آشپزینکات آشپزی

روش‌های نگهداری از سیب زمینی خام و پخته؛ به مدت طولانی در خانه

سیب زمینی از دیرباز در سبد غذایی ما جایگاه ویژه‌ای داشته است. سیب زمینی می‌تواند به عنوان غذای اصلی سرو و طبخ شود. همچنین، می‌توانید از آن به عنوان دورچین استفاده کنید. سیب زمینی بسیار محبوب است. به خصوص در بین کودکان و نوجوانان طرفداران بسیاری دارد. با این اوصاف، شما می‌دانید که به چه روش‌هایی می‌توانید از سیب زمینی مراقبت کنید؟ آیا می‌دانید روش مراقبت از سیب زمینی پخته و خام متفاوت است؟

در این مقاله از بلاگ اکالا، قرار است به این سوالات جواب دهیم. با ما همراه باشید.

روش‌های نگهداری از سیب زمینی

در حقیقت روش‌های محدودی برای مراقبت و نگهداری از سیب زمینی وجود دارد. شما به ۳ روش می‌توانید فکر کنید: ۱. نگهداری در دمای اتاق ۲. نگهداری در یخچال ۳. نگهداری در فریزر. با توجه به اینکه سیب زمینی شما پخته یا خام است، یکی از این ۳ روش مورد استفاده خواهد بود. در ادامه نکات مهم نگهداری از هر کدام از انواع سیب زمینی را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

نکته‌های مراقبت از سیب زمینی خام

در این بخش به چند نکته در رابطه با مراقبت از سیب زمینی خام اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • اگر قرار باشد برای چندین ماه از سیب زمینی نگهداری کنید، باید در دمایی بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود. تحقیقات ثابت کرده‌اند که برای نگه داشتن سیب زمینی به مدت طولانی، باید این دما را پایین‌تر از دمای محیط در نظر بگیرید. با رعایت این نکته سیب زمینی ۹۰ درصد ویتامین ث خود را حفظ می‌کند. این در حالی است که در دمای اتاق، بعد از تنها یک ماه ۲۰ درصد ویتامین ث خود را از دست می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید سیب زمینی‌ها به مدت طولانی برای شما باقی بمانند و خواص آن‌ها هم از دست نرود، باید در دمایی بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک بال مرغ ساده با سیب زمینی سرخ شده

  • بهترین مکان‌ها برای نگهداری طولانی مدت سیب زمینی خام زیر زمین، گاراژ و تراس است. همچنین باید حواستان را جمع کنید که محیط کاملا سایه و خنک باشد. اگر سیب زمینی را در هوای مرطوب نگهداری کنید به سرعت شاهد فاسد شدن آن‌ها خواهید بود. از این رو است که در تابستان پیشنهاد می‌شود سیب زمینی را در دمای بیرون از خانه نگهداری نکنید. زیرا آن‌ها در برابر گرمای تابستان مقاومت ندارند و به سرعت خراب می‌شوند. پس در تابستان سیب زمینی‌ها را به خنک‌ترین فضای ممکن مانند فضای داخلی خانه یا زیرزمین منتقل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی

  • همانطور که گفتیم نباید سیب زمینی را در معرض آفتاب قرار دهید. نور خورشید یا نور فلورسنت باعث ایجاد کلروفیل در پوست سیب زمینی می‌شود و رنگ آن را سبز می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که سیب زمینی به خود خود کمی‌کلروفیل دارد و کاملا هم بی ضرر است. ولی اگر سیب زمینی در معرض نور خورشید قرار بگیرد، ماده‌ای شیمیایی به نام سولانین تشکیل می‌شود و به سیب زمینی طعم تلخی می‌دهد. همچنین سولانین موجب به وجود آمدن حالت تهوع و استفراغ می‌شود. از این رو است که توصیه می‌شود قسمت‌های سبز رنگ سیب زمینی را جدا کنید.

نکته‌های مراقبت از سیب زمینی خام

  • قرار دادن سیب زمینی در رطوبت، موجب فاسد شدن سیب زمینی می‌شود. پس اگر می‌خواهید آن‌ها را در یک کیسه قرار دهید، بهتر است از کیسه‌های کاغذی یا در باز استفاده کنید. به هیچ عنوان سیب زمینی را در کیسه‌های پلاستیکی و در بسته قرار ندهید. زیرا در چنین محیط‌هایی سرعت فساد و کپک زدن بالا می‌رود.
  • همانطور که گفتیم نباید سیب زمینی را در معرض رطوبت قرار دهید. یکی دیگر از روش‌های به وجود آمدن رطوبت، خیس بودن سیب زمینی است. بنابراین فقط وقتی سیب زمینی را بشویید که مطمئن باشید قرار است آن را بپزید. در غیر این صورت اجازه دهید خاکی و کثیف باقی بمانند!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کراکت (کروکت) مرغ و سیب زمینی

  • بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات گازی به نام اتیلن آزاد می‌کنند. اگر سیب زمینی را در کنار آن‌ها نگهداری می‌کنید، باید این هشدار را به شما بدهیم که این گاز موجب نرم شدن سیب زمینی می‌شود. پس اگر سیب زمینی، سیر و پیاز دارید، آن‌ها را به دور از سبزیجات و میوه‌ها نگهداری کنید.
  • تا به الان هر آن چه گفتیم برای سیب زمینی خام و با پوست بود. حالا اجازه بدهید کمی‌در مورد سیب زمینی خام و برش خورده صحبت کنیم. اگر به هر دلیلی سیب زمینی پوست کنده دارید، بهترین روش نگهداری از آن‌ها این است که برش‌ها را در یک کاسه پر از آب قرار دهید. چرا؟ زیرا اگر سیب زمینی در معرض هوای آزاد و اکسیژن باشد، به سرعت خراب می‌شود. ولی به محض قرار دادن برش‌های سیب زمینی در آب، آب مانند یک لایه محافظ عمل می‌کند و عمر سیب زمینی بیشتر می‌شود. البته این بیشتر شدن عمر سیب زمینی در حد یک روز است. نه بیشتر! این یک روز را هم باید در یخچال سپری کنند. بعد از ۲۴ ساعت، سیب زمینی آب زیادی به خود جذب می‌کند و بی مزه می‌شود. بنابراین بهترین زمان مصرف طی همان ۲۴ ساعت اولیه است.

بیشتر بخوانید: رازهای طلایی شدن ته دیگ سیب زمینی

  • سیب زمینی را در یخچال و فریزر نگهداری نکنید. وقتی سیب زمینی را در یخچال قرار می‌دهید، دمای پایین یخچال موجب تبدیل نشاسته به قندهای کاهنده می‌شود. این قندها در زمان پخت و سرخ کردن، سرطان زا خواهد شد. از طرفی سیب زمینی را در فریزر هم نباید نگهداری کنید. زیرا سیب زمینی در این دما منبسط می‌شود و ساختارهای سلولی آن از بین می‌رود. در نتیجه ی این ساز و کار است که سیب زمینی قهوه ای و غیرقابل استفاده خواهد شد.

بهترین روش نگهداری از سیب زمینی پخته شده

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بهترین روش نگهداری از سیب زمینی پخته شده

    وقتی سیب زمینی را می‌پزید، بهتر است در همان ساعات اولیه مصرف شود. ولی اگر به هر دلیلی مایل به ذخیره سیب زمینی پخته شده هستید، بهتر است آن را در فریزر نگهداری کنید. با این روش به مدت یک سال می‌توانید از سیب زمینی ذخیره شده استفاده کنید. بدون آن که تغییری در کیفیت آن به وجود آمده باشد. این در حالی است که نگهداری سیب زمینی خام در فریزر اصلا توصیه نمی‌شود. عجیب ولی واقعی!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه توپک سیب زمینی

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا ۸ نکته مهم و کاربردی برای نگهداری از سیب زمینی خام را آموختید. با رعایت این ۸ نکته عمر مواد غذایی را افزایش و مواد دور ریختنی را کاهش می‌دهید. همچنین در انتهای مقاله تنها و بهترین روش نگهداری از سیب زمینی پخته شده را بررسی کردیم. امیدواریم این مقاله در روند کارتان بهبود ایجاد کند.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا