برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (یکشنبه ۲۶ فروردین)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در بیست و ششمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی‌ای پیدا شود که عاشق آن نباشد. این غذای خوشمزه با چند قلم مواد ساده نظیر لوبیا قرمز، سبزی خورشتی، گوشت تکه‌ای، لیمو عمانی و… طبخ می‌شود.

البته در برخی شهرها برای تهیه این خورشت به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و به جای سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود. به علاوه قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای وعده ناهار تهیه کرد.

طرز تهیه قورمه سبزی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه قورمه سبزی

    مراحل تهیه قورمه سبزی به شرح زیر است:

    1. برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان ۲ الی ۳ بار، آب آن را عوض کنید. 
    2. سپس سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز،شنبلیله و جعفری را به خوبی می‌شوییم و بر روی تخته به صورت ریز خرد می‌کنیم. (اگر سبزی تازه نداشتید می‌توانید از سبزی قورمه که قبلا سرخ شده و در فریزر است استفاده کنید.)
    3. بعد از خرد شدن سبزی‌ها، درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را به ماهیتابه می‌افزاییم و تفت می‌دهیم. هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم تا تیره‌تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده‌تر شده و روغن می‌اندازد. 
    4. پیازها را پوست کنده، می‌شوییم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزیم و بر روی شعله قرار می‌دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می‌دهیم.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه قورمه سبزی کلیک کنید.

    ۲- مرغ بریان

    مرغ از آن دسته غذاهای پرطرفدار و راحت است، که معمولا اکثر افراد حداقل در هفته ۲ بار در برنامه غذایی خود از آن استفاده می‌کنند. ما نیز در این بخش می‌خواهیم یک روش پخت بسیار جذاب و ساده با مرغ یعنی مرغ بریان را به شما آموزش دهیم که قطعا تجربه بی‌نظیری برای ناهار امروزتان خواهد بود. 

    این غذا از غذاهای مجلسی و مناسب مهمانی نیز است که طرز تهیه آسانی دارد و شما با توجه به ذائقه‌ی خود می‌توانید این مرغ را در خانه مزه‌دار و به روش رستورانی طبخ کنید.

    مراحل تهیه مرغ بریان

    مراحل تهیه مرغ بریان

    مراحل تهیه مرغ بریان به شرح زیر است:

    1. ابتدا در یک ظرف درب‌دار مناسب یک عدد مرغ شسته شده کامل را قرار می‌دهیم و با نمک، فلفل سیاه و زعفران دم‌کرده به میزان لازم تمام زیر و روی مرغ و درون شکم مرغ را به خوبی آغشته و مزه‌دار می‌کنیم.
    2. سپس ۲ عدد پیاز، ۵ حبه سیر و ۱ عدد فلفل دلمه‌ای خرد شده و آبلیمو به میزان لازم را زیر و روی مرغ و مقداری درون مرغ می‌ریزیم و درب ظرف را قرار داده و به مدت ۵ ساعت در یخچال اجازه می‌دهیم تا استراحت کند.
    3. حال در یک ظرف مناسب دیگر کره و زعفران دم کرده به میزان لازم و ۳ حبه سیر رنده شده را به خوبی مخلوط می‌کنیم.
    4. سپس مرغ را از یخچال خارج کرده و تمامی مواد (سیر، پیاز، فلفل دلمه ای) آغشته به آن را خارج می‌کنیم و سراغ مرحله بعد می‌رویم.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و جذاب روی لینک طرز تهیه مرغ بریان کلیک کنید.

    ۳- موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده

    موساکا یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار است که اصالت آن به کشور یونان برمی‌گردد. این غذا به عنوان یک غذای بین‌المللی شناخته می‌شود که در طرز تهیه اصلی آن از بادمجان استفاده می‌شود؛ اما موسکا نیز مانند سایر غذاها در کشورهای مختلف به روش‌های متنوعی با مواد غذایی مختلفی طبخ می‌شود.

    مراحل تهیه موساکا

    مراحل تهیه موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید. ‌آن‌ها را به صورت یکسان حلقه حلقه برش زنید. به بادمجان‌های حلقه‌حلقه شده کمی نمک زنید و آن‌ها را درون آبکش یا صافی ۱۰-۱۵ دقیقه‌ای قرار دهید تا تلخی‌شان گرفته شود.
    2. پس از گذشت زمان اعلام شده بادمجان‌ها را بشویید و با دستمال نخی آشپزخانه‌ای خشک کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و بادمجان‌ها را در تابه سرخ کنید تا طلایی و برشته شود. پس از سرخ شدن بادمجان‌، آن‌ها را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.
    3. حال پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی ریز خرد کنید و درون همان تابه‌ای که بادمجان‌ها را سرخ کردید، بریزید. کمی تفت دهید تا پیازها طلایی و برشته شوند.
    4. سپس گوشت چرخ کرده را به پیازهای درون تابه اضافه کنید. مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و بوی خامی‌اش گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای بین‌ المللی فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه موساکا بادمجان و گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    ۴- شنگ پلو

    یکی از محبوب‌ترین غذاهای بهاری در استان لرستان شنگ‌ پلو است. شنگ نوعی تره کوهی با خواص فراوان است که در فصل بهار می‌روید و کمک شایانی به ساز و کار بدن و دفع سموم از آن می‌کند.

    شنگ‌ پلو را به روش‌های مختلف می‌توان درست کرد که البته تمامی دستورهای پخت آن بسیار ساده و راحت است. شما می‌توانید شنگ‌ پلو را با مرغ، گوشت تکه‌ای یا ساده برای ناهار امروزتان طبخ و این غذای خوشمزه را به عنوان یک تقویت کننده در فصل بهار مهمان خانه خود کنید.

    مراحل تهیه شنگ پلو با گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه شنگ پلو با گوشت تکه‌ای

    مراحل تهیه شنگ پلو با گوشت تکه‌ای به شرح زیر است:

    1. پیش از شروع پخت شنگ‌ پلو، ابتدا برنج خود را بخیسانید. همانند همه روش‌های آماده کردن برنج برای پلو، برنج را با آب بشویید. سپس آن را با ۲ پیمانه آب و نمک در ظرفی بریزید که تمام برنج در آب قرار گیرد.
    2. سپس درون قابلمه درب‌دار مناسب، پیازهای نگینی خرد شده و سیر را با کمی روغن تفت دهید تا طلایی رنگ و سبک شوند. در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را به مواد اضافه کنید و چند ثانیه زمان دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    3. حال گوشت‌ها را به ابعاد دلخواه (ترجیحا مدل قیمه‌ای) برش زده و به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید. (شما با توجه به رژیم غذایی و ذائقه‌تان از تکه‌های گوشت استخوان‌دار یا گوشت گوساله هم می‌توانید استفاده کنید.)
    4. همه مواد را به‌ خوبی هم‌ بزنید تا طعم سیر و پیاز و ادویه‌ها به خورد گوشت برود و رنگ خامی گوشت از بین برود. اکنون ۱ لیوان آب‌ جوش را روی مواد درون قابلمه بریزید. حرارت را کم کنید، درب قابلمه را بگذارید و ۱ ساعت زمان دهید تا گوشت‌ها به‌ طور کامل پخته شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و مقوی بهاری روی لینک طرز تهیه شنگ پلو کلیک کنید.

    ۵- گراتن پاستا

    گراتن‌ها دنیای بسیار متنوعی دارند و معروف‌ترین آن‌ها لازانیا است که به دلیل محبوب بودن اسم جداگانه پیدا کرده است. گراتن پاستا از نظر طعم بسیار شبیه به لازانیا است با این تفاوت که برای تهیه آن از پاستا فرمی استفاده می‌شود نه ورقه‌های لازانیا.

    بدون شک کسانی که عاشق پاستا هستند، از این غذا نیز استقبال می‌کنند. ترکیب طعم پاستا و پنیر پیتزا بسیار عالی و خوشمزه است و به خصوص برای بچه‌ها غذای جذابی برای ناهار به حساب می‌آید.

    مراحل تهیه گراتن پاستا

    مراحل تهیه گراتن پاستا

    مراحل تهیه گراتن پاستا با سس بشامل به شرح زیر است:

    1. برای آماده کردن گراتن پاستا اول سس پاستا را آماده می‌کنیم. برای این کار یک عدد پیاز را نگینی ریز خرد کنید و با دو قاشق روغن داخل تابه تفت بدهید تا طلایی شود. بعد گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و تفت بدهید تا بپزد و تغییر رنگ بدهد.
    2. سپس نمک و ادویه‌ها را به ترکیب بالا اضافه و مخلوط کنید. (ادویه‌های اختیاری هستند. می‌توانید از انواع ادویه‌های دلخواه استفاده کنید.) مواد را کمی تفت بدهید و بعد رب را اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ رب باز شود و سپس کمی زعفران (به دلخواه) اضافه کنید.
    3. در ادامه قارچ و فلفل دلمه‌ای خرد شده را اضافه کنید و چند دقیقه روی حرارت تفت بدهید تا بپزند و طعم مواد به خورد هم برود. سپس حرارت را خاموش کنید و سس پاستا را کنار بگذارید.
    4. بعد از آماده کردن سس پاستا نوبت به آماده کردن سس بشامل می‌رسد. کره و آرد را داخل تابه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب و با آرد مخلوط شود. مواد را روی حرارت کم تفت بدهید تا خامی آرد گرفته شود اما تغییر رنگ ندهد.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه گراتن پاستا کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.