آشپزیبرنامه غذایی

دیگه نگو شام چی درست کنم؟ (پیشنهادات ویژه جمعه ۲۵ خرداد)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در بیست و پنجمین روز خرداد ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه پیشنهاد خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

پیشنهاد ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کلم پلو شیرازی

همان‌طور که از نام کلم پلو شیرازی مشخص است، زادگاه اصلی این غذای خوشمزه و پرطرفدار شهر شیراز است و از غذای سنتی و اصیل ایرانی به حساب می‌آید که شما می‌توانید آن را در مهمانی‌ها، مجالس، مناسبت‌های خاص یا برای شام امشب‌‌تان تهیه کنید.

این غدای مقوی و پرخاصیت تنها در شیراز طبخ نمی‌شود بلکه به دلیل طعم خاص و خارق العاده، در زمان کوتاهی جای خود را در سفره اغلب ایرانی‌ها پر کرده است. کلم پلو طرز تهیه آسانی دارد و در تهیه آن از کلم سفید، گوشت چرخ کرده، برنج، سبزی خشک و… استفاده می‌شود. 

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه کلم پلو شیرازی

    مراحل تهیه کلم پلو شیرازی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول کلم سفید را بشویید و خرد کنید. اگر از کلم پیچ استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌شود که برای خرد کردن، آن را به میزانی برش بزنید که در زمان خوردن بتواند به‌ راحتی در قاشق جا شود. اگر هم از کلم قمری استفاده می‌کنید بهتر است مشابه خلال‌ کردن سیب‌ زمینی برای سرخ کردن، آن را خرد کنید.
    2. تابه مناسبی را انتخاب کرده و در آن روغن بریزید. سپس کلم‌های خرد شده را به تابه منتقل کرده و شروع به تفت دادن کنید. میزان تفت دادن باید تا زمانی ادامه داشته باشد که آب کلم‌ها گرفته و حجم آن‌ها نیز کمتر شود. در این مرحله با توجه به علاقه و ذائقه خود می‌توانید در حدود ۲ یا ۳ قاشق آبلیمو به کلم‌ها اضافه کنید.
    3. حال به سراغ آماده سازی گوشت‌های قلقلی روید که نکته مهم در این مرحله نحوه آماده کردن این گوشت‌هاست. گوشت قلقلی باید طوری آماده شود که حین پخت به هیچ عنوان از هم باز نشود. اما چطور این کار را انجام دهیم؟
    4. در ابتدا پیازها را با کمک میکسر پوره کنید. اگر به میکسر دسترسی ندارید می‌توان با رنده ریز دقیقاً همین کار را انجام داد. با فشردن آن‌ها با کمک دست، آب پیازها را به خوبی بگیرید. این کار باعث می‌شود تا قلقی‌های شما انسجام لازم را داشته باشند و حین پخت از هم باز نشوند.
    5. پس از اضافه‌ کردن پیازهای پوره شده به گوشت چرخ کرده، زمان خوش‌ عطر کردن و طعم‌دار کردن گوشت‌های قلقلی فرا می‌رسد. در این مرحله نمک، فلفل قرمز، زرد چوبه و ادویه گوشت را به مواد اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه کلم پلو شیرازی کلیک کنید.

    ۲- خورشت شیرین قورمه

    خورشت شیرین قورمه یک خورشت بسیار خوشمزه و لذیذ است که اصالت آن به شهر گیلان بر می‌گردد. این خورشت سنتی که از گوشت گوسفندی تهیه می‌شود را علاوه بر شام می‌توانید در مجالس و مهمانی‌هایتان نیز سرو کنید؛ زیرا از طعم، عطر و رنگ فوق‌العاده‌‌ای برخوردار است و طرز تهیه بسیار آسانی دارد. 

    مراحل درست کردن خورشت شیرین قورمه

    مراحل تهیه خورشت شیرین قورمه

    مراحل تهیه خورشت شیرین قورمه به شرح زیر است:

    1. در مرحله‌ اول به سراغ گوشت گوسفندی روید و پس از شستن کامل، آن را خرد کرده و به همراه ۳ پیمانه آب در یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت اجاق گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید.
    2. اگر گوشت در دسترس ندارید برای تهیه این خورشت می‌توان از مرغ نیز استفاده نمود. برای این که گوشت بهتر بپزد، زمانی که آب به جوش آمد به صورت مداوم کفی که روی آن جمع می‌شود را با ملاقه‌ یا قاشق جدا کنید.
    3. پس از آن که آب به جوش آمد حرارت را کمی کم کرده و اجازه دهید گوشت گوسفندی برای ۳ ساعت به آرامی بپزد؛ البته پس از گذشت دو ساعت از این سه ساعتی که گوشت قرار است بپزد ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل و زردچوبه است را به آن بیفزایید تا یک ساعت کامل گوشت با ادویه‌ها بپزد.
    4. حال پیاز را شسته و به صورت نگینی خرد کنید. سپس در تابه‌ای به اندازه‌ی ۳ قاشق روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. در ادامه پیاز را درون تابه ریخته و کمی تفت دهید تا سبک و نرم شود.
    5. پس از آن که پیاز کاملا طلایی و نرم شد، قیسی را به تابه اضافه کنید و برای چند دقیقه دیگر تفت دهید. سپس مخلوط پیاز داغ و قیسی را به همراه کمی زعفران دم کشیده به خورشت اضافه کنید و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای محلی و مخصوص روی لینک طرز تهیه خورشت شیرین قورمه کلیک کنید.

    ۳- پاچینی مرغ

    پاچینی مرغ یک غذای بین‌المللی لذیذ است که به دلیل ظاهر جذابی که دارد گزینه مناسبی برای انواع مهمانی‌ها و حتی دورهمی‌های دوستانه محسوب می‌شود. شما نیز می‌توانید این غذا را با مواد اولیه ساده و در دسترسی نظیر کتف مرغ، فلفل دلمه، تخم مرغ، زعفران دم کرده و… برای شام امشب‌تان طبخ و نوش جان کنید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه پاچینی مرغ

    مراحل تهیه پاچینی مرغ

    مراحل تهیه پاچینی مرغ به روش فست فودی‌ها به شرح زیر است:

    1. اگر در عکس‌ها دیده باشید پاچینی مرغ شکل جذاب و بامزه‌ای دارد که استخوان آن جدا شده و به شکل یک دسته در آمده و قسمت گوشت مرغ در انتهای استخوان قرار دارد. در مرحله اول درست کردن پاچینی نیز باید همین کار را انجام دهیم.
    2. پس ابتدا باید قسمت انتهایی کتف مرغ را به صورتی که گوشت از استخوان جدا شود با چاقو برش زده و گوشت کتف را به سمت ابتدای استخوان بکشیم، سپس به خوبی فرم دهیم.
    3. سپس کتف‌های مرغ را درون یک کاسه نسبتا بزرگ می‌ریزیم. فلفل قرمز را به همراه پاپریکا، نمک، فلفل سیاه و پودر سیر به کتف‌ها اضافه می‌کنیم.
    4. در این مرحله پیاز و فلفل دلمه‌ای را که به شکل خلالی درشت خرد کردیم را به مخلوط کتف و ادویه‌ها اضافه کرده و به خوبی مخلوط می‌کنیم، سپس روی کاسه را با سلفون پوشانده و اجازه می‌دهیم کتف مرغ به مدت  ۱ الی ۲ ساعت درون یخچال استراحت کند.
    5. پس از گذشت زمان اعلام شده، زمانی که طعم‌ها حسابی به خورد کتف مرغ رفتند، آن‌ها را از کاسه خارج می‌کنیم. در ادامه زعفران دم کرده و تخم مرغ‌ها را درون یک کاسه گود ریخته و با چنگال هم می‌زنیم تا بافت تخم مرغ از لختگی خارج شود.

    برای ادامه رسپی این غذای جذاب و همه پسند روی لینک طرز تهیه پاچینی مرغ کلیک کنید.

    ۴- مافین کدو سبز

    مافین کدو سبز یکی از خوشمزه‌ترین انواع مافین است که به روش‌های مختلفی به شکل فینگر فود تهیه می‌شود و کدو سبز عضو اصلی تشکیل دهنده آن در تمام روش‌های تهیه است. از دیگر مواد اولیه این غذای فانتزی و رژیمی می‌توان به پنیر و انواع سبزیجات دلخواه اشاره کرد. 

    مراحل تهیه مافین کدو سبز

    مراحل تهیه مافین کدو سبز

    مراحل تهیه مافین کدو سبز به شرح زیر است:

    1. برای تهیه این فینگرفود باید از قالب مافین استفاده کنید. با کمک براش و کمی روغن قالب مافین را چرب کنید و کنار بگذارید. فر برقی یا گازی‌تان را روشن کنید و زمان دهید تا فر به خوبی گرم شود. در این بازه زمانی به سراغ آماده‌ سازی مواد مافین روید.
    2. سپس کدو سبز را بشویید و پوست آن را نگیرید. کدو را با کمک رنده درشت رنده کنید. کدو سبزهای رنده شده را درون صافی یا آبکش کوچکی قرار دهید و آب اضافی آن‌ها را به خوبی بگیرید.
    3. حال تخم‌ مرغ‌ها را درون کاسه مناسبی بشکنید. کمی با چنگال به هم زنید تا از حالت لختگی خارج شود. در همین مرحله برای گرفتن بوی زهم تخم‌ مرغ‌ها، مقداری نمک و فلفل سیاه به تخم مرغ اضافه کنید.
    4. اکنون کدو سبزهای رنده شده را به تخم مرغ اضافه کنید. شیر، پنیر موزارلا خرد شده و روغن زیتون را به ترکیب مواد درون ظرف‌تان اضافه کنید و مواد را به‌ خوبی به هم زنید.
    5. در ادامه آرد سمولینا، بیکینگ پودر و آرد سفید را به مواد مافین اضافه کنید و همه مواد را به خوبی به هم زنید تا ترکیبی شبیه به بافت کیک حاصل شود.

    برای ادامه رسپی این غذای فینگرفودی پرطرفدار روی لینک طرز تهیه مافین کدو سبز کلیک کنید. 

    ۵- آلو تیکا (آلو تیکی)

    آلو تیکا، یک غذای هندی بسیار خوشمزه و تند و تیز است که شباهت زیادی به کتلت سیب‌ زمینی خودمان دارد. جالب است بدانید که در زبان هندی به سیب‌ زمینی آلو می‌گویند و تیکا به معنی کتلت یا کراکت کوچک است. پس آلو تیکا به معنای کتلت سیب‌ زمینی کوچک است.

    مراحل تهیه آلو تیکا (آلو تیکی)

    مراحل تهیه آلو تیکا (آلو تیکی)

    مراحل تهیه آلو تیکا (آلو تیکی) به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب‌ زمینی‌ها را به‌ خوبی بشویید. آن‌ها را درون قابلمه مناسبی بگذارید و مقداری آب به قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا محتوای آن به نقطه‌ جوش رسد. درب قابلمه را ببندید و حرارت را کمی کمتر کنید تا سیب‌ زمینی‌ها ۲۰-۳۰ دقیقه به خوبی بپزند و نرم شوند.
    2. پس از پخت سیب‌ زمینی‌ها را از قابلمه خارج کنید و کنار بگذارید تا کاملا خنک شوند. پوست آن‌ها را بگیرید و با کمک رنده، گوشت‌کوب یا چنگال سیب‌ زمینی‌ها را پوره کنید. 
    3. فلفل تند را بشویید و با کمک چاقو آن را نگینی خرد کنید. پیازچه را به همین ترتیب بشویید و خرد کنید. توجه داشته باشید که میزان تندی این غذا کاملاً سلیقه‌ای است و شما می‌توانید مطابق با ذائقه خودتان میزان کمتر یا بیشتری فلفل تند به غذا اضافه کنید.
    4. حال سیب‌ زمینی‌های پوره شده، فلفل تند و پیازچه خرد شده و آرد برنج را درون ظرف مناسبی بریزید. نمک، فلفل سیاه و پودر سیر را به آن اضافه کنید.
    5. سپس گشنیز و جعفری ساطوری خرد شده را نیز به ترکیب مواد درون ظرف اضافه کنید و مواد را به‌ خوبی با هم ترکیب کنید. حال با کمک دست مواد را ورز دهید تا به شکل خمیر یک‌دستی در آید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه آلو تیکا (آلو تیکی) کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید. 

    ۴.۵/۵ (۴ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا