برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در بیستمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- ته چین گوشت مجلسی

ته چین یکی از غذاهای شیک و مجلسی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. این غذا معمولا با استفاده از گوشت قرمز یا مرغ و همراه با ماست، تخم مرغ و زعفران آماده می‌شود.

بر خلاف تصور عامیانه که فکر می‌کنند ته چین فقط با مرغ یا گوشت پخته می‌شود، محبوبیت عمومی این غذا باعث شده است تا ته چین ماهی، ته چین بادمجان، ته چین اسفناج، ته چین اردک، ته چین غاز و… هم به دسته بندی این غذای لذیذ اضافه شود. 

مراحل تهیه ته چین گوشت مجلسی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه ته چین گوشت مجلسی

    مراحل تهیه ته چین گوشت مجلسی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیاز را پوست بگیرید، بشویید و آن را نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و روغن در آن بریزید و بگذارید تا داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
    2. حال گوشت را تمیز کنید، بشویید و آن را به قطعات قیمه‌ای خرد کنید. بعد از این که کمی پیازها طلایی شدند گوشت‌ها را به آن اضافه کنید و بعد از اینکه کمی گوشت رنگش عوض شد و آبش گرفته شد، به آن زردچوبه و فلفل اضافه کنید و آن را هم بزنید و کمی دیگر تفت دهید.
    3. سپس ۴ پیمانه آب به گوشت اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا گوشت‌ها بر روی حرارت ملایم به آرامی بپزند. در مدت زمانی که گوشت ته چین در حال پختن است به سراغ آماده کردن برنج برای ته چین بروید.
    4. حالا نوبت آماده کردن برنج ته چین گوشت است. ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. مقداری آن را در آب نمک بخوابانید. بعد دوباره آن را بشویید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه ته چین گوشت کلیک کنید.

    ۲- آش ترش گیلانی

    آش ترش، یکی از آش‌های بسیار خوشمزه و محبوبی است که اغلب برای زنان باردار تهیه می‌شود، همان‌طور که از نام این آش مشخص است طعم و مزه اصلی آن به سمت ترشی می‌‌رود.

    آش‌ ترش گیلانی یک غذای سبک برای ناهار است که شما می‌توانید به همراه کمی نان آن را نوش‌ جان کنید. اصالت این آش به شهرهای شمالی کشور برمی‌گردد اما امروزه در اکثر شهرها نیز به روش‌های مختلفی این آش را تهیه و سرو می‌کنند.

    آش ترش گیلانی

    مراحل تهیه آش ترش گیلانی

    مراحل تهیه آش ترش گیلانی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ خیساندن حبوبات روید. لوبیا چیتی، نخود، باقالی و برنج را تمیز کنید و با کمی آب سرد بشویید. هر کدام را به صورت جداگانه با مقداری آب بخیسانید. بهتر است برای گرفتن نفخ حبوبات هر چند ساعت یک بار آب روی نخود و لوبیا چیتی را بریزید و آب تازه به آن بیفزایید.
    2. در دومین مرحله به سراغ سبزیجات روید. سبزی‌های پلاسیده و زرد را جدا کنید، برگ‌های تازه و جوان سبزی را از ساقه‌های ضخیم جدا کرده و آن‌ها را درون ظرف مناسبی بریزید.
    3. حال مقداری آب سرد به آن بیفزایید، ۵-۱۰ دقیقه زمان دهید تا سبزی‌ها در آب سرد بمانند سپس آن‌ها را از آب خارج کنید و درون آبکش بریزید.
    4. کمی زمان دهید تا آب اضافی سبزی‌ها گرفته شود سپس با کمک چاقوی تیز یا خرد کن سبزی‌ها را خرد کنید. سبزی آش شامل مقدار مساوی از تره، جعفری، گشنیز، نعنا و اسفناج است.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و جذاب روی لینک طرز تهیه آش ترش گیلانی کلیک کنید.

    ۳- مرصع پلو

    مرصع پلو یک غذای خوشمزه، مقوی و پر از زیبایی است که می‌تواند رنگ و لعاب متفاوتی به سفره شما بدهد و با استفاده از مرغ، گوشت و یا ماهی همراه با خلال بادام، خلال پسته، زرشک، خلال پوست پرتقال و… درست می‌شود. البته محبوب‌ترین نوع آن، مرصع پلو با مرغ است.

    مرصع پلو غذایی است که تهیه آن نیاز به زمان و صبر زیادی دارد ولی نتیجه آن قطعا ارزش این زمان را خواهد داشت.

    طرز تهیه مرصع پلو

    مراحل تهیه مرصع پلو

    مراحل تهیه مرصع پلو به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید برنج‌ها را پاک کنید، بشویید و دو الی سه ساعت بگذارید تا خیس بخورد.
    2. سپس پیازها را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه کره را در یک تابه بریزید و حرارت دهید تا داغ شود. پیازها را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شوند.
    3.  فیله مرغ را تمیز کنید و بشویید. سپس آن را به صورت درسته یا به صورت نگینی خرد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید. مقداری زردچوبه برای خوش‌رنگ شدن به فیله مرغ اضافه کنید و خوب هم بزنید و تفت بدهید.
    4. بعد از این که حدود ۵ پنج دقیقه خوب مواد را تفت دادید، به میزان یک پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا فیله‌های مرغ به خوبی مغز پخت و نرم شوند. این کار حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.
    5. بعد از گذشت این زمان، یک قاشق غذا خوری زعفران آب کرده را بر روی مرغ‌ها بریزید تا عطر و طعم بی‌نظیری به آن‌ها بدهد.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه مرصع پلو کلیک کنید.

    ۴- اکبر جوجه

    اکبر جوجه یکی از کباب‌های خوشمزه ایرانی است که نام آن از نام ابداع کننده این غذای لذیذ، علی اکبر کلبادی نژاد گرفته شده است. اکبر جوجه برای اولین بار در سال ۱۳۲۳ در گلوگاه مازندران، که برادران کلبادی نژاد آن را افتتاح کرده اند، شروع به کار کرد.

    امروزه اکبر جوجه به یکی از غذاهای معروف استان مازندران بدل شده است که به واسطه طعم بی‌نظیرش در سراسر کشور نیز پخته می‌شود. اکبر جوجه در واقع مرغ طعم‌دار شده با آبلیمو است که در روغن سرخ می‌شود و به همراه رب انار و پلو زعفرانی سرو می‌شود.

    مراحل تهیه اکبر جوجه

    مراحل تهیه اکبر جوجه

    مراحل تهیه اکبر جوجه به شرح زیر است:

    1. در دستور طبخ اصلی اکبر جوجه از مرغ استفاده نمی‌کنند، بلکه از جوجه‌های کمتر از یک کیلو استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است یک جوجه با وزن حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم تهیه کنید. در صورتی که دسترسی به تهیه جوجه نداشتید، از یک مرغ کوچک استفاده کنید.
    2. مرغ یا جوجه تهیه شده را تمیز کنید، دقت داشته باشید که بال‌ها را کاملا تمیز نمایید. داخل شکم مرغ را کاملا خالی کنید و مرغ را خوب با آب بشویید. سپس آن را با یک چاقوی تیز از وسط دو نصف کنید.
    3. در این مرحله یک کاسه مناسب را تهیه و مرغ نصف شده را در آن قرار دهید. لیموهای ترش را از وسط قاچ کرده و آب آن‌ها را در کاسه روی مرغ‌ها بریزید. (اگر لیمو ترش تازه نبود می توانید از آبلیمو استفاده کنید)
    4. سپس بر روی مرغ‌ها مقداری نمک و فلفل سیاه بریزید و خوب مرغ‌ها را هم بزنید تا به مواد آغشته شوند.
    5. در ادامه فلفل دلمه‌ای را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و آن را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون به کاسه اضافه کنید و بار دیگر خوب مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. 

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و مجلسی روی لینک طرز تهیه اکبر جوجه مازندرانی کلیک کنید.

    ۵- قورمه سبزی

    قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی‌ای پیدا شود که عاشق آن نباشد. این غذای خوشمزه با چند قلم مواد ساده نظیر لوبیا قرمز، سبزی خورشتی، گوشت تکه‌ای، لیمو عمانی و… طبخ می‌شود.

    البته در برخی شهرها برای تهیه این خورشت به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و به جای سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود. به علاوه قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای وعده ناهار تهیه کرد.

    طرز تهیه قورمه سبزی

    مراحل تهیه قورمه سبزی

    مراحل تهیه قورمه سبزی به شرح زیر است:

    1. برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان ۲ الی ۳ بار، آب آن را عوض کنید. 
    2. سپس سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز،شنبلیله و جعفری را به خوبی می‌شوییم و بر روی تخته به صورت ریز خرد می‌کنیم. (اگر سبزی تازه نداشتید می‌توانید از سبزی قورمه که قبلا سرخ شده و در فریزر است استفاده کنید.)
    3. بعد از خرد شدن سبزی‌ها، درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را به ماهیتابه می‌افزاییم و تفت می‌دهیم. هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم تا تیره‌تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده‌تر شده و روغن می‌اندازد. 
    4. پیازها را پوست کنده، می‌شوییم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزیم و بر روی شعله قرار می‌دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می‌دهیم.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه قورمه سبزی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا