آشپزینکات آشپزی

نحوه تشخیص مرغ فاسد؛ بررسی از روی رنگ، بو، ظاهر و…

شما برای نگهداری طولانی مدت گوشت و مرغ، از چه روشی استفاده می‌کنید؟ بدون شک یکی از گزینه‌های روی میز، نگهداری از آن در فریزر است. برای نگهداری طولانی مدت از مواد غذایی، فریزر بهترین مکان است. با دمای زیر صفر عمر مواد غذایی را زیاد می‌کند و احتمال فاسد شدن آن‌ها را هم به صفر می‌رساند. البته که نمی‌توان تا ابد گوشت و مرغ را در فریزر نگهداری کرد. به هر حال از یک جایی به بعد باید به سلامت آن شک کرد.

ولی در چه شرایطی و با دیدن چه علائمی پی می‌بریم که این مواد پروتئینی خراب شده‌اند؟ در این مقاله از بلاگ اکالا، قرار است این سوال را با تمرکز بر مرغ، جواب دهیم. با ما همراه باشید.

برای تشخیص خرابی مرغ به چه علایمی دقت کنیم؟

در این بخش نحوه تشخیص مرغ فاسد در فریزر را با توجه به رنگ، بو، ظاهر و… مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

بوی گوشت مرغ

اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید، بوی مرغ است. مرغ سالم بوی طبیعی خودش را دارد. شاید با خود فکر کنید: چه مسخره! مرغ همیشه بوی نامطبوعی دارد. ولی به شما این اطمینان را می‌دهم که آن بویی که در مغازه‌های پروتئینی استشمام کرده اید ذره‌ای به بوی فساد و ترشیدگی مرغ نزدیک هم نشده است. مرغ فاسد بویی مانند گوگرد و آمونیاک دارد. این بو مانند بوی یک حیوان مرده یا به عبارتی لاشه حیوان مرده است.

بنابراین این بو بسیار نامطبوع است و ممکن است باعث شود حال شما برای ثانیه‌ای بد شود. قسمت‌هایی از مرغ هستند که ممکن است این بو را با شدت بیشتری استشمام کنید. قسمت‌هایی مانند: زیر شکم و بال‌های مرغ. اگر می‌خواهید با اطمینان بیشتری قضاوت کنید، این دو قسمت را ببویید. اگر بوی تعفن را احساس کردید، از مصرف این مرغ صرف نظر کنید. زیرا مصرف مرغ گندیده باعث بروز بیماری‌های گوارشی و مسمومیت می‌شود.

در همین راستا، چند نکته مهم را به خاطر داشته باشید:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • مرغ به دو دلیل می‌تواند به این مرحله از فساد برسد: ۱. نگهداری مرغ درسته در بسته بندی نایلونی ۲. بسته بندی ضعیف و شل و ول مرغ.
    • مرغ را به هیچ عنوان در دمای بالا نگهداری نکنید. وقتی می‌گویم دمای بالا حتی دمای یخچال را هم در دسته ی دمای بالا قرار می‌دهم. زیرا برای ذخیره کردن موادی مانند گوشت و مرغ تنها گزینه ممکن همین فریزر است.
    • گاهی این بو به دلیل دوره پرورش مرغ است. به این معنا که برخی از موادهایی که به خورد مرغ می‌دهند موجب می‌شوند که مرغ بوی نامطبوعی بگیرد. از جمله این مواد می‌توان به پودر ماهی اشاره کرد. این پودر موجب می‌شود مرغ بوی ترشیدگی بگیرد. به همین دلیل است در تشخیص خراب شدن مرغ به یک علامت بسنده نکنید و تلاش کنید حداقل دو استدلال محکم داشته باشید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک بال مرغ ساده با سیب زمینی سرخ شده

    برای تشخیص خرابی مرغ به چه علایمی دقت کنیم؟

    تاریخ انقضای گوشت مرغ

    اگر قصد دارید از مرغ‌های بسته بندی شده استفاده کنید اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید، توجه به تاریخ انقضای بسته بندی است. اگر تاریخ انقضای مرغ فرا رسیده باشد از مصرف آن جدا اجتناب بورزید. اگر ۷۲ ساعت یا بیشتر از زمان ذبح مرغ گذشته باشد، به این معنا است که این مرغ دیگر قابل استفاده نیست.

    بیشتر بخوانید: چند روش برای مرینیت (مزه‌دار کردن) مرغ قبل از پخت

    جنس پوست مرغ

    در حالت عادی، پوست مرغ نباید لزج و لیز باشد. این موضوع نشات گرفته از در هم شکستن بافت و پروتئین‌های موجود در مرغ است. همچنین لیز بودن پوست مرغ می‌تواند نشانه رشد باکتری‌ها در لایه بیرونی مرغ باشد. بنابراین چه زمانی که مرغ فله‌ای می‌خرید و چه زمانی که مرغ بسته بندی تهیه می‌کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید. پوست مرغ در حالت عادی و سالم باید صاف، بدون خون مردگی، شفاف، مرطوب، بدون پارگی و بدون تورم باشد. همچنین اگر پوست مرغ لزج یا چروکیده باشد، قید خرید آن را جدا بزنید.

    رنگ گوشت مرغ

    گوشت مرغ نباید تیره، رنگ پریده یا خون مرده باشد. یکی از نشانه‌های مرغ سالم رنگ صورتی در قسمت ران و سفتی و برجسته بودن سینه آن است. اگر در این بخش‌ها کوچک‌ترین نشانه از فاسد بودن مرغ دیدید، آن را دور بیاندازید. این تغییرات نشانه بیماری‌های عفونی و انگلی مرغ است. همچنین رنگ تیره گوشت مرغ می‌تواند به دلیل نگهداری از مرغ در دمای بالا باشد.

    به خاطر داشته باشید که اگر این رنگ تیره تبدیل به سبز بدشکل شد، اصلا و ابدا آن مرغ را مصرف نکنید. زیرا باکتری‌های به وجود آمده روی این مرغ کشنده هستند. بنابراین اگر رنگ مرغ کمی تیره تر از خاکستری و صورتی معمولی بود، حتما از مصرف آن صرف نظر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه به پلو اصفهانی با مرغ

    علائم خراب شدن مرغ در فریزر

    لکه‌های روی گوشت

    همانطور که خاطر نشان کردیم، پوست مرغ باید عاری از هرگونه لکه باشد. لکه‌های خون مردگی و همچنین لکه‌های “سوختگی فریزری” می‌توانند دلایل اصلی شما برای دور انداختن این گوشت‌ها باشند. برای تشخیص این لکه‌ها به تفاوت جنس آن‌ها با پوست اطرافش دقت کنید. این لکه‌ها زبرتر و برجسته تر هستند. همچنین اگر مرغ را به درستی منجمد نکرده باشند، ممکن است موجب به وجود آمدن این لکه‌ها شود.

    البته لازم است این نکته را به شما بگویم که این لکه‌ها به خودی خود موجب مضر بودن مرغ نمی‌شود. تنها تاثیر منفی که می‌گذارد، روی طعم و مزه مرغ است. البته به یاد داشته باشید که اگر لکه‌های خون مردگی را مشاهده کردید از خرید و مصرف این مرغ صرف نظر کنید. این مرغ می‌تواند مسموم و دارای باکتری‌های مضر باشد.

    بیشتر بخوانید: فینگر فود “جیب تاجر مرغ” با نان تست

    وجود پوست روی گوشت مرغ

    وقتی یک مرغ کامل تهیه می‌کنید باید دقت داشته باشید که پوست مرغ روی گوشت وجود داشته باشد. درست است که این پوست آلوده است و نباید مصرف شود، ولی یک نشانه خوب برای سالم بودن گوشت مرغ است.

    سفت بودن بافت مرغ

    گوشت مرغ اصلا نباید شل و وارفته باشد. برای تشخیص این نکته نیازی نیست گوشت مرغ را در دست بگیرید. فقط کافی است انگشت خود را روی گوشت فشار دهید. اگر فرورفتگی زیاد و غیرمعمولی به وجود آمد، بدانید که این گوشت غیرقابل مصرف است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ

    روش تشخیص مرغ سالم از فاسد

    سالم بودن استخوان مرغ

    اگر در استخوان سینه مرغ شکستگی، بیرون‌زدگی و ضرب‌خوردگی مشاهده کردید، قید خرید و طبخ آن مرغ را بزنید. وجود این علایم نشانه تحت فشار قرار گرفتن گوشت مرغ است. از طرفی در این قسمت‌ها ممکن است باکتری‌های مضر رشد کرده باشد. پس برای حفظ سلامتی خودتان هم که شده است نباید این گوشت را مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا، اصلی‌ترین علائم خراب شدن مرغ در فریزر را بررسی کردیم. همانطور که مشاهده کردید تشخیص این علایم اصلا سخت نیست. شما با توجه به علایم ظاهری گوشت مرغ می‌توانید تشخیص دهید که این مرغ قابل مصرف است یا خیر.

    توصیه آخر ما تکراری‌ترین توصیه ما در این مقاله است: از مصرف مرغی که این علایم را دارد جدا صرف نظر کنید. مصرف این گوشت نه تنها به شما فایده ای نمی‌رساند، بلکه باعث مریضی و در شرایط وخیم موجب آسیب‌های جدی و خطرناکی برای شما شود. بنابراین این ۸ مورد را جدی بگیرید و تمام آن‌ها را به خاطر بسپارید.

    ۴/۵ (۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا