برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (سه شنبه ۴ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در چهارمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- عدس پلو با گوشت و کشمش

عدس پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که علاوه بر داشتن طعم خوب، به دلیل وجود عدس ارزش غذایی بالایی نیز دارد و همین امر آن را به یک غذای بسیار مقوی و سالم تبدیل کرده است.

اما از آن‌ جایی که برنج و عدس طبع سردی دارند، معمولا در کنار این غذا از خرما یا کشمش پلویی که هر دو طبع گرمی دارند، استفاده می‌شود تا طبع عدس پلو برای بدن مناسب باشد.

طرز تهیه عدس پلو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه عدس پلو

    مراحل تهیه عدس پلو به شرح زیر است:

    1. عدس را از شب قبل خیس می‌کنیم و برنج را نیز از یکی دو ساعت قبل از پخت (بعد از شستن) با مقداری نمک خیس می‌کنیم.
    2. کشمش‌ها را نیز هنگام شروع کار خیس می‌کنیم.
    3. عدس خیس شده را آبکش می‌کنیم و بعد آن را داخل قابلمه ریخته و روی آن آب می‌ریزیم، به‌ طوری که حدودا دو بند انگشت آب بالاتر از سطح عدس باشد. همراه با یک قاشق چای خوری نمک، اجازه می‌دهیم تا عدس‌ها بپزند.
    4. بعد از حدود نیم ساعت میزان پخت آن را چک کنید؛‌‌ دقت کنید که اصلا عدس نباید تا حدی بپزد که له شود. بعد از ینکه عدس پخت، آن را آبکش می‌کنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت و کشمش کلیک کنید.

    ۲- شامی کباب

    شامی کباب یکی از غذاهای سنتی خوشمزه و محبوب ایرانی است که اکثر مردم آن را با کتلت به اشتباه یکی می‌دانند. اما این دو غذا با یکدیگر فرق دارد. در شامی کباب از سیب زمینی و گوشت استفاده می‌شود، اما در کتلت فقط از سیب زمینی استفاده می‌شود.

    شامی کباب را می‌توان جزو غذاهای بدون برنج به حساب آورد و به عنوان پیش غذا و یا وعده اصلی برای شام تهیه و نوش جان کرد.

    طرز تهیه شامی کباب خوشمزه و ترد

    مراحل تهیه شامی کباب

    مراحل تهیه شامی کباب به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب زمینی‌ها و پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس سیب زمینی‌ها را با رنده به صورت ریز رنده کنید و در یک کاسه مناسب بریزید. پیاز را هم رنده کرده و آن را به کاسه سیب زمینی رنده شده اضافه کنید.
    2. سپس گوشت چرخ شده را به کاسه حاوی سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و خوب مواد را با یکدیگر ورز دهید تا یکدست شوند.
    3.  آرد نخودچی را به همراه نمک، زردچوبه و فلفل به کاسه حاوی سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و مجددا مواد را به مدت چند دقیقه خوب ورز دهید. ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید تا مواد کاملا یکدست شوند و انسجام پیدا کنند.
    4. برای خوشمزه‌تر شدن شامی بهتر است بعد از آماده شدن مایع شامی، مواد را با سلفون پوشانده و به مدت ۱ الی ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. 

    برای ادامه رسپی این غذای نونی راحت و لذیذ روی لینک طرز تهیه شامی کباب کلیک کنید.

    ۳- جغور بغور

    جغور بغور یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و ساده است که اصالت آن به روسیه بر می‌گردد. جالب است بدانید که این غذا در روسیه به خاطر استفاده از دل، جگر و قلوه خوک قیمت چندان بالایی ندارد و اغلب در فست فودی‌ها برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه تهیه می‌شده است. 

    اما جغور بغور در ایران طرفداران بسیاری دارد و اغلب در شهر زنجان از دل، جگر و قلوه گوسفند درست می‌شود. جغور بغور به دلیل پروتئین زیاد و همچنین خواص خون سازی جگر، یک غذای بسیار خوشمزه و مقوی است.

    طرز تهیه جغور بغور

    مراحل تهیه جغور بغور

    مراحل تهیه جغور بغور به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید دل، جگر و قلوه گوسفند را تمیز کنید. برای تمیز کردن دل، جگر و قلوه، آن‌ها را با یک چاقوی تیز از وسط نصف کنید و لخته‌های خون را خارج کنید و با آب بشویید. سپس آن‌ها را به قطعات کوچک برش دهید.
    2. اکنون جگر سفیدی که پاک کرده‌اید را با یک لیوان آب و مقداری نمک و زردچوبه در داخل یک قابلمه بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد. علت جدا پختن جگر سفید این است که جگر سفید نسبت به جگر سیاه و دل و قلوه دیرتر پخته می‌شود.
    3. سپس در حین پختن جگر سفید، پیازها را پوست بگیرید، بشویید و نگینی خرد کنید. سپس در یک قابلمه روغن سرخ کردنی بریزید و بگذارید تا داغ شود، پیازها را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شوند.
    4. حال جگر سفید پخته شده را به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه جغور بغور کلیک کنید.

    ۴- میرزا قاسمی

    میرزا قاسمی یکی از غذاهای ساده و سریع گیلانی است که با شنیدن نام گیلان همیشه به یاد آن می‌افتیم. این غذای کم هزینه به راحتی و با یک دستور ساده با موادی مانند بادمجان، گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ درست می‌شود.

    اصلی‌ترین و مهم‌ترین ماده غذایی در میرزا قاسمی گیلانی بادمجان کبابی و سیر فراوان آن است. البته گوجه فرنگی هم در خوشمزگی این غذای خوشمزه شمالی بی‌تاثیر نیست! طعم میرزا قاسمی بسیار نزدیک به خاویار بادمجان است و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی که گیاه‌خوار هستند نیز باشد.

    میرزا قاسمی از غذاهای کم هزینه و ارزان

    مراحل تهیه میرزا قاسمی

    مراحل تهیه میرزا قاسمی به شرح زیر است:

    1. یکی از لذت‌های درست کردن میرزا قاسمی کبابی کردن بادمجان روی زغال است اما شاید شما به دلیل محدودیت زمانی یا حتی اجاق‌ گاز منزل نتوانید این کار را انجام دهید. پس بادمجان‌ها را روی گاز با پوست کبابی کنید؛ آن‌ها را روی شعله‌ی مستقیم یا روی شعله پخش کن (برای جلوگیری از کثیف شدن اجاق ‌گاز) قرار دهید.
    2. اجازه دهید تا بادمجان‌ها کاملا سرخ و کبابی شوند. (برای اینکه از پخته شدن بادمجان‌ها اطمینان حاصل کنید، می‌توانید یک چاقو یا چنگال را در بادمجان‌ها فرو کنید؛ اگر چاقو به‌ راحتی فرو رفت، یعنی بادمجان کامل پخته شده است). آن‌ها را داخل سینی گذاشته و اجازه دهید کمی خنک شوند.
    3. پوست آن‌ها را به ‌آرامی با دست جدا کنید (در این مرحله برای جلوگیری از سیاه شدن دستتان دستکش بپوشید). بادمجان‌ها را داخل ظرفی قرار دهید و  با کارد ساطوری کنید یا با گوشت‌کوب آن را له کنید.
    4. سپس پوست گوجه‌ها رو بگیرید؛ می‌توانید گوجه ها را چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد به آب سرد منتقل کنید تا پوست آن راحت‌تر جدا شود. گوجه‌های بدون پوست را رنده یا پوره کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و همه پسند روی لینک طرز تهیه میرزا قاسمی کلیک کنید.

    ۵- کالزونه مرغ

    کلزونه یا کالزونه (calzone) نوعی غذای ایتالیایی است که شباهت بسیاری به پیتزای مرغ دارد. خمیر استفاده شده در کالزونه همان خمیر پیتزا است و مخلفات هم می‌تواند همان مخلفات پیتزا همراه با گوجه فرنگی و پنیر موزارلا باشد.

    کلزونه حالت هلالی دارد و خمیر را روی مواد تا کرده، بهم می‌چسبانند و داخل فر می‌پزند که در نهایت شکلی مشابه با پیراشکی دارد به خصوص اگه در سایز کوچک تهیه شود و در واقع نوعی پیتزای لقمه‌ای به حساب می‌آید.

    مراحل تهیه کالزونه مرغ

    مراحل تهیه کالزونه مرغ

    مراحل تهیه کالزونه مرغ به شرح زیر است:

    1. برای تهیه خمیر کلزونه آرد باید سرد باشد. پس یکی دو ساعت قبل آرد را داخل یخچال قرار بدهید. آرد سرد الک شده را داخل ظرفی بریزید و نمک و خمیر مایه فوری را به آن اضافه و مخلوط کنید.
    2. روغن مایع را به آرد اضافه کنید و با قاشق مخلوط کنید. حالا کم کم شروع به اضافه کردن آب سرد کنید، برای این خمیر باید از آب سرد یخچالی استفاده کنید. آب را خیلی کم به مواد اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا مواد حالت خرده نان به خودش بگیرد.
    3. بعد کم کم آب اضافه کنید تا خمیر کاملا جمع شود. خمیر به دست آمده را به مدت ده دقیقه روی صفحه کار ورز دهید تا کاملا یکدست و نرم شود.
    4. حال داخل ظرف را کمی با روغن مایع چرب کنید و خمیر ورز داده و چونه شده را داخل ظرف قرار بدهید. سپس روی خمیر را هم کمی با روغن چرب کنید و روی ظرف سلفون بکشید. در نهایت روی خمیر را با دستمال حوله‌ای بپوشانید و به مدت یک و نیم الی دو ساعت استراحت بدهید تا حجم خمیر دو برابر شود.
    5. اکنون برای مواد داخلی کلزونه یک عدد سینه مرغ را با پیاز، روغن و ادویه تفت بدهید و بعد به آن آب اضافه کنید تا مرغ کاملا بپزد. سپس مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و مخصوص روی لینک طرز تهیه کالزونه کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۴.۸/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.