آشپزیغذاهای سنتی

۹ نوع لیست غذای نذری پرطرفدار در ماه محرم؛ با طرز تهیه آن

پختن غذاهای نذری در ماه محرم طبق رسم و رسومات از گذشته تا به حال یکی از اعمال متبرک در بین ایرانیان شناخته شده است.محرم‌الحرام نخستین ماه از سال شمار هجری قمری است. واقعه کربلا که منجر به شهادت امام حسین(ع) و یارانش شد در ماه محرم سال ۶۱ قمری رخ داد. که به همین سبب دلیل نامگزاری این ماه حرام بودن جنگ در آن ذکر شده است. شیعیان هر سال در دهه اول این ماه برای امام حسین (ع) و یارانش سوگواری می‌کنند. البته در برخی از اقوام عزاداری آن‌ها تا روز اربعین (شهادت امام حسین) یعنی ۲۰ ماه صفر به مدت ۵۰ روز ادامه دارد. بنا به احادیث امامان شیعه در این ماه عزادار بوده‌اند و و شیعیان را نیز به عزاداری تشویق کرده‌اند. شیعیان در این ماه لباس سیاه می‌پوشند و اماکن مذهبی خود را سیاه‌پوش می‌کنند. از گرفتن جشن و عروسی خودداری کرده و نذری می‌دهند. نذر به این معناست که چیزی را رایگان در راه خدا به دیگری دادن. اغلب در این راه شیعیان برای برآورده شدن خواسته و آرزوهایشان غذاهایی را در این ماه بین مستضعفین نذر میدهند.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ لیست غذاهای بسیار خوشمزه و مشترکی که در اکثر اقوام به عنوان نذری در ماه محرم پخت می‌شود را به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

۱- قورمه سبزی، نذری پرطرفدار

قورمه سبزی یکی دیگر از غذاهایی است که در ماه محرم به عنوان نذری پخته می‌شود. البته انتخاب قورمه سبزی با توجه به مواد اولیه و روش پخت به نسبت سخت، کم‌تر اتفاق می‌افتد. اما در بسیاری مساجد این غذا را بعد از اجرای برنامه‌های خاص پخش می‌کنند. قورمه سبزی غذای اصیلی است و معمولا همه آن را دوست دارند. به همین خاطر هم است که این غذا در ماه محرم و به عنوان یک غذای نذری، طرفداران زیادی دارد.

قورمه سبزی یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که در تمامی شهرهای ایران به عنوان غذای نذری در ماه محرم استفاده می‌شود. قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین غذاهاست که پخت آن نسبت به سایر نذری‌ها زحمت بیشتری دارد. در این بخش قصد داریم به پخت قورمه سبزی نذری برای ۱۰۰ نفر بپردازیم اما چه مواد اولیه‌ای برای پخت این نذری لازم است؟

قورمه سبزی نذری

طرز تهیه انواع غذای نذری در مجله اینترنتی اُکالا

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی برای ۱۰۰ نفر
    گوشت گوسفندی تازه۸ کیلو گرم
    سبزی قورمه۱۵ کیلو گرم
    لوبیا قرمز۲ کیلو گرم
    پیاز۱۰ کیلو گرم
    لیمو عمانی۱ کیلو گرم
    روغن سرخ کردنیبه میزان لازم
    نمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

    طرز تهیه قورمه سبزی نذری

    پس از اینکه توضیحاتی راجع به قورمه سبزی داده شد، در این بخش می‌خواهیم به طرز تهیه این غذای نذری بپردازیم.

    1. در ابتدا لوبیاها را کاملا شسته و در یک قابلمه با حرارت مناسب قرار می‌دهیم تا بپزد. برای اینکه پخت لوبیا ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود، بهتر است که لوبیاها حدود ۱۲ ساعت در آب خیس بخورد.
    2. گوشت گوسفندی را که از قبل آماده کرده بودیم را پس از اینکه تمیز کردیم، با استفاده از چاقو تیز در اندازه‌های خورشتی خُرد می‌کنیم.
    3. سبزی‌ها را کامل شسته و پس از اینکه از تمیز بودن آن مطمئن شدیم، با استفاده از چاقو آن‌ها را خُرد می‌کنیم. سپس در یک تابه با حرارت کمی آب سبزی‌ها را می‌گیریم.

    قورمه سبزی از روش‌های مختلفی تهیه و پخته می‌شود. این غذا را حتی می‌توانید در خانه و با استفاده از وسایلی که دارید تهیه کنید و در محله خود پخش کنید. برای مشاهده ادامه مراحل پخت این نذری خوشمزه می‌توانید به طرز تهیه قورمه سبزی نذری مراجعه کنید.

    ۲- آش رشته نذری جا افتاده

    آش رشته هم جزو غذاهایی است که به عنوان نذری طرفداران زیادی دارد. این غذا معمولا به عنوان ناهار در مساجد و تکیه‌ها به عنوان نذری پخش می‌شود. یا این که در مواقعی، در عصر یک روز تعطیل این غذا را در محله و به درب منازل برده و به عنوان نذری پخش می‌کنند. آش رشته دارای مواد زیادی است و به همین دلیل یک وعده غذای پرانرژی و کامل محسوب می‌شود.

    آش رشته از معروف‌ترین آش‌های ایرانی است که تاریخچه استفاده از آن به زمان‌های قدیم بر می‌گردد. جالب است بدانید که به طور کلی حدود ۴۰۰ نوع آش وجود دارد که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به آش رشته اشاره کرد. از آش رشته به عنوان نذری در ماه محرم و همچنین به عنوان افطاری در ماه رمضان استفاده می‌شود. در این بخش قصد داریم به طرز تهیه آش نذری برای ۱۰۰ نفر بپردازیم پس با ما همراه باشید.

    آش رشته نذری

    مواد لازم برای تهیه آش رشته نذری برای ۱۰۰ نفر
    نخود۱ کیلو گرم
    لوبیا چیتی۲ کیلو گرم
    عدس۳ کیلو گرم
    ماش۱ کیلو گرم
    سبزی آش۱۰ کیلو گرم
    پیاز داغ۲ کیلو گرم
    سیر داغ۲ کیلو گرم
    رشته آشی۱۰ کیلو گرم
    آرد۵۰۰ گرم
    نعنا۵۰۰ گرم
    نمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

    طرز تهیه آش رشته نذری

    پس از اینکه توضیحاتی راجع به آش رشته داده شد در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این نذری خوشمزه بپردازیم.

    1. در ابتدا قابلمه را تا نیمه پُر کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم تا بجوشد.
    2.  به قابلمه در حال جوش، حبوبات را به ترتیب اضافه می‌کنیم. اضافه کردن حبوبات سبب می‌شود تا آب از حالت جوش خارج شود بنابراین درب قابلمه را روی آن قرار می‌‎دهیم تا آب دوباره شروع به قل قل زدن کند.
    3. در یک ماهیتابه، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن ریخته و پیاز، سیر و نعنا را به آن اضافه می‌کنیم.

    پختن آش رشته کار به نسبت دشواری است و برای این که بتوانید به بهترین طعم این آش برسید، باید ماهر باشید. با استفاده از دستور پخت آش رشته نذری، به راحتی می‌توانید یک غذای نذری عالی و حرفه‌ای آماده کنید. برای مشاهده ادامه مراحل پخت این آش پرطرفدار می‌توانید به مقالهطرز تهیه آش رشته نذری مراجعه کنید.

    ۳- عدس پلو نذری به همراه نکات طلایی

    عدس پلو شاید یکی از قدیم‌ترین انواع نذری باشد. این غذا که با ترکیبی از برنج، عدس، پیاز داغ، گوشت چرخ کرده و کشمش پلویی درست می‌شود، علاوه بر این که طعم بی‌نظیری دارد، روش پخت آسانی هم دارد. افرادی که قصد دارند یک وعده غذای نذری با هزینه مناسب و به روش آسان درست کنند، می‌توانند عدس پلو را انتخاب کنند.

    عدس پلو یکی از انواع غذاهایی است که علاوه بر اینکه در وعده‌های غذایی کاربرد دارد، در ماه محرم نیز به عنوان غذای نذری طرفداران خاص خود را دارد. از مواد اصلی عدس پلو می‌توان به برنج، عدس و روغن اشاره کرد که بنا به تعداد نفرات، این میزان مواد اولیه متغییر است. در این بخش قصد داریم به طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر بپردازیم اما برای این تعداد، چه میزان مواد اولیه‌ای نیاز است؟

    عدس پلو نذری

    مواد لازم برای تهیه عدس پلو نذری برای ۲۰۰ نفر
    برنج۳۰ کیلو گرم
    عدس۱۲ کیلو گرم
    روغن۴ کیلو گرم
    گوشت چرخ کرده بدون چربی۱۰ کیلو گرم
    پیاز۱۰ کیلو گرم
    کشمش پلویی۸ کیلو گرم
    خرما۸۰۰ عدد
    رب گوجه فرنگی۳ کیلو گرم
    کره در صورت تمایل۳ کیلو گرم
    خلال بادام، خلال پسته، خلال نارنج و پیاز داغبه میزان لازم
    زرشک (برای تزیین روی عدس پلو)به میزان لازم
    ادویه مخصوص عدس پلوبه میزان لازم

    طرز تهیه عدس پلو نذری

    پس از اینکه مواد اولیه عدس پلو برای ۲۰۰ نفر را آماده کردیم، حال وقت آن است که به پخت این نذری خوشمزه بپردازیم.

    1. در ابتدا برنج را به مدت ۲۴ ساعت یا حداقل به مدت ۲ ساعت در آب خیس می‌کنیم.
    2. آب را روی حرارت قرار می‌دهیم و پس از اینکه به جوشیدن رسید، برنج‌هایی که از قبل خیس کرده بودیم را به آب اضافه می‌کنیم و مجدد صبر می‌کنیم تا آب جوش بیاید.
    3. برای دو برابر شدن طول دانه‌های برنج، پس از جوشیدن آب و برنج، یک لیوان یخ به قابلمه اضافه می‌کنیم.

    عدس پلو نذری را می‌توانید در خانه هم درست کنید و در محله و بین همسایگان به عنوان نذری پخش کنید. روش پخت عدس پلو نذری خوشمزه را در این مطلب بخوانید. برای مشاهده ادامه مراحل پخت عدس پلو نذری به همراه تمامی نکات می‌توانید به طرز تهیه عدس پلو نذری مراجعه کنید.

    ۴- طرز تهیه قیمه نذری به همراه ترفندهای خوشمزه‌تر شدن

    خورشت قیمه شاید نام‌آشنا ترین غذای نذری باشد. هر ساله در ماه محرم و خصوصا در روزهای تاسوعا و عاشورا، در بسیاری نقاط این غذا به عنوان نذری پخش می‌شود. خیلی افراد معتقد هستند این غذا طعمی متفاوت با باقی خورشت‌های قیمه دارد و مزه آن بهتر است.

    خورشت قیمه یکی از معروف‌ترین غذاهای ایرانی است که به دلیل محبوبیت بالا در ماه محرم نیز به عنوان غذای نذری توزیع می‌شود. رب گوجه فرنگی، پیاز، لپه و گوشت قرمز از مهمترین مواد اولیه خورشت قیمه نذری هستند که با استفاده از چاشنی‌هایی همچون لیمو عمانی و دارچین می‌توان طعم خاص و دلچسبی به این خورشت داد. در این بخش قصد داریم به طرز تهیه خورشت قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر بپردازیم اما به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

    خورشت قیمه نذری

    مواد لازم برای تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر
    گوشت۷ کیلو گرم
    لپه۴ کیلو گرم
    رب گوجه فرنگی۳ کیلو گرم
    مغز لیمو عمانی۲۰۰ گرم
    سیب زمینی خام۱۰ کیلو گرم
    برنج برای ظرف بزرگ۲۰ کیلو گرم
    برنج برای ظرف کوچک۱۵-۱۸ کیلو گرم
    روغن۱۰ کیلو گرم
    زعفران۲ مثقال
    گلاب۲۰۰ میلی لیتر
    ادویه مخصوص۱۵۰ گرم
    فلفل۲۵ گرم
    زردچوبه۵۰ گرم
    نمک۱۵۰ گرم

    طرز تهیه خورشت قیمه نذری

    در این بخش می‌خواهیم به آموزش مرحله به مرحله قیمه نذری بپردازیم پس با ما همراه باشید.

    1. در ابتدا پیازها را خُرد کرده و با استفاده از چاقو تیز، گوشت‌ها را به صورت خورشتی خُرد می‌کنیم.
    2. پس از اینکه پیازها را در اندازه‌ مناسب خُرد کردیم، با ریختن آن در قابلمه و اضافه کردن روغن، پیاز‌ها را تفت می‌دهیم تا طلایی رنگ شوند.
    3. گوشت خُرد شده را که در مرحله اول آماده کرده بودیم به پیاز‌ها اضافه می‌کنیم. برای خوش طعم شدن خورشت بهتر است که چربی‌های گوشت را از آن جدا نکنیم.

    روش پخت قیمه نذری ساده است و به راحتی می‌توانید در اندازه‌های مختلف، در خانه آن را تهیه کنید و در بین همسایگان یا افراد حاضر در یک هیئت آن را پخش کنید. برای آشنایی با روش پخت قیمه نذری، این مطلب را بخوانید. برای مشاهده ادامه مراحل پخت این قیمه خوشمزه و نذری به همراه عکس‌های آموزشی هر مرحله می‌توانید مقاله طرز تهیه قیمه نذری را مطالعه کنید.

    ۵- زرشک پلو با مرغ نذری

    زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای ویژه برای نذری است. طعم خوشمزه این غذا بعد از یک روز پر از تحرک در ایام محرم، می‌تواند تا حدی انرژی از دست رفته شما را برگرداند. زرشک پلو با مرغ غذای ساده‌ای است و هر کسی می‌تواند آن را به سلیقه خود درست کند. این غذا مورد علاقه افراد زیادی است و می‌توانید با خیال راحت آن را به عنوان نذری پخش کنید.

    زرشک پلو با مرغ جزو غذاهایی است که برای نذری دادن در مناسبت‌های خاص استفاده می‌‍‌شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است. لازم است بدانید که طرز تهیه زرشک پلو با مرغ برای تعداد نفرات بالا، کمی متفاوت‌تر از زرشک پلویی است که در خانه آماده می‌شود و فوت و فن خاص خود را دارد بنابراین در این بخش قصد داریم به طرز تهیه این نذری خوشمزه بپردازیم.

    زرشک پلو با مرغ نذری

    مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ نذری
    برنجبرای هر نفر، ۱۵۰ گرم
    مرغبرای هر نفر، ۳۰۰ گرم
    زرشکبه ازای هر ۱ کیلو برنج، ۱۰۰ گرم
    شکربه ازای هر ۱ کیلو برنج، حدود ۲۰ گرم
    زعفران ساییدهبه ازای هر ۱ کیلو برنج، ۱ قاشق چایخوری
    رب گوجه فرنگیبه ازای هر ۱ کیلو مرغ، حدود ۶۰ گرم
    پیاز، روغن، کره، ادویه و آبلیموبه میزان لازم

    طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری

    1. در ابتدا فرض کنید که این نذری را برای ۱۰۰ نفر می‌‎خواهید آماده کنید. برای این کار به ۱۵ کیلو برنج، ۳۰ کیلو مرغ، ۱.۵ کیلو زرشک، ۳۰۰ گرم شکر، حدود ۱۵ قاشق چایخوری زعفران و ۱.۸ کیلوگرم رب گوجه فرنگی نیاز داریم.
    2. پس از اینکه مواد اولیه را آماده کردیم، در این بخش می‌خواهیم به پخت مرغ بپردازیم. برای این کار در ابتدا مرغ‌ها را خُرد کرده و خوب می‌شوریم. برای اینکه مرغ‌های خوشمزه‌تری داشته باشیم و همچنین از وا رفتن آن جلوگیری کنیم، بهتر است مرغ‌ها را قبل از پخت، مقداری تفت بدهیم.
    3. سس مرغ از موارد مهمی است که طعم بی‌نظیر و دلچسبی به این نذری می‌دهد. برای آماده کردن سس مرغ در ابتدا مقداری روغن در یک ماهیتابه بزرگ ریخته و پیازهایی را که از قبل خُرد کرده بودیم را سرخ می‌کنیم.

    برای تهیه زرشک پلو با مرغ نذری، می‌توانید از روش‌های مختلفی اقدام کنید. اما برای این که بتوانید به بهترین طعم برسید، طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری را مطالعه کنید. برای مشاهده ادامه مراحل پخت این نذری می‌توانید مقاله طرز تهیه زرشک پلو نذری را دنبال کنید.

    ۶- حلیم

    حلیم یکی از غذاهای نذری خوشمزه و پر طرفدار است که تهیه آن به عنوان نذری کمی زمان گیر است. حلیم نذری را به روش زیر می‌پزند.

    حلیم

    گوشت گوسفند را بپزید. ۲ پیمانه گندم پوست گرفته را بپزید و زمانی که گندم خوب پخته شد گوشت را ریش ریش کنید و داخل حلیم بریزید و در آخر کره و کنجد و پودر نارگیل برای تزیین اضافه کنید. غذایی بسیار مقوی و قابل هضم و سبک خواهد بود.

    برای ادامه طرز تهیه حلیم نذری اینجا کلیک کنید.

    ۷- شله زرد

    شله زرد هم در وعده‌های غذایی مناسب برای نذری جایگاه خوبی دارد. این غذا که در ماه محرم، ماه رمضان و باقی ماه‌های سال پخته می‌شود، با ترکیبی از برنج، شکر و زعفران آماده می‌شود و بسیار خوشمزه است. این غذا را می‌توان به عنوان یک وعده نذری در میانه روز آماده کرد و در بین همسایگان یا افراد محله پخش کرد. همچنین بسیاری افراد شله زرد را آماده کرده و به مسجد محله می‌برند و در بین افرادی که در مسجد برای مراسم حاضر هستند پخش می‌کنند.

    برنج رو پاک کنید و به خوبی بشویید تا کاملا تمیز بشه و با ۷ پیمانه آب خیس کنید (به مدت بیست و چهار ساعت یا حداقل دوازده ساعت). بعد از گذشت این زمان، برنج رو با همون آبی که خیس کردین داخل ظرف مناسب روی حرارت متوسط رو به بالا قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد حرارت رو کم کنید( اگه کف کرد حتما کف روی آب رو جمع کنید) و اجازه بدین آروم بجوشه تا برنج ها شکفته بشن. توی این مرحله بهتره اصلا شله زرد رو هم نزنین و قاشق داخل ظرف نبرین و بذارین به حال خودش باشه و بجوشه چون هم زدن در این مرحله باعث میشه ته بگیره و به کف قابلمه بچسبه.

    شله زرد

    برای پخت شله زرد می‌توانید از موادی که در منزل دارید استفاده کنید. روش پخت شله زرد نذری را در این مطلب بخوانید. 

    توجه کنید که نذری حتما نباید یک غذای گران و سخت باشد. هر نوع غذایی که توان آماده کردن آن را دارید را بپزید و با نیت خیر در محله یا مسجد پخش کنید. مطمئن باشید همیشه افرادی هستند که این کار خیر شما را به فال نیک بگیرند. در پخت نذری، مهم نیت است و باقی موارد را می‌توانید کنار بگذارید.

    ۸- نان و پنیر و خرما

    نذری حتما نباید یک غذای پختی با گوشت و مواد غذایی باشد. یکی از غذاهایی که می‌توان به عنوان نذری پخش کرد، نان و پنیر و خرما است. تنها کافی است مقداری نان لواش یا سنگک، پنیر و خرما تهیه کنید و با آماده کردن لقمه‌های نان و پنیر، آن‌ها را در محله یا در مسجد پخش کنید. به جای خرما حتی می‌توانید از سبزی استفاده کنید. اتفاقا نان و پنیر و خرما به عنوان نذری، طرفداران بسیاری هم دارد.

    نان و پنیر و خرما

    برای آشنایی با دیگر غذاهای مناسب برای نذری، سرویس آشپزی مجله اکالا را دنبال کنید.

    ۹- عدسی نذری

    عدسی یک نذری خوشمزه، مقوی و بی درد سر است که از غذاهای نذری ساده و پرطرفدار حساب می‌شود.

    طرز تهیه عدسی نذری برای 100 نفر به همراه 10 نکته طلایی

    برای تهیه عدسی نذری برای ۱۰۰ نفر به مواد زیر نیاز دارید:

    مواد مورد نیاز جهت تهیه عدسی نذری:
    عدس ۵ کیلوگرم
    رب گوجه فرنگی نیم کیلو یا ۵۰۰ گرم
    پیاز ۳ کیلو
    سیب زمینی ۳ کیلو
    کره ۵۰ گرم
    فلفل به مقدار لازم
    نمک به مقدار لازم
    زردچوبه به مقدار لازم
    آبلیموی تازه یک شیشه کوچک
    آب به مقدار لازم
    روغن به مقدار لازم
    1. در اولین مرحله به سراغ پختن عدس ها روید. عدس‌های را که از چند ساعت قبل در آب خیسانده‌اید در صافی بریزید تا آب اضافی آنها گرفته شود.
    2. حال درون قابلمه مناسبی عدس‌ها را به همراه مقدار مناسبی آب بریزید به طوری که آب روی سطح عدس‌ها را بگیرد.
    3. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید و منتظر بمانید تا محتوای درون قابلمه شروع به جوشیدن کند. بهتر است در حین پختن، آن را به خوبی هم بزنید که ته نگیرد.
    4. در دومین مرحله به سراغ سیب زمینی‌ها روید.
    5. سیب زمینی‌های شسته شده را پوست بگیرید و به ابعاد کوچکتری تقسیم کنید سیب زمینی را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و حرارت را کم کنید و حدود ۶۰ دقیقه زمان دهید تا عدس و سیب زمینی به خوبی بپزند. توجه: استفاده در این بخش می‌توانید بسته به بودجه و سلیقه خود، قارچ هم به مواد اضافه کنید.

    برای ادامه طرز تهیه عدسی نذری برای ۱۰۰ نفر به محتوای آن مراجعه کنید.

    ماه محرم در سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

    شروع ماه محرم در سال ۱۴۰۲ ۲۸ تیرماه است. پایان ماه محرم در سال ۱۴۰۲ ۲۶ مرداد ماه است. روز تاسوعا ۵ مرداد ماه، روز عاشورا ۶ مرداد ماه و روز اربعین ۱۵ شهریور است.

    در روز اربعین چه اتفاقاتی افتاده است؟

    روز ۲۰ محرم یعنی ۴۰ روز پس از کشته شدن حسین بن علی است. این روز نزد امامیه دارای ارزشی آیینی است.

    روز عاشورا و تاسوعا چیست؟

    تاسوعا، روز نهم ماه محرم است. این روز برای شیعیان از اهمیت برخوردار است که چند واقعه مهم در آن رخ داده. در روز تاسوعا شمر وارد کربلا شده است و آماده‌سازی برای اقدامات جنگ انجام شده. حسین بن علی و یارانش توسط دشمن محاصره شدند. عاشورا، روز دهم ماه محرم است، برای مسلمانان در این روزموسی و بنی اسرائیل توسط خداوند از فرعون نجات یافتند و راهی در دریا ایجاد کردند. در روز عاشورا حسین بن علی، نوه پیامبر اسلام، محمد در نبرد کربلا کشته شد.

    در این مقاله با طرز تهیه انواع غذای نذری در ماه محرم آشنا شدیم. شما از چه نوع غذاهای نذری دیگری در ماه محرم استفاده کرده‌اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.