه‌های مورد علاقه برای مادر‌ها و دانشجو‌ها تبدیل کرده است.

    در تهیه کوکو سبزی از انواع سبزیجات معطر مانند گشنیز، تره، شوید، ترخون، نعناع، ریحان و سبزی‌های معطر محلی استفاده می‌شود و در بعضی از مناطق از کاهو نیز استفاده می‌کنند تا کوکو سبزی ترد شود.

    طرز تهیه کوکو سبزی

    کوکو سبزی انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کوکو سبزی با سیب زمینی، کوکو سبزی با زرشک و گردو، کوکو والک و… اشاره کرد.

    برای مشاهده رسپی انواع کوکو سبزی لذیذ و مخصوص روی لینک طرز تهیه کوکو سبزی به روش‌های مختلف کلیک کنید.

    ۴- کله جوش

    کله جوش یکی از خوراک‌های سنتی و اصیل ایرانی است که اصالت و خاستگاه آن به اصفهان بر می‌گردد. مواد تشکیل دهنده کله جوش کشک، گردو و نعناع هستند. اما در بعضی از مناطق برای تهیه آن به جای کشک از ماست نیز استفاده می‌کنند که آن هم طعم بسیار بی‌نظیری دارد.

    در شیوه اصیل تهیه کله جوش از گوشت استفاده نمی‌کنند، اما در بعضی از مناطق مانند تبریز و زنجان در کله جوش از گوشت چرخ کرده که به صورت قلقلی است، استفاده می‌شود. زمان تهیه این غذای کم هزینه و ارزان نیز بسیار کم است و سریع آماده می‌شود.

    کله جوش اصفهانی

    مراحل تهیه کله جوش

    مراحل تهیه کله جوش اصفهانی به شرح زیر است:

    1.  ابتدا پیاز را پوست بگیرید، بشویید و سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید.
    2. در این مرحله باید یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن کمی روغن مایع بریزید و بگذارید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را درون تابه بریزید و هم بزنید تا تفت بخورند و بافت آن‌ها کمی نرم شود.
    3. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند. مقداری نمک و زردچوبه به پیاز اضافه کنید و خوب آن‌ها را هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شوند. مقداری مواد را در این حال تفت دهید و در ادامه گردوی خرد شده را نیز به تابه اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا با یکدیگر تفت بخورند.
    4. برای آماده کردن نعنا خشک، یک تابه جداگانه را تهیه کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس نعنا را به تابه اضافه کنید و تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای مقرون به صرفه و لذیذ روی لینک طرز تهیه کله جوش کلیک کنید.

    ۵- سالاد نخود رژیمی

    دنیای سالادها آن قدر متنوع و هیجان انگیز است که با ترکیب دو یا چند نوع سبزیجات، می‌توان به راحتی خوشمزه‌ترین سالادها را درست کرد، رنگ و زیبایی به سالاد داد و حتی یک وعده غذای خوشمزه آماده کرد.

    بعضی از سالادها مثل سالاد نخود با سس مخصوص را می‌توان به عنوان پیش غذا قبل از غذا و یا به عنوان یک غذای کامل در وعده شام مصرف کرد! این سالاد رژیمی سریع آماده می‌شود و برای تهیه آن فقط به چند قلم مواد ساده نظیر خیار، گوجه، پیاز، نخود پخته شده و… نیاز دارید.

    طرز تهیه سالاد نخود رژیمی

    مراحل تهیه سالاد نخود رژیمی

    مراحل تهیه سالاد نخود رژیمی با سس مخصوص به شرح زیر است:

    1. نخود را بشویید و آن‌ را یک شب خیس کنید. بعد نخود را کامل بپزید.
    2. بعد از پخت نخود اجازه دهید تا سرد شود. سپس شروع کنید به خرد کردن گوجه و سایر سبزیجات سالاد. (اندازه سبزیجات سالاد می‌تواند سلیقه‌ای و به دلخواه باشد ولی نباید زیاد بزرگ یا خیلی ریز خرد کنید).
    3. خیار را نیز به خوبی شسته و با پوست خرد کنید. پیاز و جعفری را هم خرد کنید. 
    4. اکنون در کاسه‌ای نخود پخته و سرد شده را بریزید و به ترتیب گوجه، خیار، جعفری و پیاز را اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این سالاد رژیمی خوشمزه و همه پسند روی لینک طرز تهیه سالاد نخود با سس مخصوص کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا