برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۲۹ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در بیست و نهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- نخود پلو

نخود پلو یکی از غذاهای راحت با نخود است که اصالت آن به کشور ترکیه و شهر استانبول برمی‌گردد. در زبان ترکی استانبولی به نخود پلو “نوهوتلو پیلاو” می‌گویند.

این غذای خوشمزه را معمولا با گوشت مرغ درست می‌‎کنند اما می‌توان در تهیه آن از گوشت چرخ کرده نیز استفاده کرد. پختن نخود پلو نیاز به مهارت خاصی ندارد و به سادگی با چند قلم مواد اولیه ساده نظیر گوشت چرخ کرده، نخود، برنج و… تهیه می‌شود.

مراحل تهیه نخود پلو با گوشت چرخ کرده

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه نخود پلو

    مراحل تهیه نخود پلو با گوشت چرخ کرده به شرح زیر است: 

    1. در مرحله اول باید برنج را پاک کنید و بشویید. سپس با مقداری نمک و آب در یک ظرف به مدت ۲ ساعت قرار دهید.
    2. در این مرحله پیاز را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا آب پیازها گرفته و طلایی رنگ شوند.
    3. بعد از اینکه رنگ پیازها طلایی شد، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و بوی ضحم آن از بین برود.
    4. سپس مقداری نمک، فلفل قرمز و زردچوبه به مواد اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. تا عطر ادویه‌ها به خوبی آزاد شود و تمامی قسمت‌های گوشت با ادویه‌ها طعم‌دار شود.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه نخود پلو کلیک کنید.

    ۲- ته چین تن ماهی

    شاید زمانی که اسم ته‌ چین را می‌شنوید یاد ته‌ چین با مرغ بیفتید ولی شما می‌توانید با هر‌ چیزی که دوست دارید مثل تن ماهی، قارچ، بادمجان ته‌ چین را تهیه و نوش جان کنید. ته‌ چین تن‌ ماهی یکی از آسان‌ترین روش‌های پخت را بین ته‌ چین‌ها داراست، زیرا بسیار راحت و آسان در مدت زمان کوتاهی طبخ می‌شود. 

    اکثرا تن‌ ماهی با پلوی‌ سفید و یا شوید پلو طبخ می‌شود. اما ما امشب غذایی با هم درست می‌کنیم که حتی اگر از طعم تن‌ ماهی یا حتی ماهی خوشتان نمی‌آید از خوردن آن لذت ببرید. با ما همراه باشید.

    طرز تهیه ته چین تن ماهی

    مراحل تهیه ته چین تن ماهی

    مراحل تهیه ته چین تن ماهی به شرح زیر است:

    1. برای تهیه ته‌ چین تن ماهی به روش مجلسی ابتدا باید پیاز را پوست بگیرید، بشویید و ریز خرد کنید. سپس روغن را درون تابه ریخته و پیاز را مقداری تفت دهید. در ادامه سیرها را پس از پوست گرفتن و پوره کردن به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که بوی سیر را حس نکردید به هم زدن ادامه دهید.
    2. سپس سبزی‌ها را که پاک کرده و ساطوری خرد کرده‌اید را به آن اضافه کنید و هم بزنید. هم زدن مواد را تا زمانی که آب سبزی کشیده شد و سبزی کمی رنگ عوض کرد ادامه دهید.
    3. حال تن ماهی را از کنسرو خارج کرده (فراموش نشود که از قبل تن ماهی را حدو ۲۰ دقیقه خوب جوشانده باشید) و به موادی که در مرحله ۱ درست کرده بودید اضافه کنید و پس از هم زدن مقدار کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تابه را از روی حرارت بردارید.
    4. اکنون تخم مرغ‌ها را داخل کاسه شکسته و با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. سپس ماست، زعفران، روغن مایع و کمی فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید و هم بزنید. توصیه میکنم این مایع را زیاد هم نزنید چون بوی زهم می‌گیرد.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه ته چین تن ماهی کلیک کنید.

    ۳- کیک گوشت

    وقتی اسم کیک به گوشمان می‌‌خورد، فکر ما به سمت کیک‌های شیرین و خوشمزه که به عنوان دسر سرو می‌شوند، می‌رود. اما در دنیای آشپزی انواع کیک شور نیز داریم که به عنوان پیش غذا و یا یک غذای سبک در وعده شام سرو می‌شوند.

    کیک گوشت نیز یکی از انواع کیک‌های شور به حساب می‌آید که برای تهیه آن شکر حذف شده و از مواد اولیه‌ ساده نظیر تخم مرغ، آرد، سبزیجات، گوشت و… استفاده می‌شود. 

    مراحل تهیه کیک گوشت

    مراحل تهیه کیک گوشت

    مراحل تهیه کیک گوشت به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز نگینی خرد شده را در کمی روغن تفت می‌دهیم، وقتی کمی پیازها سبک و عطر آن آزاد شد، گوشت چرخ‌ کرده را به آن اضافه می‌کنیم و مجددا با حرارت ملایم تفت می‌دهیم. 
    2. حتما با ضربه‌های قاشق، گوشت چرخ کرده را از هم باز کنید تا داخل آن تکه‌های گوشت گلوله گلوله باقی نماند. وقتی رنگ گوشت کمی برگشت و تفت خورد، قارچ‌های نگینی شده را به آن اضافه می‌کنیم و زیر حرارت را کمی زیاد می‌کنیم تا از آب انداختن قارچ جلوگیری کند.
    3. بعد از تفت خوردن قارچ، ادویه‌ها را که شامل فلفل، نمک، پودر سیر، پودر آویشن و زردچوبه می باشد، به آن اضافه می‌کنیم.
    4. بعد از کمی تفت دادن ادویه‌ها، فلفل دلمه‌ای نگینی شده و ذرت را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه آن‌ها را نیز تفت می‌دهیم. نگران پختن مواد در مایه گوشت نباشید؛ مرحله دوم پخت در فر انجام می‌شود.
    5. حال تمامی مواد را به یک سمت ظرف مننقل می‌کنیم و رب را کنار ماهیتابه کمی تفت می‌دهیم و بعد با کل مواد ترکیب می‌‌کنیم تا مجددا با مواد تفت بخورد. اینکار باعث می‌شود بوی خامی رب بهتر گرفته شود. 

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و جذاب روی لینک طرز تهیه کیک گوشت کلیک کنید.

    ۴- کشک بادمجان

    کشک بادمجان یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای نونی و حاضری است که در تهیه آن در شهرهای مختلف، تفاوت‌هایی هم وجود دارد. مثلا کشک بادمجان دامغانی، اصفهانی، تبریزی و رشتی تفاوت‌هایی دارند ولی اصولی کلی آن‌ها مشترک است.

    گردو و کشک در خوشمزه شدن کشک بادمجان تاثیر به سزایی دارند. شما می‌توانید این غذا را پس از پخت با مقداری نعنا داغ تزئین و نوش جان کنید.

    طرز تهیه کشک بادمجان

    مراحل تهیه کشک بادمجان

    مراحل تهیه کشک بادمجان به شرح زیر است:

    1. بادمجان‌ها را پوست می‌کنیم، قاچ زده و آن‌ها را سرخ می‌کنیم. در حد طلایی شدن کافیه! جوری که بوی عطر بادمجان‌ها در بیاد.
    2. بعد از سرخ شدن، بهتره آن‌ها را روی پدهای مخصوص جذب روغن بگذاریم تا روغن اضافی‌شان گرفته شود تا خطری متوجه سلامت ما نشود. این نکته را حتما رعایت کنید.
    3. سپس در قابلمه‌ای که قصد طبخ غذا را در آن داریم مقداری روغن می‌ریزیم و نعناع خشک را اضافه می‌کنیم. در حد چند ثانیه هم می‌زنیم تا بوی عطر نعناع بلند شود (دقت کنید این مرحله زیاد طول نکشد؛ چون نعناع بوی سوختگی می‌گیرد و طعم غذا هم خراب می‌شود)
    4. حال زردچوبه را اضافه می‌کنیم و چند ثانیه دیگر تفت می‌دهیم تا رنگ باز کند (یعنی تا زمانی که زردچوبه رنگ خودش را به مواد بدهد)
    5. سپس بادمجن‌ها را به ترتیب در قابلمه‌ می‌چینیم و‌ روی آن‌ها آب‌ جوش می‌ریزیم تا جایی که یک سانتی‌متر آب روی سطح بادمجان‌ها را بگیرد. سپس ‌حرارتش روا کم می‌کنیم و‌ زمان می‌دهیم تا آرام بپزد و آب بادمجان‌ها کاملا تبخیر شود. 

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه کشک بادمجان کلیک کنید.

    ۵- میرزا قاسمی

    میرزا قاسمی یکی از غذاهای ساده و سریع گیلانی است که با شنیدن نام گیلان همیشه به یاد آن می‌افتیم. این غذای کم هزینه به راحتی و با یک دستور ساده با موادی مانند بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ درست می‌شود.

    اصلی‌ترین و مهم‌ترین ماده غذایی در میرزا قاسمی گیلانی بادمجان کبابی و سیر فراوان آن است. البته گوجه فرنگی هم در خوشمزگی این غذای خوشمزه شمالی بی‌تاثیر نیست! طعم میرزا قاسمی بسیار نزدیک به خاویار بادمجان است و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی که گیاه‌خوار هستند نیز باشد.

    میرزا قاسمی از غذاهای کم هزینه و ارزان

    مراحل تهیه میرزا قاسمی

    مراحل تهیه میرزا قاسمی به شرح زیر است:

    1. یکی از لذت‌های درست کردن میرزا قاسمی کبابی کردن بادمجان روی زغال است اما شاید شما به دلیل محدودیت زمانی یا حتی اجاق‌ گاز منزل نتوانید این کار را انجام دهید. پس بادمجان‌ها را روی گاز با پوست کبابی کنید؛ آن‌ها را روی شعله‌ی مستقیم یا روی شعله پخش کن (برای جلوگیری از کثیف شدن اجاق ‌گاز) قرار دهید.
    2. اجازه دهید تا بادمجان‌ها کاملا سرخ و کبابی شوند. (برای اینکه از پخته شدن بادمجان‌ها اطمینان حاصل کنید، می‌توانید یک چاقو یا چنگال را در بادمجان‌ها فرو کنید؛ اگر چاقو به‌ راحتی فرو رفت، یعنی بادمجان کامل پخته شده است). آن‌ها را داخل سینی گذاشته و اجازه دهید کمی خنک شوند.
    3. پوست آن‌ها را به ‌آرامی با دست جدا کنید (در این مرحله برای جلوگیری از سیاه شدن دستتان دستکش بپوشید). بادمجان‌ها را داخل ظرفی قرار دهید و  با کارد ساطوری کنید یا با گوشت‌کوب آن را له کنید.
    4. سپس پوست گوجه‌ها رو بگیرید؛ می‌توانید گوجه ها را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد به آب سرد منتقل کنید تا پوست آن راحت‌تر جدا شود. گوجه‌های بدون پوست را رنده یا پوره کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و همه پسند روی لینک طرز تهیه میرزا قاسمی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.