برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (دوشنبه ۱۴ اسفند)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در چهاردهمین روز اسفند ماه ۱۴۰۲، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- واویشکا با گوشت چرخ کرده

واویشکا یکی از غذاهای بسیار ساده و البته خوشمزه‌ای است که اصالت آن به شمال کشورمان برمی‌گردد. این غذا اغلب بدون برنج سرو می‌شود و از غذاهای مقرون به صرفه‌ای است که با کمترین مواد اولیه موجود در خانه قابل طبخ است.

یک غذای پرطرفدار گیلانی که زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و می‌توانید آن را با انواع گوشت یا سبزیجاتی که متناسب با ذائقه‌تان است تهیه و نوش جان کنید.

طرز تهیه واویشکا با گوشت چرخ‌کرده

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه واویشکا

    مراحل تهیه واویشکا با گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا به سراغ آماده سازی سیب زمینی‌ها روید. سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید، پوست بگیرید و آن‌ها را به ابعاد مکعبی شکل یکسانی برش زنید.
    2. حال سیب زمینی‌های برش زده را مدت ۵-۱۰ دقیقه در کاسه‌ای آب قرار دهید، سپس آن‌ها را بشویید و درون آبکش بریزید، کمی زمان دهید تا آب اضافی آ‌ها گرفته شود.
    3. سپس درون تابه مناسبی کمی روغن ریخته و سیب زمینی‌های نگینی شده را به تابه بیفزایید، حرارت را متوسط کنید و کمی زمان دهید تا سیب زمینی‌ها طلایی رنگ و برشته شود. پس از سرخ شدن سیب زمینی‌ها را از تابه خارج کنید و کنار گذارید و به سراغ مرحله بعد روید.
    4. گوجه فرنگی‌ها را نیز به خوبی بشویید و با کمک رنده، میکسر یا خردکن آن‌ها را به صورت پوره درآورید. توجه داشته باشید که تبدیل گوجه فرنگی به پوره در نهایت ظاهری بسیار جذاب و زیبا به غذای شما می‌دهد اما اگر تمایل به اجرای این مرحله ندارید می‌توانید گوجه فرنگی را به صورت نگینی خرد کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای نونی ساده و راحت روی لینک طرز تهیه واویشکا با گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    ۲- خورشت آلو اسفناج با گوشت

    خورشت آلو اسفناج یکی از خورشت‌های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که اغلب در مهمانی‌ها تهیه می‌شود. خورشت آلو اسفناج به واسطه اسفناجی که در آن استفاده می‌شود، سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است.

    رایج‌ترین گوشت مصرفی در پخت این خورشت گوشت گاو یا گوسفند است. البته می‌توان در این غذا از گوشت بوقلمون نیز استفاده کرد. اگر شما طرفدار غذاهای گیاهی و بدون گوشت هستید، می‌توانید این غذا را بدون گوشت نیز بپزید.

    طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

    مراحل تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت

    مراحل تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول یک عدد پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را با یک چاقوی مناسب به صورت خلالی خرد کنید. آلوهای خورشتی را هم در یک ظرف بریزید و با آب بگذارید تا حدود نیم ساعت خیس بخورد.
    2. سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
    3. بعد از اینکه پیاز مقداری نرم شد، به آن زردچوبه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با پیاز و زردچوبه کاملا مخلوط و یکدست شوند. تفت دادن را کمی ادامه دهید.
    4. حال گوشت را که از قبل پاک کرده، شسته‌اید و بر روی تخته آشپزخانه با یک چاقوی تیز به ابعاد خورشتی خرد کرده‌اید را به قابلمه حاوی پیاز سرخ شده اضافه کنید.
    5. گوشت را تفت دهید تا رنگ آن سرخ شود. بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، ۳ پیمانه آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم پخته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت کلیک کنید.

    ۳- ته چین تن ماهی

    شاید زمانی که اسم ته‌ چین را می‌شنوید یاد ته‌ چین با مرغ بیفتید ولی شما می‌توانید با هر‌ چیزی که دوست دارید مثل تن ماهی، قارچ، بادمجان و… ته‌چین را طبخ کنید. اما ته‌ چین تن‌ماهی یکی از آسان‌ترین روش‌های پخت را بین ته‌چین‌ها داراست، زیرا زمان کمی برای تهیه این غذا لازم است.

    ماهی تن یکی از لذیذ‌ترین ماهی‌هایی است که در خلیج فارس صید می‌شود و می‌توان گفت که ایرانیان همیشه به آن علاقه‌مند بوده‌اند. اغلب تن‌ماهی با پلوی‌ سفید و یا شوید پلو طبخ می‌شود. اما ما امروز غذایی با هم درست می‌کنیم که حتی اگر از طعم تن‌ماهی یا ماهی خوشتان نمی‌آید از خوردن آن لذت ببرید.

    طرز تهیه ته چین تن ماهی

    مراحل تهیه ته چین تن ماهی

    مراحل تهیه ته چین تن ماهی به شرح زیر است:

    1. برای تهیه ته‌چین تن ماهی به روش مجلسی ابتدا باید پیاز را پوست بگیرید، بشویید و ریز خرد کنید. سپس روغن را درون تابه ریخته و پیاز را مقداری تفت دهید.
    2. سپس سیرها را پس از پوست گرفتن و پوره کردن به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که بوی سیر را حس نکردید به هم زدن ادامه دهید. سپس سبزی‌ها را که پاک کرده و ساطوری خرد کرده‌اید را به آن اضافه کنید و هم بزنید. هم زدن مواد را تا زمانی که آب سبزی کشیده شود و سبزی کمی رنگ عوض کند، ادامه دهید.
    3. تن ماهی را از کنسرو خارج کرده (فراموش نشود که از قبل تن ماهی را حدو ۲۰ دقیقه خوب جوشانده باشید) و به موادی که در مراحل قبل درست کرده بودید اضافه کنید و پس از هم زدن مقدار کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تابه را از روی حرارت بردارید.
    4. تخم مرغ‌ها را داخل کاسه شکسته و با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و مجلسی روی لینک طرز تهیه ته چین تن ماهی کلیک کنید.

    ۴- زیره پلو با گوشت قلقلی و بادمجان

    زیره پلو یکی از غذاهای بسیار خوشمزه کرمان است که پیشنهاد می‌کنیم حتما برای یکبار هم که شده در وعده ناهار تهیه و نوش جان کنید.

    بدون شک سرو شدن گوشت قلقلی، در کنار بادمجان با عطر زیره، طعمی تکرار نشدنی و فوق‌العاده جدید به شما می‌دهد. اگر شما هم از طرفداران پر و پا قرص بادمجان هستید، این غذا گزینه مناسبی برای ناهار امروز شماست.

    طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی و بادمجان

    مراحل تهیه زیره پلو

    مراحل تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی و بادمجان به شرح زیر است:

    1. در ابتدا سراغ پخت پلو و زیره بروید. زیره‌های از قبل پاک شده را درون آبکش بشویید. بعد از آن درون قابلمه مناسبی برنج خیس‌ خورده، نمک، روغن، زردچوبه و زیره‌ها را بریزید و به‌ هم بزنید. مقدار لازم آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت شعله گاز را متوسط کنید.
    2. زمان دهید تا آب برنج کاملا بخار شود و دانه‌های برنج آماده دم‌ کشیدن شود. اطراف برنج را با کمک قاشق از قابلمه فاصله دهید تا در زمان دم‌ کشیدن نسوزند. یک ساعت زمان دهید تا برنج کاملا پخته و قابل سرو شود.
    3. سپس به سراغ تهیه گوشت‌های قلقلی‌تان بروید. پیاز متوسط را با رنده ریز رنده کنید. شما می‌توانید از میکسر یا هر ابزار دیگری که در دسترس دارید کمک بگیرید.
    4. آب پیاز را جدا کنید و با کمک دست یا قاشق حسابی فشار دهید تا تمام آب آن خارج شود. رعایت این مورد بسیار حائز اهمیت است. اگر پیاز رنده شده را با همان آب به گوشت اضافه کنید مایع گوشت شل می‌شود و قابل قلقلی کردن نخواهد بود.
    5. اکنون درون ظرف مناسبی گوشت چرخ کرده، پیاز، ادویه‌ها و نمک را با هم مخلوط کنید و چند دقیقه‌ای با کمک دست به‌ خوبی ورز دهید، تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند. 

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و خوشمزه کرمانی روی لینک طرز تهیه زیره پلو کلیک کنید.

    ۵- کتلت گوشت چرخ کرده

    کتلت با گوشت چرخ‌ کرده یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نونی است که از کودکی تا به امروز نوش‌ جان کرده‌اید. کتلت در تنوع بسیار زیادی طبخ و سرو می‌شود که انواع کتلت با سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی از شناخته شده‌ترین کتلت‌هایی است که قطعا نام آن‌ها را شنیده‌اید.

    مواد تشکیل دهنده و اصلی کتلت‌ها تخم‌مرغ، سیب‌زمینی و پیاز است که با سایر مواد دیگر به شکل‌های گوناگونی میکس و ترکیب می‌شوند. این غذای لذیذ را می‌توانید همراه با نان، گوجه فرنگی، خیار شور، سبزی و… در وعده ناهار میل کنید.

    طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب زمینی‌ها را پوست کنده و رنده کنید. سپس پیاز را پوست کنده و در یک ظرف دیگر آن را رنده کنید. آب پیازها را بگیرید و به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. (اگر پیاز آب داشته باشد کتلت شما منسجم نمی‌شود. پس در رعایت این موضوع دقت کافی داشته باشید).
    2. حال گوشت چرخ کرده را به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. تخم‌مرغ‌‌ها را نیز به این مخلوط اضافه کنید.
    3. نمک، فلفل و زردچوبه را هم به مخلوط بیفزایید و هم بزنید تا ادویه به خورد مواد برود.
    4. تمام ترکیبات را با دست ورز دهید تا حسابی با هم مخلوط شوند. حدود نیم ساعت مخلوط را در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و ساده روی لینک طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۲/۵ (۱ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا