آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت شیرین قورمه و شیرین قاتق؛ به روش گیلانی

خورشت شیرین قورمه یک خورشت بسیار خوشمزه و لذیذ است که اصلیت آن به شهر گیلان بر می‌گردد و همچنین در این شهر طرفداران بسیاری نیز دارد. این خورشت سنتی که از گوشت گوسفندی تهیه می‌شود را می‌توانید در مجالس و مهمانی‌هایتان سرو کنید زیرا علاوه بر طعم و رنگ فوق‌العاده‌، دارای عطر بسیار خوبی نیز است. شاید طبخ خورشت شیرین قورمه گیلانی به دلیل پخت گوشت کمی طولانی باشد اما بهتان قول می‌دهم که ارزش زمانی که صرف تهیه‌ی این خورشت می‌کنید را دارد. نکته‌ی قابل توجهی که باید در تهیه‌ی این خورشت در نظر بگیرید این است که عموما طرز تهیه‌ی این خورشت را با شیرین قاتق کرمانی اشتباه می‌گیرند البته که شیرین قاتق در گیلان نیز طبخ می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت دستور تهیه شیرین قورمه گیلانی ساده‌تر و راحت‌تر از طرز تهیه شیرین قاتق گیلانی است هر چند که این دو خورشت گیلانی ظاهر نسبتا مشابهی دارند و در هر دوی آ‌ن‌ها می‌توانید بنا به ذائقه خود طعم آن را شیرین یا ملس کنید اما در مجموع باید گفت که طرز تهیه شیرین قاتق شمالی کمی مفصل‌تر و پرملات‌تر از دستور شیرین قورمه است البته که در این مقاله از بلاگ اکالا ما طرز تهیه هر دو غذا را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

برای درست کردن خورشت خوش عطر و طعم شیرین قورمه به مواد زیر نیاز داریم.

مواد لازم برای تهیه خورشت شیرین قورمه:
پیاز ریز شده۱ عدد
گوشت گوسفندی بدون چربی یا مرغ۵۰۰ گرم خرد شده
قیسی۲۵۰ گرم
نمک، فلفل، زردچوبهبه میزان لازم
روغنبه میزان لازم
زعفرانبه میزان کافی

مراحل درست کردن خورشت شیرین قورمه

برای درست کردن خورشت شیرین قورمه مراحل کمی لازم است انجام دهیم اما زمان نسبتا زیادی صرف انجام این مراحل خواهد شد.

مرحله اول: آماده سازی گوشت گوسفندی

در مرحله‌ی اول به سراغ گوشت گوسفندی می‌رویم و پس از شستن کامل، آن را خرد کرده و به همراه سه پیمانه آب در یک قابلمه می‌ریزیم سپس قبلمه را روی حرارت اجاق گاز قرار می‌دهیم تا آب به جوش بیاید.

نکته: در تهیه این خورشت می‌توان از مرغ نیز استفاده نمود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نکته: برای این که گوشت بهتر بپزد، زمانی که آب به جوش آمد به صورت مداوم کفی که روی آن جمع می‌شود را با ملاقه‌ یا قاشق جدا کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت گلابی زعفرانی با فیله مرغ

    مراحل درست کردن خورشت شیرین قورمه

    مرحله دوم: پختن گوشت گوسفندی

    پس از آن که آب به جوش آمد حرارت را کمی کم کرده و اجازه می‌دهیم گوشت گوسفندی برای سه ساعت به آرامی بپزد، البته که پس از گذشت دو ساعت از این سه ساعتی که گوشت قرار است بپزد ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل و زردچوبه است را به آن می‌افزاییم تا یک ساعت کامل گوشت با ادویه‌ها بپزد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی

    مرحله سوم: آماده سازی پیاز و قیسی

    در مرحله‌ی سوم ابتدا پیاز را شسته و به صورت نگینی خرد می‌کنیم سپس در تابه‌ای به اندازه‌ی سه قاشق روغن ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم تا گرم شود. در ادامه پیاز را درون تابه ریخته و کمی تفت می‌دهیم تا سبک و نرم شود. پس از آن که پساز کاملا طلایی و نرم شد، قیسی را بع تابه می‌افزاییم و برای چند دقیقه دیگر تفت می‌دهیم.

    مرحله چهارم: مخلوط کردن مواد

    پس از این که دو ساعت و نیم از سه ساعتی که گوشت قرا بود بپزد گذشت، مخلوط پیاز داغ و قیسی را به همراه کمی زعفران دم کشیده به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا نیم ساعت دیگر خورشت روی حرارت بماند و کاملا جا بی‌افتد. با انجام این چهار مرحله‌ی ساده و اما زمان بَر، خورشت شیرین قورمه ما آماده است و کافی است برای سرو کردن این خورشت لذیذ کمی کته نیز طبخ کرده و همراه با آن میل کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت به قورمه به روش شیرازی

    طرز تهیه خورشت شیرین قاتق

    طرز تهیه خورشت شیرین قاتق

    اگر بخواهیم در مورد نام این خورشت لذیذ صحبت کنیم باید بگوییم که قاتق به زبانی شمالی به معنی خورشت است پس می‌توان گفت شیرین قاتق به معنی خورشت شیرین است. بسیاری از افراد خورشت شیرین قاتق را با خورشت آلو مسما یکی می‌دانند اما باید گفت که فرق این دو خورشت که هر دو نیز طرفداران بسیاری دارد در وجود کشمش است مه در خورشت شیرین قاتق موجود است ولی در خورشت آلو مسما نیست.

    برای درست کردن خورشت گیلانی شیرین قاتق به مواد زیر نیاز داریم.

    مواد لازم برای تهیه خورشت شیرین قاتق:
    سینه یا ران مرغ۴ عدد
    پیاز۲ عدد
    آلو خورشتی۶ عدد
    کشمش پلویی۱/۲ پیمانه
    برگ قیسی۵ عدد
    رب۳ قاشق غذاخوری
    رب انار۱ قاشق غذاخوری
    زعفران دم کرده‌ی غلیظبه مقدار لازم
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

    مراحل درست کردن خورشت شیرین قاتق

    طرز تهیه‌ی خورشت شیرین قاتق همانند طرز تهیه‌ی خورشت شیرین قورمه کم اما زمان بر است.

    مرحله اول: آماده سازی مرغ

    در مرحله‌ی اول به سراغ پیاز می‌رویم و پس از شستن پوست آن را کاملا گرفته و سپس آن را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و داخل قابلمه‌ای با گنجایش مناسب می‌ریزیم و تفت می‌دهیم تا کمی سبک و طلایی شود سپس تکه‌های مرغ را به قابلمه اضافه کرده و به همراه کمی فلفل سیاه، زردچوبه و نمک تفت می‌دهیم تا مرغ‌ها تا مقدار کمی سرخ شوند. در ادامه رب گوجه و رب انار را به مواد درون قابلمه اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا بوی خامی رب کاملا از بین برود و در ادامه چند لیوان آب روی مرغ می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم مرغ‌ها را حرارت کم با مواد به خوبی پخته شوند.

    نکته: استفاده از رب انار در تهیه خورشت شیرین قاتق اختیاری است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت انار مسما به روش گیلانی

    مرحله دوم: آماده سازی آلو خورشتی و برگه قیسی

    در مرحله‌ی دوم ابتدا آلو خورشتی را به مدت ۱۰ دقیقه خیس می‌کنیم سپس با مقداری کمی آب روی حرارت قرار می‌دهیم تا نیم پز شود سپس برگه قیسی را به آلو خورشتی اضافه کرده و بعد از چند جوش از روی حرارت بر می‌داریم و به موادی که در مرحله‌ی قبل درست کرده بودیم اضافه می‌کنیم.

    نکته: در تهیه خورشت شیرین قاتق از آلو بخارا نیز می‌توان استفاده نمود.

    خورشت شیرین قاتق

    مرحله سوم: آماده سازی کشمش

    در مرحله‌ی آخر کشمش‌ها را پاک کرده و خوب می‌شوییم سپس به همراه کمی کره تفت می‌دهیم تا کاملا پف کنند. در ادامه و پس از آن که کشمش‌ها کاملا پف کردند، آن‌ها را به موادی که در مراحل قبل درست کرده بودیم اضافه کرده و نمک به آن اضافه می‌کنیم. در این مرحله بستگی به سلیقه‌ی شما که تا چه میزان دوست دارید خورشت ملس شود شکر به آن بی‌افزایید. پس از اضافه کردن نمک و شکر اجازه می‌دهیم شیرین قاتق کاملا غلیظ و آبش کشیده شود سپس می‌توانید این خورشت ملس را به همراه برنج نوش جان کنید.

    نکته: در صورت تمایل می‌توانید کشمش‌ها را تفت داده و در هنگام سرو روی مرغ‌ها بریزید.

    نکته: از کمی آبلیمو نیز می‌توانید به عنوان چاشنی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ترش واش به روش سنتی شمالی

    امیدواریم که از پخت این دو غذا لذت ببرید. برای آشنایی با دستور پخت غذاهای اصیل ایرانی، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.