سبک زندگیسلامت و زیبایی

خارش بدن؛ علائم، دلایل و راهکارهای سریع درمان خانگی

خارش یک سوزش در پوست است که باعث ایجاد خراش می‌شود. خارش مشکلی است که همه افراد آن را تجربه می‌کنند و این علائم می‌تواند بومی سازی شود (محدود به یک ناحیه از بدن) یا تعمیم یافته در تمام بدن یا در چندین منطقه مختلف وجود دارد. بعضی اوقات بسته به علت اصلی، ممکن است خارش در شب بدتر شود. خارش پوست، می‌تواند ناراحت کننده و طاقت فرسا باشد.

طبق اعلام انجمن ملی اگزما (NEA)، افرادی که مرتباً خارش پوست را تجربه می‌کنند ممکن است در خواب مشکل داشته باشند و دچار افسردگی یا اضطراب باشند. 

علائم و درمان خارش بدن در مجله اینترنتی اُکالا

به دلایل مختلف پوست شما می‌تواند به خارش بیفتد. به عنوان مثال، ممکن است شما یک نوع خاص از گیاه، مانند درخت عصاره یا پیچک سمی را لمس کرده باشید. بیماری، نیش حشرات (درمان نیش پشه و حشرات) یا بهبودی از سوختگی یا بریدگی نیز می‌تواند باعث خارش پوست شما شود.

عفونت‌های باکتریایی و قارچی، آلودگی، بیماری‌های مزمن، درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، واکنش‌های آلرژیک، قرار گرفتن در معرض آفتاب و خشکی پوست و سایر اختلالات پوستی ممکن است علل خارش باشد. استرس نیز یکی از محرک‌های شناخته شده کهیر، شیوع لکه‌های برافراشته، قرمز (یا جوش) روی پوست است که اغلب خارش دارد. کهیر معمولاً نشانگر یک واکنش آلرژیک است، اما همچنین ممکن است در اثر آفتاب یا سرما خوردگی (درمان سرماخوردگی)، عفونت، تعریق بیش از حد ایجاد شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    درمان خارش پوست سر

    علائم و نشانه‌های خارش بدن:

    بسته به علت اصلی، خارش ممکن است با علائم و نشانه‌های دیگر همراه باشد. معمولاً این یافته‌های مربوط به ضایعات پوستی مانند تاول‌ها، برجستگی‌ها یا قرمزی ناحیه آسیب دیده است. خشکی پوست یک علت شایع خارش است. معمولاً خارش عمومی در بدن ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های مزمن پزشکی مانند بیماری کبد باشد. در این شرایط ممکن است تغییری در ظاهر پوست ایجاد نشود.

    دلایل خارش بدن:

    خارش بدن دلایل متعددی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • استرس، اضطراب یا سایر مشکلات عاطفی می‌تواند باعث خارش شود. استرس همچنین می‌تواند خارش را از علل دیگر تشدید کند.
    • خشکی پوست (خشکی) شایع‌ترین علت خارش بدون وراثت است.
    • بسیاری از افراد نیز به دنبال طولانی بودن قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید و آفتاب سوختگی، خارش را گزارش می‌کنند.
    • اختلالات متابولیک و هورمون (به عنوان مثال بیماری کلیوی، پرکاری تیروئید) و علائمی دیگر.

    کرم‌ها و لوسیون‌های ضد خارش حاوی کافور، منتول، فنل، پراموکسین، دیفن هیدرامین یا بنزوکائین می‌توانند خارش پوست را تسکین دهند. برخی از خارش‌ها نیز با داروی کورتون تسکین پیدا می‌کنند. اما این نکته را باید دانست که داروی‌های شیمیای دارای عوارض خطرناکی هستند و برای پوست شما ایمن نیستند.

    درمان خانگی خارش بدن

    ۸ روش خانگی برای رفع و درمان خارش بدن

    در اینجا درمان‌های خانگی ایمنی که خارش بدن شما را تسکین می‌دهند ذکر می‌کنیم:

    ۱- کمپرس سرد:

    یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از درد و خارش، سرد نگه داشتن پوست خارش‌دار است. آب سرد می‌تواند تسکین فوری را به همراه داشته باشد و می‌تواند به متوقف کردن تورم، سهولت در خارش کمک کند. کیسه‌های پارچه‌ای پُر از یخ را تهیه یا خریداری کنید. آن‌ها به خوبی منجمد می‌شوند و می‌توانند برای مصارف دیگر گرم شوند.

    نحوه استفاده از کمپرس سرد:

    • یک کیسه یخ یا کیسه پلاستیکی را با یخ پر کنید یا یک پارچه را با آب سرد مرطوب کنید.
    • یک پارچه را روی پوست خود قرار دهید. هرگز یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید.
    • تا زمانی که خارش یا درد فروکش کند، روی پوست خود بکشید. در صورت لزوم می‌توانید استفاده از کمپرس سرد را تکرار کنید.
    • جالب است بدانید که سرما جریان خون را به یک منطقه ملتهب محدود می‌کند. هنگامی که یخ یا آب سرد را روی مناطق خارش‌دار بمالید، می‌تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند و فورا می‌تواند جلوی خارش را بگیرد.

    درمان مشکلات چشم” با راهکارهای ساده و خانگی

    کمپرس سرد برای درمان خارش بدن

    ۲- حمام جو دوسر:

    جو دوسر برای قرن‌ها از منابع معتبر برای معالجه بسیاری از شرایط پوستی استفاده شده است، از اگزما گرفته تا سوختگی. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال ۲۰۰۳ استفاده از آرد جو دوسر را به عنوان یک محافظ پوست تصویب کرد. امروزه بسیاری از محصولات بدون نسخه حاوی جو دوسر وجود دارد. جو دوسر کلوئیدی حل شده در حمام می‌تواند خارش را تسکین دهد.

    نحوه استفاده از جو دو سر:

    • وان حمام خود را با آب گرم پر کنید.
    • یک فنجان (یا یک بسته) از جو دوسر کلوئیدی را درون آب قرار بریزید.
    • خود را در آب غوطه ور کرده و به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید.
    • سپس با دوش ولرم خود را بشویید.

    درمان خانگی و سریع تمامی “مشکلات مو

    جو دوسر برای درمان خارش بدن

    ۳- آلوئه ورا:

    گیاه آلوئه ورا برای قرن‌ها از منابع معتبر به عنوان کمک به سلامتی و مراقبت از پوست استفاده شده است. علاوه بر ترمیم زخم، آلوئه ورا به عنوان یک ضد التهاب، ضد میکروب، ضد ویروسی و آنتی اکسیدان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

    نحوه استفاده از آلوئه ورا:

    • از ژل شفافی که از برگ آلوورا حاصل می‌شود، می توان برای تسکین خارش پوست استفاده شود.
    • بهتر است قبل از استفاده از آلوئه ورا، منطقه آسیب دیده را بشویید و خشک کنید تا بیشترین جذب را داشته باشید.
    • سپس ژله آن را بر روی پوست خود بمالید.

    ۱۴ ماسک مو با ژل آلوئه ورا

    آلوئه ورا برای درمان خارش بدن

    ۴- روغن نارگیل:

    • روغن نارگیل که از گوشت و شیر نارگیل استخراج می‌شود، مدت‌های طولانی در کشورهای گرمسیری به عنوان روغن پخت و پز و مرطوب کننده پوست استفاده می‌شود. چربی‌های اشباع روغن نارگیل زیاد است و خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد.
    • افرادی که به نارگیل حساسیت دارند باید آن را ابتدا در یک نقطه روی بازوی داخلی آزمایش کنند. اگر در طی ۲۴ ساعت هیچ واکنشی ایجاد نشود، بی‌خطر است. در صورت بروز تحریک، مصرف را قطع کنید.

    نحوه استفاده از روغن نارگیل:

    • روغن نارگیل برای استفاده به عنوان مرطوب کننده پوست و پوست سر بی‌خطر است. می‌توان آن را در تمام بدن یا فقط در مناطق خارش‌دار استفاده کرد.
    • آن را بر نقطه مورد نظر بمالید و ماساژ دهید.
    • بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

    ۲۵ ماسک مو با روغن نارگیل

    نارگیل برای درمان خارش بدن

    ۵- روغن درخت چای:

    درخت چای بومی استرالیا است که در ابتدا توسط افراد بومی به عنوان ضد عفونی کننده و ضد التهابی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این یک روغن اساسی است که از گیاه با بخار تقطیر می‌شود. همچنین شواهدی مبنی بر اینکه روغن درخت چای در مراقبت از پوست مفید است، وجود دارد.

    نحوه استفاده از روغن درخت چای:

    • روغن درخت چای همیشه هنگام استفاده مستقیم روی پوست رقیق می‌شود. می‌توانید با مخلوط کردن چند قطره با روغن‌های دیگر مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون آن را رقیق کنید.
    • می‌توان روغن نارگیل را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید.
    • بعد از استحمام یا دوش گرفتن، آن را در منطقه آسیب دیده استفاده کنید. همچنین می‌تواند برای خارش پوست سر یا پلک‌های خارش‌دار استفاده شود، اما با احتیاط در هر نقطه نزدیک چشم استفاده شود.
    • همچنین می‌توانید محصولات تجاری حاوی روغن درخت چای مانند شامپو و کرم پا پیدا کنید.

    درمان جوش” با راهکارهای سریع خانگی

    روغن درخت چای برای درمان خارش بدن

    ۶- جوش شیرین:

    جوش شیرین (بی کربنات سدیم) یک درمان خانگی قدیمی برای خارش پوست است.

    نحوه استفاده از جوش شیرین:

    ۱ تا ۲ فنجان جوش شیرین را در وان آب ولرم قرار داده و سپس داخل وان شوید و بعد از ۱۰ دقیقه خود را بشویید، خشک کنید و از مرطوب کننده خود استفاده کنید.

    ترفندهای استفاده از “جوش شیرین

    جوش شیرین برای درمان خارش بدن

    ۷- سرکه سیب:

    سرکه سیب یک دارو برای پوست و سایر بیماری‌ها است. همچنین شناخته شده که سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است.

    نحوه استفاده از سرکه سیب:

    • می‌توانید با استفاده از سرکه سیب سرکه برای تسکین پوست خارش‌دار آن را با استحکام کامل یا رقیق کردن چند بار در هفته استفاده کنید. اما اگر شکاف یا خونریزی در پوست دارید، از آن استفاده نکنید.
    • برخی از افراد در حمام سرکه سیب تسکین می‌یابند.

    سرکه سیب برای درمان خارش بدن

    ۸- روغن های گیاهی:

    بسیاری از روغن‌های مختلف گیاه را می‌توان به طور موثری برای مرطوب کردن پوست خارش دار استفاده کرد. این روغن‌های گیاهی شامل موارد زیر می‌باشند:

    روغن زیتون:

    روغن زیتون برای کاهش التهاب و کمک به بهبود زخم شناخته شده است. این ماده حاوی اسید اولئیک و مقادیر کمتری از اسیدهای چرب دیگر، به علاوه ۲۰۰ ترکیب شیمیایی مختلف است.

    روغن زیتون برای درمان خارش بدن

    روغن دانه گلرنگ:

    یک روغن بذر گلرنگ ضد التهاب، ۷۰ درصد اسید لینولئیک غیر اشباع نشده است. دو ماده آن دارای خاصیت ضد التهابی است که لوتولین و گلوکوپیرانوزید می‌باشد.

    دانه گلرنگ برای درمان خارش بدن

    روغن آرگان:

    تحقیقات نشان می‌دهد که با استفاده روزانه، این روغن باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست می‌شود. این ترکیب عمدتاً از اسیدهای چرب تک اشباع نشده تشکیل شده است و حاوی پلی فنول، توکوفرول، استرول، اسکالن و الکل‌های تری تریپن است. همچنین باعث نرم شدن می‌شود و به داروهای موضعی کمک می‌کند.

    خواص روغن آرگان

    روغن آرگان برای درمان خارش بدن

    روغن جوجوبا:

    ضد التهابی که به ترمیم سدیم پوست در درماتیت کمک می‌کند، روغن جوجوبا در بسیاری از مواد آرایشی یافت می‌شود. همچنین به شما در جذب داروهای موضعی کمک می‌کند. جدیدترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی و سلامتی را می‌توانید در بخش سبک زندگی مجله اینترنتی اُکالا” مطالعه کنید.

    روغن جوجوبا برای درمان خارش بدن

    روغن بابونه:

    این گیاه درمانی طبیعی برای آرام کردن پوست است. بطور موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سه ماده آزولن، بیسابولول و فارنسن دارد که اثرات ضد التهابی یا آنتی هیستامین دارند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که بابونه به شکل روغنی باعث کاهش خراشیده و فعالیت هیستامین در موش‌هایی که درماتیت آتوپیک داشتند کاهش یافته است. انواع مقالات جدید و متنوع را می‌توانید در مجله اینترنتی اُکالا مشاهده کنید.

    روغن بابونه برای درمان خارش بدن

    در این مقاله به علائم، دلایل و روش‌های درمان خانگی برای رفع خارش بدن اشاره شد. شما از چه راهکارهایی برای درمان خارش بدن استفاده می‌کنید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    منابع: healthline / thehealthy / mayoclinic

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.