برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۲۹ فروردین)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در بیست و نهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- مرغ تندوری

مرغ تندوری همان غذای معروفی است که در رستوران‌های هندی و پاکستانی تندوری چیکن و تندوری مرغی نامیده می‌شود. تندور یک اجاق خشتی است که برای پخت و پز روی شعله باز در غذاهای هندی استفاده می‌شود. گرچه مرغ تندوری به طور سنتی با این روش تهیه می‌شود.

مرغ تندوری یکی از غذاهای مناسب برای وعده ناهار است که ترکیب رنگ غذایی زرد و سرخ را با قلم‌ مو روی مرغ می‌کشند و طبخ می‌کنند. در دستور ما زعفران و کارامل جانشین رنگ شده است.

مراحل تهیه مرغ تندوری

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه مرغ تندوری

    مراحل تهیه مرغ تندوری به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز را خرد یا رنده کرده و با سیر، ماست، آب لیمو، گرد کاری، فلفل قرمز و سیاه مخلوط‌ کنید
    2. سپس مرغ را پوست بگیرید و به تکه‌های درشت برش بزنید. (۲ تکه سینه و ۲ تکه ران)
    3. حال مایه ماست، پیاز و ادویه جات را روی مرغ بریزید و زیر و رو کنید. به مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.
    4. پیش از آتش دادن مرغ، زعفران را در ۲ یا ۳ قاشق آب داغ حل کنید و با کارامل سیاه هم بزنید.
    5. مرغ را ۲ ساعت قبل از آتش دادن از یخچال در بیارید و نمک فلفل روی آن بپاشید. هر تکه از مرغ را بردارید و تکان دهید تا مایه ماست از آن بریزد.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و مجلسی هندی روی لینک طرز تهیه مرغ تندوری کلیک کنید.

    ۲- مرصع پلو

    مرصع پلو یک غذای خوشمزه، مقوی و پر از زیبایی است که می‌تواند رنگ و لعاب متفاوتی به سفره شما بدهد و با استفاده از مرغ، گوشت و یا ماهی همراه با خلال بادام، خلال پسته، زرشک، خلال پوست پرتقال و… درست می‌شود. البته محبوب‌ترین نوع آن، مرصع پلو با مرغ است.

    مرصع پلو غذایی است که تهیه آن نیاز به زمان و صبر زیادی دارد ولی نتیجه آن قطعا ارزش این زمان را خواهد داشت.

    طرز تهیه مرصع پلو

    مراحل تهیه مرصع پلو

    مراحل تهیه مرصع پلو به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید برنج‌ها را پاک کنید، بشویید و دو الی سه ساعت بگذارید تا خیس بخورد.
    2. سپس پیازها را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه کره را در یک تابه بریزید و حرارت دهید تا داغ شود. پیازها را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شوند.
    3.  فیله مرغ را تمیز کنید و بشویید. سپس آن را به صورت درسته یا به صورت نگینی خرد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید. مقداری زردچوبه برای خوش‌رنگ شدن به فیله مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید و تفت بدهید.
    4. بعد از این که حدود ۵ پنج دقیقه خوب مواد را تفت دادید، به میزان یک پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا فیله‌های مرغ به خوبی مغز پخت و نرم شوند. این کار حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.
    5. بعد از گذشت این زمان، یک قاشق غذا خوری زعفران آب کرده را بر روی مرغ‌ها بریزید تا عطر و طعم بی‌نظیری به آن‌ها بدهد.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه مرصع پلو کلیک کنید.

    ۳- میگو پلو

    میگو پلو یکی از غذاهای دریایی و خوشمزه است که به شهرهای جنوبی کشور مانند بوشهر، بندرعباس و خوزستان تعلق دارد. در تهیه میگو پلو از میگو، برنج به همراه سبزیجات معطر محلی و ادویه جات استفاده می‌کنند. به طور کلی میگو پلو در شهرهای جنوبی دستور پخت متفاوتی دارد که در ادامه روش تهیه اصولی آن را برایتان شرح خواهیم داد.

    طرز تهیه میگو پلو

    مراحل تهیه میگو پلو

    مراحل تهیه میگو پلو به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز و سیرها را پوست بگیرید، بشویید و بر روی تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقو به صورت نگینی خرد کنید.
    2. سپس یک تابه مناسب را انتخاب کنید و در آن روغن مایع بریزید. بر روی اجاق گاز بگذارید و بعد از داغ شدن روغن، پیاز و سیر را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا مقداری نرم شود.
    3. حال به مقدار دلخواه نمک، زردچوبه و فلفل را به پیاز و سیر اضافه کنید و کاملا هم بزنید و تفت دهید تا پیاز و سیرها رنگ طلایی به خود بگیرند.
    4. اکنون میگوهایی را که از قبل پاک کرده و شسته‌اید به ترکیب پیاز و سیر اضافه کنید. خوب مواد را هم بزنید تا طعم یکدیگر را بگیرند، مقداری که میگوها تفت خوردند و رنگ آن‌ها تغییر کرد به تابه ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید و آن‌ها را با هم تفت بدهید.

    برای ادامه رسپی این غذای دریایی پرطرفدار و مخصوص روی لینک طرز تهیه میگو پلو کلیک کنید.

    ۴- رولت مرغ و سبزیجات

    رولت مرغ و سبزیجات در واقع یک میان وعده بسیار خوشمزه و هیجان انگیز است که ظاهری شیک و وسوسه کننده دارد و شما می‌توانید آن را به عنوان یک غذای سبک در وعده ناهار نیز سرو کنید.

    این غذا از آن فینگر فودهای لذیذ و خوشمزه است که معمولا در تولد و دورهمی‌ها نیز تهیه و سرو می‌شود. از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده آن می‌توان به مرغ و سبزیجات اشاره کرد که همیشه در دسترس و در یخچال ایرانی‌ها پیدا می‌شود.

    طرز تهیه رولت مرغ و سبزیجات

    مراحل تهیه رولت مرغ و سبزیجات

    مراحل تهیه رولت مرغ و سبزیجات به شرح زیر است:

    1. اول از همه برای درست کردن فینگر فود رولت مرغ باید فیله مرغ را با آب آبپز کنید. برای اینکه بوی زهم مرغ گرفته شود، می‌توانید یک پیاز قاچ شده و یک هویج را به مرغ داخل قابلمه اضافه کنید. 
    2. سپس سبزیجات که شامل گشنیز،جعفری و پیازچه است را به صورت ساطوری و یک شکل خرد کنید. در ادامه مرغ آبپز شده را ریش ریش کرده و با ژامبونی که خرد کرده‌اید به همراه سبزیجات به خوبی مخلوط کنید.
    3. بعد از اینکه مرغ ریش ریش شده را با سبزیجات و ژامبون مخلوط کردید، یک قاشق ماست و سس مایونز را با ادویه‌ها ترکیب کرده و به موادتان (سبزیجات، مرغ و ژامبون) اضافه کنید.
    4. در این قسمت نان باگت را باز کنید. خمیر داخل آن را در بیاورید، مواد را داخل نان بگذارید و با پشت قاشق مواد را کامل پهن کنید. اکنون نان را به صورت رولتی لوله کنید و داخل یخچال بگذارید تا به اصطلاح خودش را بگیرد. 

    برای ادامه رسپی این غذای فینگر فودی خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه رولت مرغ و سبزیجات کلیک کنید.

    ۵- کوکو سبزی با زرشک و گردو

    کوکو سبزی یکی از غذاهای مقوی، خوشمزه و سالم است که در عین حال بسیار سریع آماده می‌شود و شما می‌توانید آن را در وعده ناهار همراه با برنج یا با نان نوش جان کنید. 

    در تهیه کوکو سبزی همان‌طور که از اسم آن مشخص است از سبزی‌های معطر و خوشبو استفاده می‌کنند. چندین سبزی در کوکو سبزی نظیر تره، گشنیز، جعفری و شوید ثابت است و انواع دیگر آن با توجه به محل سکونت شما می‌تواند سبزی‌های معطر و محلی باشد.

    مراحل تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو

    مراحل تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو

    مراحل تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو به شرح زیر است:

    1. ابتدا سبزیجات کوکو را به دقت با آب شستشو می‌دهیم و می‌گذاریم تا خشک شوند، وقتی که آب سبزی‌ها گرفته شد، آن‌ها را به اندازه کافی خرد می‌کنیم. می‌توانید از سبزی کوکو آماده هم استفاده کنید.
    2. سپس سبزی را در ماهیتابه ریخته و با مقدار بسیار کمی روغن، تفت می‌دهیم تا آب آن تبخیر شود. بعد آن را از ماهیتابه خارج می‌کنیم و می‌گذاریم تا خنک شود. توجه داشته باشید که فقط باید آب سبزی کوکو تبخیر شود. از سرخ کردن و تفت دادن بیش از حد به دلیل تیره شدن سبزی جلوگیری کنید.
    3. در این مرحله در یک ظرف مناسب تخم مرغ‌ها را می‌شکنیم و با دقت هم می‌زنیم تا زرده و سفیده تخم مرغ کاملا در هم حل و یکدست شوند.
    4. سپس به تخم مرغ‌های زده شده، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کرده و مجددا هم می‌زنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و لذیذ روی لینک طرز تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.