خواص مواد غذایی

۱۰ مورد از خواص عجیب و چشمگیر باقلا سبز برای سلامتی

باقلا سبز که در فرهنگ دیگر کشورها با لوبیا فاوا شناخته می‌شود سرشار از مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. باقلا سبز حاوی فیبر، فولات و منگنز و بسیاری از مواد مغذی دیگر هستند.

جالب است بدانید که خوردن منظم این باقلا می‌تواند به کاهش علائم بیماری پارکینسون، کمک به پیشگیری از نقایص مادرزادی، تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول و فشار خون مفید باشد.

در این مقاله از اکالا بلاگ ما ۱۰ مزیت چشمگیر باقلا برای سلامتی که دارای پشتوانه علمی هستند برای شما علاقه‌مندان آماده کرده‌ایم، امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد. 

خواص باقلا سبز؛ دانه‌های مغذی و قدرتمند!

از خواص مهم باقلا سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. سرشار از مواد مغذی

در مورد باقلا سبز باید گفت که فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه، علی‌رغم ابعاد کوچک این ماده غذایی، مقدار باورنکردنی از مواد مغذی را در خود جای داده است.

باقلا سبز سرشار از پروتئین گیاهی، فولات و چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر هستند. در ترکیبات این ماده غذایی ارزشمند حجم زیادی از فیبر محلول گنجانده شده است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: راهنمای خرید باقلا سبز و شناخت مرغوب ترین نوع باقلا!

    ماده‌ای جادویی که به هضم بهتر غذا و عملکرد دستگاه گوارش کمک شایانی می‌کند و علاوه بر این موجب کاهش سطح کلسترول خون شما نیز می‌شود بیایید نگاهی به ترکیبات این گیاه مغذی کنیم.

    برای مثال یک فنجان (۱۷۰ گرم) باقالی پخته شده:

    • کالری: ۱۸۷ کالری
    • کربوهیدرات: ۳۳ گرم
    • چربی: کمتر از ۱ گرم
    • پروتئین: ۱۳ گرم
    • فیبر: ۹ گرم
    • فولات: ۴۰ درصد از ارزش روزانه (DV)
    • منگنز: ۳۶ درصد از DV
    • مس: ۲۲ درصد DV
    • فسفر: ۲۱ درصد DV
    • منیزیم: ۱۸ درصد DV
    • آهن: ۱۴ درصد از DV
    • پتاسیم: ۱۳ درصد از DV
    • تیامین (ویتامین B1) و روی: ۱۱٪ از DV

    علاوه بر این، باقلا حاوی مقادیری از سایر ویتامین‌های گروه B، کلسیم و سلنیوم نیز است.

    “باقلا سبز فوق‌العاده مغذی و حاوی منبع عالی فیبر محلول، پروتئین، فولات، منگنز، مس و چندین ریزمغذی دیگر نیز است.”

    خواص باقلا سبز؛ دانه‌های مغذی و قدرتمند!

    ۲. به کاهش علائم بیماری پارکینسون کمک می‌کند

    باقلا سبز سرشار از لوودوپا (L-dopa) است، ترکیبی که بدن شما آن را به انتقال دهنده عصبی دوپامین تبدیل می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم بیماری پارکینسون باعث مرگ سلول های مغزی تولید کننده دوپامین می‌شود که منجر به لرزش، مشکلات عملکرد حرکتی و مشکل در راه رفتن می‌شود.

    این علائم معمولاً با داروهایی که حاوی L-dopa هستند درمان می‌شوند. حال این ماده ارزشمند به‌ صورت ارگانیک در باقلا سبز و حتی باقلای پخته شده موجود است. بنابراین، خوردن باقلا می‌تواند به کاهش علائم بیماری پارکینسون کمک کند.

    نتایج یک مطالعه روی ۱۱ فرد مبتلا به بیماری پارکینسون نشان داد که خوردن روزی ۱.۵ فنجان (۲۵۰ گرم) باقلا گرم پس از ۱۲ ساعت بدون دارو، تاثیر مثبتی بر سطح دوپامین خون و عملکرد حرکتی بیماران دارد تاثیری مانند داروهای L-dopa

    مطالعه دیگری بر روی ۶ بزرگسال مبتلا به بیماری پارکینسون نشان داد که مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم – حدود ۱ تا ۱.۷۵ فنجان – باقلا با داروی ضد پارکینسون کاربی دوپا باعث بهبود علائم بیماری مبتلایان به پارکینسون شده است.

    “باقلا سبز سرشار از ال دوپا است که بدن شما آن را به دوپامین تبدیل می‌کند. از آنجایی که بیماری پارکینسون ناشی از سطوح پایین دوپامین است، خوردن باقلا به رفع علائم کمک می‌کند.”

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی

    ۳. باقلا می‌تواند به جلوگیری از نقص مادرزادی کمک کند

    باقلا سرشار از فولات است، ماده مغذی که باعث رشد سالم جنین می‌شود. فولات برای ایجاد سلول‌ها و اندام‌های جنین حیاتی است. یک مادر باردار به فولات اضافی از غذاها و مکمل‌ها نیاز دارد تا خطر نقص لوله عصبی یا مشکلات مربوط به رشد مغز و نخاع نوزادش را کاهش دهد.

    در واقع، تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۶۰۰۰۰ نوزاد متولد شده در سراسر جهان در سال ۲۰۱۵ دارای نقص لوله عصبی بودند که بسیاری از آنها می‌توانستند با مصرف کافی فولات از مادر قابل پیشگیری باشند

    یک مطالعه بر روی بیش از ۲۳۰۰۰ زن نشان داد که بروز مشکلات مغزی و نخاعی در نوزادان مادرانی که بیشترین میزان مصرف روزانه فولات رژیمی را داشتند، در مقایسه با کودکان زنانی که کمترین میزان مصرف را داشتند، ۷۷ درصد کمتر بود

    خوردن یک فنجان (۱۷۰ گرم)، باقلا با تامین ۴۰ درصد از این ماده حیاتی یک انتخاب عالی برای زنان باردار است

    “باقلا سرشار از فولات است، یک ماده مغذی که باعث رشد مناسب مغز و نخاع در نوزادان می‌شود. مصرف کافی فولات در زنان باردار می‌تواند به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک کند.”

    جلوگیری از نقص مادرزادی از خواص مهم باقلا سبز

    ۴. باقلا حاوی مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی است و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

    خوردن منظم باقلا سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. باقلا سرشار از ترکیباتی است که فعالیت آنتی‌اکسیدانی را افزایش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای دفاع ایمنی بدن شما حیاتی هستند، زیرا با انتشار رادیکال‌های آزاد که به سلول‌های آسیب‌رسان و بیماری حمله‌ور می‌شوند به دفاع از بدن می‌پردازد.

    نتایج یک مطالعه در ایالات متحده نشان می‌دهد که درمان سلول‌های ریه انسان با عصاره‌های باقلا فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن‌ها را تا ۶۲.۵ درصد افزایش می‌دهد و بهبود ریه را در مدت بسیار کوتاه‌تر نسبت به مصرف داروهای مشابه موجب می‌شود.

    علاوه بر این، باقلا حاوی ترکیباتی است که توانایی آنتی‌اکسیدان قوی گلوتاتیون را در سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و پیری سلولی را به تأخیر می‌اندازد.

    خلاصه، باقلا حاوی ترکیباتی است که در تحقیقات انجام شده اثبات کرده فعالیت آنتی‌اکسیدانی سلول‌های انسانی را تقویت می‌کند. از آنجایی که آنتی‌اکسیدان‌ها عملکرد ایمنی را تقویت می‌کنند، خوردن باقلا ایمنی را تقویت کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

    بیشتر بخوانید: چه کسانی نباید باقالا بخورند؟

    ۵. باقلا برای سلامت استخوان!

    شاید کمتر کسی تصور کند که باقلا بتواند روی استخوان‌های بدن ما تاثیر مثبت بگذارد؛ اما این گیاه جادویی چنین خواصی را در خود جای داده است. باقلا سرشار از منگنز و مس است – دو ماده مغذی که از تحلیل استخوان جلوگیری کند.

    منگنز و مس به بهبود فرایند تشکیل استخوان و افزایش جذب کلسیم کمک شایانی می‌کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که منگنز و مس برای استحکام استخوان‌ها حیاتی هستند.

    یک مطالعه یک ساله در زنان یائسه با استخوان‌های ضعیف نشان داد که مصرف مکمل‌های حاوی منگنز و مس، و همچنین ویتامین D، کلسیم و سایر مواد مغذی، توده استخوانی را بهبود می‌بخشد تحقیقات بیشتر نشان داده است که منگنز و مس در ترکیب با کلسیم و روی از تحلیل استخوان در زنان مسن نیز جلوگیری کند

    “تحقیقات روی حیوانات و انسان‌ها نشان می‌دهد که سطوح کافی منگنز و مس – دو ماده مغذی که در باقلا به وفور یافت می‌شود – استحکام استخوان‌ها را افزایش دهد.”

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلا وابیج (خشکابیج) گیلانی

    ۶. باقلا برای درمان کم‌خونی

    خوردن باقلا غنی از آهن به علائم کم‌خونی کمک می‌کند. همان‌طور که می‌دانید آهن برای تولید هموگلوبین، همان پروتئینی که گلبول‌های قرمز خون را قادر می‌سازد تا اکسیژن را از طریق بدن شما حمل کنند، مورد نیاز است. کمبود آهن می‌تواند منجر به کم خونی شود که با خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس نمایان می‌شود.

    یک مطالعه روی ۲۰۰ زن جوان نشان داد کسانی که دریافت آهن کافی در رژیم غذایی خود را گزارش کردند، شش برابر بیشتر از کسانی که دریافت کافی آهن داشتند، به کم خونی مبتلا شدند خوردن منظم باقلا و سایر غذاهای گیاهی غنی از آهن سطح آهن خون را افزایش داده و علائم کم خونی را بهبود می‌بخشد

    جالب است بدانید که باقلا حاوی نوعی آهن است که با ویتامین C از مواد غذایی مانند مرکبات یا فلفل‌دلمه‌ای بهتر جذب می‌شود. “مصرف منظم باقلا به افزایش سطح آهن خون و بهبود علائم کم‌خونی ناشی از دریافت ناکافی آهن کمک می‌کند.”

    درمان کم خونی از خواص مهم باقلا سبز

    ۷. خواص باقلا برای فشار خون بالا و سلامت قلب

    باقلا سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. به طور خاص، باقلا حاوی منیزیم و پتاسیم هستند که ممکن است عروق خونی را شل کرده و از فشار خون بالا جلوگیری کند.

    چندین مطالعه نشان داده‌اند که رژیم غذایی با رویکردهای برای توقف فشارخون بالا (DASH)، یک الگوی غذایی است که غذاهای سرشار از پتاسیم و منیزیم مثل باقلا را توصیه می‌کند و نهایتاً به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند

    علاوه بر این، یک مطالعه ۱۰ساله بر روی ۲۸۳۴۹ زن نشان داد که کسانی که بیشترین مصرف رژیم غذایی منیزیم را داشتند نسبت به کسانی که دریافت کمتری از این ماده معدنی داشتند، کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا بودند.

    بر اساس این تحقیقات، خوردن یک رژیم غذایی حاوی باقلا و سایر غذاهای غنی از منیزیم و پتاسیم ممکن است فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود بخشد.

    “باقلا سرشار از منیزیم و پتاسیم است که به تسهیل عملکرد رگ‌های خونی و کاهش فشار خون بالا کمک کند.”

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی با ماهی شور

    ۸. باقلا برای کاهش وزن و دور کمر!

    شاید برای شما جالب باشد که باقلا مثل یک گن می‌تواند برای کاهش دور کمر شما مفید باشد. یک فنجان (۱۷۰ گرم) باقلا، ۱۳ گرم پروتئین و ۹ گرم فیبر تنها با ۱۸۷ کالری (۳) فراهم می‌کند.

    این یعنی یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و فیبر که به شما احساس سیری می‌دهد و منجر به دریافت کالری کمتر و کاهش وزن می‌شود.

    یک مطالعه روی ۱۹ بزرگسال نشان داد که رژیم غذایی با ۳۰ درصد کالری از پروتئین، احساس سیری را افزایش می دهد و کالری دریافتی روزانه را به طور متوسط ۴۴۱ کالری کاهش می دهد، که در مقایسه با رژیم‌های مشابه عملکردی چشم‌گیر برای کاهش وزن داشته است.

    یک مطالعه چهار ساله دیگر روی ۵۲۲ نفر حاکی از آن است که کسانی که رژیم غذایی حاوی باقلا با بیش از ۱۵ گرم فیبر در هر ۱۰۰۰ کالری مصرف کردند، بیش از ۵ پوند (۲.۴ کیلوگرم) بیشتر از کسانی که رژیم غذایی با فیبر کمتر مصرف کردند، از دست دادند.

    بنابراین، افزودن باقلا غنی از پروتئین و فیبر به رژیم غذایی به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند. “خوردن غذاهای غنی از پروتئین و فیبر، مانند باقلا به کاهش وزن و مصرف کالری کمتر کمک کند.”

    بیشتر بخوانید: چرا نخود فرنگی سالم و مغذی است؟

    لاغری از خواص مهم باقلا سبز

    ۹. کاهش کلسترول با باقلا و بهبود عملکرد روده

    بیشتر فیبر موجود در باقلا محلول است و به کاهش سطح کلسترول کمک کند. فیبر محلول ممکن است با جذب آب در روده، تشکیل یک ماده ژل مانند و نرم کردن مدفوع، حرکات سالم روده را تقویت کند.

    همچنین می‌تواند به کلسترول بدن شما متصل شده و آن را تا حد بسیار زیادی حذف کند. در واقع، چندین مطالعه نشان داده‌اند که فیبر محلول ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون در بزرگسالان و افراد دارای سطح بالای کلسترول کمک کند

    به علاوه یک مطالعه سه ماهه روی ۵۳ فرد بزرگسال نشان داد که افرادی که روزانه دو گرم فیبر محلول اضافی می‌خوردند، ۱۲.۸ درصد کاهش کلسترول بد LDL را تجربه کردند، در حالی که گروهی که فیبر کمتری مصرف کردند، هیچ تغییر قابل توجهی در LDL نداشتند.

    افزون بر این، مروری بر ۱۰ مطالعه با تمرکز بر تأثیر حبوبات غنی از فیبر بر سطح کلسترول نشان داد که رژیم‌های غذایی حاوی باقلا با کاهش ملایمی در سطح کلسترول کل و کلسترول LDL «بد» همراه است.

    “اگر می‌خواهید سطح کلسترول خود را بهبود ببخشید، افزودن باقلا به رژیم غذایی‌تان می‌تواند مفید باشد.”

    “باقلا سرشار از فیبر محلول است که می‌تواند به کلسترول بدن شما متصل شده و آن را از بدن شما حذف کند. همچنین نشان داده شده است که این نوع فیبر باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود.”

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقالی آبپز با گلپر

    ۱۰. باقلا همه کاره و آسان برای افزودن به رژیم غذایی شما

    باقلا می‌تواند یک افزودنی خوشمزه به وعده‌های غذایی و میان وعده ها باشد. برای تهیه باقلا خوشمزه، با برداشتن غلاف سبز غیر قابل خوردن آن‌ها (پوست باقلا) شروع کنید.

    باقلا را به مدت ۳۰ ثانیه بجوشانید و آن‌ها را به یک کاسه با آب یخ منتقل کنید. این باعث نرم‌شدن پوشش خارجی مومی شده و کندن آن را نیز آسان‌تر می‌کند.

    باقالی پوست کنده را می‌توان بخار پز کرد و در روغن زیتون و چاشنی‌ها ریخت تا به طور کامل خورده یا له شود تا بتوانید روی نان یا در غذاهای دیگر مثل یک چاشنی از آن استفاده کنید. برای تفت دادن باقالی آن را به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید و آبکش کنید.

    سپس روغن زیتون و چاشنی‌ها را اضافه کنید. باقلا‌ها را روی یک ورقه پخت پهن کنید و ۳۰ دقیقه دیگر با دمای ۳۷۵ درجه (۱۹۰ درجه) تفت دهید. باقالی پخته شده را می‌توان به سالاد، غذاهای برنجی، ریزوتو، پاستا، سوپ و پیتزا اضافه کرد.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن باقلا سبز با کیفیت در خانه

    کاهش کلسترول از خواص مهم باقلا سبز

    باقلایی نشوید!

    نکته مهمی که باید در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به آن اشاره کرد مصرف باقلا برای برخی افراد با بیماری‌های خاص خونی است. باقلا برای افراد مبتلا به اختلال ژنتیکی کمبود گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز به هیچ‌ عنوان توصیه نمی شود.

    زیرا خوردن باقلا ممکن است منجر به نوع دیگری از مشکل خونی به نام کم خونی همولیتیک شود.

    منبع:

     

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.