آشپزینوشیدنی

انواع شربت نذری محرم؛ طرز تهیه و نکات خوش طعم شدن

در روزهای عزاداری ماه محرم چهره تمامی شهرها سیاهپوش می‌شود و در این ماه هر یک از افراد به طریقی به دنبال آن هستند که دِین خود نسبت به ماه محرم ادا کنند. در این میان بعضی از افراد قصد دارند که با توزیع نذری این کار را انجام دهند که در بین تمامی نذری‌ها، شربت نذری طرفداران زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم به طرز تهیه انواع شربت نذری به همراه نکات مهم و کلیدی برای خوش طعم و خوشرنگ شدن این شربت‌ها بپردازیم پس با ما در قسمت نوشیدنی از مجله اینترنتی اکالا همراه باشید.

۱- شربت تخم شربتی نذری

شربت تخم شربتی یکی از شربت‌های تابستانی آشنا برای ما ایرانیان است. شاید برای یکبار هم شده این شربت را به عنوان نذری در مراسم‌های مختلف از جمله ماه محرم استفاده کرده‌ باشیم. شربت تخمه شربتی یکی از ساده‌ترین شربت‌هایی است که می‌توان به سادگی آن را تهیه کرد. بنابراین در این بخش قصد داریم به طرز تهیه شربت تخم شربتی برای ۵ نفر بپردازیم.

شربت تخم شربتی نذری

طرز تهیه انواع شربت نذری در مجله اینترنتی اُکالا

مواد لازم برای تهیه شربت تخم شربتی برای ۵ نفر
آب۴ لیوان
تخم شربتی۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه میزان دلخواه
شکر۲ قاشق غذاخوری (به دلخواه کم یا زیاد کنید)
لیمو ترش۱ عدد

طرز تهیه تخم شربتی

  1. در ابتدا تخم شربتی را در یک کاسه ریخته و مقداری آب به آن اضافه می‌کنیم تا لعاب بیاندازد و حجیم شود.
  2. به وسیله یک صافی ریز، تخمه شربتی‌ها را چند بار می‌شوریم.
  3. در یک قابلمه، شکر و آب ریخته و روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا به آرامی بجوشد و به غلظت مورد نظر برسد.

برای مشاهده ادامه آماده سازی این شربت پرطرفدار می‌توانید مقاله طرز تهیه شربت تخم شربتی را مشاهده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- شربت خاکشیر نذری

    خاکشیر گیاهی است که اصطلاحا به آن خاکشی می‌گویند که تخم این گیاه ریز و کمی بلند است و به دو رنگ قرمز و قهوه‌ای وجود دارد. جالب است بدانید که طعم خاکشیر قرمز، تلخ است و برای نذری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

    شربت خاکشیر

    پس از اینکه توضیح مختصری راجع به خاکشیر داده شد در ادامه می‌خواهیم به طرز تهیه این شربت نذری پرطرفدار در ماه محرم بپردازیم اما برای تهیه این شربت برای ۵ نفر به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

    مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر برای ۵ نفر
    خاکشیر۴ قاشق غذاخوری
    آب۴ لیوان
    لیمو ترش تازه۱ عدد
    شکر یا عسلبه میزان دلخواه
    گلاببه میزان لازم
    یخبه میزان لازم
    آلو بخارادر صورت دلخواه

    طرز تهیه شربت خاکشیر

    1. ابتدا برای شستن خاکشیر آن را درون کاسه‌ای مناسب ریخته و روی آن آب می‌ریزیم. پس از اضافه کردن آب به خاکشیر، دانه‌های آن به شکل دایره‌ای روی آب جمع می‌شوند که باید به کمک چنگال آن‌ها را هم بزنیم تا به زیر آب بروند.
    2.  معمولا خاکشیر با خاک و برگ‌های ریز همراه است باید اجازه دهیم این مواد ته نشین شوند و سپس آب کاسه را آهسته خالی می‌کنیم. نیاز است که این کار چندین بار تکرار شود تا به طور کامل این برگ‌ها و خاک‌ها از بین برود.

    برای ادامه طرز تهیه شربت خاکشیر به مقاله آن مراجعه کنید.

    ۳- شربت آلبالو نذری

    آلبالو یکی از میوه‌های تابستانی و محبوب است که به دلیل خواص بسیار زیاد، کاربرد فراوانی دارد. شربت آلبالو نیز یکی از خوشمزه‌ترین و خوش رنگ‌ترین شربت‌هایی است که در مناسبت‌های مختلف از جمله ماه محرم به عنوان نذری و همچنین در ماه رمضان بسیار پرطرفدار است.

    در این بخش قصد داریم به طرز شربت آلبالو برای ۵ نفر بپردازیم پس با ما همراه باشید. و به همان نسبت مقدار مواد اولیه را می‌توانید افزایش دهید.

    شربت آلبالو نذری

    مواد لازم برای تهیه شربت آلبالو برای ۵ نفر
    آلبالو۷۵۰ گرم
    شکر۱.۵ کیلو گرم
    آببه میزان لازم

    طرز تهیه شربت آلبالو

    1. در ابتدا آلبالوها را شسته و هسته‌های آن را با استفاده از هسته گیر یا نی در می‌آوریم.
    2. اگر ترازو ندارید به ازای هر یک کاسه کاملا پر آلبالو بدون هسته باید ۱/۵ یا ۲ کاسه شکر سر صاف استفاده کنیم. این میزان شکر به ترش یا شیرین بودن آلبالو نیز بستگی دارد.
    3. در داخل ظرف مناسبی یک لایه آلبالو و یک لایه شکر ریخته تا مواد اصلی تمام شود. سپس روی آن‌ها یک لیوان آبجوش ریخته تا و درب پس از اینکه درب قابلمه را گذاشتیم، به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت در یخچال قرار می‎‌دهیم.

    برای مشاهده ادامه مراحل این شربت خوشمزه و خوشرنگ می‌‎توانید به مقاله طرز تهیه شربت آلبالو مراجعه کنید.

    ۴- شربت زعفران نذری

    زعفران بیش از ۱۵۰ ترکیب آنتی اکسیدانی مختلف دارد که فواید بسیاری برای بدن دارد که از جمله می‌توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، تقویت حافظه و غیره اشاره کرد. شربت زعفران در ماه محرم به عنوان نذری در بین عزاداران پخش می‌شود و به دلیل محبوبیت بالا در این بخش قصد داریم به طرز تهیه شربت آلبالو برای ۴ نفر را توضیح دهیم. 

    شربت زعفران نذری

    مواد لازم برای تهیه شربت زعفران برای ۴ نفر
    زعفران آسیاب شده۱/۲ قاشق غذاخوری
    شکربه میزان دلخواه
    آب۴ لیوان
    گلاب۴ قاشق غذاخوری

    طرز تهیه شربت زعفران

    1. در ابتدا زعفران‌ها را آسیاب کرده و سپس آن‌ها دم می‌کنیم. برای دم کردن زعفران می‌توانید از دو روش دم کردن با یخ یا دم کردن با آبجوش استفاده کنیم.
    2. پس از دم کردن، آب زعفران را روی حرارت قرار می‌دهیم تا بجوش بیاید و سپس شکر اضافه می‌کنیم.
    3. در تمام مدتی که زعفران روی حرارت است، آن را هم می‌زنیم تا قوام آید. پس از اینکه به غلظت دلخواه رسید از روی حرارت بر می‌داریم.

    برای مشاهده ادامه مراحل شربت زعفران نذری می‌توانید به مقاله طرز تهیه شربت زعفران را مطالعه کنید.

    ۵- شربت سکنجبین نذری

    شربت سکنجبین، از ترکیب اصلی نعنا و سرکه درست شده است.

    شربت سکنجبین نذری

    برای تهیه آن مقداری شکر را با آب ترکیب کنید و محتوای ترکیب شده را درون قابلمه مناسبی ریخته و روی حرارت قرار دهید.

    منتظر بمانید تا محتوا درون قابلمه بجوشد و کمی غلیظ شود، حرارت را خاموش کرده و چند برگ نعنا تازه و شسته شده را به آن اضافه کنید و کمی صبرکنید تا عطر نعنا آزاد شود. سپس مقداری سرکه (بهتر است از سرکه خانگی استفاده کنید) به آن اضافه و در حد مخلوط شدن مواد را بهم زنید.

    شربت خوشمزه شما آماده است، می‌توانید با چند برابر کردن مقادیر اولیه آن را در حجم بیشتر و برای استفاده شربت نذری درست کنید.

    ۶- شربت بهار نارنج نذری

    شربت بهار نارنج، یکی از خوش عطر و طعم‌ترین شربت‌هاست. برای تهیه این شربت در مقدار بیشتر فقط کافی است مواد را چند برابر کنید، مقدار مواد اعلام شده در زیر مناسب برای یک لیوان است.

    شربت بهار نارنج نذری

    مواد لازم شربت بهار نارنج نذری:
    عرق بهار نارنج ۲-۳ قاشق چای خوری
    شکر۲ قاشق چای‌خوری
    زعفرانبه مقدار دلخواه

    در تهیه این شربت کیفیت عرق بهار نارنج شما بسیار مهم است. تازه و مرغوب بودن آن در طعم نهایی شربت بسیار تاثیرگذار است. برای تهیه آن عرق بهار نارنج و شکر را با هم ترکیب کنید و به مقدار کافی به آن آب سرد بیافزاید.

    برای خوش‌رنگ‌تر شدن این ترکیب می‌توانید مقداری زعفران دم کرده (اختیاری) به آن اضافه کنید و در نهایت چند تکه یخ درون لیوان قرار دهید. 

    برای درست کردن اصولی شربت بهار نارنج و نکات ریز در خوشمزه‌تر شدن به طرز تهیه شربت بهار نارنج مراجعه کنید.

    ۷- شربت آبلیمو نذری

    شربت آبلیمو یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین شربت‌هایی است که در فصل‌گرم تابستان در رفع عطش و تشنگی بسیار مفید است.مقدار مواد اعلام شده در زیر مناسب برای ۱ لیوان است که شما برای تهیه شربت آبلیمو نذری در تعداد بالا کافی است مقدار مواد اعلام شده را چند برابر کنید.

    شربت آبلیمو نذری

    لیمو ترش تازه ۱ عدد
    شکر ۲ قاشق چای خوری
    آب۱ لیوان
    یخبه مقدار دل‌خواه

    در تهیه این شربت جذاب و ساده کافی است شکر را در لیوان ریخته و آب لیموترش تازه را به آن اضافه کنید.اگر لیموی تازه در دسترس ندارید از آبلیمو کمک بگیرید. ترکیب شکر و آبلیمو را به خوبی بهم زنید تا شکر در لیمو حل شود سپس کم‌کم آب را به آن اضافه کنید و بهم زنید.در نهایت برای خنک‌شدن شربت چند تکه یخ درون لیوان بیندازید.

    به همین راحتی شربت آبلیمو جذاب شما آماده است که می‌توانید از آن به عنوان شربت نذری در ماه محرم استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای طرز تهیه شربت آبلیمو به محتوای آن مراجعه کنید.

    ۸-شربت زرشک

    طرز تهیه شربت زرشک نذری

    شربت زرشک نذری یکی از نوشیدنی‌های معروف و محبوب در فصل بهار و تابستان است. این شربت با استفاده از زرشک‌های تازه یا خشک شده تهیه می‌شود و طعم ترش و شیرینی خوشایندی دارد. این شربت علاوه بر مصرف مستقیم، می‌تواند به عنوان نوشیدنی محبوب در میان غذاها و پذیرایی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به ویژگی‌های بی‌نظیر زرشک و اثرات مفید آن بر سلامتی، شربت زرشک نذری از جمله خوراکی‌های مورد علاقه بسیاری از افراد در سراسر ایران است.

    مواد لازم جهت تهیه شربت زرشک نذری

    زرشک خشک

    ۱ کیلوگرم

    شکر

    ۲/۵ کیلوگرم

    آب

    ۴ تا ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

    گلاب یا عرق هل

    به مقدار لازم

     طرز تهیه شربت زرشک نذری: 

    1. در اولین قدم زرشک‌ها را به خوبی تمیز کنید و چوب‌های آن را بگیرید.
    2. سپس زرشک‌ها را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یک ظرف پر از آب قرار دهید تا به خوبی خیس بخورند و گرد و خاکی اگر در آن‌ها باقی مانده است خارج شود.
    3. شکر و آب را در یک قابلمه ریخته و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا شکر به آرامی در آب حل شود. زمانی که شکر به خوبی در آب حل شد و شهد به نسبت غلیظی به دست آمد، نوبت به اضافه کردن زرشک می‌رسد.
    4. همزمان با این که شهد شربت زرشک روی گاز قرار دارد، زرشک را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید.

    برای مشاهده ادامه مراحل شربت زرشک نذری می‌توانید به مقاله طرز تهیه شربت زرشک را مطالعه کنید.

    در این بخش به ۸ نوع شربت پرطرفدار نذری در ماه محرم اشاره شد. برای مشاهده سایر شربت‌ها می‌توانید به مقاله طرز تهیه انواع شربت مراجعه کنید. شما از چه شربت‌های دیگری در ماه محرم به عنوان نذری استفاده می‌کنید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    ۴.۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۹ دیدگاه ها

      1. وا?? شما نخور خب?
        شما هم فقط تو مجالس شادی ائمه اجازه داری آب بنوشی یا بریwc،وجدانا این مضخرفاتو ازکجاتون درمیارید؟؟؟???مهم خدمت به عزاداران حسینی هست،حالا هرکس آنچه در توانشه،مخصوصا الان چند سالیست که ماه محرم در ایام تابستان هست،قطعا کسی تو گرمای ۴۰ به بالا کمتر خوراکی گرم میل داره،پس بهتره از خودتون حرف درنیارید در ضمن(پذیرایی نه پزیرایی) دوستان به حرف ایشون توجه نکنید هرکس به عشق امام حسین(ع) هر چی در توانشه خدمت کنه،چون هر چقدر در این دستگاه خدمت کنیم باز هم کمه? التماس دعا وتفکر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.