آشپزینکات آشپزی

نکات ضروری و مهم برای وا نرفتن کوکو سبزی و سیب زمینی

کوکو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که به علت آسان بودن تهیه آن و همچنین ارزان بودن مواد مورد استفاده در آن طرفداران بسیاری پیدا کرده است. کوکوها انواع بسیاری دارند مانند کوکو سبزی، کوکو سیب‌زمینی، کوکو مرغ، کوکو لوبیا سبز، کوکوی سبزیجات، کوکوی بادمجان، کوکوی کدو و… ولی عموما به دو شکل کوکو سبزی و کوکو سیب‌زمینی شناخته می‌شود. مشکل اصلی انواع مختلف کوکو در این است که اگر بعضی نکات را در حین طبخ رعایت نکنیم ممکن است کوکو وا برود. پس تصمیم گرفتیم در این مطلب از بلاگ اکالا به نکاتی بپردازیم که از وا رفتن کوکو سبزی و کوکو سیب‌زمینی جلوگیری می‌کند. با ما همراه باشید.

راه‌های جلوگیری از وا رفتن کوکو سبزی

کوکو سبزی یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین کوکو‌های ایرانی است که به شکل‌ها و روش‌های مختلف تهیه می‌شود و روش پخت بسیار آسانی دارد. اگر بخواهیم از نظر محبوبیت بین انواع مختلف کوکو صحبت کنیم می‌توان گفت کوکو سبزی در بین کوکوها طرفداران بیشتری دارد پس ابتدا از آن شروع می‌کنیم. علت‌های مختلفی برای وا رفتن کوکو سبزی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. همچنین راه‌های متفاوتی هم برای پیشگیری از این اتفاق وجود دارد که خوب است با آن‌ها آشنا باشیم.

۱- زیاد بودن شوید در سبزی

اگر میزان شوید در سبزی‌ای که در طبخ کوکو سبزی استفاده می‌کنید زیاد باشد و طعم آن بر طعم کلی سبزی غلبه کند، باعث می‌شود تا کوکوی شما وا برود همچنین زیاد بودن شوید در سبزی کوکو باعث می‌شود کوکو شما طعم شیرین و بدی به خود بگیرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کوکو سبزی با زرشک و گردو”

۲- استفاده از تخم‌مرغ به مقدار مناسب

باید دقت کرد اندازه‌ی تخم مرغ در کوکو سبزی بسیار مهم است و کم بودن تخم‌مرغ باعث می‌شود کوکو خیلی خشک شود و همچنین در حین پخت و برگرداندن وا برود.

وا نرفتن کوکو سبزی

۳- استفاده از آرد

اضافه کردن آرد به کوکو به وا نرفتن آن کمک شایانی می‌کند. اگر متوجه شدید مایه کوکو بیش از اندازه شل است و ممکن است در حین طبخ وا رود بهترین کار این است که دو الی سه قاشق غذاخوری به آن آرد اضافه نمایید این کار به کوکو کمک می‌کند تا شکل گیرد و دیگر وا نرود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کوکو سبزی در فر” 

    ۴- داغ بودن روغن

    داغ بودن روغن یکی از مهم‌ترین نکته‌ها برای وا نرفتن کوکو سبزی است. بدین صورت که بتدا باید روغن داغ باشد، سپس مایه کوکو را به آن اضافه کرد ولی در صورتی که روغن هنوز داغ نشده باشد و مایه کوکو را به آن اضافه کنید، باعث می‌شود تا کوکو از هم وا برود و ظاهر آن خراب شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو سیب‌زمینی قاشقی

    ۵- استفاده از ماهیتابه نچسب

    استفاده از ماهیتابه‌ نچسب یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از وا رفتن کوکو سبزی است. اگر از یک ماهیتابه نچسب برای طبخ کوکو سبزی استفاده نشود نه تنها کوکو به کف ماهیتابه می‌چسبد بلکه کوکو وا رفته و شکل خود را از دست می‌دهد.

    ۶- هم زدن جداگانه‌ی تخم‌مرغ‌ها

    هنگام درست کردن مایه‌ اولیه‌ی کوکو سبزی برای جلوگیری از وا رفتن کوکو بهتر است ابتدا در ظرفی تخم‌مرغ‌ها را شکسته و به خوبی هم بزنید سپس سبزی کوکو را به آن اضافه نمایید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو والک بهاری 

    ۷- استفاده از جوش شیرین

    استفاده از جوش شیرین می‌تواند یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از وا رفتن کوکو سبزی باشد. کافی است هنگام درست کردن مایه اولیه کوکو سبزی مقدا بسیار کمی جوش شیرین به آن اضافه کنید.

    راه‌های جلوگیری از وا رفتن کوکو سبزی

    راه‌های جلوگیری از وا رفتن کوکو سیب زمینی

    کوکو سیب زمینی یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع کوکو است که از قدیم در سفره‌ی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است. مشکلی که این کوکو دارد این است که همانند کوکو سبزی اگر بعضی از نکات در طول طبخ آن رعایت نشود ممکن است وا برود و شکل خود را از دست بدهد. در ادامه به راه‌های جلوگیری از وا رفتن کوکو سیب‌زمینی اشاره می‌کنیم.

    ۱- گرفتن آب اضافی سیب زمینی

    همانطور که می‌دانید کوکو سیب زمینی را می‌توان هم با سیب زمینی پخته و هم با سیب زمینی خام تهیه کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل وا رفتن کوکو سیب زمینی این است که افراد زمانی که می‌خواهند این کوکو را با سیب زمینی خام درست کنند آب اضافی آن را پس از رنده کردن نمی‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود تا کوکو سیب زمینی کاملا وا برود. وجود آب اضافی سیب زمینی رنده شده باعث شل شدن بیش از حد مایه کوکو و وا رفتن آن هنگام سرخ کردن می‌شود. در ضمن باید سیب زمینی با رنده متوسط رنده شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکوی سوسیس 

    ۲- گرفتن آب اضافی پیاز

    وجود آب پیاز در مایه اصلی کوکو سیب زمینی نیز یکی دیگر از عوامل وا رفتن کوکو است که باید در طول طبخ به آن دقت نمود. نگرفتن آب اضافی پیاز باعث کدر شدن مایه کوکو می‌شود. به طور کلی برای وا نرفتن کوکو سیب زمینی باید به ازای هر دو عدد سیب زمینی متوسط از یک عدد پیاز متوسط استفاده کرد. همچنین باید پیاز را با دندانه ریز رنده کرد.

    ۳- تعداد تخم‌مرغ مصرفی

    استفاده از تعداد مناسب تخم‌مرغ در تهیه کوکو سیب زمینی بسیار مناسب است. به طوری که اگر تخم‌مرغ کم باشد باعث خشکی و عدم انسجام مایه کوکو می‌شود و اگر زیاد باشد باعث شل شدن بیش از حد مایه و وا رفتن کوکو می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو سیب‌ زمینی پخته

    ۴- استراحت دادن به مایه کوکو

    یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از وا رفتن کوکو این است که پس از درست کردن مایه اولیه کوکو، آن را به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار دهید سپس آن را سرخ کنید این کار کمک شایانی به شکل گرفتن کوکو می‌کند.

    ۵- ضخامت کوکو

    یکی دیگر از دلایل وا رفتن کوکو سیب زمینی این است که افراد این کوکو را یا خیلی نازک درست می‌کنند یا خیلی قطور و این امر باعث وا رفتن و از دست رفتن شکل آن می‌شود. ضخامت مناسب برای کوکو سیب زمینی قطر حدودا ۱ سانتی متر است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکوی بادمجان

    ۶- استفاده به اندازه از آرد

    یکی از مواد اولیه اصلی و غیر قابل حذف کوکو سیب زمینی آرد است. در واقع این آرد است که باعث انسجام مواد اولیه و حالت خمیری گرفتن مایه آن می‌شود و اگر آرد مایه کوکو کم باشد باعث وا رفتن آن می‌شود.

    بهترین راه برای فهمیدن مقدار مناسب آرد در مایه کوکو این است: زمانی که در حال درست کردن مایه اولیه کوکو سیب زمینی هستید یک ظرف آرد در کنار خود قرار دهید و کم کم به مایه کوکو آرد اضافه نمایید و آن را ورز دهید و زمانی که تشخیص دادید مایه شما حالت خمیری و کشسانی به خود گرفته است ریختن آرد را متوقف کنید.

    راه‌های جلوگیری از وا رفتن کوکو سیب زمینی

    ۷- اندازه و دمای مناسب روغن

    یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از وا رفتن کوکو سیب زمینی که در کوکو سبزی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد این است که به هیچ عنوان کوکو را در روغن سرد نریزید و ابتدا روغن را داغ کرده و سپس مایه کوکو را به آن اضافه کنید. همچنین مقدار روغنی که مایه کوکو در آن سرخ می‌شود نیز بسیار مهم است و مایه کوکو نباید در روغن شناور باشد و یا اینکه روغن نباید بیش از حد کم باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو پیازچه

    ۸- نپختن کامل سیب زمینی

    همانطور که گفته شد کوکو سیب زمینی را می‌توان با سیب زمینی پخته و خام درست کرد. اگر قصد درست کردن کوکو با سیب زمینی پخته شده را دارید دقت کنید که سیب زمینی حتما نیم پز شده باشد و فقط حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پخت خود را طی کرده باشد زیرا زمانی که سیب زمینی به طور کامل پخته باشد دیگر از خود نشاسته پس نمی‌دهد و انسجام چندانی ندارد.

    نکته: اگر سیب زمینی شما کاملا پخته شده است دیگر به فکر رنده کردن آن نباشید و سعی کنید آن را با گوشت کوب بکوبید چرا که رنده کردن سیب زمینی کاملا پخته شده باعث وا رفتن کوکو خواهد شد.

    آشنایی با ترفندهای آشپزی می‌تواند از شما یک فرد حرفه‌ای بسازد! برای یادگیری ترفندهای مختلف آشپزی، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۳.۸/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. گذشته ازداغ شدن روغن وتعدادتخم مرغ مناسب اگردر ۱۰دقیقه اول پخت درب تابه بسته باشد تخم مرغ موادته نشین نشده وهم کوکو نمی چسبدوهم ازهم پراکنده نمیشود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.