برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در نوزدهمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای اصیل و مجلسی ایرانی‌هاست که روش‌های مختلفی برای طبخ آن در وعده شام وجود دارد که حتما شما نیز با یکی از این روش‌ها آشنایی دارید. اما ما از میان انبوه روش‌های پخت این غذا، یک روش ساده و استاندارد، با حفظ حداکثری عطر و طعم دلپذیر را به شما آموزش خواهیم داد. 

برای پخت این غذا به چند قلم مواد اولیه ساده و در دسترسی همچون مرغ، پیاز، خلال پسته، زرشک، زعفران دم کرده، رب گوجه فرنگی و… نیاز دارید. 

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

    مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله روغن‌ را داخل تابه می‌ریزیم و تکه‌های مرغ را با فاصله مناسب درون آن می‌چینیم. بعد ادویه کاری، زردچوبه، چوب دارچین، پیاز، برگ بو و فلفل قرمز را هر دو طرف تکه‌های مرغ می‌پاشیم تا کاملا طعم‌دار شوند.
    2. مرغ‌ها در حال سرخ شدن هستند، اما برای اینکه از پخت درون مرغ هم خیالمان راحت شود در ماهیتابه را روی آن می‌گذاریم تا مرغ در حرارت کم به مدت ۳۰ دقیقه با بخار خودش مغز پخت شود.
    3. بعد از سپری شدن ۳۰ دقیقه، اول تکه‌های مرغ را بر می‌گردانیم تا طرف دیگر آن‌ها هم به‌ خوبی طلایی و ‌سرخ شوند. بعد از سرخ شدن طرف دیگر، تکه‌های مرغ را از تابه و سایر موادی که با اون پخته شده بود برمی‌داریم.
    4. حال برای درست کردن سس، در تابه دیگری مقداری روغن ریخته و رب‌ گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم. بسپس هم می‌زنیم تا رب‌ گوجه فرنگی رنگ باز کند.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و همه پسند روی لینک طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی کلیک کنید.

    ۲- خورش قارچ

    خورش قارچ یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب ایرانی است که به چند روش مختلف می‌توان آن را تهیه کرد. برای طبخ این خورشت پرطرفدار فقط به چند قلم مواد اولیه ساده نظیر پیاز، سیر، سینه مرغ، قارچ، جعفری، نعنا و… نیاز دارید.

    مراحل تهیه خورش قارچ با گوشت مرغ

    مراحل تهیه خورش قارچ

    مراحل تهیه خورش قارچ به شرح زیر است:

    1. ابتدا سبزی جعفری را شسته و آبکشی کنید و به صورت ساطوری ریز خرد کنید. سپس سیر و پیاز را پوست گرفته و پیازها را نگینی خرد و سیر را رنده کنید. در ادامه سینه‌ مرغ را مانند گوشت خورشتی خرد کنید.
    2. در این مرحله پیاز خرد شده را داخل قابلمه مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا سرخ شود. سپس نمک و فلفل را به آن افزوده و تفت دهید تا خامی آن خارج شود. در ادامه سبزی جعفری خرد شده را به آن اضافه کنید.
    3. اکنون سیر رنده شده را اضافه کرده و تفت دهید، سپس نعناع خشک را به آن اضافه کنید و هم بزنید، در ادامه مرغ‌های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. 
    4. حال مرغ را تفت دهید تا تغییر رنگ دهد، سپس رب‌ گوجه‌ فرنگی را به آن افزوده و تفت دهید تا کاملا سرخ شده و رنگ آن باز شود.
    5. در ادامه قارچ ها را به صورت ورقه ای خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید و پس از تفت دادن به آن آب و آب‌ لیمو‌ ترش را افزوده و کاملا مخلوط کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و همه پسند روی لینک طرز تهیه خورش قارچ کلیک کنید.

    ۳- پیراشکی

    پیراشکی گوشت یا مرغ یکی از غذاهای پرطرفدار است که اکثرا همه آن را دوست دارند. یکی از مشکل‌ترین بخش‌های درست کردن پیراشکی برای خیلی از افراد قسمت پیچیدن و شکل دادن خمیر پیراشکی است. در اینجا تصمیم داریم یک نوع پیراشکی خوشمزه به شما آموزش بدهیم که به راحتی داخل قالب مینی تارت آماده می‌شود و نیازی به پیچیدن خمیر نیست.

    از دیگر مزیت‌های پخت این پیراشکی می‌توان به پخت داخل فر اشاره کرد که برخلاف پیراشکی‌هایی که داخل روغن سرخ می‌شود، سالم‌تر و کم کالری‌تر است. این غذای نونی را با مواد میانی دلخواه می‌توانید به عنوان پیش غذا یا شام آماده کنید.

    مراحل تهیه پیراشکی قالبی

    مراحل تهیه پیراشکی قالبی

    مراحل تهیه پیراشکی قالبی به شرح زیر است:

    1. ابتدا باید خمیر پیراشکی را آماده کنید. شیر ولرم را داخل ظرفی بریزید و خمیر مایه فوری را داخل آن مخلوط کنید. سپس شکر را به آن اضافه و مخلوط کنید.
    2. در ادامه روغن مایع و تخم مرغ را به مواد اضافه کرده، به خوبی مخلوط کنید تا تخم مرغ یکدست شود. درجه حرارت شیر که برای عمل آمدن خمیر مایه نیاز هست باید حدود ۳۵ الی ۴۰ درجه باشد.
    3. اگر به دماسنج مایعات دسترسی ندارید نوک انگشت خود را داخل شیر بزنید. دما باید به قدری باشد که گرمای آن را کاملا حس کنید اما دستتان نسوزد و بتوانید داخل شیر نگه دارید. اگر دمای شیر بیشتر از حد لازم باشد خمیر مایه از بین می‌رود و اگر دمای آن کمتر از حد لازم باشد خمیر مایه شروع به فعالیت نمی‌کند.
    4. حال نصف آرد الک شده را به همراه نمک اضافه و مخلوط کنید. سپس مابقی آرد را کم کم اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدهید تا در نهایت خمیری نرم، لطیف و نچسبی به دست بیاید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه پیراشکی قالبی کلیک کنید.

    ۴- میگو سوخاری

    خوراک میگو سوخاری یکی از مجلسی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی است. میگو متناسب با انواع ذائقه‌ها با روش‌های بسیار مختلفی سرو می‌شود. در این روش پخت، میگو به خوبی طعم‌دار شده و بوی بد آن کاملا از بین می‌رود. ظاهری بسیار زیبا و طلایی رنگ به خود می‌گیرد و بسیار ترد و خوشمزه است.

    طرز تهیه میگو سوخاری

    مراحل تهیه میگو سوخاری

    مراحل تهیه میگو سوخاری به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول ابتدا باید میگوها را تمیز کنید، اگر از میگوهای تازه استفاده می‌کنید، بعد از پاک کردن میگوها باید رگ سیاه پشت میگوها را دانه به دانه خارج کنید.
    2. اگر از میگو پاک شده استفاده می‌کنید فقط کافیست رگ سیاه پشت میگوها را خارج کنید. برای خارج کردن رگ سیاه پشت میگوها با یک کارد تیز پشت میگو یک برش کوچک بزنید. سپس با با نوک چاقو یا یک خلال دندان رگ سیاه را بیرون بکشید. پس از پاک کردن میگوها آن‌ها را بشویید و آبکشی کنید تا آب اضافی‌شان خارج شود.
    3. سپس میگو‌های شسته شده را در ظرف مناسبی ریخته و تمامی ادویه‌ها (نمک، زردچوبه، فلفل قرمز، پودر سیر،پودر دارچین، ادویه) را به آن اضافه کنید. به خوبی به هم‌ بزنید تا میگوها حسابی به ادویه‌ آغشته شوند.
    4. حال آبلیمو و نمک را به آن‌ها اضافه کنید و درب ظرف را ببندید؛ دو تا سه ساعت درون یخچال قرار دهید. با این کار طعم و بوی بسیار خوبی به میگوها خواهید داد.
    5. اکنون میگو‌ها را دانه‌دانه درون آرد سفید قنادی قرار دهید تا میگو کاملا سفید شود. برای تهیه میگو سوخاری با کیفیت حتما این مرحله را با دقت و حوصله انجام دهید. تمام سطح میگو باید کاملا با آرد پوشیده شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای ترد و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه میگو سوخاری کلیک کنید.

    ۵- نرگسی اسفناج

    نرگسی یکی از غذاهای کم هزینه و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به مناطق شمالی کشور باز می‌گردد. نام گذاری نرگسی برای این غذا به این خاطر است که غذا بعد از آماده شدن شبیه گل نرگس می‌‎شود. البته در بعضی از مناطق کشور، نرگسی را گل در چمن نیز می‌نامند.

    آماده سازی و پخت نرگسی بسیار ساده است و زمان کمی را می‌گیرد. نرگسی از تخم مرغ و اسفناج تشکیل می‌شود و بسیار شبیه املت اسفناج است. اما در نرگسی افزودنی‌های دیگری مانند پیاز داغ، سیر و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    طرز تهیه نرگسی اسفناج

    مراحل تهیه نرگسی اسفناج

    مراحل تهیه نرگسی اسفناج به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید اسفناج‌ها را تمیز کنید و بشویید. سپس اسفناج‌ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با یک چاقوی مناسب خرد کنید. دقت کنید که اندازه قطعات تقریبا یکسان باشند.
    2. حال یک قابلمه را برای پختن اسفناج انتخاب کنید. اسفناج‌های خرد شده را به داخل قابلمه بریزید و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا اسفناج‌ها به آرامی پخته شوند. دقت کنید که نیازی به افزودن آب به داخل قابلمه برای پختن اسفناج نیست.
    3. هنگامی که اسفناج‌ها در حال پختن هستند، پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید.
    4. اکنون یک تابه که مقداری روغن مایع در آن ریخته‌اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز‌ها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت پیازها نرم و سبک شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه نرگسی اسفناج کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا