سبک زندگیسلامت و زیبایی

علت خشکی پوست در فصل پاییز و روش‌های درمان آن

پاییز، فصلی زیبا و دوست‌داشتنی است، اما با شروع آن، مشکلاتی مانند خشکی پوست نیز گریبان‌گیر بسیاری از افراد می‌شود. علت اصلی خشکی پوست در فصل پاییز، کاهش رطوبت هوا است. با سردتر شدن هوا، رطوبت هوا نیز کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

برای مراقبت از پوست در پاییز و آشنایی با علائم خشکی پوست و عواملی که موجب ایجاد آن می‌شود با اکالا بلاگ همراه باشید. همچنین در ادامه، ۱۰ تا از بهترین روش‌های رفع خشکی پوست در فصل پاییز را به شما معرفی می‌کنیم پس از مطالعه این مقاله غافل نشوید.

علائم خشکی پوست در فصل پاییز

خشکی پوست می‌تواند علائم مختلفی در بدن داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • پوست ممکن است خشک و زبر به نظر برسد و پوسته پوسته شود.
  • امکان دارد پوست شما سفت و سخت شود و احساس کشیدگی داشته باشد.
  • پوست دچار خارش شود.
  • وجود ترک‌هایی در پوست که ممکن است دچار خونریزی شود.
  • لب‌ها ممکن است خشکیده و ترک خورده شوند.
  • عفونت ناشی از تجمع میکروب‌ها در ترک‌ها که باعث ایجاد لکه‌های قرمز و زخم می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین ضد آفتاب از نظر پزشکان در سال ۲۰۲۳

عواملی که موجب خشکی پوست می‌شوند

خشکی پوست به دلیل از دست دادن بیش از حد آب یا چربی ایجاد می‌شود. همچنین یک مشکل رایج است که می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. از جمله عوامل مؤثر در خشکی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر آب و هوا: در فصل‌های سرد و خشک، پوست رطوبت خود را از دست داده و خشک می‌شود.
  • حمام کردن یا دوش گرفتن با آب گرم: آب گرم می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرد و باعث خشکی آن شود.
  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب: برخی از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند باعث خشکی پوست شوند.

عواملی که موجب خشکی پوست می‌شوند

معرفی ۱۰ روش برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل پاییز

با استفاده از ۱۰ راهکاری که در ادامه برای رفع خشکی پوست ارائه خواهد شد، شما می‌توانید به راحتی از سلامت پوست خود در فصل پاییز محافظت کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۱- زمان دوش گرفتن یا حمام را محدود کنید.

    دوش گرفتن یا حمام طولانی مدت می‌تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد. زمان حمام خود را به ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کرده و از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ می‌تواند پوست شما را خشک کند. همچنین از شوینده‌های ملایم استفاده کنید که مخصوص پوست خشک طراحی شده‌اند. پاک کننده‌های قوی، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند و این امر می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

    بیشتر بخوانید: با فواید و عوارض فیشیال پوست آشنا شوید!

    ۲- بلافاصله بعد از دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنید.

    رطوبت پوست شما پس از دوش گرفتن یا حمام کاهش می‌یابد. از این رو، بلافاصله بعد خشک کردن پوست از مرطوب کننده استفاده کنید. این به پوست شما کمک می‌کند تا رطوبت خود را حفظ کند. از مرطوب کننده‌های بدون بو استفاده کنید و از مصرف محصولاتی که حاوی الکل، عطر، رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید هستند، خودداری کنید.

    ۳. از پماد یا کرم به جای لوسیون استفاده کنید.

    پمادها و کرم‌ها نسبت به لوسیون‌ها غلیظ‌تر هستند و می‌توانند نقش موثری در حفاظت از پوست شما داشته باشند. همچنین به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد مرطوب کننده مانند روغن زیتون، جوجوبا، اسید لاکتیک، اوره، اسید هیالورونیک، دی متیکون، گلیسیرین، لانولین باشند.

    بیشتر بخوانید: ترتیب استفاده از آبرسان و ویتامین C

    ۴. همیشه از کرم دست استفاده کنید.

    شستشوی مکرر دست‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شده و منجر به خشکی و ترک خوردگی آن شود. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌شود پس از هر بار شستن دست، از کرم مرطوب‌کننده دست استفاده کنید.

    روش‌هایی برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل پاییز

    ۵. همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید.

    اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار آسیب زا بوده و می‌تواند باعث خشکی پوست شما حتی در فصل‌های سرد شود. از ضد آفتاب‌هایی با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید که از پوست شما در برابر اشعه UVA و UVB محافظت کنند. (می‌توانید ضد آفتاب را روی صورت، دست‌ها، گردن و سایر نواحی که در معرض خورشید هستند، بمالید.)

    بیشتر بخوانید: با فواید آبرسانی پوست آشنا شوید!

    ۶. استفاده از بالم لب را فراموش نکنید.

    در فصل‌های سرد، رطوبت هوا کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند باعث خشکی و ترک خوردن لب‌ها شود. برای جلوگیری از این امر، استفاده از بالم لب مرطوب کننده و تسکین دهنده ضروری است. بالم لب‌های حاوی الکل می‌توانند باعث خشکی بیشتر لب‌ها شوند. بنابراین، بهتر است از بالم لب‌هایی استفاده کنید که فاقد الکل یا حاوی درصد کمی از الکل هستند.

    ۷. در فصل‌های سرد تا حد امکان پوست خود را بپوشانید.

    برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل پاییز، زمانی که بیرون هستید، پوست خود را تا حد امکان بپوشانید. شال، کلاه و دستکش بپوشید تا پوستتان رطوبت خود را حفظ کند.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های پاکسازی پوست در خانه

    ۸. قبل از پوشیدن لباس‌های پشمی از لباس سبک استفاده کنید.

    لباس‌های پشمی به دلیل ساختار خاص خود، می‌توانند پوست را تحریک کنند. به همین دلیل بهتر است در فصل‌های سرد سال، قبل از پوشیدن لباس‌های پشمی از یک لباس سبک استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا پوست بدن به تدریج گرم شده و از تحریک شدن آن جلوگیری شود.

    بهترین روش درمان خشکی پوست در پاییز

    ۹. از قرار گرفتن در معرض مستقیم آتش و منابع گرما پرهیز کنید.

    هوای گرم می‎تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد. بنابراین‌، از قرار گرفتن در معرض مستقیم آتش شومینه یا دیگر منابع گرما خودداری کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین روتین پوستی روزانه خانگی؛ برای انواع پوست

    ۱۰- از دستگاه بخور و رطوبت ساز استفاده کنید.

    در زمستان، هوای خانه‌ها به دلیل استفاده از بخاری‌ها خشک می‌شود. این خشکی هوا می‌تواند باعث خشکی پوست، مشکلات تنفسی و حتی افزایش خطر ابتلا به سرماخوردگی شود. برای افزایش رطوبت هوا در پاییز و زمستان، می‌توانید از یک دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید. البته اگر سیستم گرمایش و سرمایش شما دارای رطوبت‌ساز داخلی است، می‌توانید از آن استفاده کنید.

    امیدواریم که نکات ذکر شده در مورد خشکی پوست و روش‌های رفع آن برای شما مفید بوده باشد، از این که در مجله سبک زندگی اکالا همراه ما بودید سپاسگزاریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.